زندگینامه علی کریمی

زندگینامه علی کریمی

با شنیدن نام علی کریمی یاد جادوگر خواهیم افتاد. لقبی که اولین بار توسط گزارشگر اماراتی به این بازیکن فوتبال داده شد و بیشتر از القاب دیگر، برای علی کریمی ماندگاری داشت. تکنیک بالا و اخلاق خاص این فوتبالیست دوست داشتنی باعث محبوبیت بسیار زیاد او شد. امروز در مجله اینترنتی خرید ناب قصد داریم راجع به اسطوره فوتبال ایران ، شماره ۸ محبوب ، علی کریمی صحبت کنیم.

علی کریمی

محمد علی کریمی پاشاکی در ۱۷ آبان سال ۱۳۵۷ در خانواده ای با اصالتی لاهیجانی و در شهر کرج به دنیا آمد.
نام پدرش ولی اله کریمی که سابقه بازی در تیم های فوتبالی در شهر گیلان را دارد. محمد علی فرزند چهارم خانواده است و یک خواهر و سه برادر دارد.
علی کریمی پس از اتمام دوران دبیرستانش در کرج، به واسطه حضور فرشید، برادر بزرگترش که به عنوان دروازه بان ، بازی می کرد به فوتبال علاقمند شد و حتی زمانی با یکدیگر هم بازی شدند.
محمد علی برای تامین مخارج خود قبل و بعد از تمریناتش با پیکان گوجه ای رنگ پدرش مسافرکشی می کرد.

کودکی علی کریمی
کودکی علی کریمی

شروع فوتبال

کریمی با تیم نوجوانان نفت تهران فوتبال حرفه‌ای را شروع کرد. برادرش فرشید نیز یک سال قبل از او وارد این تیم شده بود. سپس در رده جوانان باشگاه سایپا مشغول به بازی شد. کریمی بعد از آن به تیم فتح تهران راه یافت و در ابتدا به رده جوانان این تیم و سپس در سال ۱۳۷۵ به تیم بزرگسالان آن وارد شد. او دو فصل برای فتح بازی کرد و عملکرد خوبی داشت.
جام فوتسال رمضان در دی ماه ۱۳۷۶ برگزار شد و چهار تیم آتش‌نشانی، فتح، استقلال و پرسپولیس به مرحله نیمه نهایی آن راه یافتند. عملکرد کریمی در این مسابقات باعث شد که مورد توجه تیم‌های مهم استقلال و پرسپولیس قرار بگیرد. و در نهایت پیشنهاد پرسپولیس برای پیوستن به این تیم را پذیرفت.

پرسپولیس

فصل ۷۸–۱۳۷۷
علی کریمی در خرداد ۱۳۷۷، در زمان مربی‌گری ایویکا مت‌کوویچ به پرسپولیس پیوست. کریمی در اولین فصل حضور در پرسپولیس، موفق شد جام آزادگان و جام حذفی را به همراه این تیم کسب کند.
کریمی اولین بار؛ در ۲۲ شهریور ۱۳۷۷ در مقابل پلی‌اکریل اصفهان در جام آزادگان برای پرسپولیس به میدان رفت. با گذشت چهار هفته از مسابقات لیگ (پروین از هفته چهارم هدایت پرسپولیس را بر عهده گرفت) کریمی اولین گل خود را برای این تیم در مقابل سایپا در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۷۷ به ثمر رساند و یک روز بعد از سوی منصور پورحیدری به تیم ملی فوتبال ایران دعوت شد.
با گذشت ده هفته از مسابقات لیگ، کریمی در آبان ۱۳۷۷ برای نخستین بار در دربی تهران به میدان رفت.

کریمی در پرسپولیس
کریمی در پرسپولیس

پس از بازی در دربی تهران، کریمی برای دومین بار به اردوی تیم ملی؛ برای شرکت در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ بانکوک فرا خوانده شد.
وی علاوه بر تیم بزرگسالان؛ در تیم ملی امید ایران نیز حضور داشت. کریمی در بهمن ۱۳۷۷ در بازی دوستانه تیم ملی امید ایران و ویتنام، داور وسط را هل داد و از سوی AFC به مدت یک سال از حضور در تمامی مسابقات محروم شد. بدین ترتیب او با حکم انضباطی، به مدت یک سال از ترکیب پرسپولیس دور ماند.

