جاذبه های شهر اهواز

جاذبه های شهر اهواز

سفر کردن و مسافرت رفتن می تواند روحیه انسان را جلا دهد. مخصوصا اگر این سفر کردن همراه با جاذبه ها و مناطق دیدنی باشد و باعث شود خاطره خوبی از این سفر کسب کنیم و بخواهیم مجددا به آن شهر سفر کنیم.

در مجله اینترنتی خرید ناب شهرهای مختلفی را برای سفر کردن معرفی کردیم و اشاره مختصری به برخی از شهرها و جزیره های جنوبی داشتم که از جمله بهترین شهرها برای مسافرت در زمستان هستند اما امروز می خواهیم با سفر کردن به اهواز، به جاهای دیدنی این شهر زیبا سری بزنیم و از شما دعوت می کنیم با ما همراه باشید.

اهواز، شهر شب زنده‌ دار

اهواز یکی از شهرهای صنعتی و نفت‌خیز کشورمان است. اهواز در گذشته و به‌خصوص در هشت سال دفاع مقدس، شاهد اتفاقات و رویدادهای مهمی بوده که شاید بسیاری از آن‌ها تلخ باشد. اما امروزه این شهر بزرگ، یکی از برترین شهر‌های کشور در زمینه‌های مختلف است و مردمان غیور آن توانسته‌اند آثار خرابی حاصل از جنگ را آباد کنند.

اهواز، شهر شب زنده‌ دار
اهواز، شهر شب زنده‌ دار

پل سفید اهواز

پل سفید یکی از هشت پل ساخته شده روی کارون است که بخش شرقی و غربی شهر را به‌هم وصل می‌کند. این پل سازه‌ای تمام فلزی‌ست که روی پایه‌های بتنی قرار گرفته است. اطراف این پل، پارک تفریح و بازی جزیره‌ اهواز قرار دارد که فضای سبز و رستوران‌های متنوع اطرافش، گردشگرهای بسیاری را شیفته‌ خود می‌کند. علاوه بر آن می‌توانید در کنار رود زیبای کارون بنشینید و از این چشم‌انداز دل‌پذیر لذت ببرید.

پل سیاه

اولین پل اهواز در سال ۱۳۰۸ بر روی کارون احداث شد و به‌دلیل پایه‌های سیاه‌رنگش به پل سیاه شهرت یافت. این پل دارای یک مسیر ریلی و دو مسیر عابر پیاده است. در جنگ جهانی دوم، ارتش روسیه آذوقه، مهمات و نیرو‌های خود را از طریق همین پل جا‌به‌جا می‌کرد. این پل در پیروزی متفقین در جنگ مؤثر بود و به همین دلیل آن را با نام «پل پیروزی» هم می‌خوانند. این پل که جزو آثار ثبت‌شده ملی‌ست ۱۰۵۰ متر طول و ۶ متر عرض دارد.

پل طبیعت کیانپارس اهواز

این پل دو تا از زیباترین پارک‌های اهواز یعنی پارک لاله و پارک ساحلی این شهر را به‌ هم متصل کرده است. این پل در ارتفاع ۵ متری از رودخانه‌ کارون قرار دارد. این پل یکی از بهترین جاهای دیدنی اهواز است و دارای نیمکت‌هایی برای نشستن و خیره شدن به زیبایی حیرت انگیز کارون به خصوص در شب، نصب شده است.

آبشار مصنوعی اهواز

اهواز دارای طولانی ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه است که روی هفتمین پل اهواز احداث گردیده و این آبشار با نورپردازی بی نظیر خود بسیار زیبا و تماشایی است. فواره های آب از اطراف پل به داخل رودخانه می ریزند و امکان ندارد به شهر اهواز سفر کنید و از این آبشار زیبا بازدید نداشته باشید، زیرا یکی از جاذبه های توریستی و تفریحی ایران است و دارای دو قوس داخلی و خارجی است. اگر جزو افرادی هستید که به گردش شبانگاهی علاقه دارید، بازدید از آبشار مصنوعی اهواز به شدت توصیه می شود.

از ویژگی های مهم ساختاری این آبشار طوری طراحی شده است که هدایت آب رودخانه به سمت بالا توسط شش عدد لامپ الکترونیکی صورت می گیرد و برای سرازیر شدن آب به سمت رودخانه با زاویه مشخصی از فواره ها انجام می گیرد. برای نورپردازی این آبشار از ۷۵۰ عدد لامپ ال ای دی و ۸۰ عدد نورافکن استفاده شده است.

آبشار مصنوعی اهواز
آبشار مصنوعی اهواز

حمام نفت سفید

یکی دیگر از جاذبه های اهواز که قدمت آن به دوران قاجار برگشته و در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است، حمام نفت سفید اهواز است. این حمام که یکی از بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری اهواز محسوب می شود،

در گذشته به دست استاد معتمدی ساخته شد و با دو بخش مجزای زنانه و مردانه، یکی از حمام های عمومی بزرگ اهواز بود که استفاده از آن برای عموم آزاد بود. این حمام یکی از آثار تاریخی ارزشمند کشور شناخته می شد و به همین دلیل هم توانست به ثبت ملی برسد.

اما امروزه بسیاری از بخش های آن تخریب شده و دیگر نمی توان معماری زیبای آن را به خوبی مشاهده کرد. اما هم چنان این بنا یکی از زیباترین مکان های تاریخی اهواز بوده و مسافران زیادی برای دیدن از آن به این شهر می روند.

دانشگاه سه گوش اهواز

یکی از زیباترین مکان‌های تاریخی اهواز دانشگاه سه‌ گوش است. بنایی که به دستور خاندان پهلوی و به دست معمار مشهور فرانسوی، آندره گدار ساخته شد. این بنا ساختار سه‌ گوش و منحصربه‌فردی دارد که طراحی آن در کل ایران تک است.

