حساسیت فصلی و علائم آن

حساسیت فصلی و علائم آن

حتماً برای شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان پیش آمده که در برخی از فصول سال دچار حساسیت شوید و بدنتان تحت تأثیر تغییرات محیطی مانند به شکوفه نشستن گل‌ها قرار بگیرد. حساسیت فصلی در هر نوع و در هر زمانی بروز کند اصلاً خوشایند نیست و در هر فرد با عوارض و علائمی بروز می‌کند. در این قسمت همراه مجله اینترنتی خرید ناب باشید تا اطلاعات جامعی در رابطه با حساسیت فصلی در اختیارتان قرار دهیم.

حساسیت فصلی

به مجموعه واکنش‌های سیستم ایمنی بدن نسبت به گرده گل و یا دیگر مواد موجود در محیط، حساسیت فصلی (Seasonal Allergy) یا آلرژی فصلی می‌گویند. از آن‌جایی که این حساسیت‌‌ها در یک فصل یا زمان خاصی از سال برای افراد رخ می‌دهد، به آن آلرژی فصلی گفته می‌شود.

حساسیت فصلی
حساسیت فصلی

حساسیت فصلی بهار

علت حساسیت فصلی در فصل بهار، علف‌های تازه بریده شده، درختان و گل‌های تازه شکفته و گرده علف های هرز است که  سبب آلرژی فصلی در حدود ۴۰ میلیون تا ۶۰ میلیون نفر در هر سال می شود. آلرژیک رینیت اصطلاح پزشکی برای تب یونجه و آلرژی فصلی است که نه تنها در بهار، بلکه در طول تابستان و پاییز رخ می‌دهد.

حساسیت فصلی تابستان

حساسیت فصلی تابستان اغلب به علت گرده افشانی کردن گیاهان، که اغلب در اواخر فصل بهار و ابتدای تابستان ‎است، به وجود می‌آید. بیشترین گیاهان حساسیت‌زا در این فصل گیاهانی چون بومادران، چمن‌ها، علف‌های هرز و یک نوع میخک می‌‎باشد.

عامل دیگر در ایجاد حساسیت‌های فصل تابستان، آلودگی هوا و وجود آلاینده‌هایی است که خود عامل افزایش حساسیت در افراد مختلف هستند. فضاهای گرم و مرطوب همیشه بهترین مکان‌ها برای رشد باکتری‌ها، قارچ‌ها و از این قبیل موارد حساسیت‌زا بوده که با گرم شدن هوا اغلب در فصل تابستان بیشتر شده و سبب ایجاد حساسیت می‌شوند.

حساسیت فصلی پاییز

با آغاز فصل پاییز، حساسیت‌های مربوط به این فصل نیز آغاز می‎شود. حساسیت به این فصل با علائمی چون خارش، خشکی پوست و ایجاد اگزما، مشکلات ریوی و تنفسی، اسهال، خارش و التهاب گلو و از این دست علائم آغاز می‌شود.

برای کنترل این علائم باید مواردی چون استفاده از داروهای ضد حساسیت، شستن مکرر دست‌ها، استفاده از ماسک در زمان بیرون رفتن به ویژه هنگامی که افراد با گیاهان و برگ‌‎های پاییزی در ارتباط باشند، جارو کشیدن و نظافت منزل و محل زندگی و مصرف نکردن مواد غذایی حساسیت‎زا در این فصل مانند گوجه، کالباس و سوسیس، رعایت شده تا بتوان بهتر و راحت‌تر از این فصل لذت برده و آن را به پایان رساند.

حساسیت فصلی زمستان

با آغاز فصل زمستان، سرد شدن هوا و ریختن برگ‌های درختان از نظر عده‌ی زیادی ابتلا به حساسیت‌های گوناگون پایان یافته و حساسیت‌ها جای خود را به بیماری سرماخوردگی می‌دهند، اما این باور یک باور کاملا اشتباه بوده و حساسیت در فصل زمستان نیز وجود دارد که اغلب علائم آن با علائم سرماخوردگی اشتباه گرفته می‌شود.

در فصل زمستان، عوامل حساسیت‌‎زا می‌تواند مواردی چون پرز لباس‌های ضخیم و پشمی، گرد و غبار و آلودگی‌های موجود در هوا، محیط‌های نم‌دار و مرطوب و رشد قارچ‌ها باشد. برای در امان ماندن از حساسیت این فصل بهتر است از مرطوب ماندن محیط‌ها جلوگیری کرده و از نشتی آب در هر قسمتی از خانه جلوگیری شود. محیط‌های مرطوب مانند حمام و سرویس بهداشتی ضدعفونی شده و در آخر حتما از داروهای ضد حساسیت استفاده کنید.