پایان محرومیت

کریمی در دومین فصل حضور در پرسپولیس، برای دومین بار جام آزادگان را با این تیم فتح کرد. او همچنین به همراه این تیم به مقام سوم جام باشگاه‌های آسیا دست یافت.
کریمی در بهمن ۱۳۷۸ در نخستین بازی خود پس از محرومیت انضباطی، در مقابل الشرطه در رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا به میدان رفت. تیم پرسپولیس با حضور کریمی پس از انجام بازی‌های مرحله گروهی، به جمع چهار تیم پایانی نوزدهمین دوره این رقابت‌ها راه یافت. در دیدارهای مرحله نیمه نهایی که در اردیبهشت ۱۳۷۹ برگزار شد پرسپولیس پس از باخت در مقابل جوبیلو ایواتا ژاپن، در دیدار رده‌بندی با تک گل علی کریمی، سوون سامسونگ کره جنوبی را شکست داد و به مقام سوم جام باشگاه‌های آسیا، در فصل (۷۹–۱۳۷۸) ۲۰۰۰–۱۹۹۹ دست پیدا کرد.‏ عملکرد کریمی در این رقابت‌ها موجب شد مورد توجه باشگاه پروجا ایتالیا قرار بگیرد.

سومین فصل حضور کریمی در پرسپولیس

با آغاز رقابت‌های لیگ، کریمی به منظور قرارداد با باشگاه پروجا، به ایتالیا سفر کرد. اما به دلیل پایین بودن قیمت پیشنهادی این باشگاه ایتالیایی به این تیم ملحق نشد. بنا بر نوشته ورلد ساکر، باشگاه پروجا ایتالیا در شهریور ۱۳۷۹، با مبلغ یک میلیون و چهارصد هزار یورو (ورلد سارکر مدت قرارداد را ذکر نکرده‌است) خواهان به خدمت گرفتن کریمی بوده‌است.
در بازی‌های مرحله گروهی جام باشگاه‌های آسیا که به صورت متمرکز در اسفند ۱۳۷۹ در تهران برگزار شد، پرسپولیس پس از تساوی بدون گل در مقابل تیم‌های الاتحاد عربستان و ایرتیش پاولودار قزاقستان به مصاف الهلال عربستان رفت.
در این دیدار که مسئولان باشگاه اتلتیکو مادرید نیز در ورزشگاه آزادی حضور داشتند، کریمی یک گل زد و یک پاس گل نیز برای هم‌تیمی‌هایش فراهم کرد. عملکرد کریمی در این مسابقات موجب شد تا باشگاه اتلتیکو مادرید بیش از پیش برای به خدمت گرفتن او مصمم شود.
با صعود پرسپولیس و ایرتیسش پاولودار به مرحله نیمه نهایی جام باشگاه‌های آسیا، کریمی مذاکره با اتلتیکو مادرید را به پایان مسابقات پرسپولیس در جام باشگاه‌های آسیا موکول کرد. (پیش از این نیز در دی ۱۳۷۹؛ باشگاه اتلتیکو مادرید پس از حضور کریمی در تمرینات این تیم خواهان جذب این بازیکن بود، که به دلیل مبلغ کم قرارداد، کریمی به این تیم ملحق نشد).
پرسپولیس در مرحله نیمه نهایی جام باشگاه‌های آسیا، در حالی که با گل کاویانپور روی پاس علی کریمی از سوون سامسونگ پیش افتاده بود، در پایان با نتیجه ۱–۲ شکست خورد و از رسیدن به فینال بازماند. با برتری پرسپولیس در مقابل ایرتیش پاولودار قزاقستان در بازی رده‌بندی، کریمی در خرداد ۱۳۸۰، برای دومین سال پیاپی همراه با پرسپولیس عنوان سوم جام باشگاه‌های آسیا را در فصل (۸۰–۱۳۷۹) ۲۰۰۱–۲۰۰۰ کسب کرد.
کریمی پس از پایان بازی‌های جام باشگاه‌های آسیا، پیشنهاد اتلتیکو مادرید را نپذیرفت و برای نزدیک بودن به خانه‌اش به امارات رفت و به تیم الاهلی این کشور پیوست.

