روش های پاکسازی جرم گوش

روش های پاکسازی جرم گوش

از مشکلات شایعی که اغلب افراد با آن درگیر هستند کیپ شدن گوش‌ها و کم شدن قدرت شنوایی است. ساده‌ترین راه برای تمیز کردن مجرای گوش و تخلیه‌ی جرم آن استفاده از شیوه‌های مختلف درمان خانگی برای جرم گوش است.

این شیوه‌ها آسان و در دسترس هستند و هزینه‌ بالایی ندارند. این مطلب در مورد راه های درمان خانگی جرم گوش است. پس تا پایان این مطلب همراه مجله اینترنتی خرید ناب باشید.

جرم گوش

شما واقعاً نیاز ندارید جرم گوشتان را پاک کنید. جرم گوش آلودگی نیست و هدف مهمی دارد: نرم کردن گوش و محافظت از آن.  جرم گوش حتی کمک می‌کند احتمال عفونت گوش کمتر شود زیرا خاصیت ضدمیکروبی دارد.

جرم گوش

پاک‌کردن جرم گوش می‌تواند به فواید بالقوهٔ آن بیارزد. تمیزکردن جرم گوش با گوش‌پاک‌کن می‌تواند به کانال گوش آسیب بزند یا حتی پردهٔ گوش را پاره کند. همچنین باید بدانید که وقتی جرم گوش را با وسیله‌ای تمیز می‌کنید، ممکن است جرم را به داخل گوش هُل دهید که می‌تواند به‌مرور زمان فشرده شده و انسداد ایجاد کند.

پس فراموش نکنید که تجمع بیش از حد جرم در کانال گوش ممکن است باعث ناراحتی و آسیب شنوایی شما شود که صرفا باید آن ها را پاک کرد.

روغن نارگیل

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را حرارت دهید و با قطره چکان به آرامی آن را در گوش کیپ شده ی خود بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا روغن جذب شود. الان می توانید سر خود را به سمت مقابل کج کنید تا جرم گوش نرم شده را از گوش خود به آسانی خارج کنید.

از این درمان خانگی در مواقع لزوم می توان استفاده کرد چون روغن نارگیل این قابلیت را دارد که حجم وسیعی از باکتری های مضری که به دلیل تجمع جرم در گوش انباشته شده اند، از بین ببرد.

روغن سیر

افرادی که به دلیل تجمع بیش از حد جرم گوش درد دارند می توانند از روغن سیر استفاده کنند. آلیسین، ترکیبی که در سیر یافت می شود، می تواند به مبارزه با باکتری ها و درمان عفونت گوش کمک کند. روغن آغشته به سیر را می توان برای هر نوع عفونت گوش استفاده کرد.

جوش شیرین

نوبت جوش شیرین و فواید آن است. یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین را با دو قاشق چای خوری آب مخلوط کنید. چند قطره از محلول را با قطره چکان در گوش کیپ شده ی خود بریزید و چند دقیقه صبر کنید. سپس سر خود را به سمت مقابل خم کنید تا جرم گوش نرم شده از گوش شما خارج شود.

حالا می توانید گوش خود را با یک پارچه ی تمیز خشک کنید. اگر هنوز در گوش خود احساس کیپی می کنید، یک یا دو روز بعد این کار را تکرار کنید.

پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن مایعی جوشان است که می تواند برای از بین بردن انسداد گوش ناشی از ضربه یا تولید بیش از حد جرم گوش مورد استفاده قرار گیرد.

قسمت های مساوی پراکسید هیدروژن و آب را خوب مخلوط کنید تا محلول تولید شود. محلول را به قطره چکان گوش منتقل کرده و در حالی که سر خود را به یک طرف متمایل می کنید چند قطره در گوش آسیب دیده بچکانید. ۱۰-۲۰ دقیقه صبر کنید تا محلول موم سفت شده را رقیق کند. سپس با استفاده از یک سواب پنبه به آرامی دهانه مجرای گوش را تمیز کنید.

پراکسید هیدروژن
پراکسید هیدروژن

مجله اینترنتی خرید ناب تقاضا دارد که این دارو را بدون تأیید پزشک امتحان نکنید و هرگز از پراکسید هیدروژن رقیق نشده استفاده نشود. زیرا می تواند به گوش داخلی آسیب جدی برساند.

جرم‌گیری گوش با سرکه سیب

سرکه سیب ماده‌ای موثر برای تمیز کردن و از بین بردن جرم گوش در کودکان و بزرگسالان است. با بروز اولین نشانه‌های گوش درد یا کیپ شدن گوش می‌توانید کمی سرکه سیب را داخل گوش بریزید و با انگشت اشاره اطراف گوش را کمی ماساژ دهید. حدود ۵ دقیقه صبر کنید، سپس سر را خم کنید یا با یک گوش پاک کن جرم داخل گوش را تمیز کنید.

درمان خانگی رفع جرم گوش با سرکه سیب عارضه‌ای روی شنوایی ایجاد نمی‌کند. به همین دلیل استفاده از توصیه می‌شود.

درمان خانگی جرم گوش آب گرم

شستشوی گوش با آب گرم یک راه ساده برای درمان خانگی جرم گوش است. چند میلی لیتر آب گرم را با کمک یک قطره چکان داخل گوش خود بریزید و اجازه دهید آب روی حوله شود.

استفاده از الکل

مقداری الکل صنعتی را با مقداری سرکه ی سفید با نسبت یک به یک مخلوط کنید. گوش خود را با محلول حاصل شده، شست و شو دهید تا از شر جرم سخت شده، خلاص شوید. این کار را هر چند هفته یک بار انجام دهید تا گوشتان از انواع عفونت ها در امان باشد. محلول الکل و سرکه می تواند جرم گوش را در خود حل کند.

پس از انحلال جرم، الکل در همان دماهای پایین تبخیر می شود. سرکه ی سفید اما به علت داشتن خواص دارویی خود باعث جلوگیری از بروز عفونت های میکروبی در مجرای گوش می شود.

گلیسیرین

گلیسیرین یک ماده روان کننده ملایم است که با استفاده از آن می توان با خیال راحت جرم گوش را خارج کرد.

قطره چکان گوش را با گلیسیرین پر کنید. گوش آسیب دیده را به یک سمت متمایل کنید و ۳-۴ قطره گلیسیرین در گوش بچکانید. دهانه گوش خود را با یک پنبه بسته و سپس سر خود را به موقعیت طبیعی خود برگردانید.

گلیسیرین
گلیسیرین

پنبه را حداقل برای چند ساعت جدا نکنید. پس از آن می توانید آب گرم را به آرامی در گوش بچکانید تا موم نرم شده خارج شود.

جرم گوش و آب شور

آب نمک یک داروی موثر برای حذف موم گوش است که مانند قطره های گوش دارویی عمل می کند و پزشکان معمولاً آن را تجویز می کنند. با حل کردن ۹ گرم نمک در آب و ریختن چند قطره از این آب در گوش، محلول ۹ درصد نمک طعام درست کنید. همچنین می‌توانید این محلول را از نزدیک‌ترین فروشگاه داروساز خریداری کنید.

کلام آخر

همراهان گرامی مجله اینترنتی خرید ناب، ضروری است که همیشه قبل از اقدام به استفاده از داروهای OTC یا خود درمانی برای برداشتن موم گوش، با پزشک خود مشورت کنید. داخل گوش بسیار شکننده است و اگر درمان به درستی انجام نشود می تواند آسیب جبران ناپذیر ببینید.

5/5 - (1 امتیاز)