مقایسه خودرو تیبا 2 و کوییک

مقایسه خودرو تیبا ۲ و کوییک

اگر شما قصد خرید یکی از دو خودرو تیبا ۲ و کوییک را دارید و در انتخاب خود مردد هستید و اطلاعات کاملی در مورد این خودرو ندارید بهتر است تا پایان این مقاله با مجله اینترنتی خرید ناب همراه شوید. ما در این مقاله قصد داریم مانند مقاله مقایسه دنا و دنا پلاس به بررسی و مقایسه دقیق تری از این تیبا ۲ و کوییک بپردازیم.

مقایسه مقدماتی

در ابتدای مقاله مقایسه کوئیک و تیبا ۲ به معرفی Tiba2 می‌پردازیم. انتقادات فراوان از شرکت سایپا به علت تولید طولانی‌مدت پراید و نبود نوآوری در محصولاتش، این شرکت را بر آن داشت که با عرضه برخی محصولات جدید به نیاز مشتریان خود پاسخ بدهد که تیبا یکی از این محصولات به شمار می‌رود. این خودرو در واقع نمونه هاچ‌بک تیبا است که به لحاظ ظاهری تفاوت محسوسی با تیبا دارد. این خودرو در سال ۹۲ به بازار کشور عرضه شد و در این مدت با توجه به قیمت تیبا ۲ توانست مشتریان خاص خود را داشته باشد.

به‌نظر می‌رسد مدیران سایپا، Tiba 2 را برای طیف خاصی از مشتریان که بیشتر جوانان هستند، تولید می‌کنند؛ چرا که ظاهر آن اسپرت‌تر و جذاب‌تر از نسخه اصلی صندوق‌دار تیبا است. حتی برخی اعتقاد دارند که این خودرو جز در برخی موارد ظاهری هیچ تفاوتی با نمونه صندوق‌دار خودرو تیبا ندارد. این خودرو که از آن به عنوان تیبا هاچ‌بک نیز یاد می‌کنند مجهز به پیشرانه ۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر است و شباهت بسیار زیادی با دیگر محصولات سایپا مانند quick، تیبا صندوق‌دار و ساینا دارد.

سایپا کوئیک از سال ۱۳۹۷ به بازار ارائه شده و در این مدت طرفداران خاص خود را پیدا کرده است. کوییک بیش از هر خودرویی به محصول دیگر سایپا یعنی ساینا شباهت دارد؛ با این تفاوت که در طراحی ظاهری این خودرو ظرافت بیشتری به کار رفته و البته نسبت به ساینا، تقریبا امکانات و آپشن‌های بیشتری دارد. حتی برخی این خودرو را مدل هاچ‌بک ساینا به‌شمار می‌آورند.

بنابراین انتخاب بین کوییک یا Tiba2 می‌تواند انتخاب جذابی باشد؛ چراکه هر دو در کلاس خودروهای هاچ‌بک قرار می‌گیرند و معمولا طیف خاصی از مشتریان طرفدار این نوع خودروها هستند.

مقایسه طراحی ظاهری تیبا ۲ با کوییک

شما هم در همان برخورد نخست،  قدیمی و از رده خارج بودن این طراحی را کاملاً حس خواهید کرد. چراغ‌های جلوی تیبا هماهنگی چندانی با جلوپنجره ندارند و این قطعه می‌توانست عریض‌تر طراحی شود. مه شکن‌ها و ورودی زیرین سپر نیز نهایت سادگی را دارند. در نمای جانبی یک خط دیده می‌شود که از گلگیر شروع شده و در نیمه محو می‌شود و در عقب نیز دوباره شروع شده و البته هماهنگی‌ای بین این خطوط دیده نمی‌شود. شاید نمای عقب تیبا ۲ بهترین بخش ظاهری این هاچبک تلقی شود. چراغ‌ها اگرچه ساده طراحی شده‌اند اما در جای مناسب قرار دارند و محل نصب مه شکن نیز ما را به یاد ۲۰۶ می‌اندازد.

