شناخت 10 جای دیدنی اصفهان

شناخت ۱۰ جای دیدنی اصفهان

اصفهان از شهرهای پرجمعیت کشور به شمار می‌رود. این شهر تاریخی، جاذبه‌های گردشگری و دیدنی بسیاری را در خود جای داده است. اصفهان به دلیل جاذبه‌های بی‌شماری که دارد به نصف جهان شهرت پیدا کرده است. گردشگران برای داشتن اقامتی خاطره‌انگیز در شهر اصفهان، می‌توانند با بهترین قیمت هتل عباسی اصفهان را در سایت ایران هتل آنلاین رزرو نمایند.

اصفهان در تمام ایام سال، میزبان گردشگران ایرانی و توریست‌های خارجی بسیاری است که برای بازدید از جاهای دیدنی اصفهان به این شهر سفر می‌کنند. بیشتر جاذبه‌های گردشگری اصفهان مربوط به دوران صفویه است. دوران صفویه، دورانی از اقتدار و حکومتی طلایی در ایران بوده است و شهر اصفهان در این دوران (صفویه) به عنوان پایتخت و مرکز ایران انتخاب شده است.

در این مطلب با ۱۰ مورد از جاهای دیدنی اصفهان آشنا می‌شویم؛ تا در سفر خود به این شهر تاریخی، اطلاعات کافی و مورد نیاز را در رابطه با جاذبه‌های گردشگری اصفهان داشته باشیم.

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان اصفهان را می‌توان نماد شهر اصفهان دانست. این میدان تاریخی در زمان شاه عباس اول ساخته شد. فرمان ساخت این میدان شکوهمند، در محل باغی به نام نقش جهان داده شد‌. از جاذبه‌های این میدان بی‌نظیر و تاریخی می‌توان به مسجد تاریخی امام در جنوب میدان، بازار قیصریه در شمال میدان، عمارت عالی قاپو در غرب میدان و مسجد شیخ لطف الله در شرق میدان نقش جهان، اشاره کرد.

میدان نقش جهان یکی از مهمترین و اصلی‌ترین جاهای دیدنی اصفهان شناخته شده که در قلب و مرکز اصفهان قرار گرفته است. در این میدان تاریخی، حجره‌هایی دور تا دور آن را فراگرفته که درآنها، سوغات اصفهان و صنایع دستی باارزش و گران‌بهایی به فروش می‌رسد. یکی از زیبایی‌های این میدان تاریخی، وجود حوض آب زیبایی در میان این میدان چهار گوشه است که بسیار خودنمایی می‌کند.

سی و سه پل

از دیگر جاهای دیدنی اصفهان که یکی دیگر از نمادهای شناخته شده در اصفهان می‌باشد، پل سی و سه پل است که به نام‌های پل جلفا و پل الله وردی خان هم شناخته می‌شود. در قدیم بر روی این پل، جشن‌های بزرگی برگزار می‌شد و امروزه به تفرجگاهی برای گردشگران و اهالی اصفهان تبدیل شده است.

 سرتاسر سی و سه پل، رواق‌های طاقی شکل و قوس مانندی وجود دارد. این پل زیبا، زینت‌بخش زاینده رود پُر آب بود. پس از غروب آفتاب با نورپردازی زیبایی که در سی و سه پل وجود دارد، جلوه و چشم‌انداز بسیار زیبایی را به عرصه نمایش می‌گذارد که بازدیدکنندگان و گردشگران را به شور و هیجان می‌آورد و خستگی را از تن می‌زداید. سی و سه پل اصفهان در میدان انقلاب، خیابان چهارباغ عباسی قرار گرفته است.

