شما برای چه شغلی ساخته شده‌اید

شما برای چه شغلی ساخته شده‌اید؟ بررسی با تست‌های معتبر

یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های هر فرد در طول زندگی، انتخاب شغل مناسب است. باتوجه به این که ما بیش از یک‌سوم عمر خود را در محل کار می‌گذرانیم، این موضوع که به فعالیت و کار دلخواهمان مشغول باشیم، اهمیت بالایی دارد. اما چگونه باید متوجه شویم که چه شغلی با روحیات و شخصیت ما تناسب دارد؟ متخصصین این حوزه، اولین قدم برای انتخاب شغل و مسیر شغلی مناسب را رسیدن به خودشناسی و شناخت علاقه‌مندی‌ها و استعدادهای خود می‌دانند. انواع تست شخصیت شناسی از جمله تست mbti و هالند می‌توانند در این مسیر، راهنمای ما باشند.

تست‌های شخصیت‌شناسی که اغلب به‌صورت رایگان یا با هزینه‌ای بسیار اندک انجام می‌شوند، به ما کمک می‌کنند تا بتوانیم با شناخت علایق و توانمندی‌های خود، مسیر شغلی مناسبی را انتخاب کرده و احساس آرامش و رضایت درونی بیشتری داشته باشیم. برای آشنایی بیشتر با این موضوع، در مقاله پیش رو قصد داریم به بررسی تاثیر تست‌های شخصیت‌شناسی در انتخاب شغل مناسب و معرفی چند تست شخصیت شناسی مطرح برای انتخاب مسیر شغلی بپردازیم.

نقش انواع تست‌های شخصیت‌شناسی در حوزه استخدام و انتخاب مسیر شغلی

در سال‌های اخیر، با پیشرفت تکنولوژی و علوم گوناگون، روش‌های انتخاب شغل نیز دستخوش تغییرات شده‌اند و از علوم مختلف همچون علم روانشناسی نیز در این حوزه استفاده می‌شود. از جمله این روش‌های جدید، همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، می‌توان به انجام تست‌های شخصیت‌شناسی همچون تست mbti اشاره کرد. (برای انجام این تست کلیک کن.)

علاوه بر این، امروزه از این‌گونه تست‌های شخصیت‌شناسی شغلی در حوزه استخدام و گزینش نیروی انسانی نیز استفاده می‌شود؛ به‌گونه‌ای که بسیاری از مدیران منابع انسانی در شرکت های بزرگ و مطرح، برای انتخاب نیروی انسانی فرصت های شغلی مختلف، از نتایج تست شخصیت‌شناسی شغلی استفاده می‌کنند. با این کار، استخدام‌کنندگان شناخت بیشتری از کارجویان پیدا می‌کنند و از تناسب شخصیت و روحیات آن‌ها با موقعیت شغلی موردنظر مطمئن می‌شوند.

معرفی بهترین تست‌های شخصیت شناسی شغلی

حال که با نقش انواع تست شخصیت شناسی در انتخاب مسیر شغلی و شغل مناسب آشنا شدیم، در این قسمت به معرفی بهترین تست‌های شخصیت شناسی شغلی خواهیم پرداخت. این تست‌ها عبارت‌اند از:

  • تست EQ (هوش هیجانی)
  • تست Holland (تست هالند)
  • تست mbti (مایرز بریگز)
  • تست NEO
  • تست DISC

در ادامه درباره هر یک از این تست‌ها به‌صورت جداگانه توضیح خواهیم داد.

تست EQ (هوش هیجانی)

امروزه هوش هیجانی (Emotional Quality) که به معنای توانایی افراد در درک، ارزیابی و کنترل احساسات فردی و روابط بین‌فردی است، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین عوامل موفقیت در زندگی فردی و کاری افراد شناخته می‌شود. به‌گونه‌ای که طبق آمار منتشر شده، بیش از ۷۵ درصد از شرکت های بزرگ و مطرح، برای استخدام و جذب فرد مناسب در موقعیت‌های شغلی مختلف، میزان هوش هیجانی کارجویان را بررسی می‌کنند.

تست EQ بار آن، به بررسی ۱۵ عامل هوش هیجانی از جمله استقلال، عزت‌نفس، انعطاف‌پذیری، روابط بین‌فردی، خودآگاهی هیجانی و قدرت حل مسئله می‌پردازد. نتیجه این تست مشخص می‌کند که هر فرد در زمینه درک دیگران و تعامل با آن‌ها، مدیریت احساسات و نیازها و توانایی رویارویی با چالش‌های روزانه، چه عملکردی خواهد داشت.

تست Holland (تست هالند)

تست هالند یکی از معتبرترین و بهترین راهکارها برای انتخاب شغل مناسب و منطبق با علایق و توانمندی‌های فرد، محسوب می‌شود. این تست به افراد در پیدا کردن علایق، توانمندی‌ها و مهارت های خود، کمک بسیاری می‌کند. به همین دلیل، می‌تواند نقش موثری در انتخاب مسیر شغلی دانش‌آموزان، افراد کنکوری و افرادی که قصد تغییر رشته یا تغییر شغل دارند، داشته باشد.

