• خانه
  • هنر
  • مروری بر زندگینامه و آثار هنری رابرت دنیرو
رابرت دِ نیرو

مروری بر زندگینامه و آثار هنری رابرت دنیرو

در این مطلب از خرید ناب به معرفی کامل رابرت دنیرو بازیگر افسانه ای سینما و بررسی تعدادی از بهترین نقش‌ آفرینی‌ هایش خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

بیوگرافی رابرت دنیرو

رابرت‌ دنیرو
رابرت‌ دنیرو

رابرت دنیرو (Robert De Niro) در ۱۷ اوت ۱۹۴۳ در منهتن نیویورک به دنیا آمد. پدر و مادرش‌ هنرمند بودند. پدرش‌ (روبرت‌) شاعر و مجسمه‌ ساز و نقاش‌ بود و مادرش‌ (ویرجینا آدمیرال‌) نیز نقاش‌ بود. والدین‌ رابرت‌ اصلیت‌ ایتالیایی‌ داشتند. اما برای‌ زندگی‌ بهتر به‌ نیویورک‌ مهاجرت کرده‌ بودند. رابرت‌ دنیرو جثه‌ کوچک‌ و ضعیف‌ و پوست‌ بسیار سفیدی‌ داشت‌. لذا دوستانش او را بابی‌ میلک‌ (شیر برنج‌) لقب‌ دادند. وقتی رابرت سه سال داشت پدر و مادرش از هم جدا شدند. همین‌ افت‌ محبت‌ و تغییر دگرگونی‌ در زندگی‌ رابرت‌ کوچک‌، سبب‌ شد که‌ او به‌ بچه‌ای‌ خجالتی‌ و منزوی‌ تبدیل‌ شود.

در مدرسه یکی‌ از معلمین‌ او متوجه‌ حالات‌ و روحیات‌ وی‌ شد و برای‌ این‌ که‌ رابرت‌ اعتماد به‌ نفس‌ پیدا کند و وارد جمع‌ دوستانش‌ شود او را وادار کرد تا در تئاترهای‌ نمایشی‌ مدرسه‌ ایفای‌ نقش‌ داشته‌ باشد، همین‌ مساله‌ خجالت‌ او را کاهش‌ داد.
در ۱۰ سالگی‌ اولین‌ نقشش‌ را در تئاتری‌ در نقش‌ شیر در (جادوگر اونر) بازی‌ کرد. در دوران‌ نوجوانی‌ به‌ یک‌ گروه‌ خیابانی‌ پیوست‌ و در ۱۶ سالگی‌ بازی‌ در نمایش‌ (خرس‌) اثر چخوف‌ او را با دنیای‌ بازیگری‌ بیشتر آشنا کرد. پس‌ از این‌ که‌ اولین‌ چک‌ دستمزدش‌ را به‌ عنوان‌ بازیگری‌ دریافت‌ کرد تصمیم‌ جدی‌ خود را برای‌ آینده‌ اش‌ گرفت‌ و وارد عرصه‌ تئاتر و سینما شد.

بعدها به کلاس بازیگری لی استراسبرگ رفت و بازیگری را نزد او آموخت و بدین ترتیب بود که به بازیگری متد اکتینگ تبدیل شد، سبکی که مارلون براندو و جیمز دین آغازگران آن بودند و با رابرت دنیرو ، آل پاچینو و داستین هافمن به اوج قدرت خود رسید.

