آموزش تعویض گلدان

آموزش تعویض گلدان

نگهداری از گیاهان مراحل مختلفی دارد و در برخی از مواقع با خرید گیاه جدید یا رشد زیاد آن، نیاز به تعویض گلدان پیدا می‌کنید. شاید تصور کنید تعویض گلدان ساده است، ولی برای انجام این فرآیند باید برخی از نکات مهم را در نظر بگیرید تا سلامت گیاهتان تضمین شود. به یاد داشته باشید که تعویض گلدان برای گیاه طبیعی نیست و عوض کردن محل نگهداری یا گلدان می‌تواند برایش مضر باشد و سلامتش را به خطر بیندازد. فراموش نکنید که گیاهان به صورت طبیعی هرگز محل زندگی خود را تغییر نمی‌دهند.

برای اطلاع از نحوه تعویض گلدان خود با مجله اینترنتی خرید ناب همراه باشید.

فصل مناسب تعویض گلدان

اما بیشتر پرورش دهندگان گل و گیاه معتقدند که بهترین زمان برای تعویض گلدان اواخر فصل زمستان و اوایل فصل بهار است.
زیرا اگر در حین تعویض گلدان، گیاه دچار آسیب شود، گیاه فرصت و توان لازم را برای ترمیم آسیب‌های وارده خواهد داشت.

چرا گیاهان آپارتمانی نیاز به تعویض گلدان دارند

مواد آلی موجود در خاک دارای یک منبع محدود برای بقای حیات گیاه است. گیاهان این مواد مغذی را جمع می کنند و از آنها تغذیه می کنند، در حالی که آبیاری گیاه باعث می شود این مواد به سمت پایین گلدان بروند و به نوعی باعث شسته شدن و از بین رفتن این مواد مغذی می شود. عوض کردن گلدان باعث ذخیره مجدد این ذخایر مواد آلی برای تغذیه گیاهان و ایجاد فضای کافی برای رشد آنها می شود.

چه زمانی گلدان و خاک را عوض کنیم

  • خشک‌شدن زودبه‌زود خاک
  • بی‌ثبات شدن گیاه در گلدان یا خم شدن آن به اطراف
  • بیرون‌زدن ریشه‌های گیاه از قسمت انتهایی گلدان
  • توقف رشد گیاه
  • آسیب‌دیدن گلدان
  • تحلیل‌رفتن خاک گلدان
  • درهم‌پیچیدگی ریشه
بیرون‌زدن ریشه‌های گیاه از قسمت انتهایی گلدان
بیرون‌زدن ریشه‌های گیاه از قسمت انتهایی گلدان

چه زمانی نباید گلدان را عوض کرد

  • اگر گیاه در حال گل‌دادن است
  • اگر گیاه بسیار بزرگ شده باشد
  • اگر گیاهی برای رشدش به درهم‌پیچیدگی ریشه نیاز داشته باشد
  • اگر نمی‌خواهید گیاه‌تان از چیزی که هست بزرگ‌تر شود

رعایت چند اصل قبل از تعویض گلدان

توصیه می‌شود که گلدان‌های خود را بعد از خرید و قبل از کاشت گیاه بشویید.
شستن گلدان جدید نه تنها باعث نفوذ آب به درون ساختار گلدان خواهد شد بلکه درحذف آلودگی‌ها از سطح گلدان نیز موثر خواهد بود.
اگر قصد دارید از یک گلدان قدیمی که قبلا استفاده شده و اکنون خالی است به عنوان گلدان جدید برای گیاه‌تان استفاده کنید،
ما به شما توصیه می‌کنیم حتما گلدان قدیمی را به دقت بشویید، ضدعفونی کنید.
تا با حذف باکتری‌ها و میکروب‌های بیماری زا از دیواره گلدان قدیمی از بروز آفت در گیاه جلوگیری کنید.
یک روز قبل از تعویض گلدان، گیاه خود را آبیاری کنید.
رطوبت خاک باعث شده تا گیاه به راحتی از گلدان خارج شود و در هنگام خارج شدن در اثر ضرباتی که به گلدان گیاه وارد می‌شود، گیاه دچار شوک نشود.
تعویض گلدان را در مکان‌هایی با نورکم انجام دهید.
و برای این که ریشه‌های گیاه در مجاورت با هوا قرار نگیرند و آسیب نبینند باید گیاه خارج شده از گلدان را بدون معطلی به گلدان جدید انتقال دهید.
دقت کنید حتما قبل از شروع مراحل تعویض گلدان، دستکش بپوشید و زیرانداز مناسب پهن کنید.