سی و سه پل
سی و سه پل

پل خواجو

از دیگر جاهای دیدنی اصفهان، می‌توان پل خواجو را نام برد که زیباترین پل جهان در دوران صفویه بوده است. این پل زیبا با کاشی‌کاری و تزیینات دیگر، زیبایی منحصر به فردی پیدا کرده است و در اصفهان نظیر و مانندی ندارد. پل خواجو همچون نگینی خوش تراش بر روی زاینده رود خودنمایی کرده و چشم هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

این پل زیبا در دوره‌های مختلف تاریخ، یکی از منحصر به فردترین آثار معماری ایران در دوران اسلامی بوده است. در وسط این پل، بنایی به فرمان شاه عباس دوم ساخته شد که مختص خانواده سلطنتی بود که امروزه به آن بیگلربیگی گفته می‌شود. این بنا با نقاشی‌های بسیار زیبا و خاص و همچنین تزیینات شاخص سلطنتی، زیبایی ویژه‌ای به خود گرفته که بسیار مورد توجه گردشگران و بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

کاخ عالی قاپو

معماری کاخ عالی قاپو، شاهکاری زیبا از قرن یازدهم می‌باشد که برای ما به یادگار مانده است. کاخ عالی قاپو در دوران شکوهمند شاه عباس صفوی بنا شد که مکانی برای دیدار شاه با سفیران و بزرگان بوده و امروزه به یکی از مهمترین جاهای دیدنی اصفهان تبدیل شده است. معنی لغوی عالی قاپو به معنای درگاه بلند است. این کاخ دارای ۶ طبقه بوده که در چند مرحله مورد ساخت قرار گرفته است. همچنین شامل دو راه پله مارپیچ و یک پلکان مستقیم به دیگر طبقات می‌باشد.

تزیینات هر طبقه در کاخ عالی قاپو بسیار ویژه و منحصر به فرد است. برای نمونه در طبقه سوم این بنای تاریخی یک حوض مرمری قرار دارد. طبقه ششم کاخ عالی قاپو به تالار صوت مشهور است؛ این تالار با طراحی‌های زیبا و گچبری‌های خاص، به گونه‌ای طراحی شده که صدای موسیقی در این تالار بسیار گوش‌نواز و دلنشین است.

کاخ چهل ستون

باغ یا کاخ چهل ستون یکی از معروفترین جاهای دیدنی اصفهان است که عمارتی بسیار دلنشین و جذاب می‌باشد. این کاخ سلطنتی دارای یک معماری ترکیبی از سبک اصیل ایرانی و فرنگی است. در مقابل عمارت، استخر بزرگی وجود دارد که انعکاس تصویر کاخ و ستون‌های آن در آب، باعث شده تا به چهل ستون شهرت پیدا کند.

این باغ یکی از باغ‌های نقش جهان در دوران صفویه است و محل برگزاری جشن‌های بسیاری بوده است. این کاخ زیبا دارای چندین تالار است که تمام دیوارهای آن مزین به نقاشی‌های مینیاتوری می‌باشد. تالار آیینه با وجود تصاویری از جنگ چالدران و جنگ کرنال، جلوه‌ای خاص و بی‌نظیر دارد. در موزه کاخ چهل ستون، از کتب تاریخی و دست نوشته‌های قدیمی اصفهان نگهداری می‌شود.

بازدید از کاخ چهل ستون، قلب و روح انسان را جلا می‌دهد و سرشار از لذت و آرامش می‌کند. در این کاخ، باری دیگر، هنر و معماری منحصر به فرد و خلاق ایرانی، برای بازدیدکنندگان به نمایش درآمده است. برای دسترسی راحت به کاخ چهل ستون می‌توان با بهترین قیمت هتل پارسیان کوثر اصفهان را برای اقامت انتخاب نمود.

کاخ چهل ستون
کاخ چهل ستون

منارجنبان

منارجنبان با نامی که بر روی این منار گذاشته شده، می‌توان به دلیل جذابیت این منار پی برد. این بنا مناره‌ای متحرک بوده که باعث شده سالیان سال، گردشگران و بازدیدکنندگان بسیاری را مجذوب خود کند و به یکی از محبوبترین جاهای دیدنی اصفهان تبدیل شود. این عمارت خشتی و ساده، اثری شگفت‌انگیز و رازآلود دارد که برای گردشگران بسیار عجیب و هیجان‌انگیز می‌باشد.