مروری بر فیلم ها و آثار هنری رابرت دِ نیرو

رابرت‌ دنیرو در راننده تاکسی
رابرت‌ دنیرو در راننده تاکسی

دِ نیرو در سال ۱۹۶۸ اولین فیلم خود را با عنوان احوالپرسی اثر برایان دی پالما کارگردان جوان آن سال های سینما بازی کرد، پس از آن نیز در چند فیلم از همین فیلمساز با عناوین جشن عروسی و سلام مادر ایفای نقش کرد. او در سال ۱۹۷۲ به عنوان یکی از کاندیداهای ایفای نقش در فیلم پدر خوانده مطرح شد ولی نقشی به وی نرسید و مجبور شد در فیلم دار و دسته‌ای که نمی‌توانست شلیک کند بازی کند. در سال ۱۹۷۳ در فیلم طبل را آهسته بزن که اولین فیلم حرفه‌ ای او محسوب می‌ شود، در نقش یک بازیکن بیسبال که با بیماری مرگباری دست و پنجه نرم می‌ کند خوش درخشید و در همان سال مارتین اسکورسیزی از او دعوت کرد تا در فیلم خیابان‌ های بی‌ رحم نقش یک جوان خوشگذران خیابانی به نام جانی بوی را بازی کند، موفقیت آن فیلم هم چشمگیر بود و آغازی شد برای کارهای درخشان دنیرو و مارتین اسکورسیزی.

دِ نیرو خیلی زود با تیم مارتین اسکورسیزی و فرانسیس فورد کاپولا آشنا شد. این کارگردانان که همچون رابرت د نیرو اصل و ریشه‌ ای ایتالیایی داشتند تصمیم بر ایجاد موجی از فیلم‌های انتقادی از سیستم سرمایه‌ داری و جو بی‌ خیالی حاکم بر آمریکا گرفتند. علمدار این موج کوپولا بود. اما مارتین اسکورسیزی و رابرت دنیرو تیم هماهنگی از آب درآمدند. دِ نیرو فیلم‌ های زیادی نیز تهیه و چند فیلم نیز کارگردانی کرده‌ است مانند یک داستان برانکسی که فیلم بسیار زیبایی از آب در آمد.

رابرت‌ دنیرو در پدرخوانده
رابرت‌ دنیرو در پدرخوانده

او در سال ۲۰۰۸ جایزه دوربین طلایی را به خاطر یک عمر حضور جاودان در عرصه سینما تحت عنوان شاهکار جهانی در برلین از دستان مارتین اسکورسیزی دریافت کرد.  باید گفت که مارلون براندو و دِ نیرو دو نفری بودند که به خاطر بازی درخشانشان در نقش دون ویتو کورلئونه موفق به دریافت جایزه اسکار گشتند که از دیدگاه بسیاری از منتقدان ماندگارترین نقش تاریخ سینماست. بسیاری از منتقدان او را تواناترین بازیگر تاریخ سینما می‌ دانند و این هیچ اغراق و بزرگنمایی نیست زیرا دنیرو در بسیاری از ژانرهای سینمایی نقش آفرینی کرده‌ است. برای مثال می‌ توان در سینمای وحشت آثاری همچون فرانکشتاین و موهبت الهی را نام برد و در سینمای کمدی هم شاهکاری همچون سلطان کمدی را که در آن مقابل غول دنیای کمدی آن عصر یعنی جری لوئیس نقش آفرینی می‌ کند را نام برد و آثار دیگری همچون ملاقات با والدین و ملاقات با فاکرها و در ژانر ورزشی هم وی در اثر جاودان مارتین اسکورسیزی یعنی گاو خشمگین نقش آفرینی کرده‌ است که از دیدگاه بسیاری از صاحب نظران سینمایی بهترین اثر ورزشی سینماست و همچنین از دیدگاه بنیاد فیلم آمریکا پس از همشهری کین، پدرخوانده و کازابلانکا بهترین فیلم تاریخ سینما است. اما در سبک گنگستری هم دِ نیرو شاهکاری دیگر همچون رفقای خوب اثر اسکورسیزی و تسخیرناپذیران اثر بیاد ماندنی برایان دی پالما را داراست.

رابرت دنیرو در سال ۲۰۱۲ با ایفای نقش پدر بردلی کوپر در فیلم دفترچه امیدبخش توانست پس از گذشت ۳۸ سال از فیلم پدرخوانده قسمت دوم، دوباره نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شود. او توانست جایزه فیلم هالیوود و انجمن منتقدان دیترویت را نیز برای همین نقش کسب کند.

