بهداشت و سلامت پا

بهداشت و سلامت پا

یک عضو مهم که سلامت و بهداشت آن بسیار اهمیت دارد، پا است. خشک نگه داشتن پاها، پوشیدن کفش مناسب، کنترل قند خون، پوشیدن کفش های ایمنی در محل کار و … از جمله مسائلی هستند که سلامت پا را تحت تاثیر قرار می دهند. پا به راحتی می تواند دچار انواع آلودگی ها و عفونت ها شود که از این رو بهتر است مراقبت های لازم را انجام دهید و مانع از بروز مشکلات شوید.

با مجله اینترنتی خرید ناب همراه باشید تا نکات مهمی در مورد سلامت و بهداشت پا را با شما در میان بگذاریم.

پا قلب دوم
پا قلب دوم

اهمیت بهداشت پا

از آنجا که پا یکی از بزرگترین اعضای بدن است و بیشتر از سایر اعضا با آلودگی های محیطی و میکروبی از قبیل کف سالن‌ها، تشک ‌های ورزشی، حمام‌های عمومی، استخرها و اماکنی که معمولا پابرهنه راه می‌رویم، در تماس است بنابراین این عضو می‌تواند در صورت عدم رعایت بهداشت، ‌اشاعه‌دهنده بیماری‌های میکروبی و ویروسی باشد.

توصیه های بهداشتی در مورد سلامت پاها :

  1. باید پاها روزانه چندین بار شسته شده و لای انگشتان پا را خشک و جوراب ها را به طور مرتب عوض کرده و به خوبی شست زیرا  در پاهای انسان ، غده های عرق زای زیادی وجود دارد. این غده ها در پاها ایجاد رطوبت و عرق می کند. وجود رطوبت در پاها، باعث بروز قارچ های خاصی در آنها می شود. این قارچ ها در لای انگشتان پا به خوبی رشد می کنند و سبب بروز خارش و مشکلات دیگری در پا می شوند.
  2. پوشیدن کفش مناسب در سلامت پا بسیار اهمیت دارد ،پوشیدن کفش های تنگ موجب فشار در پا و اصطحکاک شدید پوست پا با کفش و ایجاد پینه در انگشتان یا کف پا می شود
  3. نپوشیدن کفش های پاشنه بلند به مدت طولانی ، کسانی که مدتهای طولانی کفش پاشنه بلند می پوشند، بیشتر در معرض ابتلا به التهاب کپسولهای مفصلی که تامین کننده ماده نرم کننده مفاصل هستند و آرتروز قرار میگیرند. پاشنه بلند موجب کشیدگی تاندونها یا بندهای رابط ماهیچه و استخوان نیز میشوند که به درد و التهاب محل منجر میشود.
    در خرید کفش باید دقت کرد باید کفش مناسب و اندازه پا باشد خرید کفش های بزرگتر یا تنگ باعث تغییر در ساختار پا و بد شکل شدن پا می شود بهتراست خرید کفش را به ساعات آخر روز موکول کرد زیرا پا در متورم ترین حالت روزانه خود خواهد بود. کفشی که در ساعات اولیه روز قالب است، در هنگام غروب ممکن است موجب تاول زدن پا  شود.
  4. بهداشت جوابها به عنوان اولین محافظان پا باید رعایت شود جوابها را باید بعد از هر بار پوشیدن شست ، بهتر است از جورابهای رنگ روشن استفاده شود تا در صورت کثیف شدن مشخص باشد
  5. بهتر است داخل کفش ها نیز تمیز شود افراد بیشتر به ظاهر بیرونی کفش توجه دارند و آن را واکس زده و برق می اندازند و از داخل کفش که در سلامت پا دخالت مستقیم دارد غافلند.
  6. به خانم های خانه دار توصیه می شود در صورتی که با دست لباس می شورند باید از یک چهار پایه استفاده نمایند تا به زانوهای آنها کمتر فشار وارد شود.

نکات مهم

اطمینان حاصل کنید که کف پای شما مرطوب و نرم است و خشک نیست. چون خشکی پوست احتمال وجود عفونت را بالا می برد.

