داستان زندگی بی بی مریم بختیاری

داستان زندگی بی بی مریم بختیاری

ایران زمین دارای اسطوره های بزرگی است که در این بین نام های مردان و زنان زیادی به چشم می خورد. اسطوره های مردمی که برای مردم و نجاتشان از جانخود گذشتند. مجله اینترنتی خرید ناب در این مقاله سعی دارد به یکی از این اسطوره ها بپردازد که از زنان نیک نام ایران محسوب می شود. این بانوی ایرانی کسی نیست جز بی بی مریم بختیاری. لطفا با ما همراه باشید.

سردار بی بی مریم بختیاری

بی بی مریم در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی شرایط دشواری را سپری کرد. او به خوبی مهارت های رزمی همچون تیراندازی و سوارکاری را آموخته بود و در مسیر آزادی خواهی بارها از آن بهره جسته بود. بی بی مریم به عنوان یک زن در مشروطه حضور فعال داشت و تنها زنی است که لقب سردار به او داده شده و به سردار مریم معروف است.
بی بی مریم بختیاری سال ۱۲۵۳ در منطقه بختیاری متولد شد.  او دختر حسنیقلی خان ایلخانی از رجال دوره قاجار و از سران ایل بختیاری بود.  پدرش زمانی که بی بی مریم نه سال بیشتر نداشت به دستور مستقیم ظل السلطان پسر ناصرالدین شاه کشته شد. برادران او علی‌ قلی‌ خان سردار اسعد، معروف به سردار اسعد بختیاری و نجف‌قُلی‌خان بختیاری مشهور به صَمصام‌السلطنه هر دو از سران ایل بختیاری بودند.

سردار بی بی مریم بختیاری
سردار بی بی مریم بختیاری

بی بی مریم در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی شرایط دشواری را سپری کرد. او به خوبی مهارت های رزمی همچون تیراندازی و سوارکاری را آموخته بود و در مسیر آزادی خواهی بارها از آن بهره جسته بود. بی بی مریم بختیاری از معدود زنانی است که در عصر خود آن هم زمانی که جنگ جهانی اول در جریان بود به عنوان یکی از مطالبه گران حقوق زنان شناخته می شد. بی بی مریم به عنوان یک زن در مشروطه حضور فعال داشت و تنها زنی است که لقب سردار به او داده شده و به سردار مریم معروف است.

وضعیت ازدواج و همسر بی بی مریم

او ازدواج کرده بود همسران او علیقلی خان چهارلنگ و فتح الله خان سردار ارشد و چهار پسر به نام های علی مردان خان ، محمدعلی خان ، مصطفی قلی خان و سهراب خان داشت.اطلاعات بیشتری درباره همسر و سایر فرزندان بی بی مریم در دست نیست.

ماجرای ازدواج دوم و مرگ همسر

چندین سال بعد از مرگ همسرش علیقلی خان چهارلنگ ، مریم خواستگاران زیادی دارد اما به هیچ کدام جواب مثبت نمی دهد. اما بعدها به مصلحت خانوادگی با یکی از عموزادگانش به نام «فتح الله خان سردار ارشد» مجبور به ازدواج می شود که پسرش «مصطفی قلی خان» حاصل این ازدواج است.

مریم در زندگی دوم حال خوبی ندارد و او از اینکه همسرش عرق و دلبستگی خانوادگی ندارد ، شکایت دارد. تا اینکه بعد از نزاع های خانوادگی ، یک روز از همسرش می خواهد که زندگی مستقلی را در یکی از عمارت های خان در قلعه سورشجان بختیاری آغاز کند. همسرش نیز موافقت می کند.

فتح تهران

بی‌بی مریم، یکی از مشوقان اصلی سردار اسعد بختیاری برای فتح تهران محسوب می‌شد. وی طی نامه‌ها و تلگراف‌های مختلف بین سران ایل بختیاری و سخنرانی‌های مهیج، افراد ایل را جهت مبارزه با استبداد صغیر در زمان محمدعلی‌شاه قاجار، آماده می‌کرد و همواره به عنوان یکی از شخصیت‌های ضداستعماری و استبدادی عصر قاجار مطرح بود.
بی‌بی مریم بختیاری، پیش از فتح تهران، مخفیانه با عده‌ای سوار وارد تهران شد و در خانه پدری حسین ثقفی، منزل کرد. به مجرد حمله سواران بختیاری به فرماندهی علی‌قلی‌خان سردار اسعد، به تهران، پشت بام خانه را که مشرف به میدان بهارستان بود، سنگربندی کرد و با عده‌ای سوار بختیاری، از پشت سر با قزاق‌های طرفدار محمدعلی‌شاه، مشغول نبرد شد. در این رویداد، او شخصاً تفنگ به دست گرفت و با قزاقان جنگید. نقش او در فتح تهران، میزان محبوبیتش را در ایل بختیاری و مجاهدین مشروطه‌خواه، افزایش داد و طرفداران بسیاری یافت، به طوری که به لقب سرداری مفتخر شد.