چگونه گلدان را عوض کنیم

گلدان بزرگتر را بردارید و انتهای آن سنگریزه بریزید. مقداری خاک بر روی سنگریزه ها بریزید. مقدار خاک بسته به سایز گیاهتان متفاوت است. حالا به گیاه مقداری آب دهید این کار را میتونید یکی دو ساعت قبل ز تعویض گلدان هم انجام دهید.

حالا اطراف گلدان را کمی فشار دهید و گیاه را کمی تکان دهید اصلا سعی نکنید گیاه را با فشار از گلدان خارج کنید. این یکی از دلایل آسیب دیدن گیاه پس از انتقال هست.

چگونه گلدان را عوض کنیم
چگونه گلدان را عوض کنیم

اگر تعویض گلدان را برای آلودگی خاک تعویض میکنید حتما خاک آلوده را تا می توانید از اطراف ریشه تمیز کنید و ریشه را بررسی کنید تا درصد آسیب را بررسی کنید.

اما اگر به خاطر کوچک شدن گلدان فعلی میخواهید تعویض انجام دهید نیازی نیست تمامی خاک های قدیمی را جدا کنید تا حدی که به ریشه آسیبی وارد نشود.

اگر گیاهتان گل ده می باشند میتوانید ریشه های قدیمی و آنهایی که خلی بلند هستند را برش دهید. به ریشه های جدید دست نزنید.

حالا گیاه را در گلدان جدید قرار دهید. درست در مرکز گلدان.

اطراف گیاه را با خاک جدید پر کنید و کمی گلدان را تکان دهید و اگر فضایی خالی شد دوباره خاک اضافه کنید.

حالا برای تثبت گیاه در گلدان خاک را کمی آبیاری کنید. یادتان باشد نباید گیاه را سیراب کنید فقط در حدی که گیاه در جای خود ثابت بماند.

آبیاری را دو روز بعد انجام دهید. این کار به ریشه ها اجازه می دهد تا در جستجوی آب توسعه پیدا کنند. اگر دمای محیط بالا می باشد میتوانید از غبار پاشی کمک بگیرید.

اگر به گلدان جدید نگاه کردید و گیاه و گلدان کاملا متناسب هم به نظر آمدند پس کارتان عالی بوده.

علائم طبیعی پس از تعویض گلدان

اگر گیاهتان پس از تعویض گلدان بی حال شده است نگران نباشید این عادی می باشد. گیاه به خاطر جابجایی که رخ داده است دچار شک شده است و تا زمانی که به محیط جدید عادت کند کمی پژمرده خواهد شد. نسبت به نوع گیاه گاهی ریزش برگ و گل هم پس از تعویض مشاهده می شود. پس نگران نباشید.

پیشگیری از شوک ناشی از جابه جایی گیاه

سعی کنید هنگام تعویض گلدان و جابه جایی گیاه به ریشه آن آسیب نزنید. آسیب ریشه یکی از عواملی است که باعث پژمردگی گل بعد از تعویض گلدان می شود. پس برای جلوگیری از این مشکل با ملایمت گیاه را از خاک در آورده و بدون کنار زدن خاک اطراف ریشه آن را به آرامی در گلدان جدید قرار دهید.

پیشگیری از شوک ناشی از جابه جایی گیاه
پیشگیری از شوک ناشی از جابه جایی گیاه

سعی کنید هنگام جابه جایی ریشه ها را قطع نکنید و هر مقدار از ریشه ها را که می توانید منتقل کنید. هر چه ریشه جابه جا شده همراه گیاه بیشتر و گستره تر باشد احتمال وارد شدن شوک به گیاه کمتر می شود.

آبیاری عمیق بعد از جابه جایی و کاشت را فراموش نکنید. یکی از راه های جلوگیری از پژمرده شدن گل بعد از تعویض گلدان این است که از دریافت آب کافی توسط ریشه ها مطمئن شوید. این کار احتمال شوکه شدن گیاه بعد از جابه جایی را کاهش می دهد.

هنگام جابه جایی خاک اطراف ریشه ها را مرطوب کنید. سعی کنید رطوبت به همه قسمت های ریشه برسد. قسمت هایی از ریشه که خشک می مانند دچار شوک بیشتری می شوند.

کلام آخر

دقت داشته باشید که با عوض کردن گلدان و خاک گیاه، او را تحت فشار و استرس قرار خواهید داد. بنابراین انجام این کار را تنها به زمانی محدود کنید که واقعا نیاز باشد، مثل وقتی که گیاه شادابی و نشاط اولیه را از دست می‌دهد یا آنکه به‌وضوح، فضای کافی برای رشد و بالندگی در گلدان فعلی را در اختیار نداشته باشد.

امتیاز این مقاله