اهمیت بازی در فضای باز برای کودکان

اهمیت بازی در فضای باز برای کودکان

بیشتر ما در کودکی تقریباً هر روز بعد از ظهر بیرون از خانه و در فضای باز بازی می‌کردیم. آن زمان درک نمی‌کردیم چرا والدین ما از بیرون رفتن ما برای بازی استقبال می‌کردند، اما حالا ثابت شده همان الگوی قدیمی تربیتی مزایای بیشتری برای سلامتی و رشد بچه‌ها دارد.
این روز‌ها والدین به خاطر آشنا کردن فرزندانشان با فن‌آوری در سنین بسیار پایین سرزنش می‌شوند، چون این کار مشکلات اساسی به بار می‌آورد. مجله اینترنتی خرید ناب در این مقاله بخشی از مزایای شگفت‌انگیز بازی بچه‌ها در فضای باز را بازگو خواهد کرد.

از بین بردن محدویت های مکانی

اسباب بازی مناسب کودکان را می توان در راهنمای خرید اسباب بازی انتخاب کرد اما شاید این امکان وجود نداشته باشد که در هر مکانی از آنها استفاده کرد. با ورود به فضای باز حس ازادی در کودک ایجاد می شود و این حس باعث می شود بخش خیلی زیادی از هیجانات و اضطراب های کودک تخلیه شود .

از بین بردن محدویت های مکانی
از بین بردن محدویت های مکانی

کمک به سلامت روان کودکان

شاید پذیرفتن این موضوع سخت باشد که کودکان نیز استرس، افسردگی و اضطراب را تجربه می‌کنند و از آن رنج می‌برند. مشکلات مربوط به سلامت روان بیشتر در کودکانی مشاهده می‌شود که تکالیف درسی زیاد و برنامه‌های خارج از مدرسه سنگینی دارند. فعالیت‌های بدنی در قالب بازی به این کودکان کمک می‌کند که بتوانند استرس را کاهش دهند. متخصصان حوزه کودک اذعان می‌کنند که تماس با طبیعت میزان استرس کودک را کاهش می‌دهد و تاثیرات مثبت آشکاری در درمان اضطراب، اختلال بیش‌فعالی و نقص توجه دارد.

جذب بیشترِ ویتامین دی

نور خورشید ویتامین دی زیادی تولید می‌کند که از طریق پوست جذب می‌شود. البته استفاده از لوسیون‌های ضدآفتاب به ویژه برای کودکان ضروریست. اجباری نیست فرزند شما زمان زیادی را در فضای باز و زیر نور خورشید بگذراند، چون قرار گرفتن بیش از حد در معرض آن برای پوست مضر است.

بازی در فضای باز و تشویق یادگیری مداوم

بازی در فضای باز می تواند یک روش برای افزایش توانایی یادگیری کودکان خردسال باشد. یک فضای بیرونی، فضای یادگیری را فراهم می کند که در آن کودکان بتوانند چیزهای جدیدی را یاد بگیرند. بازی گروهی با سایر دوستان و هم سن و سالان می تواند به کودکان کمک کند تا دروس و مهارت های اساسی را یاد بگیرند که تنها با یادگیری در کلاس یا کتاب به آنها آموزش داده نمی شود.

بازی در فضای باز همچنین به کودکان خردسال کمک می کند تا یادبگیرند که یادگیری یک فرآیند مداوم است که حتما نیاز به کلاس درس ندارد.

تناسب اندام کودک

با توجه به اطلاعات به دست آمده از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، از سال ۱۹۸۰ تا سال ۲۰۱۰ چاقی کودکان دو برابر بیشتر شده است. یکی از روش های مقابله با چاقی کودکان این است که والدین شرایطی را فراهم نمایند تا کودک بتواند ساعات زیادی را در فضای باز بگذراند.

بازی نمودن در فضای آزاد باعث می شود تا این شرایط برای کودک فراهم شود که بتواند آزادانه بدود، بپرد و از در و دیوار بالا برود و جست و خیز داشته باشد و یا اینکه آب بازی یا شنا نماید و برقصد. این بازی ها همه تمرینات هوازی هستند که باعث می شوند تا رشد کودک بیشتر شود و قدرت جسمی او نیز افزایش یابد.

بهبود قدرت عضلات

شاید از نظر بزرگسالان تاب و سایر وسایل بازی داخل پارک خسته کننده و تکراری به‌نظر برسد. اما، در واقع تاب تمامی ماهیچه‌های کودک را درگیر می‌کند. نشستن، نگه داشتن خودش بر روی تاب و همسو شدن با جهت تاب تمام ماهیچه‌های او را به‌کار می‌گیرد. وسایل بازی مخصوص فضای باز چون اسکوتر، دوچرخه و اسکیت نیز سیستم عضلانی کودک را تقویت می‌کند.

مهارت‌های اجتماعی

مهارت های اجتماعی از نکات کلیدی یادگیری کودک محسوب می شود که مجله اینترنتی خرید ناب توصیه می کند آن را جدی بگیرید. کودکان بیشتر تمایل به شرکت در بازی‌ها و فعالیت‌ها در فضای باز بیرون داشته و علاقه به برقراری ارتباط با کودکان متفاوت و ایجاد دوستی جدید دارند.بازی گروهی را یاد گرفته و این موضوع باعث می‌شود تا مهارت‌های اجتماعی را یاد بگیرند.و بدون نظارت بزرگترها به سمت سایر بچه‌ها جذب شوند.