کریمی و پیوستن به الاهلی

همانطور که گفته شد، علی کریمی به خاطر علاقه به خانواده، پیشنهادات تیم های اروپایی را نپذیرفت و به تیم الاهلی پیوست تا برای دیدار با خانواده اش مشکل زیادی را متحمل نشود.
اولین حضور وی در این تیم باعث قهرمانی این تیم در جام حذفی شد چراکه کریمی توانست ۱ گل از ۳ گل تیمش را به ثمر برساند.
در فصل ۲۰۰۲-۲۰۰۳ میلادی (۱۳۸۱-۱۳۸۲ شمسی) علی کریمی به واسطه بازی های درخشانش، به عنوان برترین بازیکن فصل لیگ امارات شناخته شد و یک سال دیگر با این باشگاه اماراتی تمدید کرد.
او در فصل جدید خود توانست به قهرمانی جام حذفی و نائب قهرمانی لیگ با این تیم برسد.

کریمی و پیوستن به الاهلی
کریمی و پیوستن به الاهلی

در سال ۲۰۰۴ میلادی (۱۳۸۳ شمسی) در حالی که قرارداد علی کریمی با این باشگاه رو به اتمام بود، مدیر برنامه هایش به مدیران باشگاه اعلام کرد که این بازیکن از باشگاه هایی چون یوونتوس، آ اس رم، هامبورگ، بایرن مونیخ و هرتابرلین پیشنهاداتی دارد و تمدید قرارداد به هیچ وجه امکان پذیر نخواهد بود.
علی کریمی که محبوبیت بسیار زیادی در بین اماراتی ها به دست آورده بود، تصمیم گرفت از امارات و هواداران الاهلی هم دل بکند و تصمیمی حرفه ای تر بگیرد که ما در مجله اینترنتی خرید ناب مروری بر این تصمیم حرفه ای و جذاب خواهیم داشت.

علی کریمی در بایرن مونیخ

انتخاب عجیب کریمی برای حضور در تیم اماراتی همه را به تعجب واداشته بود چرا که وی با سطح بالای فوتبالی که داشت براحتی می توانست در فوتبال اروپا فعالیت کند. به هر حال کریمی حدود ۴ سال در امارات توپ زد و پس از آن بالاخره راهی اروپا شد. مقصد کریمی باشگاه بزرگ بایرن مونیخ بود. مرد شماره ۸ محبوب پرسپولیسی ها ، جادوگر شماره ۸ تیم الاهلی و مارادونای شماره ۸ تیم ملی ایران توانست پیراهن شماره ۸ بایرن مونیخ را بر تن کند. کریمی در بایرن نمایش خوبی داشت ولی یک مصدومیت بی موقع موقعیت وی در باشگاهش را متزلزل کرد.

علی کریمی در بایرن مونیخ
علی کریمی در بایرن مونیخ

کریمی آخرین بار در هفته پایانی بوندس لیگا، در مقابل تیم ماینتس به میدان رفت و آخرین گل خود در بایرن مونیخ را به ثمر رساند. وی که پیش از مصدومیت در ۸۷% بازی های بایرن مونیخ در بوندسلیگا به میدان رفته بود و فقط در ۳ دیدار این تیم در بوندسلیگا غایب بود، در مجموع با ۴۲ بازی رسمی در دو فصل برای بایرن مونیخ در بوندسلیگا، جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا به کار خود در این تیم پایان داد.جدایی کریمی از بایرن مونیخ انتقاد لوتار ماتئوس کاپیتان سابق تیم ملی آلمان از سران بایرن مونیخ را به دنبال داشت.

بازی در لیگ قطر

کریمی در آخرین روزهای حضورش در بایرن مونیخ، پیشنهادهای دیگر باشگاه‌های اروپایی را رد کرد و در نهایت در سال ۱۳۸۶ به تیم القطر در لیگ ستارگان قطر پیوست. وی فقط یک فصل برای این تیم بازی کرد و در پایان فصل همراه با تیم در رده چهارم لیگ قرار گرفت.

