انواع اسکنر و کاربردهای آن

انواع اسکنر و کاربردهای آن

عصر تکنولوژی چنان در حال پیشروی است که اسناد و تصاویر کاغذی جایگاه خود را در زندگی ما از دست داده‌اند؛ چراکه ما می‌توانیم با کمک دستگاهاسکنر نسخه‌ای دیجیتال از اسناد را همیشه همراه خود داشته باشیم. تنوع موجود در بازار، انتخاب یک مدل متناسب با نیازهای ما را با دشواری همراه کرده است؛ به همین دلیل ما در مجله اینترنتی خرید ناب سعی کرده‌ایم تا شما را با انواع اسکنر، کاربردها و ویژگی‌های آنها آشنا کنیم و نکات کلیدی را برای خرید آن، در اختیارتان قرار دهیم.

اسکنر

اولین اسکنر یا پویشگر در سال ۱۹۵۷ به شکل استوانه در اداره ملی استاندارد آمریکا و توسط تیمی با نظارت راسل کریش ساخته شد‌.

اسکنرها در واقع وسایلی برای تصویر برداری از اسناد کاغذی هستند، دستگاه‌هایی که می‌توانند عکس یا متن را وارد رایانه نمایند.

ظاهر پویشگرها مانند دستگاه فتوکپی است. از راه صفحه و محفظه‌ای که کاغذ در آن قرار می‌گیرد، تصویر یا متن مورد نظر وارد رایانه می‌شود.

در قسمت عقب اسکنر دو خروجی تعبیه شده است که یک فیش از سوی کامپیوتر و یک فیش نیز از طرف چاپگر به آن متصل می‌گردد.

این وسیله تصاویر، متون و دست نوشته‌ها را به صورت نوری اسکن و به تصویر دیجیتال تبدیل می‌کند.

با اسکنر (Scanner) می‌‌توان انواع مختلفی از اسناد، مدارک تصویری و متنی که بر روی کاغذ چاپ شده‌اند، مجدداً به صورت فایل‌های تصویری وارد سیستم رایانه‌ای کرد. این کار را می‌توان هم در محیط کار و هم در کامپیوتر شخصی منزل انجام داد.

امروزه اسکنر‌ها یا پویشگرها دارای انواع و مدل‌های مختلف هستند که باید دید با توجه به نیاز کاربران خرید کدام یک سودمندتر و مفید‌تراست.

به خاطر همین تنوع و تطور اسکنر که یکی از لوازم جانبی رایانه محسوس می‌گردد، دوستان شما در مجله خرید اینترنتی مینینیم بر آن شدند که نکاتی چند در مورد این وسیله کاربردی در اختیار شما کاربران گرامی قرار دهند، انتظار این است که مثل همیشه با ما همراه باشید.

انتخاب نوع اسکنر

همه اسکنر ها، فرایندی یکسان را به انجام می رسانند. این وسیله ها، ترکیبی از آینه ، شیشه ، منابع، تراشه CCD (دقیقاً مانند دوربین دیجیتال) سازمان یافته هستند، که با هدف تصویر برداری از یک سند، در کنار یکدیگر جا گرفته اند. همین شباهت بسیار استفاده از راهنمای خرید اسکنر را پیش از تهیه این کالا، به امری ضروری تبدیل کرده است.

گرچه اکثر اسکنرها با هدف تصویر برداری از صفحات کاغذی طراحی شده اند، تفاوتی هایی نیز دارند. این تفاوت ها به شرح زیر می باشد:

اندازه برگه ها

دقت تصویر برداری

نحوه تصویر برداری

اتوماتیک یا دستی بودن تصویر برداری از صفحات متعدد

و موارد دیگری از این قبیل

بسته به آنچه قصد اسکن کردنش را دارید، یا سرعت و تعداد اسکن های مد نظرتان یک دستگاه می تواند برای شما گزینه ای مناسب یا نامناسب باشد.

اسکن خانگی

اگر به دنبال این هستید که عکس‏های خانوادگی خود را بایگانی نمایید و یا می‎ خواهید سازماندهی بیشتری داشته باشید، یک اسکنر اختصاصی می‎ تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. اسکنرهای اختصاصی نسبت به پرینتر های چند کاره رزولوشن اسکن بالاتری ارائه می ‎دهند، برای تصویر برداری ‎های سرگرم کننده عالی هستند و به خوبی می ‎توانند از عکس‎های قدیمی خانوادگی محافظت ‎کنند. همچنین برای اسکن کردن اسناد مالی و مالیاتی مثل رسیدها و تبدیل یک سیستم کاغذی بی حساب و کتاب به یک سیستم دیجیتالی سازمان یافته، عالی هستند.

