روش های خشک کردن سبزیجات

روش های خشک کردن سبزیجات

آیا شما هم بعد از کاشت صیفی و سبزیجات به فکر خشک کردن آنها افتاده اید؟ استفاده از سبزیجات خشک شده در برخی از غذاها دلپذیرتر خواهد بود همچنان یک مزیت استفاده از سبزیجات خشک شده این است که هر وقت که دلتان بخواهد به آن دسترسی دارید بهتر است که سبزیجات را در خانه و با روش های خانگی خشک کنید در این مطلب مجله اینترنتی خرید ناب به روش های خشک کردن سبزی خواهد پرداخت که از شما دعوت می کنیم با ما همراه باشید.

ترفندهای خشک کردن سبزی

همیشه دو دغدغه ذهن ما را مشغول می کند که یکی از آنها تازه نگه داشتن سبزیجات و دیگری خشک کردن اصولی سبزیجات است. برای خشک کردن سبزیجات در منزل روش‌های متعددی وجود دارد. در فصل زمستان و پاییز می‌توانید برای خشک کردن سبزی از بخاری با شعله ملایم استفاده کنید و اگر به فر دسترسی دارید، می‌توانید سبزی را در فر خشک‌کنید.

افرادی که در مناطقی با آب و هوای خشک زندگی می‌کنند، می‌توانند به راحتی سبزیجات را در معرض هوا خشک‌ کنند و برای افزایش خشک شدن سبزی از پنکه کمک بگیرند. آشنایی با ترفندهای خشک کردن سبزی در هر یک از این روش‌ها به شما کمک می‌کند تا این کار را به بهترین شکل و بالاترین کیفیت انجام دهید.

در ادامه می‌توانید با رازهای حرفه‌ای خشک کردن سریع سبزی در منزل آشنا شوید.

ترفندهای خشک کردن سبزی
ترفندهای خشک کردن سبزی

خشک کردن سبزی در سایه

یکی از بهترین روش خشک کردن سبزی، در سایه می باشد. این روش برای همه ی سبزی ها کاربرد دارد در این روش سبزی ها بسیار خوش رنگ می شوند.
برای خشک کردن سبزی قورمه، ابتدا سبزی را خریداری کنید، سپس آن ها را خوب پاک کنید. و بشویید، دقت کنید به سبزی ها ساقه های زیادی باقی نماند، زیرا بعد پخت به خوبی جا نمی افتند. بعد از شستن آن ها را داخل آبکش بریزید تا آب اضافی آن ها خارج شود. سپس در اتاقی سایه که هوا به خوبی در آن جریان داشته باشد، پارچه ای تمیز و سفید پهن کنید. سبزی ها را روی آن به صورت یک لایه ی نازک پهن کنید. اگر سبزی ها روی هم انباشته شوند، خراب می شوند.
در و پنجره ی اتاق را باز تا جریان هوا سبزی ها را خشک کند. آن ها را زیر و رو کنید و همه ی آن یکدست خشک شوند و زیر آن ها خراب نشود.
می توانید یک روز روی آن ها پنکه روشن کنید تا زودتر خشک شوند. پس از خشک شدن آن ها را از داخل صافی عبور دهید تا به صورت یکدست خرد شوند. سبزی ها را خوب مخلوط کنید. و داخل شیشه های درب دار بریزید و داخل کابینت در مکانی خنک و تاریک نگهداری کنید.
این سبزی را می توانید تا یک سال هم نگهداری کنید. اگر داخل شیشه هایی که درب محکمی دارند بریزید، عطر و طعم آن ها تغییر نمی کند.
زمانی که می خواهید برای سفر خود سبزی قورمه و یا آشی و حتی کوکو استفاده کنید. بهتر است آن ها را به صورت خشک تهیه کنید و به همراه خود ببرید. زیرا هر شهری سبزی مخصوص خود و به مقدارهای مختلفی را دارند.

خشک کردن سبزیجات داخل در فر

برخی سبزیجات با رطوبت بالا را برای جلوگیری از کپک زدن می توان در فر سریع و راحت خشک کرد. لایه ای نازک از سبزیجات را روی یک سینی مسی اکسید نشدنی به صورت یکنواخت پهن کنید و سینی را در فر قرار دهید و فر را روی کمترین درجه تنظیم کنید و ظرف پر از سبزی خود را درون آن قرار داده و هر نیم ساعت یک بار سری به آن زده و آن را زیر و رو کنید و هر چند دقیقه یک بار سینی را بچرخانید تا حرارت به طور یکسان به تمامی نقاط برسد.

خشک کردن سبزیجات با استفاده از اجاق فر

در صورتی که قصد خشک نمودن گیاهان با رطوبت بالا را دارید؛ مانند(ریحان، نعناع و غیره) باید سریع و خیلی خوب خشک بشوند. چون وجود آب باعث کپک زدن سریع آنها می شود.