مورد بعدی که می خواهیم در مجله اینترنتی خرید ناب به آن اشاره کنیم ، استفاده از لوسیون مناسب است که در بهداشت و سلامت پا به شما کمک زیادی می کند.

بعد از استحمام پاها و بین انگشتان پایتان را خشک کنید و سعی کنید هر مرتبه که کفشتان را در می آورید ، پای خود را بشویید.

به دوستانی که دیابت دارند پیشنهاد می کنیم که بیشتر از سایر افراد به بهداشت و سلامت پای خود اهمیت دهند و با انتخاب کفش مناسب باعث شوند آسیب پذیری پا کمتر شود.

کفش مناسب

اغلب برای خرید کفش به یک نکته توجه می کنیم و آن هم سایز کفش است که سایز کفش مهم است اما به موارد دیگر مانند فرم و راحتی هنگام راه رفتن با آن کفش هم باید دقت داشت چون از فاکتورهای مهم خرید کفش محسوب می شود و صرفا نباید به سایز بودن آن توجه کنیم.

کفش دیگران را نپوشید

کفش به این دلیل که روزانه استفاده می شود دارای مقادیر زیادی باکتری و آلودگی است که امکان نفوذ کردن به داخل پا را دارند و موجب بروز مشکلات پوستی می شوند. از این رو بهتر است هیچگاه از کفش دیگران استفاده نکنید و یا کفش خود را به دیگران ندهید. اینکه دیگران بهداشت پای خود را رعایت می کنند یا خیر مشخص نیست از این رو با استفاده نکردن از کفش دیگران احتمال مشکلات پوستی را کم کنید.

تعویض جوراب‌ها

پوشیدن جوراب تمیز باعث کاهش باکتری‌ها می‌شود. متخصصان پیشنهاد می‌کنند که جوراب‌های خود را در فواصل معین دربیاورید تا پاهایتان کمی هوا بخورد. همچنین توصیه می‌شود هر روز پس از بازگشت به منزل، پاهای خود را که یک روز کاری، فضای بسته و مرطوب کفش را تحمل کرده‌اند، با آب ولرم و شوینده مناسب، شست‌وشو و سپس خشک کنید.

تعویض جوراب‌ها
تعویض جوراب‌ها

ناخن پا

یکی از مواردی که بهتر است در سلامت و بهداشت پا رعایت شود، گرفتن ناخن ها است. به دلیل اینکه ممکن است پا مدت زیادی در کفش باشد و زیر ناخن ها جای مناسبی برای میکروب ها خواهد بود ، پس هفته ای یک مرتبه ناخن های پای خود را کوتاه کنید تا تمیز نگه داشتن آن برایتان راحت تر شود.

بیماری های پا

اهمیت دادن به بهداشت و سلامت پا باعث می شود ، خیلی از بیماری ها که ممکن است موجب آسیب دیدن پای ما بشود ، به سراغمان نیایند که ما در مجله اینترنتی خرید ناب به این بیماری ها خواهیم پرداخت.

ترک پا

از شایع ترین مشکلاتی که برای  پاها پیش می آید و افراد زیادی با آن دست به گریبان هستند مشکل ترک و خشکی کف پا می باشد. این مشکل می تواند به دلایل زیادی از جمله مشکلات پوستی و یا عدم رعایت بهداشت به وجود بیاید. در صورتی که پوست کف پا میزان چربی و رطوبت کافی و مورد نیاز خود را از دست بدهد مشکل ترک کف پاها ایجاد می شود.

از سویی پاها مدام تحت فشار هستند و به طور مداوم  باید وزن بدن فرد را تحمل کنند به همین دلیل به راحتی ترک می خورند. در صورتی که فرد به بیماری کم خونی، اضافه وزن یا دیابت مبتلا باشد این عارضه در وی شدید تر و وخیم تر خواهد بود .

پینه و میخچه

تکه های سخت و ضخیم پوست روی پاهای شما میخچه و پینه نامیده می شوند، اولی معمولاً دردناک است و دارای یک نقطه مرکزی از پوست خشک است، هر دوی آن ها ممکن است در هنگام راه رفتن شما را آشفته کند و به شما احساس ناخوشایندی بدهند، میخچه و پینه معمولاً توسط کفش های فشرده یا سخت تحریک می شوند، روش اصلی درمان و پیش گیری برای این مشکلات این است که کفش های تان را تغییر دهید؛ قبل از رفتن به رختخواب، این مناطق را به خوبی تمیز کنید، پس از حمام، میخچه را با سنگ پا بکشید، از پدهای میخچه برای جلوگیری از آسیب بیشتر استفاده کنید.