بازگشت اسطوره به پرسپولیس

علی کریمی در سال ۱۳۷۸ علی‌رغم پیشنهادهایی از اسپانیا، آمریکا، ژاپن و امارات در زمان مدیریت داریوش مصطفوی با مبلغ حدود ۳۱۰ هزار دلار آمریکا ابتدا به صورت قرضی و سپس در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۸۷ به‌طور رسمی قراردادی ده‌ماهه را با تیم سابقش امضا کرد. او پس از ۲۷۱۷ روز؛ در حضور قریب به یکصد هزار تماشاگر در هشتمین هفته از هشتمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران که در وسط هفته برگزار شد در مقابل پگاه گیلان، بار دیگر برای پرسپولیس به میدان رفت.
شاید بتوان به جرات گفت این استقبال با شکوه صرفا برای دیدن بازی پرسپولیس نبود و هواداران بخاطر برگشتن جادوگر اینچنین به او خوشامد گفتند.
کریمی که از ترکیب تیم ملی توسط علی دایی (سرمربی وقت تیم ملی) کنار گذاشته شده بود، در ۵ بازی نخست خود در لیگ برتر برای پرسپولیس ۵ بار گلزنی کرد. دایی پس از عملکرد کریمی در لیگ برتر او را به تیم ملی دعوت کرد اما این بار علی کریمی بود که دعوت او را نپذیرفت.
کریمی در اولین گلزنی خود پس از بازگشت به پرسپولیس، توانست در دقایق پایانی شهرآورد ۶۵ موفق به گلزنی شود. او پنج روز بعد در بازی مقابل ابومسلم، هت‌تریک کرد و در هفته یازدهم لیگ با حضور دایی در ورزشگاه، پنجمین گل خود را در مقابل برق شیراز به ثمر رساند.
کریمی در مجموع ۲۱ بار (با احتساب بازی‌های عقب افتاده پرسپولیس) در لیگ برتر به میدان رفت. او در بازی برگشت در مقابل استقلال در دقایق پایانی یک پنالتی گرفت؛ که با گل شدن ضربه پنالتی توسط مازیار زارع، بازی با تساوی ۱–۱ به پایان رسید. او در مجموع ۳ پنالتی برای پرسپولیس در لیگ برتر گرفت، ۵ گل به ثمر رساند و ۶ پاس گل نیز برای هم‌تیمی‌هایش فراهم کرد. کریمی پس از پیوستن به پرسپولیس در شش مسابقه لیگ غیبت داشت (غالباً به دلیل مصدومیت از ناحیه کمر) که این تیم دو امتیاز در این بازی‌ها کسب کرد.
کریمی که آخرین بار در خرداد ۱۳۸۰ برای پرسپولیس در جام باشگاه‌های آسیا به میدان رفته بود، در اسفند ۱۳۸۷ در مقابل الشارجه امارت بار دیگر برای این تیم در رقابت‌های آسیایی به میدان رفت.
کریمی که تا آخرین ساعات نقل و انتقالات لیگ برتر فوتبال ایران منتظر پیشنهاد باشگاه پرسپولیس بود، در نهایت توسط عباس انصاری فرد (مدیرعامل وقت باشگاه پرسپولیس) از این تیم کنار گذاشته شد و به استیل‌آذین پیوست.

کریمی و استیل آذین

علی کریمی در سال ۱۳۸۸ به سبب عدم تمایل مدیران وقت باشگاه پرسپولیس برای تمدید قرارداد با علی کریمی این باشگاه را ترک کرد و به استیل آذین پیوست. کریمی در پنج هفته نخست لیگ برتر، در ۵ بازی پیاپی برای استیل آذین ۶ بار گلزنی کرد و ۳ پاس گل نیز ارسال کرد.

