طرز تهیه شله زرد نذری برای 50 نفر

طرز تهیه شله زرد نذری برای ۵۰ نفر

سنت نذری دادن و خیرات کردن در کشور ما بسیار مرسوم است و اعتقادات مذهبی و سنتی ما باعث شده که این رسم همچنان پابرجا باشد و ادامه داشته باشد. در این بین چند مورد از نذری ها همیشگی بوده که از آنها می توان به عدس پلو ، قیمه ، شله زرد و موارد دیگر اشاره کرد.

به همین منظور ما در مجله اینترنتی خرید ناب سعی داریم روش تهیه شله زرد را به شما عزیزان آموزش دهیم و امیدوار هستیم که این آموزش مفید واقع شود.

شله زرد نذری
شله زرد نذری

نکته مهم

در ابتدا باید این نکته را در نظر بگیرید که ظروف شما چه اندازه ای است. مثلا اگر ظرف هایی با حجم یک کیلویی در نظر دارید، باید مواد لازم را دو برابر کرده تا ۵۰ ظرف یک کیلویی شله زرد داشته باشید.

این آموزش بر مبنای ظروف با حجم ۵۰۰ گرمی (نیم کیلو) تهیه شده است.

مواد لازم جهت تهیه شله زرد برای پنجاه نفر

برنج (ترجیحا نیم دانه ) ۲ کیلو
شکر ۴ کیلو
آب به مقدار کافی
خلال بادام ۳۰۰ گرم
گلاب ۱٫۵ لیتر
زعفران دم کرده یک مثقال
کره ۵۰ گرم
پودر یا عرق هل و دارچین به مقدار کافی

گام اول

برنج های نیم دانه را پاک کنید و آن را شسته و داخل ظرف مناسب بریزید و آب سرد را به آن اضافه کنید تا یک یا دو بند انگشت از سطح برنج بالاتر بیاید و ۱۲ تا ۲۴ ساعت اجازه می دهید تا خوب خیس بخورد. (این اختلاف زمان به نوع برنج و تازه بودن آن بستگی دارد)

به یاد داشته باشید بر حسب عادت به برنج خود نمک نزنید تا در پخت شله زرد دچار مشکل نشوید.

نیم ساعت قبل از شروع کار پخت شله زرد ، خلال بادام را در ظرف مناسب ریخته و مقداری گلاب به آن اضافه کنید تا هم معطر شود و هم به نرم شدن آن کمک کند.

برای تزئین یا جایگزین کردن خلال بادام ، می توان از خلال پسته هم استفاده کرد.

گام دوم

قابلمه بزرگی را در نظر بگیرید و  آب را داخل قلبلمه ریخته و روی شعله با حرارت بالا قرار دهید. توجه داشته باشید، شله زرد باید زیاد هم زده شود و اگر قابلمه شما تفلن باشد ممکن است آسیب ببیند ، پس بهتر است از قابلمه های مسی استفاده کنید تا مشکلی پیش نیاید.

گام سوم

بعد از جوش آمد آب ، برنج را داخل قابلمه بریزید. برای راهنمایی بیشتر جهت مقدار آب مورد نظر ، میتوان ۷ یا ۸ برابر برنج، آب در نظر گرفت. فراموش نکنید مقدار بیشتر یا کمتر آب باعث می شود خروجی خوبی نداشته باشید.

گام چهارم

بعد از جوش آمدن آب ، حرارت را کمتر کنید و ۲ ساعت زمان را برای پخته شدن برنج در نظر بگیرید. در این مدت نیازی به هم زدن زیاد نیست و همین مقدار که برنج ته نگیرد، کفایت می کند.

شله زرد حرفه ای
شله زرد حرفه ای

گام پنجم

در آن ۲ ساعتی که برای پخت برنج زمان دارید ، می توان مقدمان مرحله بعدی را انجام داد. در یک ظرف آب بریزید و شکر را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا شکر در آب حل شود. وقتی شکر کاملا در آب حل شد آن را از صافی عبور دهید تا شربت به دست آمده کاملا یک دست و خالص شود.

زمانی که برنج پخته شد شربت به دست آمده را کم کم به برنج اضافه کنید و هم بزنید. اگر احساس کردید برنج شما سفت شده است ، دو لیوان آب به همراه کره را به آن اضافه کنید و از هم زدن غافل نشوید.

گام ششم

زمان آن رسیده که خلال بادام را در برنج پخته شدده ریخته و بعد از آن زعفران دم کرده و گلاب را به آن اضافه کنید و همچنان به هم زدن ادامه دهید تا از ته گرفتن جلو گیری کنید.

گام هفتم

وقتی شله زرد به غلظت مد نظرتان رسید ، حرارت شعله را کم کنید و عرق یا پودر هل را به آن اضافه کنید. بعد از یک ربع برای جا افتادن شله زرد ، یک دم کنی برای قابلمه بگذارید و بعد از اضافه کردن گلاب ، شعله گاز را خاموش کنید و نیم ساعت صبر کنید تا شله زرد به حالت مورد نظر در بیاید.

بعد از گذشت زمان مورد نظر، شله زرد شما آماده است و می توان با دارچین، پودر پسته و خلال بادام آن را تزئین کرد.

تزئین شله زرد
تزئین شله زرد

در خاتمه امیدوارم این آموزش مثمر ثمر واقع شده باشد و نذورات شما عزیزان مقبول درگاه خداوند قرار بگیرد.

4/5 - (2 امتیاز)