استفاده از شومینه خیلی عالی است. در صورت نداشتن شومینه در منزل می توانید از فر با دمای خیلی کم استفاده کنید. ما در مجله اینترنتی خرید ناب این نکته را متذکر می شود که باید حواستان باشد که دما سبزی ها را نسوزاند.

خشک کردن سبزیجات با استفاده از اجاق فر
خشک کردن سبزیجات با استفاده از اجاق فر

سبزی خشک کردن با دستمال کاغذی

برای سبزی هایی مانند نعناع، برگ بو و مریم گلی بهتر است هر برگ جداگانه خشک شود تا نتایج بهتری را به دست آورید. برای انجام این کار، یک دستمال کاغذی را پهن کنید و هر یک از برگها را جوری در آن بگذارید که هیچ یک از آنها یکدیگر را لمس نکنند. با استفاده از این روش می توانید دستمال های کاغذی را تا پنج لایه اضافه کنید. سپس در یک فر خاموش قرار دهید و چراغ آن را روشن کنید. آنها در یک شب خشک می شوند.
جمع کردن سبزی خشک شده: هنگامی که سبزی های شما کاملا خشک شدند به طوری که بتوانید به راحتی در دستان خود خردشان کنید، ترد باشند و صدایی مانند له شدن برگ های پاییزی داشته باشند، میتوانید آنها را جمع کنید. بهتر است برگ ها را از ساقه ها جدا کنید و سبزی خشک شده را در بطری ادویه مورد نظرتان بریزید.

خشک کردن سبزی روی بخاری

یکی از راحت‌ترین و معطرترین روش های خشک کردن سبزی در خانه، استفاده از بخاری است. طریقه خشک کردن سبزی روی بخاری بسیار ساده است، اما مهم‌ترین نکته‌ای که باید در مورد این موضوع بدانید این است که بخاری شما باید روی کمتری درجه و یا شمعک قرار بگیرد. زیرا در غیر این صورت سبزی‌ها سیاه می‌شوند و می‌سوزند.

برای این کار باید سبزی‌های شسته شده را داخل سینی فلزی بریزید. سپس سینی را روی بخاری قرار دهید. اجازه دهید سبزی شما به آرامی خشک شود. در این مدت حتماً چندین بار سبزی‌ها را داخل سینی زیر و رو کنید تا کاملاً خشک شوند.

خشک کردن سبزیجات داخل در ماکروویو

پس از شستشو و خشک کردن کامل سبزی روی پارچه ای تمیز تکه ای دستمال کاغذی روی بشقاب انداخته و سبزی را روی دستمال پهن کنید، دقت داشته باشید که سبزی ها روی هم قرار نگیرند، بشقاب را داخل ماکروویو گذاشته و ماکروویو را روی قدرت بالا تنظیم کنید.

هر ۱۰ ثانیه یکبار در ماکروفر را باز کرده و سبزی را زیر و رو کنید، به طور کلی ۱ الی ۲ دقیقه زمان برای خشک شدن سبزی زمان لازم است. بعد از اتمام زمان معین میتوانید سبزی های خشک شده را به سادگی با دست خرد کرده و داخل ظرف بریزید.

خشک کردن سبزیجات در میوه خشک‌کن

یکی دیگر از روش‌های خشک کردن سبزیجات در منزل استفاده از «دستگاه میوه خشک‌کن» است. برای این کار باید سبزیجات را کمی خرد کنید. سپس مثل خشک کردن میوه آن‌ها را در طبقات مختلف میوه خشک‌کن قرار دهید و دستگاه را طبق دستورالعمل آن روی حرارت ملایم تنظیم کنید تا سبزیجات کاملاً خشک شوند.

مدت زمان خشک شدن سبزی در میوه خشک کن مثلا، طرز خشک کردن سبزی قورمه و شنبلیله، متفاوت است و بستگی به میزان آبدار بودن سبزی دارد.

خشک کردن سبزیجات در میوه خشک‌کن
خشک کردن سبزیجات در میوه خشک‌کن

کلام آخر

قبل از استفاده در غذا باید سبزی خشک شده را مدت ۳ الی ۴ ساعت بگذارید در آب خیس بخورد. سپس آنها را آبکشی کنید و در نهایت داخل غذا بریزید. این سبزی ها نیازی به سرخ شدن ندارند و می توان به عنوان مثال برای پخت سبزی پلو، سبزی خیس خورده را لا به لای برنج بریزید و از طعم غذا لذت ببرید. از این که مثل همیشه مجله اینترنتی خرید ناب را برای مطالعه انتخاب کردید از شما سپاسگزاریم.

5/5 - (1 امتیاز)