در ابتدا این بنا برای بانک ملی ایران ساخته شد اما در طول تاریخ چندین بار تغییر کاربری داد و در نهایت به دانشگاه ادبیات و علوم انسانی تبدیل شد.

اما حالا به موزه علم و فناوری و خوزستان‌شناسی تبدیل شده است.

مجله اینترنتی خرید ناب پیشنهاد می کند برای تماشای کاشی‌کاری‌های زیبای ایوان و رواق‌های حیاط مرکزی هم که شده، حتما از آن دیدن کنید.

آرامگاه علی ابن مهزیار

مقبره آرامگاه علی ‌بن ‌مهزیار یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین بناهای شهر اهواز است. علی ‌ابن مهزیار یکی از دانشمندان و فقهای شیعه و از یاران امام رضا‌ (ع) بود.

در سال ۲۰۱ هجری قمری در محل اقامت امام رضا (ع) در اهواز، مسجدی را بنا کردند و بعد از مرگ علی ‌ابن مهزیار او را در این مسجد دفن کردند. امروزه این آرامگاه مکانی است که مردم برای زیارت و دعا سری به آن می‌زنند.

کلیسای سورت مسروپ

کلیسای سورت مسروپ کلیسای کوچکی است که با نمای سفید رنگ خود در خیابان مصطفایی اهواز قرار گرفته است. قدمت این کلیسا به دوران پهلوی برمی‌گردد و توسط ترداد داویدیان که یکی از کارکنان شرکت نفت در این منطقه بود ساخته شد. امروزه تعداد کمی از ارامنه برای انجام مناسک خود به این کلیسا می‌روند.

کلیسای سورت مسروپ
کلیسای سورت مسروپ

بنای معین‌التجار

بنای معین‌التجار یادگاری از دوران قاجار است و در خیابان ۲۴‌متری اهواز قرار دارد. این بنا یکی از اصلی‌ترین مکان های دیدنی اهواز است. بنای معین‌التجار که در اصل یک کاروان‌سرای قجری‌ست به تاجر معروف اهواز، حاج محمد‌تقی معین‌التجار، تعلق داشته است.

خانه دادرس

خانه دادرس دیگر بنای بازمانده از دوران قاجار است که در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. این خانه که سرای دادرس نیز نامیده می‌شود در مرکز اهواز و خیابان عبد‌الحمید بنا شده است. خانه‌های قدیمی فراوانی در خیابان عبد‌الحمید وجود دارند که قدمت‌شان به دوران قاجار و پهلوی باز‌می‌گردد.

خانه ماپار اهواز

این بنا هم مربوط به دوره‌ پهلوی است و یکی از بناهای تاریخی و دلنشین خیابان نادری است. این خانه بیشتر از ۵۰۰ متر مربع مساحت دارد و با نمای آجری، درهای چوبی و پنجره‌ های رنگی که دارد، یکی از بناهای تاریخی منحصر به فرد اهوازی به شمار می‌رود.

این خانه تاریخی دارای دو طبقه بوده و شامل زیرزمین است که انجمن دوستداران ادبی حافظ و کتابخانه حافظ در آن قرار دارد و یک طبقه هم‌کف و اتاقی در بالا است که در اختیار صنایع دستی بوده و مانند بناهای هم‌دوره‌ خود دارای نمای آجری است.

دیوارهای خانه از سنگ ساخته شده‌‌اند. در این خانه‌ دوره‌ساز دو حیاط در دو طرف ساختمان ساخته شده که در حال حاضر تنها یک حیاط مورد استفاده است. در هر دو حیاط، حوضی زیبا دیده می‌شود. پوشش سقف اتاق‌ها چندل چوبی است و تیره‌ ها در فاصله‌ های ۲۰ سانتی‌متری از هم قرار گرفته‌اند. سردر ورودی آن تزئین آجرکاری خفته‌ راسته دارد. می‌توانید روز خود را با صرف یک نوشیدنی یا غذا در حیاط این بنای رنگی قدیمی، دلنشین‌تر کنید.

بازار فلافل اهواز (لشکرآباد)

لشکر آباد محله‌ای در خیابان انوشه اهواز است که به آن به خاطر تعداد زیاد فروشنده‌های فلافل و دیگر غذاهای سنتی خوزستانی، مشهور است.بنابراین بازرا فلافل مکانی است برای صرف غذاهای خیابانی که به آن استریت فود نیز می‌گویند.

شب‌ها در لشکر آباد اهواز گردشگران و مردم بوبی زیادی جمع می‌شوند تا طعم فلافل اهوازی را بچشند. فلافل یک غذای خوشمزه و ساده است که نسبت به بسیاری از غذاهای دیگر قیمت مناسبی نیز دارد. فلافل به همراه سمبوسه و کپه عربی در بسیاری از شهرهای جنوبی ایران به خصوص اهواز محبوبیت زیادی دارد، پس اگر می‌خواهید غذاهای سنتی این شهر زیبا را امتحان کنید، بازار فلافل اهواز را فراموش نکنید.

بازار فلافل اهواز
بازار فلافل اهواز

کلام آخر

در این مقاله تنها برخی از زیباترین و دیدنی ترین جاذبه های اهواز را در مجله اینترنتی خرید ناب بررسی کردیم. اهواز یکی از شهرهای مهم و بسیار زیبای کشور بوده که در تمام فصول و مخصوصا در فصل زمستان گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند و اگر به این شهر زیبا سفر کردید حتما تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

5/5 - (2 امتیاز)