اسکن های اداری

هر دفتر اداری می تواند از یک اسکنر اختصاصی بهره مند شود. در بسیاری از کسب و کارها از بخش‌های حسابداری و امور مالی گرفته تا صنایع پزشکی و مراجع قانونی، کارها با سیستم های بزرگ و پیچیده ثبت و بایگانی مرتبط می شوند. اگر به دنبال پیدا کردن چیز خاصی از میان بایگانی کاغذی خود هستید، انبوه جعبه‎های مربوط به اسناد کاغذی سال ها و حتی دهه های گذشته، می ‎تواند تبدیل به دردسر بزرگی شود. یک اسکنر اختصاصی می‎ تواند با دیجیتالی کردن پرونده های مهم سازمان به وضعیت فایل‎ های بایگانی حجیم و اسناد کسب و کار، سر و سامان دهد. وجود بایگانی دیجیتال، می‎ تواند کمک بزرگی برای پیدا کردن اسناد گذشته، به اشتراک گذاری فایل ها با گروه های کاری و یا با کل یک کسب و کار باشد و حتی می تواند دفتر شما را تبدیل به یک دفتر بدون کاغذ کند.

انواع اسکنر

اسکنر انواع زیادی دارد که هر کدام از آنها، کاربرد و مزایای متفاوتی دارد که وقتی با آنها آشنا باشید ، خرید اسکنر برای شما راحت تر خواهد بود.

اسکنر تخت

اسکنر تخت، به‌دلیل طراحی آسان و کاربری راحت آن، یکی از محبوب‌ترین مدل‌ها در میان کاربران به‌شمار می‌رود. این دستگاه، یک صفحه شیشه‌ای دارد و بیشتر انواع آن از تکنولوژی اسکن CIS (Contact Image Sensor) برخوردار هستند؛ به‌گونه‌ای که از فیبرهای نوری، برای دریافت تصاویر استفاده می‌کنند. ابعاد این مدل A4 است و تا رزولوشن ۲۰۰۰ Dpi را نیز پشتیبانی می‌کند.

اسکنر تخت
اسکنر تخت

عکس، کاغذ یا سند شما، روی صفحه شیشه‌ای قرار می‌گیرد و نور تابیده شده از زیر شیشه، به آن برخورد می‌کند. در مرحله‌ی بعد، حسگر دستگاه، نور منعکس‌شده را دریافت می‌کند و همراه با منبع نور، در سراسر شیشه حرکت می‌کنند تا سند را اسکن و یک نسخه‌ی دیجیتالی از آن تهیه کنند. به‌عبارت بهتر، نوری که روی سند می‌افتد، پیکسل‌هایی از آن جسم یا سند را به‌عنوان یک کپی دیجیتال در حافظه دستگاه ذخیره می‌کند.

این مدل، یک انتخاب بسیار مناسب برای اسکن عکس، کتاب‌های قطور و مجله‌ها است.

مدل شیت فیدر

 از دیگر مدل‌های مختلف اسکنر که در بازار موجود و به مشتریان عرضه می‌شوند، می‌توان به نوع شیت فیدر (Sheet feeder) اشاره کرد.

در حقیقت ظاهر این نوع پویشگر شبیه یک پرینتر است، برای این‌که بتوانید آن را به خدمت بگیرید کافی است به جای گذاشتن کاغذ بر روی هد دستگاه، آن را در سینی اسکنر قرار داده تا دستگاه کاغذ را به داخل کشیده و عمل اسکن را بر روی آن انجام دهد.

معمولاً از شیت فیدرها برای اسکن حجم انبوهی از اسناد و مدارک استفاده می‌شود؛ چرا که با وجود سینی و توجه به ظرفیت آن، شما می‌توانید تعداد قابل توجهی کاغذ را در داخل آن قرار دهید.

با زدن کلید روشن شدن، دستگاه کاغذها را یکی‌یکی و به راحتی به داخل خود برده و پس از انجام اسکن، آن‌ها را به شما بر می‌گرداند.

پویشگر ترکیبی

 اسکنرهای ترکیبی همان اسکنرهایی هستند که در کنار اسکن دارای قابلیت‌های دیگری نظیر کپی، فکس و همین‌طور پرینتر در یک دستگاه هستند و تحت عنوان یک پرینتر چند کاره به فروش می‌رسند.

