نوشیدنی های مناسب فصل گرما

نوشیدنی های مناسب فصل گرما

در روزهای گرم سال، به دلیل تعریق زیاد به فکر جلوگیری از عرق کردن زیر بغل هستیم و در ادامه با افرایش گرمای بدن ممکن است دچار گرمازدگی ، کم آبی و آفتاب سوختگی شویم. نوشیدن مایعات مناسب و بموقع، یکی از بهترین کارهاست. انتخاب یک نوشیدنی مناسب میتواند هم شما را خنک کند و هم به شما انرژی دهد و اینکه شما را از گرما زدگی دور کند.

ما در مجله اینترنتی خرید ناب نوشیدنی های توصیه شده برای روزهای گرم سال را به شما معرفی می کنیم و امیدوار هستیم مورد توجه و استفاده شما عزیزان قرار بگیرد.

روزهای گرم و نوشیدنی مناسب

حتما در فصول گرم سال با یک نوشیدنی مناسب و درست خودتان را مهمان کرده اید اما در برخی از موارد مشاهده می شود که افراد صرفا نوشیدنی را به جهت خنک بودن خریداری کرده و استفاده می کنند که ممکن است باعث افزایش عطش و آسیب به آنها بشود. در ادامه به معرفی نوشیدنی های مناسب خواهیم پرداخت.

روزهای گرم و نوشیدنی مناسب
روزهای گرم و نوشیدنی مناسب

خاکشیر

بی تردید با خاصیت های خاکشیر آشنا هستنید و می دانید که خاکشیر دو نوع دارد یکی تلخ که دانه‌ های آن ریز و رنگ آن مایل به قرمز است و گونه دیگر شیرین که دانه‌ های آن بزرگ ‌تر و رنگ آن قرمز تیره است البته به اعتقاد برخی متخصصان این دو نوع خاکشیر از یک گیاه به وجود می ‌آیند و تغییر رنگ شان به خاطر کهنگی یا تازگی‌ شان است.

دانه‌ های خاکشیر ضد عفونی ‌کننده، ضد انگل و تب‌ بر هستند و به رفع التهاب کلیه کمک می ‌کنند. این دانه‌ ها با کمی شکر، گلاب و آب سرد بسیار ملین و خنک بوده و از سرگیجه، تب، بی حالی، تهوع و بی ‌اشتهایی ناشی از گرمازدگی می ‌کاهند.

شربت خاکشیر همچنین مقوی معده و هاضمه بوده، اشتها و میل جنسی را زیاد می ‌کند و مصرف آن در دوران بارداری بسیار مفید است.

دانه‌ های خاکشیر وقتی در مجاورت آب قرار می ‌گیرند می ‌توانند چندین برابر وزن خود آب جذب کرده و متورم شوند.

در نتیجه این دانه‌ ها آب زیادی را در بدن نگه داشته و وقتی بدن به تعریق افتاده و با کمبود آب مواجه می‌ شود از ذخیره ی آب آن ها استفاده می ‌کند بنابراین مصرف این شربت را در روزهای گرم سال و در ساعات اوج گرما که مجبور به خروج از منزل هستید یا اگر به گرما حساسیت دارید توصیه می ‌کنیم.

عناب و شکر

یکی دیگر از نوشیدنی های فصل گرما که برای رفع گرما زدگی هم مناسب است را به شما معرفی می کنیم. عناب را در آب جوشانده و با کمی شکر به صورت خنک میل کنید. همچنین خوردنی‌های سرد و تر مانند گل بنفشه، خاکشیر، هندوانه و تخم خیارین (خیار، کدو، هندوانه و خربزه) نیز توصیه می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با عناب حتما مطلبی را که مجله اینترنتی خرید ناب در مورد خواص عناب به شما معرفی کرده است را مطالعه کنید.

آبمیوه طبیعی

یک لیوان آب پرتقال یا آب سیب همراه با مقداری زنجبیل، یکی از کم هزینه ترین نوشیدنی ها برای هیدراته شدن بدن هستند. می توانید آب میوه های ترکیبی درست کنید فقط به خاطر داشته باشید که اگر آب میوه را با مقداری آب ترکیب کنید مقدار قند آن کمتر می شود و آبمیوه ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

بهتر است آبمیوه ای را بدون کنسانتره، رنگ مصنوعی و شربت ذرت با فروکتوز بالا انتخاب کنید و به یاد داشته باشید وقتی آبمیوه را با آب مخلوط می کنید، میزان قند آن را کاهش می دهید. این امر به تنظیم قند خون کمک می کند و علاوه بر این، باعث می شود که بدن به مدت طولانی هیدراته بماند.