تست هالند می‌تواند تیپ شخصیتی شما را از میان ۶ تیپ شخصیتی موجود تشخیص دهد و از این طریق، راهنمای خوبی برای انتخاب شغلی متناسب با روحیات و شخصیت شما باشد. امروزه ۷۰ درصد از موسسات و سایت‌های کاریابی دنیا از تست هالند برای هدایت شغلی کارجویان استفاده می‌کنند.

تست mbti (مایرز بریگز)

از این تست که توسط دو بانوی آمریکایی به نام‌های بریگز و مایرز ابداع شده است، به‌عنوان شناخته‌شده‌ترین  تست شخصیت شناسی در دنیا یاد می‌شود. در تست مایرز بریگز، چهار آیتم درون‌گرایی یا برون‌گرایی، حسی یا شهودی، فکری یا احساسی و ساختارگرا و منعطف مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. مدل MBTI تیپ شخصیتی شما را با ۴ حرف مشخص می‌کند که هر یک معنای مشخصی دارند.

انجام تست mbti به شناخت بیشتر شخصیت و علایق خود و دیگران کمک می‌کند و می‌تواند راهنمای خوبی در هنگام تصمیم‌گیری‌های حیاتی زندگی از جمله انتخاب رشته، انتخاب شغل و ازدواج باشد.

تست NEO

تست نئو به‌عنوان یکی از دقیق‌ترین و معتبرترین تست‌های روانشناسی شناخته می‌شود که ابزار درک ابعاد شخصیتی برای روان‌شناسان و مدیران منابع انسانی محسوب می‌گردد. این تست برخلاف تست هالند و تست مایرز بریگز به توصیف تیپ شخصیتی شما نمی‌پردازد؛ بلکه ویژگی‌های اصلی شخصیت هر فرد و نقاط قوت و ضعف او را بررسی و امتیازدهی می‌کند.

تست NEO کاربردهای گوناگونی در زمینه‌های مختلف فردی، کاری، سازمانی و تحلیل گروه‌های انسانی دارد و می‌تواند در حوزه‌های ازدواج، استخدام و ارزیابی و تشخیص اختلالات روانشناسی استفاده گردد. معمولا شرکت‌های مطرح دنیا از این تست برای ارزیابی‌های پیش از استخدام نیروی انسانی بهره می‌برند. علاوه بر این، می‌تواند ویژگی‌های شخصیتی نوجوانان و بزرگسالان را به‌دقت بررسی کرده و به آن‌ها در انتخاب مسیرهای شغلی متناسب با شخصیت و روحیاتشان کمک نماید.

تست DISC

تست دیسک که به تست خودشناسی دیسک نیز معروف است، بیش از آن که مانند تست mbti و تست هالند یک تست شخصیت شناسی باشد، یک تست رفتارشناسی محسوب می‌شود. از این تست برای شناخت، ارزیابی و توصیف رفتار و شخصیت انسان‌ها استفاده می‌شود. با استفاده از نتایج آزمون DISC می‌توان رفتار افراد مختلف را در شرایط و محیط‌های گوناگون شغلی، پیش‌‌بینی نمود.

این آزمون برای ارزیابی و توصیف رفتار افراد از چهار مولفه و تیپ شخصیتی Dominance (تسلط گرا بودن و برتری‌طلبی)، Influence (متقاعدکننده و تاثیرگذار بودن)، Steadiness (باثبات بودن)، Compliance (تبعیت)، استفاده می‌کند. نام این آزمون نیز از حروف ابتدایی این تیپ‌های شخصیتی به دست آمده است.

در کشورهای مختلف، بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های معتبر، از نتایج این آزمون برای شناخت بیشتر و بهبود عملکرد کارکنان بهره می‌برند. از دیگر مزایای شرکت در این آزمون می‌توان به خودشناسی، بهبود روابط در کارهای تیمی، فروش بیشتر و مدیریت بهتر اشاره کرد.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله به بررسی نقش انواع تست شخصیت شناسی در انتخاب شغل و مسیر شغلی مناسب و همچنین استخدام در شرکت های بزرگ و مطرح پرداختیم. علاوه بر این، بهترین آزمون‌های شخصیت شناسی برای انتخاب شغل مناسب را معرفی نمودیم. این تست‌های شخصیت شامل تست EQ (هوش هیجانی)، تست Holland (تست هالند)، تست mbti (مایرز بریگز)، تست NEO و تست DISC، هستند. انجام این تست‌های شخصیت شناسی و نتایج این آزمون‌ها، راهنمای خوبی برای انتخاب شغل و مسیر شغلی مناسب شما خواهند بود.

امتیاز این مقاله