کاشت صیفی جات و سبزیجات در بهار

کاشت صیفی جات و سبزیجات در بهار

در فصل بهار روزها طولانی تر هستند و گل‌های زیبا و انواع گیاهان در سرتاسر کشور ظاهر می شوند. پس دست به کار شوید و دستکش‌های باغبانی خود را بردارید و شروع به کاشت سبزیجات و صیفی جات کنید.

امروز در مورد بهترین گیاهان برای کاشت در بهار صحبت می‌کنم، اما نگران نباشید، برای شروع به باغ بزرگ یا دانش گسترده باغبانی احتیاج ندارید و در فضای خانه و گلدان ها هم می توان به کاشت سبزیجات و صیفی جات پرداخت و از مطالب مجله اینترنتی خرید ناب استفاده کرد.

محصولات مناسب برای کاشت سبزی و صیفی جات در بهار

کاهو

از جمله محصولاتی که برای کاشت صیفی جات در بهار مناسب است کاهو می‌باشد. کاهو به عنوان صیفی جات انواع متنوعی دارد که شامل کاهو سبز، کاهو قرمز، تانگو و کاهو سلیویا است. کاهو جزو صیفی‌جاتی است که در مناطق سرد نیز به خوبی رشد می کند.

اما در گرما و خشکی هوا ممکن است به حالت گل دادن رسیده، که در این صورت کیفیت محصول کاهش  کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل کشاورزان مناطق گرم سعی می‌کنند که کاهو را در اوایل بهار و یا در اواخر زمستان  کاشت کنند.

توجه داشته باشید که اگر دمای هوا خیلی پایین بود، روی بذر کاهو را به گونه ای بپوشانید که گیاه مشابه حالت گلخانه‌ای رشد کند.

کاشت سبزی و صیفی جات در بهار
کاشت سبزی و صیفی جات در بهار

در آخر می توان گفت بهار زمان مناسبی برای تولید کاهو بوده و از زمان کاشت آن ۲ ماه طول می‌کشد تا بتوانیم محصول را برداشت کنیم.

آروگولا

آروگولا یکی از سبزیجات خوش طعم است که در سالاد و غذاها استفاده می‌شود. آروگولا بهترین رشد را در هوای خنک دارد. این سبزی دارای برگ‌های بلند و باریک است و طعم تندی دارد. آروگولا دوره رشد کوتاهی دارد و به آسانی رشد می‌کند.

بذرها را در سطح خاک قرار دهید و آن‌ها را با لایه نازکی از خاک بپوشانید. فاصله بین ردیف‌های کاشت را ۸ تا ۱۰ سانتی متر در نظر بگیرید و خاک را مرطوب نگه دارید. فاصله بین گیاهان باید ۱ تا ۲ سانتی متر باشد، در صورتی که می‌خواهید آروگولا برگ‌های بزرگی تولید کند فاصله بین گیاهان را بیشتر در نظر بگیرید.

بذرهای آروگولا برای جوانه زنی به نور نیاز دارند، بنابراین اگر خیلی عمیق کاشته شوند، جوانه نمی‌زنند. بهار و پاییز بهترین زمان برای کاشت بذر آروگولا می‌باشد. آروگولا تقریبا در هر خاکی که زهکشی خوبی دارد قادر به رشد است. برای گرفتن بهترین نتیجه مقداری کمپوست با ۷ سانتی متر از لایه بالایی خاک مخلوط کنید. آروگولا از گیاهانی است که به راحتی در گلدان رشد می‌کند و می‌توان آن را در خانه یا گلخانه نیز پرورش داد.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یکی از صیفی جات مناسب کاشت در فصل بهار است که حتما باید در ابتدا در گلخانه یا خانه نگهداری شود و سپس به داخل باغچه و در هوای بهاری و آخرین سرما منتقل شود.
گوجه فرنگی از طریق بذر کشت می‌شود و بذر آن به راحتی در در بازارها و فروشگاههای اینترنتی در دسترس است و می‌توانید در منزل بمانید و به راحتی کی گلدان گوجه فرنگی زیبا و لذیذ برای خودتان پرورش دهید. توجه داشته باشید که این گیاه به نور کامل نیاز دارد پس قرار دادن آن در تراس منعی ندارد.

ریحان

یکی از سبزیجاتی که به راحتی پرورش می‌یابد و می‌توانید از آن در کنار غذایتان استفاده کنید، ریحان است. عطر و طعم ریحان بی‌نظیر است و تنها با داشتن بذر آن و یک گلدان پر از خاک به راحتی در اختیارتان قرار می‌گیرد. بهترین روش برای پرورش ریحان این است که در ابتدا بذر آن را داخل خانه کاشته و سپس با گرم شدن هوا به بیرون منتقل کنید.
البته نگهداری آن داخل منزل نیز ایرادی ندارد و نتیجه مطلوبی خواهد داشت. ریحان با داشتن جایی در کنار پنجره ای آفتابی و آبیاری منظم هیچ توقع دیگری از شما نخواهد داشت.