وقتی با کوییک روبرو شوید اگرچه کلیت خودرو را مشابه تیبا ۲ خواهید یافت اما به وضوح می‌توان طراحی آن را شکیل‌تر دانست. چراغ‌های جلو تیره‌تر نسبت به ساینا و سپر بازنگری شده نمای جلوی قابل قبولی را ارائه می‌کنند و پلاستیک‌های محافظ دورتادور بدنه نیز بر حس کراس بودن خودرو افزوده‌اند. در پروفایل جانبی همان طراحی تیبا ۲ دیده می‌شود اما گلگیر جلو کمی تغییر یافته است و البته باربند سقفی نیز دیده می‌شود.

به این موارد باید دستگیره‌های درب جدید را نیز اضافه نمود نمای عقب کوییک اگرچه هماهنگی بخش جلو را ندارد ولی از چراغ‌های دو قطعه‌ای استفاده کرده و بی‌شباهت به برخی محصولات روز دنیا نیست. در مجموع ما در مجله اینترنتی خرید ناب این است که باید طراحی کوییک را یک سر و گردن بالاتر از تیبا ۲ دانست و در این بخش برتری با کوییک خواهد بود.

مقایسه طراحی ظاهری تیبا ۲ با کوییک
مقایسه طراحی ظاهری تیبا ۲ با کوییک

مقایسه طراحی داخلی تیبا ۲ با کوییک

تیبا ۲ در بخش کابین کاملاً مشابه برادر صندوقدار خود بوده و بنابراین در این بخش شاهد یک طراحی کاملاً قدیمی و خسته‌کننده خواهید بود. همه اجزا از پلاستیک خشک و خراش پذیر ساخته شده‌اند و اگرچه این طراحی نسبت به پراید یک پیشرفت محسوب می‌شود اما در برابر سایر خودروهای بازار حرفی برای گفتن نخواهند داشت. برخی موارد همچون فرمان و دسته‌راهنما و برف‌پاک‌کن نیز از پراید گرفته شده‌اند. اگرچه نمی‌توان نمره قابل قبولی به طراحی کابین و جنس متریال بکار رفته در تیبا ۲ داد اما ارگونومی آن مشکل چندانی ندارد. از نظر فضای کابین نیز باید گفت این خودرو در بخش جلو مشکلی برای افراد قدبلند نخواهد داشت هرچند بخش عقب کابین خیلی مناسب بزرگ‌سالان نخواهد بود ولی فضای پا در مقایسه با پژو ۲۰۶ بیشتر است.

کابین کوییک نسبت به تیبا ۲ تغییراتی زیادی دارد و اگرچه پشت آمپرها مشابه تیبا ۲ هستند اما باقی بخش‌ها بهبود یافته‌اند. البته منظور از بهبود تنها در ظاهر ادوات است و جنس آن‌ها تفاوت زیادی با تیبا ۲ ندارد. تریم مشکی کابین حس و حال بهتری را ارائه می‌کند و کنسول میانی نیز طراحی بهتری دارد. از نظر فضای کابین نیز تفاوت چندانی بین تیبا ۲ و کوییک وجود ندارد هرچند به نظر می‌رسد بخش عقب کابین تیبا ۲ اندکی جادارتر است.

اگر بخواهیم در این بخش از مقایسه تیبا ۲ با کوییک نیز نتیجه مقایسه را اعلام کنیم باید بگوییم طراحی کابین کوییک و ادوات بکار رفته در آن بهتر از تیبا ۲ خواهند بود.

مشخصات فنی کوییک و تیبا ۲

از نظر مشخصات فنی این دو خودرو در شرایط نسبتاً یکسانی قرار دارند. تنها تفاوت مهمی که می‌توان برای این دو خودرو در نظر گرفت، طراحی ظاهری است و الا در قسمت فنی هر دو در یک سطح قرار می‌گیرند. البته کارشناسان خودرو معتقدند که پیشرانه کوییک چون دچار تغییرات نرم افزاری شده، قوی تر از پیشرانه رقیب است.

با این حال می‌توان گفت زیر کاپوت سایپا کوییک، یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی M15 قرار دارد که مجهز به دریچه گاز برقی شده است. حجم این موتور ۱٫۵ لیتری است و می‌تواند حداکثر ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه این خودرو از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی یا CVT اتوماتیک به محور جلو منتقل می‌شود. کوییک در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش نزدیک به ۷٫۱۴ لیتر سوخت مصرف می‌کند و شتاب صفر تا صد آن در عرض ۱۳٫۶ ثانیه رخ می‌دهد.

