مل کلومکیل جرارد گیبسون

مروری بر زندگی و آثار مل گیبسون

“مل کلومکیل جرارد گیبسون” یا مل گیبسون بازیگر، کارگردان، تهیه کننده مشهور امریکایی که توانسته است با ساختن فیلم هایی چون شجاع دل و مصائب مسیح  و همینطور بازی در چندین فیلم بسیار موفق همچون مرد بدون چهره، آپوکالیپتو و… خود را به عنوان یک بازیگر و کارگردان صاحب سبک در سینمای هالیوود معرفی کند.

مل گیبسون
مل گیبسون

بیوگرافی و زندگی شخصی مل گیبسون

مل گیبسون در تاریخ ۳ ژانویه ۱۹۵۶ در خانواده ای ۱۱ نفره از پدری استرالیایی و مادری ایرلندی-امریکایی و در خانواده‌ای کاتولیک به دنیا آمد و رشد کرد. پدر او یک سوزنبان راه آهن و مادرش ” آن ریلی” خانه دار بود که در تاریخ ۱۹۹۰ زمانی که مل ۳۲ ساله بود درگذشت. مادر بزرگش اوا میلوت یکی از خواننده های مطرح اپرا در سال ۱۸۵۰ بود. او ششمین فرزند از یازده فرزند این خانواده پرجمعیت است.

در سال ۱۹۸۶خانواده او به استرالیا مهاجرت کردند. رفتن هاتون گیبسون و خانواده‌اش به سرزمین استرالیا به خاطر دلایل مختلف از جمله قرار نگرفتن پسران در لیست سربازان جنگ ویتنام و همچنین دلایل اقتصادی بود. مل گیبسون پس از گذراندن تحصیلات دبیرستانی، وارد دانشگاه نیوسوث ولز در سیدنی شد. او در موسسه ملی هنرهای دراماتیک سیدنی به همراه جفری راش و جودی دیویس به بازیگری رو آورد.

گیبسون در ۷ ژوئن سال ۱۹۸۰ با رابین مور که دستیار یک دندانپزشک بود ازدواج کرد و صاحب هفت بچه که یک دختر و چهار پسر و دو دوقلوی پسر می‌باشند، شد.

بنا بر گفته برخی منابع رابین مور بعد از چیزی حدود ۳۰ سال زندگی مشترک به خاطر دلایلی خواهان جدایی از مل گیبسون است و تقاضای طلاق کرده‌است و مل گیبسون که به نوعی به خاطر این اتفاق غافلگیر شده و تعجب کرده‌ است پس از تقاضای طلاق همسرش از دادگاه و در واکنش به این عمل او با زنی به نام، اوکسانا گریگوریوا که چهل سال دارد و روسی می‌باشد، در مراسم اکران فیلم ریشه مردان ایکس، ولورین در شهر لس آنجلس ظاهر شد. البته این رابطه خیلی طول نکشید و پس از مدت کوتاهی در همین اواخر از او جدا شده و دوباره به همسر قبلی اش رابین مور نزدیک تر شده است و بر اساس گفته بعضی منابع قرار است که با همسرش به استرالیا برود.

گیبسون در شجاع دل
گیبسون در شجاع دل

آثار هنری و افتخارات مل گیبسون

پس از حضور در چند نمایش تلویزیونی سال ۱۹۷۹، برای بازی در فیلم «مکس دیوانه» و سپس تیم انتخاب شد. بازی در فیلم جمع و جور و کم هزینه مکس دیوانه، او را در سراسر جهان مشهور کرد.

