اشتباهات رایج در نگهداری خودرو

اشتباهات رایج در نگهداری خودرو

از آنجا که بعضی اشکالات فنی بدون علائم قبلی بروز می‌کنند ، لازم است صاحبان خودرو نکاتی را در نگهداری آن رعایت کنند تا خودرو دچار ایراد فنی نشود.

به عقیده بسیاری از کارشناسان ، بدترین اشتباه بسیاری از مالکان خودرو این است که اولا اشکالات وسیله نقلیه خود را نادیده می‌گیرند و ثانیا رفع اشکال و تعمیر وسیله نقلیه خود را به تعمیرکاران نابلد می سپارند که با دستکاری خودسرانه نه‌تنها اشکالات را برطرف نمی‌کنند، بلکه خراب‌تر می‌کنند.

مجله اینترنتی خرید ناب با مرور برخی اشتباهات رایج در نگهداری خودرو شما را به دقت در موارد گفته شده توصیه می کند.

نگهداری خودرو

نگهداری خودرو به کارهایی گفته می‌شود که در طی سرویس کردن خودرو برای جلوگیری مشکلات و خرابی‌های ناگهانی انجام می‌شوند.

وضعیت خودرو به شما این امکان را می‌دهد که مشکلات در حال وقوع را به موقع تشخیص داده و قبل از تبدیل شدن به یک مشکل جدی تر آنها را برطرف کنید که این مسئله باعث می‌شود علاوه بر اینکه از صرف هزینه‌های غیرضروری خلاص شوید در زمان نیز صرفه جویی کنید.

نگهداری خودرو
نگهداری خودرو

سوخت‌گیری دیرهنگام یا سوخت بی‌کیفیت

به عنوان اولین مورد در لیست اشتباهات نگهداری خودرو بایستی به دو اشتباه رایج در سوخت‌گیری اشاره کنیم. بسیاری از ما تا زمانی که میزان سوخت در باک خودرومان به کم‌ترین حد ممکن نرسد و چراغ بنزین روشن نشود به پمپ بنزین مراجعه نمی‌کنیم.

این یک رفتار اشتباه است. چراکه کاهش بیش از حد میزان سوخت موجود در باک خودرو می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مثل انتقال آلودگی‌های کف باک توسط پمپ بنزین خودرو به پیشرانه و یا حتی سوختن این پمپ شود.

بنابراین همیشه سعی کنید زمانی که میزان سوخت موجود در باک به حدود نصف می‌رسد، مجدداً بنزین بزنید. این کار علاوه بر افزایش طول عمر مجموعه سوخت رسانی خودرو، میزان تبخیر بنزین موجود در باک را نیز کاهش می‌دهد و از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر است.

دیگر اشتباه رایج در سوخت‌گیری به استفاده از بنزین بی‌کیفیت برمی‌گردد.

رانندگی با موتور سرد

بله می گوید این موضوع مربوط به موتورهای کاربراتوری است و حالا سامانه پاشش مستقیم با افزودن کمی بنزین بیشتر خیلی زود موتور را به درجه حرارت ۴۰ درجه می رساند. اما بدانید که همین پاشش بیشتر سوخت روانکارها را بخار می کند و به دیواره سیلندرها آسیب می زند. پس وقتی خودرو را روشن کردید کمی صبر کنید بعد راه بیفتید.

دنده‌عقب را به‌صورت ناگهانی به دنده یک عوض نکنید

دقت داشته باشید، حتماً دنده را ابتدا خلاص کنید و سپس روی دنده یک بگذارید. در خودروهای دنده اتوماتیک این حرکت با تغییر بلافاصله حالت R به D صورت می‌گیرد. این حرکت به‌مرور زمان به گیربکس خودرو آسیب زده و استهلاک آن را زیاد می‌کند. بنابراین دقت داشته باشید، پس از دنده‌عقب‌رفتن، ابتدا کامل خودرو را متوقف کنید و سپس به دنده یک رفته و مجدد شروع به حرکت نمایید.

بدون دلیل کلاچ گرفتن

نگه داشتن کلاچ در مواقع غیرضروری مثل زمانی که پشت ترافیک یا چراغ قرمز توقف کرده‌اید، باعث می‌شود سطوح آن روی یکدیگر ساییده شود و موجبات فرسودگی یا خرابی کلاچ را فراهم کند. بهتر است وقتی لازم نیست، پای خود را از روی کلاچ بردارید. چون وقتی برنمی دارید، کلاچ تان درگیر می ماند و زودتر خورده و فرسوده می شود. تعویض صفحه کلاچ علاوه بر این که وقت گیر است هزینه هم دارد.

پیشنهاد مجله اینترنتی خرید ناب این است که به جای این کار، دنده را خلاص کنید و پایتان را از روی کلاچ بردارید. درست هنگام حرکت، دوباره کلاچ بگیرید و حرکت کنید.

تعویض صحیح روغن موتور و فیلتر روغن

یکی از مهمترین قطعات در رابطه با عمر مفید موتور خودرو فیلتر روغن است که وظیفه ی جدا سازی مطلوب ذرات و جذب بیشتر آلودگی ها را به عهده دارد و در صورت عدم تعویض به موقع آلایندگی ها وارد محفظه سیلندر شده و با خراش دادن سطح داخلی آسیب جدی وارد خواهد کرد.