کریمی و استیل آذین
کریمی و استیل آذین

دو ماه پس از جدایی کریمی از پرسپولیس، عباس انصاری‌فرد در برنامه نود با بیان اینکه توافقات لازم برای تمدید قرارداد کریمی انجام شده بود اعلام کرد؛ هم او و هم کریمی رکب خورده‌اند و افراد دیگری مانع حضور کریمی در پرسپولیس شده‌اند. چند روز بعد، انصاری‌فرد از مدیر عاملی باشگاه پرسپولیس برکنار شد و حبیب کاشانی به عنوان سرپرست منصوب شد. با برکناری انصاری‌فرد و درخواست باشگاه پرسپولیس برای بازگشت کریمی به این تیم، او نیز آمادگی خود را جهت بازگشت به پرسپولیس در صورت موافقت باشگاه استیل آذین اعلام کرد. اما مسئولان این باشگاه با ارسال نامه‌ای به باشگاه پرسپولیس مخالفت خود را برای انتقال کریمی به پرسپولیس اعلام کردند.
کریمی پس از پایان اولین فصل حضور در استیل آذین، علی‌رغم پیشنهاد خوبی که از باشگاه لس‌آنجلس گلکسی آمریکا که بازیکنان بزرگی مانند دیود بکهام را داشت، دریافت کرده بود، قرارداد خود را به مدت یک سال با باشگاه استیل آذین تمدید کرد. دلیل او باز هم مانند گذشته در کنار خانواده بودن عنوان شد.
تیم فوتبال استیل آذین که دومین فصل حضور خود را در لیگ برتر تجربه می‌کرد با صرف هزینه بالا بازیکنان سرشناس لیگ ایران را به خدمت گرفت، اما عملکرد مصطفی آجورلو؛ مدیر عامل این تیم از سوی کریمی مورد انتقاد قرار گرفت. کریمی در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «بازیکن خوب گرفتن ملاک مدیریت خوب نیست». پس از انجام این مصاحبه؛ کریمی به اتهام روزه خواری، از سوی مصطفی آجورلو از این تیم اخراج شد.
اخراج کریمی از سوی آجورلو حمایت هیئت مدیره این تیم را به دنبال داشت، اما حسین هدایتی مالک باشگاه استیل آذین مخالفت خود را با اخراج این بازیکن اعلام کرد. بدین ترتیب کریمی پس از گذراندن محرومیت از سوی کمیته انضباطی باشگاه استیل‌آذین به این تیم بازگشت.
کریمی که با گذشت بیست هفته از لیگ ایران در ۱۲ مسابقه برای این تیم به میدان رفته بود؛ پس از دعوت باشگاه الاهلی امارات برای مسابقه دوستانه با آ.ث. میلان ایتالیا به امارات سفر کرد، اما بعد از بازگشت به ایران بار دیگر از سوی مسئولان استیل آذین کنار گذاشته شد. کریمی پس از اخراج از استیل آذین با عقد قراردادی ۵ ماهه به تیم شالکه آلمان در بوندس‌لیگا پیوست.

شالکه ۰۴ چالش جدید کریمی

مارادونای آسیا سر انجام تصمیم گرفت با قبول پیشنهاد باشگاه شالکه دوباره از حضورش در سطح حرفه ای فوتبال اروپا خبر دهد و قراداد او با این تیم ۵ ماهه بود.
علی کریمی سابقه همکاری با مربی این تیم که فلیکس ماگات نام دارد، در تیم بایرن مونیخ داشته است.

شالکه ۰۴ چالش جدید کریمی

علی کریمی در این ۵ ماه دو بار برای این تیم به میدان رفت که اولی در برابر اینتر میلان در مرحله یک چهارم لیگ قهرمانان اروپا بود که این بازی با پیروزی ۵ بر ۲ تیم شالکه همراه بود.
دومین بازی هم به عنوان بازیکن تعویضی در برابر کایزرسلاترن در مسابقات لیگ در دقیقه ۶۸ به میدان رفت. مارادونای آسیا با این تیم قهرمان جام حذفی شد در حالی که برای این تیم در این سری از مسابقات به میدان نرفت.

آخرین حضور کریمی در پرسپولیس

در زمان مدیریت حبیب کاشانی و در سال ۱۳۹۰، کریمی با قراردادی یک ساله دوباره به پرسپولیس برگشت و در دو فصل ۱۳۹۰-۹۱ و ۱۳۹۱-۹۲ در این باشگاه حضور داشت. وی در فصل اول با زدن ۱۲ گل، عنوان گلزن‌ترین هافبک یازدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران را گرفت و همچنین تا پایان سال ۲۰۱۲، دومین بازیکن برتر آسیا شد. کریمی به علت اختلاف‌هایی با سرمربی تیم مانوئل ژوزه و مصدومیت‌هایی که برایش پیش آمده بود، در فصل ۱۳۹۱-۹۲ فقط در ۱۲ بازی حضور داشت.

آخرین حضور کریمی در پرسپولیس

بازی در تراکتورسازی

کریمی به دلیل مشکلاتی که با مدیر عامل و سرمربی وقت باشگاه پرسپولیس داشت، در خرداد ۱۳۹۲ این تیم را ترک کرد و به باشگاه تراکتورسازی تبریز پیوست. در هفته پایانی لیگ کریمی در مقابل ذوب آهن اصفهان برای تراکتورسازی بازی کرد و این آخرین حضور او در مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران بود. وی همچنین در فروردین ۱۳۹۳ آخرین بازی دوران حرفه‌اش فوتبالش را در مقابل الاتحاد عربستان انجام داد و در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۹۳ از فوتبال خداحافظی کرد.

