آشنایی با عینک متاورس

آشنایی با عینک متاورس

متاورس کلمه ای است که این روزها احتمالاً زیاد شنیده اید. تقریباً هر فردی که در حوزه رمز ارز ها فعال باشد، حداقل یک بار این کلمه را شنیده است. در کل اگر بخواهیم متاورس را در همین ابتدا تعریف کنیم، باید بگوییم که متاورس یک دنیای مجازی و غیرواقعی است که افراد می توانند در آن محیط فعالیت هایی انجام دهند. البته لازم به ذکر است که متاورس تعاریف مختلفی دارد.

برای آشنایی با عینک متاورس با مجله اینترنتی خرید ناب همراه شوید.

انواع عینک های متاورس

برای اینکه بتوانم به دنیای بزرگ متاورس دسترسی داشته باشیم ، به تجهیزات زیادی نیاز داریم. یکی از مهم ترین ابزارها، این عینک های مخصوصی هستند که در ادامه به طور مفصل در موردشان انواع این عینک ها صحبت خواهیم کرد.

عینک های واقعیت مجازی

Virtual Reality که واقعیت مجازی نام دارد، به اختصار VR نیز نامیده می شود. Virtual Reality یک دنیای دیجیتالی سه بعدی است که با عینک های مخصوص VR، می توان به آن ورود پیدا کرد و با محیط آن در تعامل بود.

این محیط ها را می توان برای شبیه سازی واقعی محیط ها و رویدادهای دنیای واقعی نیز طراحی کرد که به مغز ما کمک می کند همانطور که تجربیات واقعی را پردازش می کند، شبیه سازی های دنیای VR  را نیز پردازش کند.

عینک های واقعیت مجازی 
عینک های واقعیت مجازی

جالب است بدانید که خلبان ها، سال ها در شبیه سازی های پرواز آموزش دیده اند. این شبیه سازی ها نیز نمونه ای از VR بوده اند.

گذشته از این ها، هدست و عینک های واقعیت مجازی، یکی از ابزارهای لازم برای متاورس نیز محسوب می شوند.

عینک های واقعیت مجازی بر پایه موبایل

عینک های واقعیت مجازی که بر پایه موبایل هستند، نه به کامپیوتر متصل می شود و نه سیستم عاملی دارد. شما برای اینکه بتوانید از این نوع عینک ها استفاده کنید، باید یک گوشی موبایل در داخل آن ها قرار دهید. پس از اینکه گوشی موبایل خود را درون عینک ها قرار دادید، حال برای اینکه بتوانید حس و حال بهتری دریافت کنید و چشمان شما اذیت نشود، عینک های این نوع یک لنز نیز در آن ها تعبیه شده است. لنز ها این وظیفه را دارند تا تصویر را بهتر به شما نمایش دهند.

زمانی که از این نوع عینک ها استفاده کنید، دیگر نیازی به استفاده از هیچ کامپیوتری و… نیست. در کل این عینک ها تنها دو عدد لنز دارند تا کاربر حس بهتری را دریافت کند. لازم به ذکر است که قیمت این نوع از عینک واقعیت مجازی، نسبت به باقی عینک ها کمتر است.

یکی از سؤالاتی که ممکن است نسبت به این نوع عینک ها برایتان پیش بیاید این است که آیا از هدست های بر پایه موبایل می توانیم برای متاورس استفاده کنیم؟ این نوع از هدست ها معمولاً هیچ نوع حسگر و کنترلری ندارند. به همین دلیل، استفاده از آن در متاورس امکان پذیر نیست. در صورتی که قصد استفاده از این نوع هدست ها را دارید، باید هزینه های جانبی دیگری نیز انجام دهید. معمولاً از این نوع هدست ها بیشتر برای تماشای فیلم و یا سریال و یا… با حسی بهتر استفاده می شود.

در کل باید بگوییم که با توجه به امکانات فعلی متاورس و همچنین پیشرفت تکنولوژی، عینک های بر پایه موبایل که در بازار وجود دارند کارایی چندانی در متاورس نخواهد داشت.

عینک های واقعیت مجازی بر پایه کامپیوتر

عینک های واقعیت مجازی بر پایه کامپیوتر، دارای یک صفحه نمایش اختصاصی می باشند که می توانند محیط متاورس را با اتصال به کامپیوتر در پلتفرم های مختلف نمایش دهند. فروش این هدست ها معمولا به صورت سیمی انجام می شود تا بتواند برای کاربران کیفیت مطلوبی ارائه دهد. این هدست ها نسبت به هدست های موبایلی، هزینه بیشتری دارند. از این نوع عینک ها به دلیل کیفیت مطلوب و قیمت مناسب تری که دارند، معمولا بیشتر از سایر عینک ها استفاده می شود.

