روش های پاک کردن لکه از روی لباس

روش های پاک کردن لکه از روی لباس

به نظر می‌رسد پاک کردن لکه لباس و پارچه یکی از سخت‌ترین کارهای دنیا در زمینه نظافت لباس‌ و پارچه باشد، با این حال شما می‌توانید با روش‌‌های کاربردی، لکه‌ را از لباستان پاک کنید.
این نکته را فراموش نکنید! ممکن است کوچک‌ترین اشتباه شما در پاک کردن لکه باعث ماندگاری لکه و حتی از بین رفتن لباس شود. توصیه می‌کنیم در صورتی که نسبت به لکه‌گیری لباس دچار شک و ابهام هستید یا به لباس خود اهمیت می‌دهید، حتی لباس یا پارچه را به یک خشکشویی قابل اعتماد بسپارید. قبلا با خشکشویی و اتو شویی آشنا شدیم و کارشناسان ماهر خشکشویی، انواع لکه‌های لباس را می‌شناسند و در پاک کردن آن تجربه بیشتری دارند.

اما اگر می خواهید خودتان از عهده پاک کردن لکه ها بر آیید، مجله اینترنتی خرید ناب را دنبال کنید.

انواع لکه‌های لباس
انواع لکه‌های لباس

پاک کردن لکه عرق

برای پاک کردن سفیدک ناشی از عرق روی لباس اسید تارتاریک، آسپرین له شده و آب داغ را مخلوط کرده تا غلیظ و کرم مانند شود سپس آن را روی لکه بمالید و چند دقیقه صبر کنید و سپس لباس را بشویید.

برای پاک کردن لکه زرد عرق ، از روی لباس هایی که جنس شان از مواد پلی استر است ، مقداری آبلیمو روی آن ها بپاشید زیرا اسید طبیعی موجود در لیمو، ماده ی قلیایی عرق بدن را خنثی کرده و رنگ زرد آن را از بین می برد.

لکه آدامس

ابتدا بر روی لکه مقداری یخ بگذارید و یا اینکه پارچه را در آب خیلی سرد خیس کنید. سپس آدامس را با کارد، کمی تراشیده و پارچه را در مواد شوینده خیس کنید و در آخر محل لکه را با آب داغ شستشو دهید.

نکته: از به کار بردن شوینده های کلر دار بر روی پارچه های رنگی خودداری کنید.

پاک کردن لکه‌ جوهر

لکه‌ی جوهر با پایه‌ی آب یا خودکار را می‌توان با پاک کردن جوهر اضافی از پارچه و خیساندن لباس در آب گرم به همراه مواد شوینده‌ی لباس به مدت ۵ دقیقه از بین برد. از برنامه‌ی شستشو با گرم‌ترین دما استفاده کنید.

برای از بین بردن لکه‌های ناشی از جوهر بر روی لباس نخی، مقداری الکل را به نرمی روی لکه بمالید و سپس آن را بشویید. اگر جوهر روی پلی استر ریخت، اسپری مو را برداشته و به صلاحدید خودتان روی آن بپاشید آنگاه، قبل از اینکه لباس را داخل ماشین لباس شویی بیندازید با استفاده از یک پارچه‌ی خشک و تمیز بر روی آن بکشید.

پاک کردن لکه روغن

تا جایی که ممکن است با دستمال کاغذی چربی اضافه را از روی لباس بزدایید. به طور کامل چربی را با پودر بچه بپوشانید. اندکی از مخلوط مایع ظرفشویی و آب را به محل چربی بزنید و صبر کنید. صابون رختشویی یکی از بهترین تمیزکننده‌های روغن از روی لباس است. حتما این روش را نیز امتحان کنید.

پاک کردن لکه خون

در صورتی که لکه خون تازه است، تنها باید لباس یا پارچه خونی را درون آب سرد قرار دهید. (ممکن است آب داغ لکه خود را تثبیت کند.) اگر لکه خون خشک شده است، لباس یا پارچه را درون آب ولرم به همراه مقداری ماده شوینده قرار دهید. علاوه بر این محلول آب و نمک نیز تاثیر بسزایی در پاک کردن لکه خون دارد.

پاک کردن لکه خون
پاک کردن لکه خون

لکه گل و لای

برای از بین بردن لکه لباس که با گل و لای آلوده شده است، یک عدد سیب زمینی را به دو قسمت تقسیم کنید و بروی لکه بمالید و بعد از خیساندن در آب سرد با پودر رخشویی بشویید. اگر باز هم لکه باقی مانده بود یک پارچه را با مقداری الکل آغشته کنید و روی لکه بمالید.

پاک کردن لکه شکلات

لکه ناشی از شکلات مثل همه لکه­ ها شامل قانون ثابتی می ­شود و آن هم عدم ماندگاری لکه برای مدت زمان زیاد بر روی لباس است.
اگر در اولین فرصت بعد از ایجاد لکه مراحلی را که در ادامه مطرح می­کنیم را انجام دهید لباس شما کاملا تمیز می­ شود و هیچ اثری از آن باقی نمی­ ماند.