مهارت‌های اجتماعی
مهارت‌های اجتماعی

درک ارزش طبیعت

طبیعت، لازمه بقای همه موجودات زنده است. هنگامی که کودکان خردسال وقت خود را در فضای باز می گذرانند، با طبیعت بیشتر و نزدیک تر  تماس برقرار می کند. هرچه  کودک شما زمان بیشتری در طبیعت باشد، دلبستگی، عشق و علاقه بیشتری به آن پیدا می کنند.

کودکان شما باید از همان کودکی به طبیعت علاقه مند شوند. بر همین اساس، می توانید آنها را به سفر و طبیعت گردی ببرید. حتی اثرات گرم شدن کره زمین و جنگل زدایی را به آنها بیاموزید.

هماهنگی بیشتر

کودکانی که با همسالان خود بیرون از خانه بازی می‌کنند تمایل بیشتری به هماهنگی با هم دارند. از آنجا که این بچه‌ها در یک زمین بازی با هم بازی می‌کنند به صورت طبیعی یاد می‌گیرند اسباب‌بازی‌هایشان را با هم به اشتراک بگذارند یا به نوبت با هم تاب‌بازی کنند. از همین طریق توانایی ارتباط برقرار کردن آن‌ها با یکدیگر و ارتقاء مهارت‌های تیمی آن‌ها رشد می‌کند.

کمک به رشد فکری کودک

تاثیرات عصب شناختی بازی های بدون ساختار در محیط آزاد بسیار بالاتر از کمک به سلامت روان کودک است. تشویق کردن کودک به بازی در فضای آزاد باعث تحریک رشد فکری و ذهنی کودک می شود. در حقیقت بازی کردن در فضای باز و یک محیط طبیعی به کودک کمک می نماید تا بتواند در کلاس درس تمرکز بیشتری داشته باشد و قدرت یادگیری او افزایش یابد.

بازی کردن در محیط آزاد باعث تقویت قدرت حل مسئله در کودکان می شود و همچنین باعث می شود تا عملکرد بهتری در مواجه با دیگران و مدرسه داشته باشند. بازی در فضای باز باعث افزایش قدرت تخیل در کودکان می شود و آن ها با تکیه بر آن می تواند در محیط های علمی و تحصیلی، مطالب آموزشی را با روش های متفاوت تری ببینند و این مسائل را با روشی نوین یاد بگیرند.

استقلال کودک

داشتن فضای بزرگ برای بازی به این معنی است که وقتی کودکان بیرون هستند از نظارت مستقیم بزرگترها دور هستند.این در تعاملات اجتماعی با دیگر کودکان کمک می‌کند تا مانند آموزش پس انداز کردن به کودکان مستقلانه رفتار کنند و همینطور بازی کردن با خودشان را یاد می‌گیرند.یاد می‌گیرند چطور نوبت را در بازی رعایت کنند، چطور وقتی زمین می‌خورند دوباره بلند شوند و چطور تجهیزات نا آشنا را تجربه کنند و در نتیجه یاد می‌گیرند چطور بطور مستقل و متکی به خودشان رفتار کنند.

استقلال کودک
استقلال کودک

درگیر شدن تمام حواس

کودکانی که زیاد تلویزیون تماشا می‌کند، تنها می‌توانند از دو حس بینایی و شنوایی خود بهره ببرند. تماشای بیش‌ از حد تلویزیون باعث می‌شود ذهن کودک نتواند به محرک‌های محیطی پاسخ درستی بدهد.

درحالی‌که، کودکانی که بیرون از خانه بازی می‌کنند از تمام حواس خود برای جستجو و کشف محیط اطراف استفاده می‌کنند. حتی ممکن است در یک روز برفی یا بارانی کمی باران یا برف را بچشند و مزه آن را امتحان کنند.

کمتر شدن احتمال نزدیک‌بینی

شاید شما هم شنیده باشید که نسل‌های قدیمی می‌گویند اگر با چشم‌هایتان سبزی‌ها ببینید هیچ‌وقت عینکی نمی‌شوید! این گفته دور از حقیقت نیست. احتمال ابتلا به نزدیک‌بینی در کودکانی که زمانی بیشتری را در طبیعت به تماشای سبزی‌ها می‌گذرانند کمتر است. برعکس کودکانی که بیشتر وقتشان را صرف تماشای تلویزیون یا بازی با تبلت می‌کنند به چشم‌هایشان فشار وارد می‌شود. در حالی که در فضای باز چشم و ذهن هر دو استراحت می‌کنند.

سخن پایانی

همراهان گرامی مجله اینترنتی خرید ناب، چه فرزندتان ۲ ساله باشد، چه ۱۲ ساله، مهم این است که او را تشویق کنید تا مدت زمانی را در فضای باز بازی کند و از گوشی، تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری دور باشد. کودک می‌تواند تنها یا به همراه دوستانش بازی کند که هرکدام از این‌ها مزایای خود را دارند.

گاهی لازم نیست که حتما بازی خاصی را مد نظر قرار دهید. همین که وقت خود را بیرون از خانه با کودک به هرس کردن درختان، آب دادن به گل‌ها، جمع‌آوری برگ‌ها می‌گذرانید کافی است. در فصل زمستان نیز به ‌دلیل سرما بازی بیرون از خانه را متوقف نکنید. تنها کافی است کودک را به لباس کافی مهیا کنید.

5/5 - (2 امتیاز)