نکات مهم در خانه تکانی

نکات مهم در خانه تکانی

شاید شما هم جزو افرادی باشید که نمی‌دانند از کجا باید خانه تکانی عید را آغاز کرد. نگران نباشید، شما تنها نیستید. تعداد کسانی که به خاطر این موضوع، عطای نظافت منزل را به لقایش می‌بخشند، کم نیست. اینکه نقاط مختلف منزل را مرتب کرده و بعد شروع به نظافت کنید، چندان سخت نیست؛ اما اینکه بدانید دقیقا باید از کجا این کار را شروع کنید، کمی دشوار است. برای پیدا کردن راه حل مناسب جهت خانه تکانی اصولی مجله اینترنتی خرید ناب را همراهی کنید.

خانه تکانی
خانه تکانی

از همین حالا شروع کنید

خانه تکانی شب عید، از کارهاییست که برخلاف اسمش نباید “شب عید” انجام شود، بلکه باید از مدتها قبل از رسیدن لحظات سال تحویل انجام شده باشد. علاوه بر کار نظافت، کارهای دیگری هم هست که باید از حالا تا آخر تعطیلات نوروزی انجام شوند.

 خوب حالا چطور برای خانه تکانی وقت بگذاریم؟ در حقیقت، داشتن خانه ای نظیف در طی تعطیلات ، به خصوص اگر از روش صحیحی استفاده کنید، ساده تر از چیزیست که تصور میکنید. مرحله اول؟ خانه تکانی را قبل از دوران پر تنش آخر فصل انجام دهید. به این ترتیب کار را بدون عجله و فشار روحی انجام میدهید و به اندازه کافی برای پروژه های وقت گیری مانند تغییر دکوراسیون یا برق انداختن لوازم فلزی زمان خواهید داشت.

آشپزخانه اولویت اول

دستکش‌هایتان را دستتان کنید، روپوشتان را بپوشید، ماسکتان را هم بگذارید می‌خواهیم به قلب خانه برویم و خانه تکانی خانه را از آنجا شروع کنیم. سخت‌ترین بخش خانه تکانی عید آشپزخانه است. اما نگران نباشید، چون ما همراه شما هستیم.

آشپزخانه
آشپزخانه

سطوح آشپزخانه را گردگیری کنید. اشیای مختلف مانند قابلمه‌ها، ظروف و… را بشویید و قسمت‌های مختلف و ابزارهای‌ جانبی‌شان را تمیز کنید.

داروهایی را که تاریخ انقاضایشان گذشته، کنار بگذارید. یادتان باشد که داروهای تاریخ‌مصرف‌گذشته را درون ظرف‌شویی نریزید و آنها را بین زباله‌ها قرار بدهید و در سطل زباله بریزید.

به یخچال و کابینت‌ها رسیدگی و آنها را به طور عمیق تمیز کنید:

  • همه طبقه‌ها را خارج کنید و اشیا و ظروف داخل آنها را بشویید؛
  • مواد غذایی بی‌مصرف و کهنه را دور بریزید؛
  • حواس‌تان به شست‌وشوی سینی جایخی باشد؛
  • همه قسمت‌های یخچال را پاک و تمیز کنید و بعد همه‌چیز را دوباره سر جای خود بگذارید؛
  • اگر از فاسد و خراب شدن مواد غذایی در حین نظافت یخچال نگران هستید، بهتر است از یک یخدان یا سردکننده برای حفظ مواد استفاده کنید.

کابینت‌ها را بررسی کنید و مواد غذایی کهنه و فاسدشده یا مواد غذایی مشکوکی را که احتمالا قابل مصرف نیستند، دور بریزید. یادتان باشد، غذایی را که خودتان نمی‌خورید و دوست ندارید هرگز به دیگران نبخشید.

اجاق گاز را تمیز کنید. همه نقاط از جمله بیرون و داخل هود و بخش‌های مختلف گاز را در نظر داشته باشید. از نظافت و تمیز کردن مایکروویو و توستر هم غافل نشوید.

کابینت زیر ظرف‌شویی آشپزخانه را تمیز کنید. همه وسایل موجود در آنها را بیرون بیاورید و کف، دیواره‌ها و همه نقاط کابینت را تمیز کنید. برای مواد شوینده‌ای که استفاده نمی‌کنید هم فکری کنید. آنها را مرتب کنید یا کنار بگذارید. سپس وسایل کابینت‌ را دوباره مرتب داخل آن بچینید.

به سراغ لوله‌ها و چاه‌ها بروید. برای پاک‌سازی این قسمت‌ها:

  • در لوله و چاه آب جوش بریزید؛
  • بعد جوش شیرین اضافه کنید؛
  • سپس سرکه را اضافه کنید؛
  • محفظه چاه را سر جایش بگذارید و در آن را ببندید؛
  • بار دیگر آب جوش را در لوله و چاه بریزید تا مواد قبلی را بشوید و پایین ببرد.

به فنجان‌ها، لیوان‌ها و ماگ‌ها سر و سامان بدهید. مواردی را که احتیاج ندارید، بشویید و برای بخشیدن کنار بگذارید. باقی را هم بشویید و مرتب در کابینت بگذارید. بطری‌ها و شیشه‌های آب قابل شست‌وشو را برای مصارف دیگر بشویید و نگه دارید. پارچ‌های آب فیلتردار را تمیز کنید و بشویید.

توصیه های مجله اینترنتی خرید ناب که نباید فراموش شود:

  • پلاستیک‌ها و کیسه‌های خرید را مرتب کنید تا دومرتبه از آنها استفاده شود.
  • حوله‌ها و دستمال‌های آشپزخانه هم نیاز به نظافت دارند.
  • دستکش پلاستیکی کهنه آشپزخانه و اسفنج و اسکاچ‌های قدیمی را تعویض کنید.