بهتر است مانند انواع فیلتر، فیلتر روغن در هر بار تعویض روغن یا حداقل یک بار در میان تعویض شود.

همچنین توصیه می کنیم که با توجه به وجود روغن موتور های تقلبی در بازار، از روغن موتورهای اصلی استفاده کنید و حتی خود روغن موتور را از مراکز پخش معتبر خریداری کنید.

ضمنا استفاده از روغن موتور توصیه شده در دفتر تعمیر و نگهداری خودرو از اهمیت ویژه ای برخودار است.

سهل‌انگاری در برقکاری خودرو

از آنجا که کوچکترین اشتباه در دینام و برقکاری خودرو ممکن است به آتش سوزی منجر شود قبل از برقکاری مطمئن شوید ماشین خاموش است و سپس جریان برق را از مبدأ قطع کنید که با قطع کردن کابل اتصال منفی خودرو حاصل می شود.

اگر ماشین شما از نوع خودروی هیبریدی با باتری ولتاژ بالاست، به هیچ وجه به باتری دست نزنید و آن را لمس نکنید. قدرت برق خودروهای هیبریدی بالاتر از خودروهای معمولی است. به این معنی که برق گرفتگی توسط جریان برق خودروهای هیبریدی به مراتب شدیدتر است و می‌تواند بر اثر تماس، موجب صدمات جبران‌ناپذیر شود.

سهل‌انگاری در برقکاری خودرو
سهل‌انگاری در برقکاری خودرو

پایین آوردن شیشه به جای کولر

چندی پیش یک آزمایش در مجله auto crose انگلستان انجام شد و نشاد داد اگر یک خودرو در اتوبان کولرش روی درجه یک فن روشن باشد مصرف سوختش از خودرویی که شیشه راننده آن ۴۰ درصد باز است کمتر است.

صدای های غیرطبیعی

صدای غیرطبیعی  برای خودرو نشانه وجود یک مشکل است. خودروی شما با زبان بی زبانی شما را متوجه می کند که یک جای کار عیب دارد. ممکن است شما با شنیدن آن تشخیص ندهید که مشکل کار کجا است اما متخصص می تواند.

معمولاً عیب گیربکس از نوع زوزه است در حالی که عیب تسمه ها بیشتر از نوع جیغ است، تق تق به موتور ربط پیدا می کند و غیره. اگر فکر می کنید خودش از بین می رود سخت در اشتباه هستید.

استفاده از آب معمولی در رادیاتور

رادیاتور یکی از اجزای مهم خودرو است که وظیفه به گردش درآوردن آب درون اجزای مختلف پیشرانه و خنک نگه‌داشتن این اجزا را بر عهده دارد. با توجه به این‌که اجزای پیشرانه از آلیا‌ژهای فلزی ساخته شده‌اند، تماس دائمی آن‌ها با آب می‌تواند موجب خوردگی آن‌ها شود. ضمن این‌که املاح موجود در آب شرب معمولی باعث خواهند شد تا پس از مدتی، رادیاتور و مجراهای مرتبط با آن، رسوب بگیرند.

شرکت‌های سازنده آب رادیاتور برای حل مشکلات مذکور، یک‌سری افزودنی‌ها (اَدِتیو) به محصول خود اضافه می‌کنند تا این محلول خواص ضدخوردگی و ضد رسوب پیدا کند. با توجه به موارد ذکرشده، بدیهی است که استفاده از آب معمولی در رادیاتور خودرو را یکی از اشتباهات نگهداری خودرو محسوب کنیم.

آب رادیاتور قیمت بالایی ندارد. بنابراین فارغ از نوع خودرویی که دارید، همیشه از این نوع آب مخصوص در سیستم خنک‌کننده پیشرانه استفاده کنید و یک بطری اضافه از آن را هم در صندوق بار داشته باشید تا حتی در مواقع اضطراری هم مجبور به استفاده از آب معمولی نشوید.

سرویس دوره ای خودرو

خودرو قطعات مصرفی بسیار زیادی دارد که طی مدت مشخصی عمر آنها به پایان می‌رسد. برای نگهداری و حفظ سلامت خودرو باید به سرویس‌های دوره‌ای مشخص توجه کرد تا با رفع ایرادات جزیی از ایجاد مشکلات بزرگ جلوگیری شود. بسیاری از رانندگان ارزشی برای سرویس‌های دوره‌ای خودرو قائل نیستند که این رفتار نادرست هزینه‌های بسیار سنگینی را در پی خواهد داشت.

به کار بردن روش‌های نادرست در نگهداری از خودرو نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه مشکلات بسیاری نیز به آن می‌افزاید. قبل از به کار بردن هر روشی درباره آن تحقیق کنید تا از درست بودن آن مطمئن شوید تا آسیب‌های جبران ناپذیری به خودرو وارد نشود.

سرویس دوره ای خودرو
سرویس دوره ای خودرو

سخن آخر

نتیجه رعایت همین نکات ساده، در اختیار داشتن خودرویی سالم و اصطلاحاً تمیز خواهد بود که هم خودمان از سواری با آن لذت می‌بریم و هم در هنگام فروش، مشتریان دست به نقد فراوانی برایش وجود خواهند داشت.

مجله اینترنتی خرید ناب همیشه در کنار شما خواهد بود.

5/5 - (2 امتیاز)