برخی متخصصان استفاده از سالیسیلیک اسید را برای کمک به حل شدن بافت ضخیم شان توصیه می کنند، با این حال، قبل از این که یکی از آن ها را دریافت کنید، با پزشک خود مشورت کنید.

پوشیدن کفش های مناسب و غیر تنگ است و استفاده از داورهای ضد میخچه در بهبود این بیماری مفید است .

زگیل های کف پا

گاهی کف پای دارای خراش‌هایی است که با قرار گرفتن در محیط رطوبت‌‌دار باعث وارد شدن میکروب به داخل آن شده و ضایعات شدید پوستی و زگیل را ایجاد می‌کند زگیل‌های کف پا به دلیل مسری بودن آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که با ابتلای یک نفر از اعضای خانواده به این بیماری، سایر اعضای خانواده نیز به دلیل استفاده مشترک از حمام و دمپایی حمام، به آن مبتلا می‌شوند..بنابراین فرد مبتلا باید از دمپایی شخصی استفاده نماید.

ماساژ کف پا

یاد بگیرید چگونه می توانید یک ماساژ پا خوب را انجام دهید. از توپ های پاهایتان شروع کنید و به انگشتان خود برسید. پاها باید از بالا به پایین ماساژ داده شوند، خودتان این کار را بکنید یا شخصی حرفه ای را پیدا کنید، این یک روش لذت بخش برای آرام سازی ماهیچه ها, تسکین درد و سفتی و جلوگیری از تغییر شکل مفصل است، ماساژ پا پس از یک روز طولانی پیاده روی مفید است، با این حال بهتر است قبل از شروع این کار با پزشک خود مشورت کنید, خصوصاً اگر شرایط سلامتی و ورم مفاصل دارید.

ماساژ کف پا
ماساژ کف پا

تاول های پا و زشتی تیرگی پوست

پوشیدن کفش های نامناسب می تواند به پا فشار وارد کند، در این حالت پوست پا در ابتدا قرمز و ملتهب می شود و در صورت استمرار فشار تاول ایجاد می گردد. تاول ها می توانند باعث ایجاد لکه و تیرگی در پوست پا شوند که زیبایی پا را تحت تاثیر قرار می دهد. برای بر طرف کردن این تیرگی ها نیاز به مراجعه به پزشک و استفاده از داروها و لایه بردار های پوستی خواهید داشت.

در صورتی که پاهایتان تاول زده، به موارد زیر توجه کنید

  • در اولین فرصت کفش را کنار بگذارید و پاها را با آب ولرم مایل به خنک شست و شو دهید و به خوبی و آرامی خشک کنید.
  • از وارد کردن آسیب به تاول خودداری کنید.
  • روی تاول را با مقداری پنبه و باند بپوشانید تا تحت فشار نترکد.
  • می توانید از ویتامین E برای بهبود سریع زخم تاول کمک بگیرید.
  • چای سبز نیز می تواند به کاهش التهاب و ضد عفونی کردن تاول ها به شما کمک کند، مقداری چای سبز را دم کنید و پس از سرد شدن مقداری جوش شیرین به آن بیافزایید. سپس پاهای تاول زده خود را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در ظرف قرار دهید.
  • اگر به هالوکس والگوس مبتلا هستید مراقبت از تاول ها را افزایش دهید.

کلام پایانی

برخی از اقدامات، سبب می شود تا از فاجعه جلوگیری شود که اهمیت دادن به بهداشت و سلامت پا یکی از این اقدامات است. انجام اقدامات پیشگیرانه به شما کمک می کند تا سلامت پای شما حفظ شود. در این راستا کیفیت زندگی شما بالاتر می رود و بهبودی در وضعیت خود را مشاهده خواهید کرد. امیدوارم شما دوستان و من و همکارانم در مجله اینترنتی خرید ناب هم این اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم.

5/5 - (2 امتیاز)