تحصیلات بی بی مریم بختیاری

بی بی مریم زنی باسواد و روشنفکر بود و از معدود زنان زمان خویش بود ، که سواد خواندن و نوشتن داشت و حوادث عصر خویش را می نوشت. کتاب خاطرات بی بی مریم سال ها بعد از درگذشتش منتشر شد که در آن درباره دوران کودکی و نوجوانی ، شرح زندگی و حوادث سیاسی تا پایان دوره مشروطیت را نوشته است.

نشان برتر امپراتور آلمان

منزل او مأمن و پناهگاه بسیاری از آزادیخواهان عصر مشروطه بود.
هنگام فتح اصفهان توسط روس‌ها در جنگ جهانی اول، فن کاردف آلمانی به خانه سردار مریم بختیاری پناه برد و مدت سه ماه و نیم در پناه او بود
برای همین اقدام، ویلهلم دوم (امپراتور آلمان) کمان تمثال میناکاری و الماس نشان و همچنین صلیب آهنین خود را، که مهم‌ترین نشان دولت آلمان بود برای او فرستاد و وی تنها زنی بود که در دنیا توانست به دریافت این نشان نائل آید. لازم به ذکر است که فیلم زندگی بی بی مریم ساخته شده است و کتاب هایی جهت معرفی این بانوی قدرتمند نوشته شده است که ما در مجله اینترنتی خرید ناب توصیه می کنیم حتما سری به آنها بزنید.

خانواده ایلخانی

پدر بی‌بی‌مریم، حسینقلی خان ایلخانی بود، که در زمان حیات، به مدت ۳۰ سال حاکم بلامنازع ایل بختیاری بشمار می‌آمد. بی‌بی‌مریم دارای ۶ برادر و ۱۱ خواهر، از همسران متعدد پدرش بود. برادران وی که هر کدام به نحوی در تاریخ معاصر ایران نقش آفرین بودند عبارتند از: اسفندیار خان، نجفقلی صمصام‌السلطنه، امیرقلی‌خان، علیقلی خان سردار اسعد، خسروخان سردار ظفر و یوسف خان امیر مجاهد.

خانواده بی‌بی‌مریم که به خاندان ایلخانی شهرت داشتند، در اواخر دوره قاجار سمت‌های گوناگونی را در مقاطع مختلف برعهده داشتند. پس از انقلاب مشروطه، برادران و عموزادگان او در مناصبی چون وزارت، نمایندگی مجلس شورای ملی و رئیس‌الوزرایی (نجفقلی صمصام‌السلطنه برادر بزرگتر او) حضوری فعال داشتند. بسیاری از رجال سیاسی و نویسندگان آزادی‌خواه ایرانی همچون علی‌اکبر دهخدا، ملک الشعرای بهار و وحید دستگردی با خانواده بی‌بی مریم و نیز با خود او، ارتباط و معاشرت داشتند.

در دوره پهلوی اول و دوم نیز نسل‌های بعدی خاندان ایلخانی در محیط سیاسی و اجتماعی حضوری فعال داشتند، که می‌توان به افرادی چون: جعفرقلی خان بختیاری، ثریا اسفندیاری، تیمور بختیار و شاپور بختیار، اشاره کرد.

درگذشت

سردار مریم بختیاری ، در سال ۱۳۱۶ خورشیدی ، ۳ سال پس از اعدام فرزند ارشدش؛ علی مردان خان در شهر اصفهان در گذشت. او در تکیه بختیاری های تخت فولاد ، در اصفهان به خاک سپرده شد.

مقبره بی بی مریم

مقبره بی بی مریم بختیاری در تکیه میرفندرسکی معروف به تکیه بختیاری های آرامستان تخت فولاد اصفهان قرار دارد که تصویری از آن در فضای مجازی منتشر شد.

مقبره بی بی مریم بختیاری در تکیه میرفندرسکی در کنار چهره هایی چون میرفندرسکی حکیم دوره صفوی ، سردار اسعد بختیاری ، سردار جنگ بختیاری وزیر جنگ دوران قاجار و حاکم اصفهان ، نجفقلی صمصام السلطنه ، داراب افسر بختیاری شاعر معاصر بختیاری و عبدالحسین سپنتا کارگردان دختر لر اولین فیلم ناطق ایرانی قرار دارد.

 

سخن آخر

ایران دارای اسطوره های فراوانی است که شاید نامشان برای ما آشنا نباشد. مجله اینترنتی خرید ناب تمام تلاش خود را در جهت معرفی این افراد میهن پرست به کار می برد تا ادای دینی به مقام والای آنها داشته باشد. اگر اسطوره های کم نام و نشان ایران را می شناسید، آنها را به ما معرفی کنید.

3.7/5 - (4 امتیاز)