فواید و خواص انار

فواید و خواص انار

در بیشتر منابع، از ایران به‌عنوان خاستگاه انار نام برده‌اند و البته این میوه در کشورهای شرق ایران مانند افغانستان و پاکستان تا شمال هند و هیمالیا هم کشت می‌شده است. سابقۀ مصرف انار در شرق و خاورمیانه به دوران باستان می‌رسد؛ ولی، در اروپا و آمریکا تنها در دو قرن اخیر مصرف بیشتری داشته است. ایران پس از هند دومین تولیدکننده و صادرکنندۀ انار در جهان است. اینک در مجله اینترنتی خرید ناب به خواص این میوه ارزشمند خواهیم پرداخت.

انار منبع مواد مغذی

پوست انار ضخیم و خارق‌العاده است، اما درون این پوست ضخیم صدها دانه ظریف و خوشمزه یاقوت مانند قرار گرفته است. هر کدام از این دانه‌ها دارای خواص شگفت‌انگیزی هستند که انار را به یک میوه خاص تبدیل کرده است. در ادامه می‌توانید بخشی از ارزش غذایی یک لیوان انار دان کرده (حدود ۱۷۴ گرم) را ببینید.

  • انار
    انار

    فیبر: ۷ گرم

  • پروتئین: ۳ گرم
  • ویتامین ث: ۳۰ درصد
  • ویتامین کا: ۳۶ درصد
  • فولات: ۱۶ درصد
  • پتاسیوم: ۱۲ درصد

دانه‌های انار بسیار شیرین هستند البته اگر رسیده و تازه باشند. هر یک لیوان دانه انار حدود ۲۱ گرم قند و حدود ۱۴۴ کالری انرژی دارد. علاوه بر این انار ترکیباتی قوی با خواص دارویی هم دارد.

کاهش خطر بیماری قلبی

یکی از خواص انار که در مورد آن زیاد صحبت می‌شود، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌ست. انار از ترکیباتی سرشار است که از خواص آنتی‌اکسیدانی بهره می‌برند. طبق مطالعاتی که انجام شده است، نوشیدن آب انار می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند و همچنین این احتمال وجود دارد که جریان خون به سمت قلب را در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونری قلب بهبود ببخشد.

بنابراین شاید بتوان یکی از خواص این میوه را کمک به کاهش خطر تصلب شرایین دانست.

خواص ضدالتهاب، ضدعفونت و ضدسرطان

انار سرشار از مواد آنتی‌اکسیدان موسوم به پلی فنل‌ها (Polyphenols) و آنتوسیانین‌ها (Anthocyanins) است. آب انار تازه تقریباً بیش از هر آب‌میوۀ دیگری حاوی مواد آنتی‌اکسیدان است. میزان آنتی‌اکسیدان‌ها در آب انار تازه سه برابر بیشتر از شراب قرمز و چای سبز است.

انار تازه همچنین حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است. مواد آنتی‌اکسیدان و ویتامین های انار باعث خنثی‌شدن رادیکال‌های آزاد (Free Radicals) در بدن می‌شوند که از عوامل اصلی اکسیداسیون سلولی، ایجاد سرطان و پیری به شمار می‌آیند و این خواص انار برای کبد چرب نیز مفیدند و می‌توانند موجب بهبود این بیماری نیز بشوند.

این مواد همچنین به از بین بردن سلول‌های سرطانی، که به‌طور طبیعی و اجتناب‌ناپذیر هرروز در بدن تولید می‌شوند و باید از بین بروند، کمک می‌کنند. از سوی دیگر، وجود آنتی‌اکسیدان و ویتامین C در انار می‌تواند به کاهش واکنش‌های التهابی در بدن و کاهش خطر ابتلا به عفونت‌ها کمک کند.

فواید انار در برابر سرطان پروستات

طی تحقیقات انجام‌ شده محققان به این موضوع پی برده‌ اند که آب انار می‌تواند به‌عنوان ماده‌ای نجات‌بخش برای افرادی که به سرطان پروستات مبتلاء هستند معرفی شود. همان‌طور که می‌دانید سرطان پروستات سرطانی شایع در بین مردان در سنین میان‌سالی است.

تحقیقات نشان داده که مصرف انار می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را کند، کند و در برخی موارد به مرگ سلول‌های سرطانی نیز منجر شود. پس یکی از بی‌نظیرترین خواص انار تأثیر آن بر سلامت بدن و مقابله با موارد آسیب‌رسان در آن است.

آسان شدن هضم غذا با مصرف انار

بسیاری از مشکلات بدن از آنجا شروع می‌شود که دستگاه گوارش ما در هضم غذا خوب عمل نمی‌کند. عملکرد صحیح دستگاه گوارش برای بدن حیاتی است. فیبر موجود در انار به ما کمک می‌کند تا روده‌های سالمی داشته باشیم که خوب هم کار می‌کنند.