دوران ملی علی کریمی

علی کریمی از سال ۱۳۷۷ در تیم ملی فوتبال ایران بازی کرد. او در دوران ملی خود حضور پیوسته‌ای داشت و در ۳ دوره جام ملت‌های آسیا (۲۰۰۰، ۲۰۰۴ و ۲۰۰۷)، یک دوره بازی‌های آسیایی (۱۹۹۸) برای ایران بازی کرد. وی در ۴ دوره انتخابی جام جهانی (۲۰۰۲، ۲۰۰۶، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴) مجموعاً در ۳۶ بازی به میدان رفت و ۲ بار در راهیابی ایران به جام جهانی (۲۰۰۶ و ۲۰۱۴) مشارکت داشته‌است که در یک دوره جام جهانی (۲۰۰۶) حضور داشت و ۲ بازی انجام داد.
علی کریمی تحت نظر مربیان مختلف تیم ملی ایران مانند پورحیدری، طالبی، بلاژوویچ، ایوانکوویچ، قلعه‌نویی، دایی، قطبی و کی روش در تیم ملی بازی کرده‌است.
کریمی با ۱۲۷ بازی پس از علی دایی و جواد نکونام، از لحاظ تعداد بازی ملی سومین بازیکن تاریخ تیم ملی فوتبال ایران به‌شمار می‌رود. او همچنین ۳۸ گل ملی به‌ثمر رسانده‌است.

صداقت و صراحت کلام کریمی

کریمی در دوران حضورش در فوتبال ایران به صراحت تمام حرفهایش را عنوان می کرد و بارها نیز چوب آنرا خورده بود. انتقاد از عملکرد فدراسیون فوتبال در دوران کفاشیان که محرومیت وی از تیم ملی را در پی داشت و یا مصاحبه های تند وی علیه رویانیان در چندین مقطع که دوری از پرسپولیس را در پی داشت هیچ گاه کریمی را از گفتن حرف های دلش بازنداشت. وی در چندین مورد اقدامات دیگری نیز انجام داد تا نشان دهد برای انجام هر کاری تنها و تنها به اجازه خود متکی است و بس.

صداقت و صراحت کلام کریمی
صداقت و صراحت کلام کریمی

اسطوره کفش هایش را آویخت

علی کریمی در ۲۹ تیر ۱۳۹۳ برای همیشه از فوتبال خداحافظی کرد. تراکتورسازی تبریز آخرین باشگاهی بود که کریمی پیراهن آن را بر تن کرد.

بازتاب خداحافظی علی کریمی

خداحافظی کریمی از فوتبال، اگر چه با بایکوت شدید مواجه شد، ولی در سایت رسمی فیفا بازتاب داشت. وب سایت رسمی فیفا با اشاره به خداحافظی علی کریمی از دنیای فوتبال، از او به عنوان اسطوره فوتبال ایران یاد کرد و خداحافظی او از میادین فوتبال را غیر منتظره خواند.