رابرت‌ دنیرو در گاو خشمگین
رابرت‌ دنیرو در گاو خشمگین

او تاکنون برنده دو اسکار شامل یک اسکار بهترین بازیگر نقش اول برای فیلم گاو خشمگین و یک اسکار بهترین بازیگر مکمل برای فیلم پدرخوانده: قسمت دوم شده‌است.

زندگی‌ شخصی‌

رابرت دنیرو و دیان‌ آبوت
رابرت دنیرو و دیان‌ آبوت

رابرت‌ در سال‌ ۱۹۷۶، با دیان‌ آبوت ازدواج‌ کرد و ثمره‌ این‌ ازدواج‌ یک‌ پسر به‌ نام‌ رافائل‌ بود. اما در سال‌ ۱۹۸۸ این‌ ازدواج‌ به‌ طلاق‌ منجر شد. همچنین رابرت‌ دختر دیان، که‌ از ازدواج‌ اولش‌ بود را به‌ فرزند خواندگی‌ پذیرفت‌. رافائل‌ پسر رابرت‌ نیز بازیگر است‌. او در استودیوی‌ بازیگری‌ استلا آدلر آموزش‌ دیده‌ است‌. دنیرو در سال‌ ۱۹۹۸ با گریس‌ هنرپیشه‌ هالیوود ازدواج‌ کرد و صاحب‌ فرزندی‌ به‌ نام‌ الیوت‌ شد.
رابرت دنیرو مرد مهربان‌ و دست‌ و دلبازی‌ است‌ او برای‌ کودکان‌ فقیر آفریقایی‌ تاکنون چندین‌ جشنواره‌ هنری‌ برپا کرده‌ و عایدی‌ آن‌ رابه‌ نفع‌ کودکان‌ آفریقایی‌ خرج‌ کرده‌ است‌. برای‌ مثال‌ او چندی‌ پیش‌ اقدام‌ به‌ فروش‌ روبان‌ های‌ سبز رنگی‌ کرد که‌ خودش‌ نیز یکی‌ ازروبان ها را به‌ یقه‌ اش‌ زده‌ بود و در آمد حاصله‌ از فروش‌ روبان‌ ها صرف‌ دارو و درمان‌ کودکان‌ ایدزی‌ در افریقا شد.

 چند حقیقت جالب که احتمالاً تاکنون درباره رابرت دنیرو نمی دانستید

  • رابرت دنیرو برای بازی در فیلم «تنگه وحشت» ۲۰ هزار دلار به یک دندان پزشک پرداخت کرد تا دندان هایش را به هم بریزد. وی بعدها مجبور شد پول بیشتری برای برگرداندن آن ها به حالت عادی خرج کند. رابرت دنیرو و ترامپ رابطه خوبی ندارند و به زبان ساده کارد و پنیر هستند.
  • وی همواره از حزب دموکرات حمایت کرده است. دنیرو در سال های ۲۰۰۰، ۲۰۰۴ و ۲۰۰۸ از افرادی مانند جان کری و باراک اوباما حمایت کرده است. او حتی برای انتخاب مجدد اوباما کمک هایی نیز جمع آوری نمود.
  • او آخرین کسی بود که جان بلوشی را زنده ملاقات کرد. رابرت دنیرو در ساعت ۳ صبح روز ۵ مارس ۱۹۸۲، این کمدین سرشناس را در یک هتل ملاقات کرد و او را در حال مصرف هروئین و کوکائین دید. عصر همان روز جسد جان بلوشی پیدا شد. وی بر اثر اُوِردوز جانش را از دست داده بود.
  • او دو رستوران به نام های «Ago» و «Nobu» دارد. وی همچنین همراه با فرانسیس فورد کاپولا و رابین ویلیامز، رستوران رابیکون را اداره می کند.
  • دنیرو در سال ۲۰۰۳ دریافت که به سرطان پروستات مبتلا شده است. جراحی که وی در دسامبر همان سال انجام داد، موفقیت آمیز بود.
  • مونتگومری کلیفت، رابرت میچام و مارلون براندو، از اصلی ترین الگوهای رابرت دنیرو بودند. این مسئله در انتخاب نقش های او نیز کاملا نمایان بود.
5/5 - (2 امتیاز)