معمولاً خرید پرینتری چند کاره چه از نوع لیزری و چه از نوع جوهری شاید به لحاظ هزینه مقرون به صرف باشد اما واقعاً باید پذیرفت که در چنین دستگاه‌هایی کیفیت پرینتر و کپی خوب است اما کیفیت اسکنر دستگاه چنگی به دل نمی‌زند.

دلیل آن هم این است که سازندگان به کیفیت و امکانات چاپی چنین دستگاه‌های چند کاره‌ای بیشتر بها می‌دهند و به قسمت اسکن دستگاه خیلی توجه نمی‌کنند.

این عامل هم باعث شده تا خریداران ترجیح دهند که اسکنر را به صورت جدا تهیه نمایند تا ضریب کیفیت اسکن اسناد و مدارک بالا برود.

مدل پلاتر

 همان‌طور که می‌دانید پلاتر یک چاپگر بزرگ است که از آن برای گرفتن پرینت در مقیاس‌های بزرگ نقشه کشی، تبلیغاتی و … استفاده می‌شود.

برای اسکن تمام فایل‌های بزرگ که سایز آن‌ها از کاغذ A3 بزرگ‌تر است، نیاز به خرید اسکنر پلاتر دارید. اساساً این مدل اسکنر برای همین منظور طراحی و ساخته شده است و شما می‌توانید با آن هر نوع فایلی را که از ابعادی بزرگ برخوردار است به راحتی اسکن نمایید.

اسکنر قابل حمل

اسکنرهای قابل حمل دقیقا همان چیزی را که روی بسته بندی آنها نوشته شده است انجام می دهند و برای کارها و مشاغل خاصی که نیاز به اسکن متحرک دارند، مناسب هستند. به دلیل سایز کوچکشان، رزولوشن و سرعت آنها به طور قابل ملاحظه‎ای کمتر از همتایان مسطح و دارای فیدر آنها است، اما مزیت رقابتی آنها قابل حمل بودنشان است. جدیدترین اسکنرهای قابل حمل هم یو اس بی خور و هم باطری خور هستند و مجهز به تعدادی از قابلیت های اتصال می‎باشند. این اسکنرها زمانی که به قابلیت های اولیه اسکن، دور از خانه و یا دور از دفتر نیاز است، ایده آل خواهند بود.

اسکنر قابل حمل
اسکنر قابل حمل

امکان اسکن دو رو

چنین قابلیتی، بیشتر می تواند برای خریداران اسکنر تغذیه خودکار یک ویزگی بزرگ محسوب شود. از آنجا که هدف چنین خریدارانی افزایش سرعت اسکن است، تصویر برداری خودکار از هر دو روی یک کاغذ، می تواند، آپشن بسیار مهمی محسوب شود.

اندازه و نوع کاغذهای مورد پذیرش

اسکنر ها می توانند کاغذهایی با حداکثر سایز A3 را اسکن نمایند و می توانند انواع مختلفی از کاغذها و از جمله کارت‎ های تجاری و شناسایی را بپذیرند. این ویژگی ها به نیازهای شما بستگی دارد. اسکنرهای A3 برای عکاسان، اسکن‎های هنری یا طراحی مناسب است، در حالی که بسیاری از صنایع ممکن است اسکنرهایی را که انواع متنوع کاغذها و اسناد را می‎پذیرند، ترجیح بدهند.

رزولوشن یا وضوح

هر کسی که به دنبال اسکن آثار هنری یا عکس ها یا نیازهای خانگی متنوع تر است، احتمالا مایل است روی وضوح بالاتر سرمایه گذاری کند. در حالی که بایگانی های حجیم، تنها به یک کیفیت متوسط و معقول برای اسکن کردن سوابق قدیمی و گاها آسیب دیده نیاز دارند و به طور کلی ویژگی سرعت در این موارد اولویت بیشتری نسبت به رزولوشن دارد.

اتصال

انواع اسکنر های مدرن طیف گسترده‎ای از گزینه های اتصال جدید را ارائه می‎دهند، از اسکن های بی سیم و متحرک گرفته تا اسکنرهایی که به راحتی به شبکه‎ های داخلی موجود متصل می شوند. اسکن های قابل حمل و متحرک به طور خاص از این گزینه ها بهره خواهند برد.

کلام آخر

اسکنرها در انواع مختلف در بازار موجود هستند. اگر در طول روز نیاز کمتر به اسکن دارید، می‌توانید از پرینترهای چند منظوره با قابلیت اسکن خریداری نمایید. اسکنرهای مسطح تقریباً برای اکثر کاربری‌ها مناسب است. شما می‌توانید بسته به نیاز و کاربری مدنظرتان انتخاب مناسبی داشته باشید.

امتیاز این مقاله