تاثیر کم خوابی و بی خوابی بر سلامت پوست و مو

تاثیر کم خوابی و بی خوابی بر سلامت پوست و مو

تقریبا اگر از هر متخصص پوست و مو در رابطه با اهمیت خواب مناسب بر روی حفظ سلامت پوست و مو بپرسید، از نقش بسیار مهم و تاثیرات خواب خوب بر روی کیفیت پوست و مو شما می‌گوید. برای امتحان این موضوع کافیست تنها چند روز خواب شبانه خود را کاهش دهید و یا تا صبح بیدار بمانید، مطمئن باشید دوستان شما از دیدن چهره خسته و چشمان گود رفته و قرمز و پوست کدر شما تعجب می‌کنند. مجله اینترنتی خرید ناب در این مقاله قصد دارد در خصوص اهمیت خواب بر پوست و مو اطلاعاتی را به شما ارائه دهد.

تعریف خواب خوب و با کیفیت

برای داشتن یک استراحت خوب و اثربخش باید عوامل مختلفی را رعایت کنید؛ این عوامل شامل حالت مناسب خوابیدن، زمان مناسب  و مدت زمان ، توجه به بهداشت و برنامه منظم است که اگر آنها را رعایت کنید، خواب مناسب و با کیفیت خواهید داشت.

مدت زمان آن تا حد زیادی به سن هر فرد و سبک زندگی وی بستگی دارد. به طور کلی اگر در طول شبانه روز کمتر از ۶ ساعت بخوابید دچار کم خوابی هستید. اگر در شبانه روز بیش از ۹ ساعت می‌خوابید نیز اصطلاحا پرخوابی دارید. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، خواب شبانه ۷ الی ۸ ساعت تمامی نیاز‌های بدن به استراحت را برطرف خواهد کرد. اما این عدد برای نوزادان یا افراد مسن می‌تواند متفاوت باشد.

تعریف خواب خوب و با کیفیت
تعریف خواب خوب و با کیفیت

برای حفظ سلامت پوست و مو، علاوه بر زمان مناسبی که به خوابیدن اختصاص می‌دهید باید نکات دیگری را نیز مد نظر قرار دهید. لوازم خواب شما اعم از بالشت و پتو و تشک، همگی باید تمیز باشند. همچنین به خانم‌ها توصیه می‌شود پیش از خوابیدن حتما آرایش صورت خود را با یک پاک کننده آرایش مناسب تمیز کرده که برای این کار پیشنهاد می کنم حتما مقاله چگونه آرایش خود را پاک کنیم را مطالعه کنید. در صورت نیاز برای شستن موهای خود دوش بگیرند و با رعایت همین نکات ساده می‌توانید تاثیر خواب بر پوست صورت و مو را مشاهده کنید.

تاثیر کم خوابی بر سلامت پوست و مو

همان‌طور که گفتیم اهمیت خواب بر پوست و مو تقریبا بر هیچ کسی پوشیده نیست. در بسیاری از موارد کم خوابی با مشکلات پوست و مو از جمله جوش صورت یا ریزش مو در ارتباط است. در تحقیقات انجام شده بسیاری از زنانی که در طول شبانه روز تنها ۱ الی ۲ ساعت کمتر از حد استاندارد می‌خوابند از پوست کدرتر  پر چروک‌تری نسبت به دیگران برخوردارند.

تاثیر کم خوابی بر سلامت پوست و مو
تاثیر کم خوابی بر سلامت پوست و مو

کاهش تمرکز، ضعف حافظه، پیری زودرس، شکنندگی موها، سکته مغزی، کاهش قدرت باروری در مردان، خستگی مزمن، دیابت نوع ۲، ضعف سیستم ایمنی و بسیاری دیگر از جمله پیامدهای کم خوابی هستند که نه تنها پوست و مو بلکه تمام بدن را با چالش مواجه می‌کنند.

تیرگی زیر چشم در اثر بی خوابی

تیرگی زیر چشم اولین نشانه کم خوابی است. در زمان خواب بدن شروع به ترمیم بافت های خود می کند، اما بی خوابی و کم خوابی باعث اختلال در روند ترمیم بافت های مختلف می شود.

افتادگی پوست در اثر بی خوابی

همچنین بالا رفتن سطح کورتیزول در زمان استرس و بیداری، باعث کاهش کلاژن سازی و افتادگی پوست می شود. از سوی دیگر، هورمون رشد که در زمان خواب ترشح می شود، مانع پیری زودرس می شود، ولی بی خوابی باعث می شود میزان ترشح این هورمون کاهش یابد. این عوامل باعث می شوند کسی که دچار بی خوابی است پوستی لک دار، پرچین و چروک، نازک و افتاده تر داشته باشند.