اگر میزان شکلاتی که روی لباس شما ریخته زیاد است، در مرحله اول لباس را در یخچال قرار دهید تا شکلات منجمد و سفت شود و بتوانید با کاردک شکلات را پاک کنید.
در گام بعدی از پشت لباس روی لکه آب گرم بریزید و به آرامی پارچه لباس را فشار دهید که شکلات از بین الیاف پارچه خارج شود (مراقب باشید که باعث پخش شدن بیشتر لکه نشوید).
در مرحله آخر قسمت کثیف لباس را در شیر بگذارید (به مدت حداکثر ۳۰ دقیقه). لکه شیر از بین رفته است و حالا لباس­ را مثل همیشه بشویید.

پاک کردن لکه میوه

برای پاک کردن میوه های قرمزرنگ، از روی لباس ، ابتدا لباس را درون یک تشت آب سرد خیس کنید سپس لباس را ۱۵ دقیقه درون محلول آب سرد و آب لیمو بگذارید و لکه را به آرامی با صابون پاک کنید.سپس لباس را مانند همیشه بشویید.

لکه لوازم آرایشی

لکه راخیس کرده و یک ماده پاک کننده مستقیم روی آن بریزید وسپس پارچه را خوب چنگ زده و با آب داغ بشویید، درنهایت اگر لکه پاک نشده بود بگذارید مایع شوینده کمی بر روی آن بماند تا به تار و پود پارچه نفوذ کند.
لکه های ناشی از مواد آرایشی مایع را می توان به کمک فوم اصلاح نیز پاک کرد.
نکته مهمی که مجله اینترنتی خرید ناب می تواند پیشنهاد کنید این است که از به کار بردن شوینده های کلر دار بر روی پارچه های رنگی خودداری کنید.

پاک کردن لکه‌ قهوه و آب‌میوه

ازآنجایی‌که لکه‌های قهوه و آب‌میوه تانین دارند، باید لباس را به‌سرعت لکه‌گیری کرد. مایع ریخته شده‌ی اضافی را از روی لباس پاک‌کنید، سپس آن را به مدت ۴ ساعت در آبی که دارای مقدار مساوی مایع ظرفشویی و مایع سفیدکننده است بخیسانید. سپس آن را با برنامه‌ی شستشو با بالاترین دمای آب بشویید. از این روش برای لباس‌های تیره استفاده نکنید.

پاک کردن لکه‌ قهوه و آب‌میوه
پاک کردن لکه‌ قهوه و آب‌میوه

پارچه‌ای که با آب انگور قرمز لکه‌دار شده است را با آب انگور سفید خیس کنید و سپس آن را با لایه‌ای ضخیم از خمیر جوش شیرین بپوشانید. بگذارید چند ساعتی در همین حال بماند سپس آنرا به شیوه‌ی همیشگی بشویید.

برای از بین بردن لکه چای یا قهوه می‌توانید با آب ولرم و اسفنج روی آن را نرم بسابید، سپس با استفاده از کمی گلیسیرین لکه گیری کنید.

پاک کردن لکه نوشابه یا نوشیدنی رنگی

اگر لکه نوشابه یا لکه نوشیدنی رنگی روی لباس ایجاد شد، می‌توانید یک اسفنج خیس را روی لکه بکشید یا لباس را درون آب سرد قرار دهید. همچنین می‌توانید از مقداری ماده شوینده یا اسپری لکه‌بر استفاده کنید. علاوه بر این شما می‌توانید مقداری نمک روی لکه نوشابه بریزید و سپس آن را با یک اسفنج مرطوب و تمیز پاک کنید.

لکه شمع

بعد از برداشتن باقی مانده شمع از روی پارچه، دو تکه دستمال توالت را در دو طرف لکه بگذارید و سپس یک اتوی گرم را روی یکی از دستمال ها فشار دهید، بدین ترتیب چربی حاصل از شمع آب می شود و توسط دستمال جذب می شود.

لکه عطر

بهترین روش برای از بین بردن لکه ی عطر بر روی لباس استفاده از الکل یا اتانول می باشد.

لکه را با اتانول (الکل) آغشته کنید و سپس با آب اکسیژنه بشویید که این روش برای انواع پارچه ها مناسب است.

سخن آخر

با رعایت این نکاتی که در مجله اینترنتی خرید ناب اشاره کردیم، پاک کردن لکه­ لباس کار آسانی خواهد بود و ما می­توانیم با خیالی آسوده غذاهای مورد علاقه خود را بخوریم و به تفریح بپردازیم بدون اینکه نگران کثیف شدن لباس­ها باشیم.

5/5 - (2 امتیاز)