افتخارات علی کریمی

افتخارات باشگاهی علی کریمی

پرسپولیس تهران

قهرمانی جام آزادگان ۷۸-۱۳۷۷

قهرمانی جام آزادگان ۷۹-۱۳۷۸

قهرمانی جام حذفی ۷۹-۱۳۷۸

نایب قهرمانی جام آزادگان ۸۱-۱۳۷۹

بایرن مونیخ

قهرمانی جام حذفی آلمان ۱۶-۲۱۱۵

قهرمانی بوندسلیگا ۱۶-۲۱۱۵

الاهلی

قهرمانی جام حذفی امارات ۱۲-۲۱۱۱

قهرمانی جام حذفی امارات ۱۴-۲۱۱۳

نایب قهرمانی لیگ امارات ۱۴-۲۱۱۳

نفت تهران

نایب قهرمانی نوجوانان تهران

قهرمانی امیدهای تهران با امیدهای فتح

افتخارات ملی

۱۹۹۸ – قهرمانی بازی های آسیایی

۲۱۱۴ – مقام سوم جام ملت های آسیا

۲۱۱۷ – یک چهارم نهایی جام ملت های آسیا

۲۱۱۶ – راهیابی و بازی در جام جهانی ۲۱۱۶ آلمان

۲۱۱۴ – قهرمانی فوتبال غرب آسیا

۲۱۱۳ – قهرمانی جام بین قاره ای آسیا – اقیانوسیه با تیم ملی ایران

افتخارات فردی

بهترین بازیکن سال ۲۱۱۴ آسیا

آقای گل مشترک جام ملت های آسیا ۲۱۱۴

رکوردها

گلزن‌ترین هافبک تاریخ پرسپولیس در رقابت‌ها آسیایی (۱۰ گل)
بهترین گلزن تاریخ فوتبال ایران در مقابل تیم‌های ملی اروپایی (۸ گل)
اولین بازیکن تاریخ فوتبال ایران با هت‌تریک در مقابل یک تیم ملی اروپایی
اولین بازی، اولین گل در لیگ قهرمانان اروپا
کمترین زمان برای قرار گرفتن در تیم منتخب هفته لیگ اروپایی (بوندسلیگا)
اولین برد تاریخ فوتبال ایران در خاک یک کشور اروپایی با هت تریک مقابل اسلواکی
اولین برد تاریخ فوتبال ایران در خاک کره شمالی

مربیگری علی کریمی

مدرک A مربیگری اسطوره کشورمان در بهمن ماه ۱۳۹۷ پس از پایان دوره های B و C دریافت شد.
اولین حضور اسطوره در نیمکت به عنوان مربی، به مهر ۱۳۹۳ بر می گردد، زمانی که کی روش برای هدایت تیم ملی نیاز به دستیار داشت. اما قبل از پرواز تیم برای حضور در جام ملت های آسیا در استرالیا، از سمت خود در ۹ دی ماه ۱۳۹۳ کنارگیری کرد.

مربیگری علی کریمی
مربیگری علی کریمی

نفت تهران

اولین تیمی که کریمی به عنوان سرمربی رسما شروع به کار کرد، نفت تهران بود که اولین برد او به بازی در برابر سپاهان پس از دو هفته ناکامی در برابر گسترش فولاد تبریز و پیکان حاصل شد. پس از کسب پیروزی به دلیل اختلاف با مدیران باشگاه، وی جدایی خود را از این تیم اعلام کرد.

سپید رود رشت

جادوگر فوتبال آسیا در هفته ۱۸ ام در فصل ۱۳۹۶-۱۳۹۷ به این تیم با عنوان سرمربی اضافه شد. سپید رود که به دلیل نتایج ضعیف در نیمه دوم جدول حضور داشت، نتوانست به هدایت کریمی نتایج لازم را بگیرد تا به دلیل اختلاف با مالک باشگاه کناره گیری خود را اعلام کند.
فصل بعد مالکیت باشگاه را بر عهده گرفت و خود به عنوان سرمربی به این تیم سامان داد. پس از قرعه کشی جام حذفی، سپید رود باید با ملوان بندر انزلی در انزلی بازی کند. سپید رود به هدایت کریمی توانست با شکست ملوان به طلسم ۳۳ سال بدون شکست ملوان در برابر سپید رود پایان دهد. اما در هفته ۱۹ لیگ برتر کریمی مالکیت باشگاه را به اداره ورزش و جوانان گیلان داد و خود از سرمربی گری کناره گیری کرد.

کاندید ریاست فدراسیون

علی کریمی پس از اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران توسط فیفا، در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۹۹ برای انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال ثبت نام کرد، و مهدی مهدوی کیا را به عنوان نائب رئیس اول خود معرفی کرد.

کریمی و مهدوی‌کیا با انتشار بیانیه‌ای مشترک؛ برنامه خود برا تصدی صندلی فدراسیون فوتبال را بر پایه فوتبال پاک و مبارزه علیه فساد فوتبالی معرفی کردند. توسعه فوتبال از پایه تا رده های بالا، توجه ریشه ای به مسایل فوتبال بانوان، مصونیت و استقلال بیشتر برای داوران، استفاده از افراد متخصص در حوزه های اقتصادی، حقوقی، امور مربوط به داوری و مسایل بین المللی و شفافیت تمامی کارهای انجام شده در فدراسیون، از مهمترین نکات ذکر شده در این بیانیه است.