از دیگر خواص انار برای روده می‌توان به کاهش احتمال بروز بیماری «کرون» که از بیماری‌های التهابی روده است و همچنین «زخم معده» اشاره کرد. برای داشتن روده‌ی سالم، بهترین راه خوردن انار دان شده به صورت کامل است.

انار و کمک به افراد دیابتی

چند مطالعه ثابت کرده‌اند که چطور آب انار‌ می‌تواند بیماران مبتلا به دیابت را کمک کند. این خاصیت انار‌ به دلیل توانایی آن برای کاهش کلسترول بد و حذف توده‌های چربی از شریان‌ها است. مصرف انار‌ حتی به میزان کم، می‌تواند ریسک دیابت را به کمک آنتی‌اکسیدان‌های فنولیک کاهش دهد.

انار و کمک به افراد دیابتی
انار و کمک به افراد دیابتی

حفظ سطح فشار خون از خواص انار

فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی سکته‌ی مغزی و قلبی است و عاملی خطرناک در افراد محسوب می‌شود. کنترل فشار خون از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و معمولا افراد مبتلا به فشار خون بالا ملزم به مصرف دارو هستند. با این حال رژیم غذایی این افراد نیز باید کنترل‌شده باشد. یکی از مطالعات در زمینه‌ی رژیم غذایی و کاهش فشار خون بالا نشان داده است، افراد مبتلا به فشار خون بالا پس از مصرف روزانه‌ی ۱۵۰ میلی لیتر آب انار در طی دو هفته، کاهش چشم‌گیری در فشار خون داشتند. سایر مطالعات نیز تاثیرات مشابه انار و آب انار را بر فشار سیستولیک نشان داده است.

انار و سلامت استخوان

گفته می‌شود یکی دیگر از خاصیت‌های انار می‌تواند اثرات پیشگیرانه‌ آن روی تحلیل استخوان‌ها باشد. البته آزمایش‌های مربوط به این یافته، روی موش‌ها انجام شده است. بیچاره موش‌ها! بااین‌حال می‌توان گفت که هم آب انار و هم عصاره دانه آن احیانا در این مورد فواید بالقوه‌ای روی زنان میان‌سال یائسه داشته باشند.

تقویت عملکرد جنسی و قدرت باروری

غلظت آنتی اکسیدان‌های انار و تأثیر آن در کاهش استرس اکسیداتیو، انار را تبدیل به میوه‌ای مفید برای تقویت عملکرد جنسی و قدرت باروری کرده است. تحقیقات نشان می‌دهند استرس اکسیداتیو باعث اختلال در عملکرد اسپرم و کاهش باروری در زنان می‌شود.

آب انار به کاهش استرس اکسیداتیو در جفت کمک می‌کند. همچنین نوشیدن آب انار می‌تواند سطح تستوسترون که یکی از اصلی‌ترین هورمون‌های جنسی است را در مردان و زنان، افزایش دهد.

خواص انار و مقابله با آلزایمر

شواهد موجود حاکی از آن است که انار حافظه را تقویت می‌کند. علاوه‌برآن با تأثیر بر فلاونوئیدها حافظه از شروع آلزایمر جلوگیری می‌کند. همچنین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در انار به تقویت بافت مغزی کمک خواهد کرد. مواد موجود در انار افسردگی را کنترل کرده و روحیه افراد را نیز بهبود می‌بخشد.

خواص انار و مقابله با آلزایمر 
خواص انار و مقابله با آلزایمر

مبارزه با آرتروز با بهره بردن از فواید انار

آرتروز بیماری شایع مفصلی در دنیا است. عوامل مختلفی می‌ تواند فرد را در معرض ابتلاء به این بیماری قرار دهد، اما عامل اصلی آن التهابات مفاصل است. همان‌ طور که گفته شد انار خاصیت ضدالتهابی دارد، پس می‌ تواند بر التهاب مفاصل نیز تأثیر گذاشته و به بهبود آرتروز کمک کند.

علاوه‌ بر آن تحقیقات نشان داده که مواد موجود در انار می‌ تواند ترشح آنزیم‌هایی که فرد را به آرتروز مبتلاء می‌کند کاهش دهد. تمامی موارد گفته‌ شده حاکی از خواص انار بر آرتروز و کنترل درد در آن است.

تقویت سیستم ایمنی بدن با انار

آب انار دارای خواص ضد باکتری و ضد میکروبی قدرتمندی است که به مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌ها کمک می‌کند و سیستم ایمنی بدن‌تان را تقویت می‌کند. این میوه به طور قابل‌توجهی میکروب‌های داخل دهان را که باعث کرم‌خوردگی و عفونت استاف می‌شوند، از بین می‌برد. علاوه بر این، اثرات ضد میکروبی انار سبب شده که به طور موثری مانع از انتقال HIV شود. توجه داشته باشید که ویروس کرونا در مقابل سیستم ایمنی بالای بدن مقاوم نیست و نمی تواند به شما ضربه بزند.