عینک های واقعیت مجازی بر پایه سیستم عامل

این نوع از هدست، برخلاف باقی هدست ها که به یک وسیله نیاز داشتند، به هیچ چیزی نیاز ندارد. شما می توانید به راحتی از هدست های بر پایه سیستم عامل بدون نیاز به هر نوع گوشی و یا کامپیوتری استفاده کنید و وارد محیط متاورس شوید. در کل باید بگوییم که این نوع از عینک ها کاملاً مستقل عمل می کنند.

در هدست های بر پایه سیستم عامل، پردازنده های قدرتمندی قرار گرفته است که آن ها می توانند به راحتی پلتفرم مورد نظر شما را نمایش دهند. شما می توانید همراه با این هدست، کنترلر های آن را نیز تهیه کنید تا بهتر و بیشتر بتوانید حس متاورس حضور در متاورس را دریافت نمایید.

معمولاً این نوع از هدست ها، نسبت به باقی هدست ها قیمت بیشتری دارند. تقریباً می توان گفت که این نوع از عینک ها، یک هدست کامل به حساب می آید و شما می توانید با استفاده از آن ها نهایت لذت از حضور در متاورس را تجربه کنید.

در صورتی که نسبت به هر یک از هدست های فوق سؤالی دارید، می توانید در بخش نظرات از ما بپرسید تا در اولین فرصت پاسخ سؤال خود را از تیم زوم ارز دریافت کنید.

عینک های واقعیت افزوده

واقعیت افزوده یا Augmented Reality (به اختصار AR) عملکردی مشابه با واقعیت مجازی دارد. واقعیت افزوده بیشتر از واقعیت مجازی توانسته دو دنیای مجازی و واقعی را ترکیب کند. واقعیت افزوده، همان ‌طور که از نامش پیداست، دنیای مجازی را به دنیای واقعی می‌افزاید و از این طریق می‌تواند دو دنیا را ترکیب کند.

عینک های واقعیت افزوده
عینک های واقعیت افزوده

واقعیت افزوده با استفاده از آنالیز و بررسی محیط سعی می‌کند برخی اجزای دنیای مجازی را به دنیای واقعی بکشاند و این دو دنیا را ترکیب کند. انسان از طریق احساسات پنج گانه خود می‌تواند دنیای اطراف خود را درک کند و واقعیت افزوده نیز با کمک گرفتن از این عناصر، اجزای مجازی را در مقابل چشمان فرد قرار می‌دهد؛ به نحوی که این اجزا انگار دقیقا در دنیای واقعی ظاهر شده‌اند.

برای درک این موضوع بهتر است به بازی Pokemon Go اشاره کنیم. در این بازی که بر روی گوشی‌های موبایل نصب می‌شود، کاربران به دنبال موجودات کوچک و مجازی هستند. با پیدا کردن مکان این موجودات، می‌توانید گوشی خود را به سمت مکان مشخص شده گرفته و پوکمون‌ها را مشاهده کنید. واقعیت افزوده نیز کارکردی مشابه دارد.

تفاوت واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

در واقعیت مجازی که به شکل عینک‌های VR تولید می‌شوند، کاربران به طور کامل دنیای دیگری را مشاهده می‌کنند؛ پس عینک‌های واقعیت مجازی به کاربران اجازه نمی‌دهد تا دنیای واقعی را مشاهده کنند. در حالی که واقعیت افزوده سعی دارد تا اجزای دنیای مجازی را در دنیای واقعی نشان دهد؛ به همین دلیل، دستگاه‌ها یا عینک‌های واقعیت افزوده، شفاف هستند و کاربران می‌توانند دنیای واقعی را در کنار اجزای مجازی مشاهده کنند.

حال که با مفاهیم پایه عینک متاورس آشنا شدید، به معرفی تعدادی از برترین عینک‌های واقعیت مجازی می‌پردازیم.

عینک های واقعیت مجازی و افزوده چگونه کار می کند

اینکه چگونه عینک ها کار می کند بستگی به نوع آن دارد. برای مثال عینک های واقعیت مجازی و یا افزوده که به سیستم عامل های کامپیوتری متصل می شوند، کار خاصی نمی توانند انجام دهند چراکه در اصل آن ها به عنوان یک نمایشگر به حساب می آیند و تنها اطلاعات داخل سیستم عامل را به شما نمایش می دهد.

البته برخی از هدست های این مدل، از حسگر و همچنین کنترلر هایی پشتیبانی می کنند که شما می توانید با استفاده از آن ها بهتر و راحت تر با دنایی مجازی ارتباط برقرار کنید.

معمولاً طریقه کار کنترلر های این نوع از هدست ها به این شکل است که آن ها ابتدا دست شما را آنالیز می کنند و سپس با استفاده از حرکت و همچنین دکمه ها می توانید به کاراکتر خود در دنیای متاورس حرکت دهید.