بهترین زمان رفتن به تخت برای سلامت پوست و مو

 براساس تحقیقات صورت گرفته خواب شبانه چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی به مراتب بهتر از خواب روزانه است. به همین دلیل توصیه شده تا در ساعات آغازین شب به خواب بروید و صبح زود بیدار شوید. در واقع بازه پیشنهادی بسیاری از کارشناسان ۱۰-۱۱ الی ۶-۷ صبح است که با توجه به سبک زندگی خود می‌توانید الگوی خوابتان را تنظیم کنید.

این تفکر که شب دیرتر به تخت بروید و از آن طرف صبح دیرتر از تخت بیرون بیایید اشتباه است. در واقع اگرچه شما بازه ۸ ساعته را به خواب رفته‌اید اما کیفیت خواب روز با شب قابل مقایسه نیست. علت این موضوع نیز به ترشح هورمون ملاتونین و ماده موثر کلاژن مربوط می‌شود. توجه داشته باشید برای اینکه شادابی و جوانی پوست و موی شما در طول شبانه روز حفظ شود، باید حداکثر ساعت ۱۱ شب به خواب بروید. بازه زمانی ۱۰-۱۱ الی ۶-۷ صبح بهترین زمان برای ترمیم و بازسازی پوست و مو است.

یکنواخت بودن زمان خواب

این‌طور نیست که کم‌خوابی را بتوانیم آخر هفته جبران کنیم؛ یعنی تمام هفته به علت مشغله کم‌خوابی داشته باشیم و آخر هفته، تمام روز بخوابیم. اگر این عادت نادرست اصلاح شود و فرد هر روز خواب کاملی داشته باشد، پوستش شاداب خواهد شد.

خواب کافی و افزایش ایمنی بدن

خواب‌کافی و افزایش ایمنی بدن باعث افزایش ایمنی بدن می شود. کمبود خواب‌‍کافی می تواند سیستم ایمنی بدن شما را مختل کند اما خواب‌کافی انرژی مورد نیاز را تامین کرده و باعث افزایش  ایمنی میشود.
این افزایش ایمنی بدن باعث می شود که مشکلات پوستی و ریزش مو کمتر شود و مشکل جدی برای پوست و مو شما پیش نیاید که مجله اینترنتی خرید ناب آرزو دارد از جسم و روح سالم و سلامتی برخوردار باشید.

بهترین مدل خوابیدن برای پوست صورت

وضعیت خوابیدن هم از مواردی است که باید رعایت شود تا پوست دچار چین و چروک و آکنه نشود. پس باید مراقب وضعیت خوابیدن خود نیز باشید. برای داشتن یک پوست صاف و بدون جوش، باید هنگام خوابیدن مراقب باشید که صورت خود را به بالش نچسبانید. زیرا این کار باعث ورود آلودگی های روی بالش به پوست شما و به دنبال آن ایجاد جوش و آکنه خواهد شد.

بهترین مدل خوابیدن برای پوست صورت
بهترین مدل خوابیدن برای پوست صورت

برای سلامتی پوستتان، بهترین روش این است که رو به آسمان بخوابید. با این روش از برخورد ملحفه، پتو یا بالش به پوست صورتتان جلوگیری می کنید. کشیدن پتو روی سر هم برای پوست مضر است و اجازه نمی دهد که اکسیژن مورد نیاز پوست به آن برسد.

خواب و رشد مو

سلول‌های بنیادی فولیکول موی اپیتلیال هنگام خواب کار می‌کنند و با چندین شب خواب خوب می‌توان اطمینان حاصل کرد که این روند به طور یکپارچه اتفاق می‌افتد.

برعکس، کمبود خواب سلولهای بنیادی را از انجام وظیفه خود متوقف می‌کند و نتیجه آن می تواند در این رشد اختلال داشته باشد و پیری زودرس برای پوست صورت و بدن شما به ارمغان بیاورد

کلام آخر

خواب نقش مهمی در سلامت پوست و مو دارد. خواب شبانه فرصت خوبی برای ترمیم و بازسازی کل بدن فراهم می کند. پس بی خوابی و مشکلات خواب هم بر سلامت روان و جسم علی الخصوص پوست و مو تاثیر منفی برجای خواهد گذاشت. از همراهی شما با مجله اینترنتی خرید ناب سپاسگزاریم.

5/5 - (2 امتیاز)