کاندید ریاست فدراسیون
کاندید ریاست فدراسیون

علی کریمی پس از پاسخ منفی به صداوسیما جهت حضور در مناظره ضبط شده،در مصاحبه با برنامه شبکه نمایش خانگی (در بستر اینترنت) به تشریح اهداف و مواضع خود برای ریاست فدراسیون پرداخت، اما سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، مجوز پخش این مصاحبه را صادر نکرد.

امورات خیریه علی کریمی

سیستان و بلوچستان

خرید ۱۰۰۰ تبلت برای دانش آموزان کم بضاعت که توانایی خرید تبلت جهت حضور در کلاس های آموزشی نداشتند. در سال ۱۴۰۰ شمسی ایران کریمی ۲.۵ میلیارد تومان هزینه کرد تا این محصول به دانش آموزان برسد. (به خاطر شرایط کرونایی حاکم بر ایران، کلاس های مدارس مجازی شده بود)
احداث مدرسه ای با ۳ کلاس در روستایی به نام مولا آباد کشاری در سال ۱۳۹۹

مشهد

کمک به ارزش ۵۰۸ میلیون تومان به آسایشگاه معلولین فیاض بخش واقع در مشهد در سال ۱۳۹۴
فروش لباس خود به ارزش ۸۱ میلیون و صرف کردن تمامی این پول برای آسایشگاه شهید بهشتی واقع در مشهد

امورات خیریه علی کریمی
امورات خیریه علی کریمی

گیلان

ارسال دو محموله پزشکی جهت مقابله با کرونا در اسفند ۱۳۹۸ و فروردین ۱۳۹۹ به بیمارستان های گیلان

غرب کشور

ارسال محموله ای شامل از کالاهای اساسی برای مناطق زلزله زده در غرب کشور مانند کرمانشاه و سر پل ذهاب در آبان ۱۳۹۶

متفرقه

دیدار با کودکان بی سرپرست در آسایشگاه های بهزیستی و خرید هدیه برای تقویت روحیات مادی و معنوی آنان
دیدار با معمولین و جانبازان در آسایشگاه های درمانی و خرید هدیه برای خوشحال کردن آنان
برآورده کردن آرزوی پسری که در برنامه ماه عسل آرزوی دیدار با علی کریمی را کرد و علی کریمی با اهدای پیراهن و با کمک مالی پسر را خوشحال کرد.
حضور در مراسم خیریه ای در تهران در سال ۲۰۱۹ میلادی (۱۳۹۸ شمسی) و با حضور نماینده یونیسف که ویل پارکس نام دارد.
علی کریمی همواره حامی مردم بوده به طوری که با هر اتفاق و یا حادثه ای ناگوار با انتشار پستی در صفحه شخصی خود، همدردی خود را ابراز می کرد و یا حتی با حضورش باعث دلگرمی مردم می شد.

این ها تنها گوشه ای از کارهای خداپسندانه ای است که این اسطوره مردمی انجام داده و تا ابد در یاد مردم کشورمان خواهد ماند.

کلام پایانی

اسطوره علی کریمی در زندگی شخصی خود همیشه فرد بزرگوار و قابل احترام بوده و هست. سبک زندگی وی هیچ شباهتی به زندگی پرحاشیه ستاره های میلیاردی این روزهای فوتبال ایران ندارد و تا کنون هیچ خبر حاشیه ای در مورد زندگی خصوصی وی به گوش نرسیده است. کارهای خیرخواهانه و انسان دوستانه کریمی از وی ستاره مردمی محبوبی ساخته که هیچ مدیرعامل یا مسئول فوتبالی نمی تواند با یاغی و یا ام الفساد خواندن وی چهره اش را در میان مردم خدشه دار نماید. مردم ایران از هر نقطه ای و با هر رنگ و گرایشی به ستاره فوتبال خود احترام می گذارند و او را از صمیم قلب دوست دارند.

علی کریمی به دلیل عنوان کردن حقایق و فسادهای موجود در فوتبال به محبوبیت زیادی در بین تماشاچیان دست یافت به صورتی که در مسابقه بین تیم های سپیدرود و استقلال ، تماشاگران استقلالی یکصدا علی کریمی را تشویق کردند. اتفاقی که برای معدود افراد رخ می دهد و علی کریمی هم به ابراز احساسات آنها پاسخ داد و سر تعظیم فرود آورد. این بود زندگینامه اسطوره بی تکرار فوتبال ایران زمین.

5/5 - (3 امتیاز)