عینک های واقعیت مجازی که مستقل هستند، می توانند تصاویر و همچنین اطلاعات شما را با استفاده از پردازنده های ۳D پردازش کنند و در یک محیط سه بعدی کاملاً واضح تمام اطلاعات را در اختیارتان قرار دهد. این نوع از هدست ها نیز حسگر و همچنین کنترلرهایی دارد که شما می توانید از آن ها نیز استفاده کنید.

برای اینکه بتوانید از این نوع عینک ها استفاده کنید، معمولاً با استفاده از روش هایی که گفته شده است، می توانید اطلاعات را وارد هدست کنید و یا اینکه به هدست اجازه دهید تا محیط اطراف را پردازش کند.

عینک های واقعیت ترکیبی

واقعیت ترکیبی نیز به این معنی است که ما می توانیم با آن چه در اطراف مان اتفاق می افتد در ارتباط باشیم و کارهایی را انجام دهیم که ناگریز، نیاز به تماس با دنیای واقعی دارند.

مثلا، می توانیم جلساتی را برگزار کنیم که در آن همه همکاران ما به صورت همزمان حضور دارند و طوری معاشرت کنیم که گویی همه در یک اتاق هستیم.

با این حال، تعامل فیزیکی با فردی که در کنار ما نشسته است، مستلزم حذف عینک و خروج از محیط مجازی است.

معرفی عینک متاورس Valve Index

عینک Valve Index یکی از جدیدترین محصولات برند ولو است. این دستگاه، در حقیقت یک هدست واقعیت مجازی بوده و تجربه بسیار خوبی به کاربران در هنگام ورود به دنیای متاورس انتقال می‌دهد. هدست واقعیت مجازی Valve Index دارای دو صفحه نمایش با پنل LCD است. هر یک از این نمایشگرها دارای کیفیت ۱۶۰۰ در ۱۴۴۰ هستند و می‌توانند تصاویر را به خوبی به کاربران نشان دهند. هر هدست واقعیت مجازی با دو کنترلر ارائه می‌شود.

این کنترلرها بر روی دست کاربران قرار می‌گیرند و با استفاده از آن می‌توانید با اجزای دنیای مجازی ارتباط برقرار کنید. کنترلرهای Valve Index دارای یک دکمه تریگر و آنالوگ است. برای استفاده از این دستگاه، باید حسگرهای حرکتی را در اطراف خانه جای دهید تا حرکت کاربر را تشخیص دهد؛ به همین دلیل شاید در هنگام استفاده از این دستگاه، با محدودیت مکانی مواجه شوید.

معرفی عینک متاورس کامبریا

شرکت متا یا فیسبوک قبلی، یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه متاورس است. این شرکت سال‌ها پیش با خرید یکی از شرکت‌های فعال در زمینه ساخت عینک‌های واقعیت مجازی، تصمیم به تولید عینک‌های متاورسی گرفته و حال شاهد عرضه عینک متاورس کامبریا هستیم. هدست واقعیت مجازی کامبریا همزمان با تغییر نام مجموعه فیسبوک به متا، معرفی شد. متا با معرفی کامبریا ورود کامل خود به دنیای متاورس را اعلام کرد.

عینک متاورس کامبریا
عینک متاورس کامبریا

هدست واقعیت مجازی کامبریا قرار است بهترین تجربه متاورسی را به کاربران انتقال دهد. این هدست، از نمایشگرهای جدید و بهینه‌ای استفاده می‌کند که تصاویر را بهتر و شفاف‌تر نمایش می‌دهند. استفاده از اپتیک‌های بهینه شده باعث شده تا حوزه بصری عینک واقعیت مجازی کامبریا بهبود پیدا کند. هنوز اطلاعات زیادی از این دستگاه در دسترس نیست، اما می‌توان حدس زد با یکی از بهترین و کامل‌ترین عینک‌های واقعیت افزوده طرف خواهیم بود؛ از این جهت، کامبریا با وزنی کمتر، بندهای نرم و ساختاری ساده، تصاویر بهتری را ارائه خواهد داد.

معرفی عینک HTC Vive Cosmos Elite

عینک متاورس HTC Vive Cosmos Elite بر پایه کامپیوتر می باشد که توسط کمپانی HTC تولید شده و دارای طراحی منحصر به فرد و بسیار هوشمندانه می باشد. این عینک بسیار سبک است زیرا فریم کلی آن از جنس پلی کربنات می باشد و کاربر هنگام استفاده از آن وزن زیادی را تحمل نمی کند. هدست HTC Vive Cosmos Elite دارای مقاومت بالا و کیفیت ساخت فوق العاده ای است. همچنین نمایشگر آن دارای دو نمایشگر ۳٫۴ اینچی با رزولوشن ۲۸۸۰*۱۷۰۰ پیکسل بوده و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

کلام آخر

دوستان ، ما در این مقاله سعی داشتیم شما را با عینک متاورس آشنا کنیم. شما می توانید به راحتی با استفاده از عینک های واقعیت مجازی تجربه بسیار خوبی را از متاورس کسب کنید.

5/5 - (3 امتیاز)