درمان حساسیت فصلی

برای درمان حساسیت فصلی امروز روش‌های متفاوتی وجود دارد که هر یک می‌توانند تأثیرات کم تا زیادی از خود برجای بگذارند. برخی از روش‌های درمانی تنها برای درمان علائم، برخی برای درمان عوارض و برخی نیز می‌توانند به‌طور هم‌زمان علائم و عوارض را کاهش دهند:

مصرف آنتی‌هیستامین با دستور پزشک

در مراحل اول درمان پزشک معمولاً درمان دارویی را تجویز می‌کند. برای درمان آلرژی با دارو معمولاً داروهایی همچون لوراتادین، سیتریزینو انواع آنتی‌هیستامین‌های دیگر تجویز می‌شوند. این داروها ازجمله بهترین و مؤثرترین داروها برای درمان حساسیت فصلی بشمار می‌روند.

اگر فرد مرتباً دچار آلرژی می‌شود این داروها برایش فوق‌العاده حیاتی خواهند بود. بیمارانی که از آلرژی فصلی رنج می‌برند با مصرف این آنتی‌هیستامین‌ها علائم و عوارض بیماری را کنترل و برطرف می‌کنند. درواقع اگر بخواهیم در سریع‌ترین زمان ممکن آلرژی را درمان کنیم، مصرف آنتی‌هیستامین‌ها در اولویت خواهد بود.

آمپول بتامتازون

افرادی که به دنبال داروهای تزریقی هستند، باید از آمپول آلرژی فصلی تحت عنوان بتامتازون استفاده کنند. این آمپول واکنش‌های سیستم ایمنی بدن نسبت به التهاب را کاهش می‌دهد. پس نه تنها برای حساسیت‌های فصلی، بلکه برای درمان دیگر بیماری‌ها نیز کاربرد دارد. البته تزریق این آمپول ممکن است عوارضی همچون ناراحتی بدن، سرگیجه و سردرد داشته باشد.

داروهای بدون نسخه برای درمان احتقان بینی

برای درمان گرفتگی بینی در افراد مبتلا به حساسیت‌ های فصلی، باید از داروهای بدون نسخه استفاده کرد. سودافدرین، فنیل آفرین و اکسیمترازولین از رایج‌ترین داروهای موجود برای رفع گرفتگی بینی هستند. البته دو نمونه آخری به صورت اسپری بوده و استفاده از آن‌ها راحت‌تر است.

درمان خانگی

رژیم غذایی در کنترل بیماری‌ها و پیشگیری از آن‌ها نقش مهمی دارد با این حساب عارضه‌ای به نام حساسیت فصلی هم بارژیم غذایی قابل کنترل خواهد بود.

درمان خانگی
درمان خانگی

استفاده از مواد غذایی زیر با ذکر خواص آن راهنمای خوبی برای شما خواهد بود که مجله اینترنتی خرید ناب تاکید دارد با مشورت پزشک انجام شود.

  • سبزیجات: استفاده از سبزیجاتی مانند سبزی خوردن، پیاز و فلفل با داشتن ماده‌ای به نام کوئرستین که یک ماده‌ی شیمیایی طبیعی است می‌تواند در کاهش علائم مواد آلرژی‌زا موثر باشد.
  • میوه‌: میوه‌هایی مانند کیوی، پرتقال، لیمو شیرین، نارنج با داشتن مقادیر قابل توجه ویتامین‌ C از بروز واکنش در مقابل هیستامین پیشگیری می‌کند.
  • ماهی: امگا ۳ موجود در ماهی هم می‌تواند واکنش‌های آلرژیک را محدود کند.
  • عسل: شاید شنیدید که عسل طبیعی درمان تمام دردها است. این جمله پر بی‌راه نیست چون افرادی که ابتدای فصل را با تغذیه عسل شروع می‌کنند اذعان دارند علائم حساسیت در آن‌ها کاهش یافته است.
  • چغندر قند: چغندر قند با دارابودن ویتامین‌های A و C و B6 همچنین کوئرستین ، فولات و فیبر در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد و سیستم ایمنی قوی کمتر در معرض آسیب موارد آلرژی زا قرار می‌گیرد.
  • نوشیدن مایعات فراوان: باتوجه به این‌که مواد آلرژی‌زا بر مخاط بینی و دهان می‌نشیند نوشیدن آب و آب‌میوه سبب پاک شدن مخاط از مواد آلرژی زا می‌شود. همچنین مایعات گرم مثل چای و دمنوش و سوپ هم موثر است.

سخن پایانی

از نگاه مجله اینترنتی خرید ناب، شاید بهترین کار این باشد که با یک پزشک متخصص آلرژی مشورت کنیم و پیش از آغاز مشکلات آلرژی با راه‌های غیردارویی و دارویی از وقوع علائم آلرژی پیشگیری کنیم یا آنها را تحت کنترل درآوریم.

5/5 - (3 امتیاز)