آب هندوانه

خواص هندوانه برای سلامتی بدن بسیار زیاد است اما می توان گفت آب هندوانه یک نوشیدنی خوش طعم و آرامش بخش است که از گذشته تا کنون به عنوان پرطرفدار ترین نوشیدنی خنک کننده مورد استفاده قرار می گیرد. طبع هندوانه سرد بوده و برای افراد گرم مزاج بسیار مناسب می باشد. جالب است بدانید که مربای پوست هندوانه نیز برای دفع حرارت بدن، رفع تشنگی و گرمازدگی مورد استفاده قرار می گیرد.

آب هندوانه
آب هندوانه

شیر یا شیر کاکائو

شیر و شیرکاکائو خنک در فصل گرما و به خصوص بعد از فعالیت های بدنی زیاد توصیه می شود. با مصرف این نوشیدنی مفید بدن علاوه بر دریافت میزان قابل توجهی آب از پروتئین و کلسیم نیز بهره مند می شود. با این حال حواستان باشد که شیر کاکائو را زیاد شیرین نکنید و در مصرف آن دچار افراط نشوید.

شربت سکنجبین

از نوشیدنی‌ های دیگری که اغلب قدیمی ‌ها از آن استفاده می ‌کنند شربت سکنجبین است. این شربت وطنی دارای طبیعت سرد و خنک بوده و تمام منافع سرکه را دارد و به صفرابر مشهور است.

هنگامی که شربت سکنجبین را با یخ خنک کرده و به همراه خیار رنده شده بنوشند تشنگی را رفع و از التهاب ناشی از گرما می‌ کاهد. بنابراین اگر مثل گذشته از مهمانان خود با شربت خاکشیر، سکنجبین یا تخم‌ شربتی پذیرایی کنید در حق آن ها محبت فراوانی کرده‌ اید.

البته ناگفته نماند که این شربت ‌‌های وطنی بسیار چاق‌ کننده هستند. از این رو مصرف بدون شکر آن ها را به افراد چاق و مبتلا به بیماری دیابت توصیه می‌ کنیم.

از آن جا که این روزها شربت ‌های سنتی توسط برخی دستفروشان در گوشه و کنار خیابان‌ ها در شرایط کاملا غیر بهداشتی با یخ‌ ها و آب آلوده تهیه و عرضه می ‌شوند بنابراین بهتر است این شربت ‌ها را به صورت خانگی تهیه و برای خارج از منزل همراه ببرید.

تخم شربتی

تخم شربت در حقیقت دانه گیاه ریحان است که به علت داشتن ترکیبات لعاب‌دار به صورت محلول در آب (شربت) استفاده می‌شود. لعاب این دانه‌ها پس از جذب آب، به صورت ژله‌ای درمی‌آید که می‌تواند برای رفع عطش مورد استفاده قرار گیرد. تخم شربتی در طب سنتی ایران به عنوان رفع کننده التهابات دستگاه تناسلی و مجاری ادرار کاربرد بسیار داشته است.

اسموتی ها

اسموتی یک نوشیدنی غلیظ است که نمیتوان گفت مایع خالص است، و نه می توان گفت جامد خالص است. اسموتی نوشیدنی است که از مخلوط کردن بدست می آید. این نوشیدنی خوشمزه ترکیبی از اجزای میوه هاست.

اسموتی ها
اسموتی ها

در واقع شما در اسموتی تنها آب میوه ها را نمی خورید بلکه بافت و گوشت میوه را هم میخورید و از انواع ویتامین های میوه ها بهره مند می شوید. در حالی که وقتی آبمیوه می نوشید ممکن است برخی از ویتامین هایی که به بافت و گوشت میوه چسبیده است به بدن شما نرسد.

سخن پایانی

دوستان مجله اینترنتی خرید ناب در فصول گرم سال بدلیل تعریق زیاد، بدن به آب بیشتری نیاز دارد. فراموش نکنید که در روزهای گرم باید بین یک و نیم تا دو لیتر آب بنوشید و بدانید آب جایگزینی ندارد. این مایه حیات برای عملکرد ارگان های بدن لازم و ضروری است. چون علاوه بر اینکه باعث جریان خون می شود سلول های بدن را نیز احیا می کند.

پس فراموش نکنید که آب بهترین نوشیدنی در روزهای گرم سال است.

5/5 - (1 امتیاز)