آبشار هفت چشمه

دیدنی های کرج ، ایران کوچک (قسمت دوم)

در مقاله قبلی دیدنی های کرج ، بعضی از مکان های زیبای گردشگری کرج از جمله زیبایی های جاده چالوس و ساخت آن، روستای شهرستانک و غار یخ مراد را به شما معرفی کردیم. در این مقاله از خرید ناب به معرفی ادامه جاذبه های گردشگری کرج می پردازیم.

روستای برغان

 روستای برغان در ۷۹ کیلومتری تهران و ۱۰ کیلومتری کرج قرار گرفته است. بعد از پل اتوبان تهران – قزوین و گذشتن از کردان وارد جاده کردان – برغان می شوید. برغان آخرین روستای این جاده است. روستای برغان طبیعت حیرت‌انگیزی دارد، کوچه باغ‌های بیشمار و رودخانه‌های پرآبی که می تواند حسابی سر ذوقتان بیاورد. این روستا که علاوه بر طبیعتش، بافت دیدنی‌ای دارد از بناهای تاریخی هم بی‌نصیب نیست. درختان کهنسال، پل تاریخی، تکیه ها و مسجد جامع این روستا نمونه‌ای از این بناهاست. روستای برغان در هر فصلی قشنگی‌های خاص خودش را دارد، در تابستان خیلی‌ها برای گوجه سبز معروفش راهی‌اش می شوند و در پاییز برای طبیعت جادویی‎اش. اگر به این روستا رفتید دیدن بازار و خرید آلوهای ترش و شیرینش را فراموش نکنید.

روستای برغان
روستای برغان

کاخ مروارید (کاخ شمس)

کاخ مروارید مربوط به دوره پهلویست که توسط یکی از بزرگ ترین معماران جهان، “فرانک لوید رایت” برای شمس پهلوی ، به مبلغ یک میلیون دلار ساخته شده و از دید معماری یکی از شاهکارهای معماری جهان است. گفته اند شمس به خاطر بیماری آسم که داشته این منطقه را انتخاب کرده است. متاسفانه این کاخ الان در وضعیت بدی قرار گرفته. بخش عمده لوازم موجود در این کاخ پس از انقلاب دزدیده شد. این مجموعه تا چندی پیش به عنوان موزه و با نام مجتمع اردویی تفریحی شهید فهمیده استفاده می شد اما بعد به اداره میراث فرهنگی کرج سپرده شد. قرار است بعد از بازسازی به عنوان یکی از گنجینه های با ارزش هنر و معماری معاصر دنیا مورد بازدید همگان، قرار گیرد.

کاخ شمس
کاخ شمس

روستای واریان یکی از دیدنی های کرج که باید حتما دید

روستای واریان

روستای واریان یکی دیگر از روستاهای مسیر کرج-چالوس و در محدوده سد کرج است که مردم آن به زبان تاتی صحبت می‌کنند. بعد از پی ریزی سد امیرکبیر،تنها راه ارتباطی به روستای واریان گذر از دریاچه سد کرج با قایق است. زیبایی خاص واریان و زیبایی دریاچه باعث شده که این روستا از موقعیت خاصی برخوردار باشد. روستای زیبای واریان به تازگی در لیست مناطق گردشگری استان البرز جای گرفته و یکی از مناطق ییلاقی و تفرجگاهی اطراف تهران برای گشت و گذار در طبیعت به شمار می رود.

روستای واریان

کاخ سلیمانیه

کاخ سلیمانیه کرج مربوط به دوره قاجاربوده وحدفاصل بلوارهای شهید چمران و امامزاده حسن در محدوده دانشکده کشاورزی کرج واقع‌شده و سال‌هاست به حالت متروک، فراموش و رها شده است. کاخ سلیمانیه در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۲۷ با شماره ثبت ۳۷۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. یکی از پسران فتحعلی شاه که سلیمان میرزا نام داشت فرمانروای منطقه کرج بوده و این قصر هم مقر اقامت او بوده است.  بنابراین طبیعی است که نام او بر روی این قصر گذاشته شود. صدر اصفهانی، بانی آن نیز پدر زن سلیمان میرزا بوده است .

کاخ سلیمانیه
کاخ سلیمانیه

کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسرای شاه‌عباسی کرج متعلق به دوران صفویه بوده و بین سال‌های ۱۰۷۸ تا ۱۱۰۹ در زمان شاه سلیمان صفوی ساخته شده‌است. این بنا دارای بیش از ۳۰۰۰ متر مربع مساحت است. کاروانسرای شاه عباسی کرج را می‌توان یکی از ارزشمندترین آثار دوره صفویه دانست که در شاهراه ابریشم قرار داشته است. این کاروانسرا دارای بنایی سنگی-آجری است که در شهر کرج در استان البرز و در سمت جنوب شرقی میدان توحید جای گرفته‌است.

این مکان در ابتدای دوره‌ی قاجار قلعه‌ی نظامی شد و در پایان دوره‌ی قاجار آن را به مدرسه تبدیل کردند. کاروانسرای شاه عباسی کرج اکنون شامل بخش‌هایی مانند موزه صنایع دستی، رستوران سنتی و سفره‌خانه است.

کاروانسرای شاه عباسی
کاروانسرای شاه عباسی

آبشار هفت چشمه

آبشار هفت چشمه یکی از آبشارهای استان البرز است که در کیلومتر ۱۷ جاده کرج- چالوس و در نزدیکی روستای ارنگه و بالادست رودخانه ارنگه واقع شده. ارتفاع آبشار هفت چشمه در حدود ۹۰ متر است و از این نظر یکی از آبشارهای بزرگ کشور محسوب می شود. مسیر دسترسی به این آبشار از میان سنگ ها و صخره ها عبور می کند و همین امر بازدید از آبشار را در فصول بارندگی با مشکل مواجه می سازد. در این مسیر آبشارهای کوچکی وجود دارند که ارتفاع آن ها به ۵ متر می رسد و با نام «هفت چشمه» خوانده می شوند. بهترین فصل برای سفر به این آبشار فصل تابستان است. چراکه مسیر کوهستانی و گاها صعب العبور شما را با موانعی مواجه خواهد کرد. اما با در دست داشتن تجهیزات سفر می توانید به راحتی به آبشار رسیده و از فضای فوق العاده ی آن دیدن کنید. در طول مسیر آبشار می توانید از غارهای طبیعی فوق العاده ای که در ناحیه وجود دارد دیدن کنید.

آبشار هفت چشمه
آبشار هفت چشمه

کرج دارای مکان های دیدنی و گردشگری بی شمار دیگری است از جمله : پارک جنگلی جهان نما واقع در شهرک جهان نما، باغ فاتح واقع در جهانشهر کرج، باغ پرندگان واقع در چهارباغ بین کرج و هشتگرد، روستا های دیدنی اغشت و ورده بعد ازکردان در محدوده برغان و…

امتیاز این مقاله