بهبود هضم از خواص انار

فیبر یکی از عوامل مهم در هضم خوب غذا است اما به خاطر شیوه‌های جدید زندگی و خوردن مواد غذایی کم ارزش و هله هوله، از فیبر موجود در میوه‌ها و سبزیجات غافل می‌شویم. مصرف انار در رژیم غذایی روزانه می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها برای تامین فیبر مورد نیاز روزانه‌ی بدن باشد. یک انار کامل حاوی ۴۵ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن و مقدار توصیه شده‌ی مصرف این ماده است که می‌تواند به بهبود هضم غذا نیز کمک زیادی بکند.

درمان سنگ کلیه

هم آب انار و هم دانه‌های آن حاوی خواص قابضی هستند که برای درمان سنگ‌های کلیه تاثیر زیادی دارند. برای درمان سنگ کلیه با استفاده از انار می‌توانید به یکی از دو روش زیر عمل کنید:

 یک لیوان آب انار تازه بنوشید و روزی یک انار بخورید. شما می‌توانید انار را با سالاد میوه ترکیب کنید.
روش دیگر برای استفاده از انار جهت درمان سنگ کلیه این است که یک قاشق غذاخوری از دانه‌های انار را له کنید تا خمیری حاصل شود. شما باید این خمیر را با یک لیوان سوپ باقالی هندی به طور روزانه بخورید. باقالی هندی در بازارهای هند موجود است. این ترکیب به شما کمک می‌کند تا سنگ کلیه‌تان از بین برود.

خواص انار برای پوست

همانطور که گفته شد انار سرشار از ویتامین C است؛ ویتامینی بسیار مهم و حیاتی برای سلامت پوست. همچنین همان‌طور که گفته شد، انار آنتی‌اکسیدان‌ بسیار زیادی دارد که برای پوست بسیار مفید است، از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند و چین و چروک پوست را کاهش می‌دهد.

برای بهره‌مند شدن از خواص پوست انار شما می‌‌توانید ۲ قاشق غذاخوری از پودر پوست انار را با یک قاشق غذاخوری آب لیمو و عسل ترکیب کنید. این مواد را خوب ترکیب کنید تا خمیر نرمی به دست بیاورید. حالا این ماسک را برروی صورت و گردن خود به صورت یک‌دست بمالید و ۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد با آب ولرم شست‌وشو دهید. این ماسک صورت می‌تواند لکه‌های تیره پوست را از بین ببرد و به رنگدانه‌های پوست کمک کند تا پوست روشن شود. در نتیجه لکه‌ها به مرور محو شوند و عوارض پیری پوست هم کاهش پیدا می‌کند.

خواص انار برای پوست
خواص انار برای پوست

آنتی‌اکسیدان موجود در دانه و پوست انار با جوش صورت هم مبارزه می‌کند. برای این کار شما می‌توانید ۲ قاشق غذاخوری هسته انار خورد شده را با یک قاشق غذاخوری زردچوبه ترکیب کنید. ترکیب را روی قسمت‌های درگیر جوش بمالید و بعد از ۱۵ دقیقه با آب سرد بشویید.

روغن هسته انار برای درمان اگزما و همچنین درمان پسوریازیس یکی از روش‌های شناخته شده است. روغن‌های گیاهی طبیعی مثل روغن بادام شیرین، روغن آرگان و روغن هسته انار، مزایای زیادی برای پوست دارند و با خاصیت آب‌رسانی و نرم کنندگی بالا با خشکی پوست و اگزما مبارزه می‌کنند. برگ انار هم ممکن است در درمان پیسی مؤثر باشد، اما نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه است تا میزان تأثیرگذاری آن بررسی شود.

خواص انار بر رشد مو

در قسمت های بالا به این نکته اشاره شد که انار حاوی ویتامین‌های B6 و B12 است. این ویتامین‌ها نقش مؤثری در داشتن موهایی سالم و زیبا دارند. علاوه‌برآن ازآنجایی‌که انار محافظ پوست سر شما نیز هست می‌ تواند به داشتن موهایی مقاوم و زیبا کمک کند.

سخن پایانی

دوستان و همراهان همیشگی مجله اینترنتی خرید ناب ،فواید انار آنقدر زیاد و گسترده است که شاید می توان ده ها مقاله در ارتباط با این میوه پر خاصیت نوشت اما سعی کردیم به چند مورد از این فواید اشاره کنیم.

انار هدیه‌ ای است که از گذشتگان ما برایمان به یادگار مانده است. این ماده خوراکی به‌صورت معجزه‌آسایی می‌ تواند عملکرد تمامی ارگان‌های بدن بهبود بخشد. در مقاله بالا به معرفی خواص انار و تأثیر آن بر بدن پرداختیم. به خاطر داشته باشید مصرف بیش‌ازاندازه هر ماده غذایی مفید می‌ تواند اثرات سو بر بدن داشته باشد، پس با مصرف متعادل هر ماده غذایی مفید می‌شود از فواید آن بهره برد.

5/5 - (2 امتیاز)