بادمجان

بادمجان جزو آن دسته از صیفی‌جاتی است که در مناطق گرم بذر آن را در بهمن ماه و در مناطق معتدل در فروردین ماه در داخل گلخانه یا محیطی که گرم باشد می‌کارند. و زمانیکه برگ‌های آن به خوبی رشد کردند آن را در داخل زمین می کارند.
از نظر کارشناسان تغذیه بادمجان بسیار کم کالری و سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی است. برای کاشت بادمجان بهتر است آن را به مدت ۴۸ ساعت در آب قرار دهید تا نتیجه بهتری داشته باشید. اگر بذر بادمجان را در اوایل بهار می کارید بایستی آن را در اوایل خرداد برداشت کنید.

بادمجان
بادمجان

تجربه ما در مجله اینترنتی خرید ناب نشان می دهید برای آنکه از مرغوبیت محصول خود مطمئن شویم باید به پوست براق و بنفش بادمجان دقت کنیم.

تربچه

تربچه یکی از سبزیجات با رشد آسان و سریع است که ریشه و برگ‌های خوش طعمی تولید می‌کند. تربچه در شکل و رنگ‌های متنوعی وجود دارد.
زمان کاشت بذر تربچه از اوایل بهار تا اوایل پاییز است. بذرها را به عمق نیم تا یک سانتی متر در خاک بکارید. فاصله بین بذرها را ۵ سانتی‌متر و فاصله بین ردیف‌های کاشت را ۱۵ سانتی‌متر در نظر بگیرید.
جوانه زنی بذر تربچه معمولا یک هفته طول می‌کشد. تا زمان جوانه زنی خاک را مرطوب نگه دارید. تربچه در آفتاب کامل و سایه آفتاب قابل کاشت است. تربچه رشد سریعی دارد. بیشتر گونه‌های تربچه در کمتر از یک ماه به بلوغ می‌رسند. زمانی که تربچه‌ها به اندازه مورد نظر رسیدند آن‌ها را برداشت کنید.

گشنیز

گشنیز یکی ازسبزی های پر خاصیت است که در بسیاری از غذاها استفاده می‌شود. می‌توانید به راحتی بذر آن را تهیه کرده و در باغچه یا گلدانی عمیق بکارید به این صورت که پس از آماده شدن خاک، بذر ها را برای پخش شدن یکنواخت با کمی خاک خشک مخلوط کرده و سپس بر روی خاک گلدان یا باغچه پخش کنید. این گیاه با گرم شدن هوا شروع به جوانه زدن می‌کند بعد از گذشت چند هفته به بار می‌نشیند.
اگر نگران دیزاین باغچه خود هستید مقاله دکوراسیون حیاط و باغچه را مطالعه کنید.

گل کلم

گل کلم نیز مانند کلم بروکلی هوای سرد را دوست داشته و در پاییز و بهار به خوبی رشد می کند. بنابراین این محصول برای کاشت صیفی جات در بهار مناسب بوده و بهتر است که به مدت ۶ تا ۸ هفته آن را در داخل خانه بکارید و زمانی که گیاه برگ داد آن را به محیط خارجی منتقل کنید. توجه داشته باشید که برای رشد کافی گل کلم دمای ۱۵ تا ۲۵ درجه مناسب است. مدت رشد کامل گل کلم نیز ۵۰ تا ۷۰ روز است.

شوید

شوید یکی از سبزی های مورد علاقه ما ایرانیهاست چرا که در غذای محبوب سنتی ما یعنی باقالی پلو استفاده می‌شود. این گیاه در زمان اندکی جوانه می‌زند و به دلیل خاصیت دانه افشانی دوباره دانه های خود را برروی خاک می‌اندازد و روند رشد آن از سر گرفته می‌شود. بهتر است آن را زود زود هرس کنید تا رشد آن بیشتر شده و دیرتر دانه تولید کند چرا که به محض تولید دانه رشد آن کند شده و همه انرژی صرف دانه می‌شود.

شوید
شوید

آماده سازی خاک

برای این که مواد غذایی و مواد پوسیده ای که در زمین است به خوبی مخلوط شود و خاک برای کشاورزی آماده شود ، لازم است زمین را در هر اندازه و ابعاد شخم زده و سنگ ها و علف های هرز را از آن بیرون آورده تا منافذ زمین برای نفوذ هوا باز شود. شخم زدن همچنین باعث می شود که قابلیت جذب آب هم بیشتر شود. بعد از شخم زدن می توان به خاک کود داد.
می توان از کودهای آلی و کمپوست استفاده کرد. گیاهان برای این که بتوانند رشد خوبی داشته باشند، به خاک خوب حاوی مواد مغذی کافی نیاز دارند.

سخن آخر

برای کاشت صیفی جات و سبزی ها می توان از باغچه یا گلدان استفاده کرد که این گلدان ها را می توان در تراس یا ایوان قرار داد و اگر بتوان نور خورشید را به گیاه رساند، در منزل و پشت شیشه آفتابگیر هم جای مناسبی جهت رشد این گیاهان است. مجله اینترنتی خرید ناب ایام خوبی را برای شما آرزو می کند.

5/5 - (1 امتیاز)