در آن سوی میدان با تیبا ۲ سر و کار داریم که مجهز به یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی است که حجم ۱.۵ لیتری دارد و می‌تواند حداکثر ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه این موتور از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به محور جلو منتقل می‌شود. همچنین تیبا هاچ بک در هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت حدود ۶.۵۳ لیتر بنزین مصرف خواهد کرد و تنها ۱۳ ثانیه زمان نیاز دارد تا از صفر مطلق به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد.

جدول مقایسه کوییک و تیبا ۲ از نظر مشخصات فنی

مدل خودرو کوییک تیبا ۲
پیشرانه ۴ سیلندر خطی/ M15 دریچه گاز برقی ۴ سیلندر خطی
حجم موتور ۱۵۰۳ سی‌سی ۱۵۰۳ سی‌سی
حداکثر قدرت ۱۲۸ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه ۱۲۸ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه ۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه
گیربکس گیربکس پنج سرعته دستی/ cvt اتوماتیک ۵ سرعته دستی
مصرف سوخت (ترکیبی) ۷. ۱۴ لیتر در هر صد کیلومتر (دنده دستی)/ ۷. ۶۷ لیتر در هر صد کیلومتر(اتوماتیک) ۶. ۵۳ لیتر در هر صد کیلومتر
شتاب صفر تا ۱۰۰ ۱۳. ۶ ثانیه ۱۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت

امکانات رفاهی و ایمنی

شرکت سایپا خودرو در حال حاضر توانسته دو مدل خودرو کوییک را تولید و روانه بازار کند. در خودرو کوییک مدل هاج بک سیستم ماشین در دو مدل دستی و اتوماتیک طراحی شده است. مدل دیگر کوییک که در بین سایر خودروها از فروش بالایی برخوردار است به دلیل امکاناتی از قبیل سیستم چند رسانه ای، دوربین دید عقب و آینه های جانبی برقی خودرو می باشد. همه این امکانات رفاهی و ایمنی با توجه به قابلیت های خودرو در بخش هایی از خودرو طراحی شده است. این امکانات رفاهی و ایمنی مختص خودرو کوییک است و در خودرو تیبا ۲ این امکانات وجود ندارد.

امکانات رفاهی و ایمنی
امکانات رفاهی و ایمنی

مقایسه مزایا و معایب تیبا ۲ با کوییک

در این بخش از مقایسه تیبا ۲ با کوییک باید گفت اکثر نقاط قوت و ضعف هر دو خودرو مشترک خواهد بود. از جمله موارد مثبت درباره این خودروها می‌توان به بازار دست‌دوم خوب (هرچند بازار خریدوفروش تیبا ۲ شاید اندکی بهتر باشد)، هزینه‌های نگهداری نسبتاً پایین، پیشرانه با توان مناسب نسبت به جثه، فضای کابین پذیرفتنی و سواری نرم‌تر نسبت به خودرویی همچون پژو ۲۰۶ اشاره کرد. نقاط منفی تیبا ۲ و کوییک نیز شامل مواردی همچون طراحی قدیمی، متریال و ادوات بکار رفته قدیمی و با کیفیت پایین در کابین، هندلینگ ضعیف، صدای زیاد پیشرانه در کابین و… اشاره داشت.

سخن آخر

به آخرین بخش از مقاله مقایسه کوئیک و تیبا ۲ در مجله اینترنتی خرید ناب رسیدیم. از لحاظ قیمت و شرایط بازار باید گفت که کوییک معمولا با قیمت بیشتری به بازار عرضه می‌شود. به‌طوری‌که معمولا حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان تفاوت قیمت با تیبا ۲ دارد.

از نظر سطح امکانات و آپشن‌های رفاهی، کوییک عملکرد بهتری در مقایسه با تیبا هاچ داشته و طراحی ظاهری آن عامه پسندتر و اسپرت تر به نظر می‌رسد. در نهایت می‌توان گفت بسته به بودجه و سلیقه هر فرد، هر دو محصول هاچ بک سایپا جالب توجه به نظر می‌رسند. امیدواریم از این مقایسه رضایت داشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)