ویژگی های مهم رهبر یک تیم

ویژگی های مهم رهبر یک تیم

صفات رهبری بخشی جدایی‌ناپذیر از درک و عملکرد یک رهبر است. تجربه نشان داده است که مشاغل و شرکت‌های موفق برای کمک به پیشرفت خود به رهبری قوی و باتجربه احتیاج دارند. رهبری که تبعیت کارکنان از وی از سر اجبار نباشد بلکه از روی تمایل قلبی خود از دستورات پیروی کنند.

اساسا ویژگی رهبر موفق با رفتارهایی که در حین انجام فعالیت‌ها از خود نشان می‌دهد تعریف می‌شود و اهمیت این مسئله باعث شده است که امروزه خصوصیات رهبران موفق به طور گسترده در قالب سمینارها، آموزش‌ها و حتی برنامه‌های درسی مورد مطالعه و بحث قرار گیرند. همه این ها مستلزم این است که ویژگی رهبری در وجود شما باشد یا فنون آن را بدانید. مانند شغل های مناسب درونگرایان که مختص به آنها است، رهبری هم به افرادی که این ویژگی را دارند تعلق می گیرد. خوشبختانه با وجود چنین تحقیقاتی، خصوصیاتی که باید یک رهبر موفق از آن‌ها اجتناب کند نیز مشخص شده است که در ادامه مجله اینترنتی خرید ناب به آن‌ها اشاره خواهد کرد.

ویژگی یک رهبر خوب

گاهی این سوال در ذهنتان هم نقش بسته که شما برای چه شغلی ساخته شده اید؟ آیا رهبر خوبی هستید؟ هر کسی می تواند خود را رهبر بنامد. اما برای تأثیرگذاری بر سازمان یا تیم خود، باید چند ویژگی اساسی رهبری را یاد بگیرید. اگر بتوانید با این ویژگی ها زندگی کنید، شاهد رشد شغلی و پیشرفت تیم خود خواهید بود.

بیایید ویژگی های ضروری یک رهبر خوب در محل کار را بشکافیم.

ویژگی یک رهبر خوب
ویژگی یک رهبر خوب

با درک سبک رهبری خود شروع کنید

درک سبک رهبری فعلی، امری فوق العاده ضروری است. شما باید بدانید که نقاط قوتتان چه چیزهایی هستند؟ کدام بخش ها نیاز به پیشرفت دارند؟ یکی از راه های شروع ارزیابی مهارت های خود این است که سبک رهبری تان را تست کرده و بدانید که چگونه باید تیمی را رهبری کنید.

پس از تکمیل تست های لازم، در مورد ویژگی های اصلی سبک غالب رهبری تان مطالعاتی را انجام دهید. آیا ویژگی هایی که دارید به سبک رهبری شما کمک می کند یا مانع آن می شوند؟ هنگامی که دریافتید کدام بخش ها نیاز به کار بیشتری دارند، می توانید راه هایی را برای بهبود توانایی های رهبری خود جستجو کنید.

شخصیت کاریزماتیک یک رهبر

اگر بخواهیم به صورت خلاصه در رابطه با ویژگی های یک شخصیت کاریزماتیک صحبت کنیم، احترام بدون اجبار را می‎ توان نام برد. درواقع شخصیت ‎های کاریزماتیک قدرت نفوذ بر روی دیگران را داشته و محبوبیت بالایی دارند. همچنین این افراد در کنار توجه به مواردی که بیان می‎ کنند، نسبت به زبان بدن خود نیز آگاه بوده و به همین خاطر بسیار خوب می ‎توانند مفاهیم موردنظر خود را منتقل نمایند، با این حال برای دستیابی به یک چنین شخصیتی، بهترین اقدام این است که الگو و یا الگوهایی را برای خود تعیین کرده و در تلاش برای تقلید از رفتارهای آنها باشید.

برای مثال ممکن است در منطقه شما چند نفر کاریزمای بالایی را داشته باشند. بدون شک توجه به آنها و تلاش برای پیدا کردن موارد مشترک، راهنمای عمل بسیار خوبی برای شما خواهد بود.

ایجاد تخصص و ظرافت فنی

بیش تر رهبران با مهارت هایی مثل فروش، طراحی و حسابداری و غیره کار خود را شروع می کنند. اما بهترین ها آن را به نقطه ای برای تکمیل مهارت های کسب شده در طی زمان تبدیل می کنند.

در دراز مدت آنها تبدیل به کارشناسانی فوق العاده در رشته ی خود و درنتیجه رهبر می شوند.

تمرکز کافی

برای اینکه یک رهبر موفق باشید، باید تمرکز واقعی داشته باشید. روی اهداف خود تمرکز کنید، بر نیازهای تیم خود تمرکز داشته باشید و روی تصویر بزرگ‌تر تمرکز کنید. این به شما امکان می‌دهد برای موفقیت استراتژی داشته باشید و برنامه ریزی کنید.