منارجنبان دارای یک ایوان به سبک معماری دوران مغول بوده؛ همچنین دارای دو مناره می‌باشد که برروی مقبره عمو عبدالله کارلادانی بنا شده است، ایشان یکی از عرفای قرن هفتم می‌باشد. بخش هیجان‌انگیز و عجیب این مناره این است که با تکان دادن یکی از مناره‌ها، مناره دیگر هم تکان می‌خورد و این باعث شده تا منارجنبان شهرتی جهانی پیدا کند. هر مناره دارای ۱۷ پله مارپیچ است که به بالای آن منتهی می‌شود.

مسجد امام

مسجد امام یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان است که شاهکاری از هنر ایرانیان را به نمایش می‌گذارد. این مسجد دارای گنبد بلندی است که هنر و خلاقیت معماران ایرانی را به رخ می‌کشد و با به وجود آوردن اثری همچون مسجد امام، نبوغ و توانمندی خود را به عرصه نمایش گذاشته است. این گنبد با تکنیک و طراحی خاصی ساخته شده و اگر کسی در وسط گنبد صحبت کند، پژواک صدای او در کل محوطه می‌پیچد.

گنبد این مسجد با چهار مناره احاطه شده و فضای مسجد با دو شبستان، چهار ایوان و حیاط، جلوه‌ی خاصی به خود بخشیده است. محراب مسجد با سنگ مرمر زیبایی خودنمایی می‌کند، همچنین کاشی‌کاری و طراحی زیبا و ظریف سردَر مسجد، باعث شده تا مجموعه بی‌نظیری را خلق کند. مسجد امام در ضلع جنوبی میدان نقش جهان قرار گرفته که در کنار هم قرار گرفتن این مجموعه‌ زیبا، جلوه‌ای از شکوه و خلاقیت به میدان نقش جهان اصفهان بخشیده است.

مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله از جاهای دیدنی اصفهان به‌شمار می‌رود که به‌عنوان جاذبه‌ میدان نقش جهان نیز معرفی می‌شود. این مسجد در ضلع شرقی میدان قرار گرفته و دارای گنبدی مدور و بدون مناره است که با نقش و نگار ایرانی طراحی شده و چشم بازدیدکنندگان را به خود خیره می‌کند. نداشتن مناره مسجد باعث شده تا نسبت به دیگر مساجد اصفهان، متمایز شود.

این مسجد شبستان صحن ورودی نیز ندارد. اما دارای رواق کاشی‌کاری شده بسیار زیبایی است که به مسجد و میدان نقش جهان، زینت خاصی بخشیده است. مسجد با نورپردازی، طرح و نقش و نگاری خارق‌العاده و بی‌نظیر، هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. زیرا این اثر معماری، شاهکاری باشکوه و بی‌همتا است که هر گردشگری را محو زیبایی خود می‌نماید.

کلیسای وانک

کلیسای وانک در دوران صفویه ساخته شده و از جاهای دیدنی اصفهان می‌باشد. شاه عباس صفوی در زمان جنگ صفویان و جنگ عثمانی‌ها، محله‌ای به نام جلفا را به ارامنه اهدا نمود. ارامنه پس از سکونت در این محله، شروع به ساخت یک کلیسا نمودند. این کلیسا دارای معماری ساده با نقش‌ و نگارهای بسیار زیبا است. در گذر زمان هنرمندان بسیاری آثار هنری خود را در گوشه و کنار این کلیسا به یادگار گذاشتند.

کلیسای وانک
کلیسای وانک

بازار قیصریه

بازار قیصریه از بازارهای پر رونق و اصلی اصفهان در دوران صفویه بوده که امروزه می‌توان دکان‌های تاریخی و قدیمی را در این بازار مشاهده کرد. فروش صنایع دستی از اصلی‌ترین محصولات فروش در این بازار است. در ورودی اصلی این بازار، سردَر بزرگ و قوسی شکلی قرار گرفته که محل ورود به بازار قیصریه می‌باشد. آثار به جامانده از نقش و نگار این سردَر بزرگ، نمادی از شکوه و عظمت این سردَر در زمان گذشته بوده و امروزه از جاهای دیدنی اصفهان می‌باشد.

5/5 - (1 امتیاز)