تمیز کردن اتاق ها و حال و پذیرایی

از بالای اتاق شروع کنید، مانند گردگیری پنکه سقفی، و به سمت پایین بروید تا کارهای اضافی را از بین ببرید. به همین ترتیب، تمیز کردن از چپ به راست تضمین می کند که به جای اینکه از جایی به مکان دیگر حرکت کنید، کل اتاق را کنترل می کنید.

تمیز کردن اتاق ها و حال و پذیرایی
تمیز کردن اتاق ها و حال و پذیرایی

بیشتر مردم چیزی را می‌بینند و آن را تمیز می‌کنند، سپس به بالا نگاه می‌کنند و چیز دیگری را می‌بینند و آن را تمیز می‌کنند، و خاک روی چیزی که شما تازه تمیز کرده‌اید می‌ریزد بنابراین از این کار پرهیز کنید. “اگر از بالا به پایین و از چپ به راست کار می کنید، به جای تمیز کردن مناطقی که تازه تمیز کرده اید، یک بار کار می کنید.”

بعد از تمیز کردن اتاق خواب زمان مناسبی برای دیزاین اتاق خواب است.

کمد دیواری و لباس ها

اکنون به سراغ کمد لباس‌هایتان بروید اولین کاری که باید انجام دهید این است که تمام لباس‌هایی که دیگر مد نیستند یا دیگر سایز شما نیستند را دور بریزید یا اگر نو و سالم هستند به افراد نیازمند بدهید. ولی یادتان باشد که لباس‌های کهنه از جنس پنبه مناسب ترین چیز برای تمیز کردن و گردگیری می‌باشند.

اگر کمد دیواری شما در ردیف وسایل چوبی است باید نهایت دقت را برای لکه بری این سطوح به کار برید.علاوه بر این توجه کافی به روش‌های کاربردی برای سفید کردن نقره و عناصر دکوراتیو مشابه آن نیز اقدامی قابل توجه در خانه تکانی است.

نظافت سرویس‌های بهداشتی

آینه‌ها و شیشه‌های حمام و دست‌شویی را تمیز کنید. کابینت‌ها، کشوها و طبقه‌هایی که در حمام و دست‌شویی هستند نیاز به مرتب شدن و نظافت دارند.

شمع‌های عطری و صابون‌ها را متناسب با عطر و رایحه فصل انتخاب کنید. با عطرهای خوشایند بهاری به این فصل تروتازهِ سبز سلام کنید.

لوله‌ها و چاه‌ها را مانند لوله‌ها و چاه آشپزخانه نظافت کنید. سپس کاسه دست‌شویی و توالت یا توالت‌فرنگی را بشویید. در پایان کف را بشویید.

نظافت سرویس‌های بهداشتی
نظافت سرویس‌های بهداشتی

تمیز کردن لوسترها و لامپ‌ها

برای تمیز کردن لوسترها و لامپ‌ها یک دستمال نخی و بدون پرز را انتخاب کنید . با کمک یک چهار پایه بالا رفته و با مراقبت، دستمال را به کمی سرکه آغشه کنید و روی لامپ ها بکشید . دقت کنید قبل از تمیز کردن کنتور برق را خاموش کنید تا دچار برق گرفتگی نشوید.

شستن پرده‌ها

پرده ها را به خشک شویی محول کنید در غیر این صورت می توانید پرده ها را در آب نیم گرم قرار دهید تا گرد و غبار آن گرفته شود. بلافاصله پرده را بردارید و لگن یا تشت را از آب ولرم پر کنید و کمی نمک داخل آن بریزید این کار غباری که باعث می‌شود پرده کدر شود را زود می‌زداید.

بعد از نیم ساعت مجددا آب را تعویض کنید و کف صابون درست کنید. بهتر است از صابون رنده شده آماده استفاده کنید. بعد پرده را درون آب و صابون چنگ بزنید و بشویید و بعد آبکشی کنید. پرده را داخل آبکش قرار دهید تا آب آن برود. روی رختکن قرار دهید تا در هوای آزاد خشک شود.

پاک کردن سرامیک‌های کف و سرامیک‌های دیوار

بهترین وسیله کاربردی برای این بخش از خانه استفاده از جرم گیر است. برای شست و شوی کف بهتر است از بروس‌های زبر و خشن استفاده کنید. و برای شست و شوی دیوارها بهتر است جوش شیرین را با صابون مایع مخلوط کنید و آن را روی دیوارها بکشید و بگذارید بین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بماند و بعد با آب آن‌ها را بشویید به همین راحتی اما یادتان باشد بعد از اتمام کار و برای خارج شدن بوی نامطبوع جرم گیر از فضا در و پنجره‌ها را باز کنید.

تمیز کردن انباری

قفسه‌ها و کمدهای انباری را مرتب و تمیز کنید. اگر فرصت کافی برای تمیزکاری اساسی همه بخش‌های زیرزمین و انباری ندارید، بهتر است به مرتب کردن اکتفا کنید و اشیای بی‌استفاده را از آنجا خارج کرده و تمیزکاری‌های اساسی‌تر را به روزهای آینده بهاری منتقل کنید.

کلام آخر

برای خانه تکانی از وسایل شوینده زیادی استفاده می شود، مجله اینترنتی خرید ناب پیشنهاد می کند اگر به شوینده ها حساسیت دارید، از شوینده های جایگزین استفاده کنید و سعی کنید هنگام استفاده از جوهر نمک و وایتکس احتیاط کنید.

5/5 - (2 امتیاز)