بدون تمرکز، تلاش‌های شما به‌جایی نخواهد رسید. ممکن است به جهات مختلفی هدایت شوید و هرگز به اهدافی که برای خود تعیین کرده‌اید نرسید. هنگامی که بر مأموریتی که در پیش دارید تمرکز می‌کنید، در سفر خود ثابت‌قدم می‌مانید و در مسیر خود از این شاخه به شاخه نمی‌پرید.

به همین ترتیب، هنگامی که بر نقاط قوت خود و اطرافیان خود تمرکز می‌کنید، می‌توانید از قدرت جمعی برای دستیابی و موفقیت به‌عنوان یک تیم استفاده کنید.

رهبران بزرگ عمل گرا هستند و برنامه‌های استراتژیک متمرکز بر نقاط قوت سازمانشان ایجاد می‌کنند که امکان حرکت‌های کارآمد و موثر را فراهم می‌کند.

دوستان عزیز مجله اینترنتی خرید ناب، وظیفه شما به‌عنوان یک رهبر موفق این است که اطمینان حاصل کنید که شما و همه اطرافیانتان بر روی هدف اصلی متمرکز می‌مانید. این بدان معنی است که مطمئن شوید همه از نقاط قوت و زمان خود بیشترین استفاده را می‌کنند. این برای عملکرد تیم شما ضروری است.

صداقت

برای رهبران ضروری است که با اصالت، صداقت و قابل اعتماد عمل کنند.
کارمندان باید بدانند که یک رهبر اخلاقی رفتار خواهد کرد. اینکه آنها یک چیز نمی گویند و چیز دیگری انجام نمی دهند یا اینکه اگر اشتباهی مرتکب شوند، به جای سرزنش تیم، مسئولیت را بر عهده خواهند گرفت.
صداقت به معنای رفتار منصفانه با کارکنان و حفظ ارزش های شرکت است. این نه تنها اعتماد سایر اعضای تیم را برمی انگیزد، بلکه آنها را تشویق می کند تا با صداقت عمل کنند.
«بی‌تردید کیفیت عالی برای رهبری صداقت است. بدون آن، هیچ موفقیت واقعی ممکن نیست، چه در یک باند، چه در زمین فوتبال، چه در ارتش یا در یک اداره.»

تشویق برای خلاقیت

تحریک ذهنی یکی از ویژگی هایی است که رهبری تحول گرا را تعریف می کند. پیروان باید تشویق شوند تا خلاقیت خود را بیان کنند. رهبران پر نفوذ باید برای دستیابی به اهداف پیروان و اهداف غایی خود، چالش های جدیدی را ارائه دهند.

یکی از راه های ارتقاء خلاقیت این است که به اعضای گروهی چالش هایی را ارائه کنید تا اطمینان حاصل کنند که اهداف در سیطره ی توانایی های هایشان قرار دارند.

هدف از این نوع تمرین این است که افراد را از محدودیت های شان آگاه سازیم اما از دلسرد شدن آن ها توسط موانع موفقیت جلوگیری نماییم.

تشویق برای خلاقیت
تشویق برای خلاقیت

دانش فنی به روز یک رهبر

رهبر اگر مورد احترام اعضای تیم نباشد، نمی تواند نقش رهبری خود را به خوبی ایفا کند. شاید بزرگترین تفاوت رهبر و مدیر در ذهن من همین باشد که مدیر منسوب شده است ولی رهبر توسط اعضای تیم پذیرفته شده است. یکی از ویژگی هایی که باعث میشود رهبر در بین اعضای تیم پذیرفته شود، آگاهی فنی کافی است که در این صورت وقتی درباره ی مسائل فنی صحبت می کند لحن و نظراتش دارای اطمینان زیادی است.

در بسیاری از حرفه ها، از جمله حرفه ی ما (یعنی دنیای IT) فرآنید کسب دانش بصورت مستمر اتفاق می افتاد. اگر شما رهبر خوبی هستید ولی مدت هاست دانش خودتان را به روز نکرده اید یا توسعه اش ندادید، بدانید که در مسیر افول قرار گرفته اید و به زودی دیگر به عنوان یک رهبر (مخصوصا اگر یک رهبر فنی یا Tech Lead هستید) در بین اعضای تیم پذیرفته نخواهید شد.

سخن آخر

اگر این مقاله در مجله اینترنتی خرید ناب را تا انتها خوانده‌اید و قصد دارید بر کیفیت رهبری خود بازنگری کنید به شما تبریک می‌گوئیم. اما در نظر داشته باشید تبدیل شدن به یک رهبر خوب، روندی آسان و یکباره نیست. هرچه با چالش‌های پیش‌رو مواجه شوید و تجربه کسب کنید، رشد بیش‌تری خواهید داشت و پیشرفت خواهید کرد. در واقع هرچه نسبت به یادگیری مثبت بیندیشید موفق‌تر خواهید بود. توجه داشته باشید علاوه بر ویژگی‌های رهبران خوب و برجسته، باید قوانین رهبری را نیز به خوبی فرا گیرید.

5/5 - (1 امتیاز)