وی با حضور در فیلم تیم، جایزه بهترین بازیگر از سوی موسسه فیلم استرالیا را کسب کرد. « مل گیبسون » با فیلم «گالیپولی» در ۱۹۸۱ یک بار دیگر این جایزه را به دست آورد. وی در سال ۱۹۸۴، با آنتونی هاپکینز، در فیلم «بونتی» هم بازی شد.
سپس در سال ۱۹۸۷ در سری فیلمهای موفق و مشهور اسلحه مرگبار ، در نقش «مارتین ریگز» حضور یافت.
سال ۱۹۹۰، بازی اش در نمایشی در نقش «هملت»، تحسین و تمجید منتقدان را برانگیخت. «گیبسون» سپس به تهیه کنندگی و کارگردانی روآورد و «مرد بدون چهره» را در سال ۱۹۹۳ کارگردانی کرد.

سال ۱۹۹۵ با فیلم موفق و تحسین شده شجاع دل و بازی خیره کننده اش در نقش «سرویلیام والاس» اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را از آن خود کرد.
از آن پس درخشش خیره کننده اش را در سینمای آمریکا با «میهن پرست» محصول ۲۰۰۰، مصائب مسیح درسال ۲۰۰۴ که ۶۱۱ میلیون دلار فروش کرد و پرفروش ترین فیلم غیر انگلیسی زبان تاریخ سینما لقب گرفت و «آپوکالیپتو» تداوم بخشید.

مل گیبسون” این هنرپیشه و کارگردان موفق به همراه «وارن بیتی»، «کلینت ایستوود»، «رابرت ردفورد»، «ریچارد آتن بورو» و «کوین کاستنر»، ششمین بازیگری است که اسکار بهترین کارگردانی را برای فیلم شجاع دل به دست آورده است.
در سال ۲۰۰۴، وی به عنوان بانفوذ ترین بازیگر هالیوود در صدر فهرست مجله فوربس قرار گرفت.

گیبسون برای نویسندگی و کارگردانی در فیلم مصائب مسیح رقم خیره کننده ۲۱۰ میلیون دلار به اضافه درصدی از سود فروش فیلم که بالغ بر ۶۰۰ میلیون دلار می شد را دریافت کرد. او در این فهرست بالاتر از اوپرا ونیفری، جی.کی رولینگ، تایگروود، مایکل شوماخر و استیون اسپیلبرگ قرار گرفت.
“گیبسون” کارگردانی، تهیه کنندگی و فیلم نامه نویسی مصائب مسیح را، خود به عهده گرفت و ۲۵ میلیون دلار روی این فیلم سرمایه گذاری کرد. تحقیقات او درباره فیلم رنجهای مسیح از سال ۱۹۹۲ آغاز شد و فیلم در سال ۲۰۰۴ اکران شد.

در سال ١٩٩۵ وی برای بازی در نقش جیمزباند در فیلم چشم طلایی و در سال ١٩٨٩ برای ایفای نقش «بروس وین» در فیلم “بتمن”، انتخاب شد اما پیشنهاد بازی در هر دو نقش را رد کرد.

مل کلومکیل جرارد گیبسون
مل کلومکیل جرارد گیبسون

دیگر افتخارات مل گیبسون

اکتبر سال ١٩٩٧، مجله امپایر، گیبسون را به عنوان دوازدهمین ستاره تاریخ سینما برگزید.
در رده بندی ١٠٠ بازیگر بزرگ سینما توسط مجله معتبر پره میر در سال ٢٠٠٣، گیبسون در رده ۱۷ قرار گرفت. گیبسون به عنوان چهل و هشتمین بازیگر بزرگ سینما از طرف مجله اینترتینمنت ویکلی انتخاب شده است.
درسال ۱۹۹۶ از سوی مجله آمریکایی people به عنوان یکی از ۵۰ مرد زیبای جهان شناخته شد.
وی در انیمیشن «فرار جوجه ای» صحبت کرده است. بالاترین نشان افتخار استرالیا (AO) را در سال ۱۹۹۷ بدست آورد. برادرش «دونال گیبسون» هم بازیگر است و اولین فارغ التحصیل مدرسه درام نیوزلند در رشته نمایش بود.

5/5 - (1 امتیاز)