مقایسه هایما 8S با لاماری ایما

مقایسه هایما ۸S با لاماری ایما

ابتدای دهه ۹۰ آغاز ورود کراس‌اوور‌های چینی به بازار ایران بود. عموم خودروهای وارد شده در آن زمان، از نظر طراحی خارجی، داخلی، کیفیت متریال کابین، آپشن‌ها و حتی پیشرانه در سطح پایینی قرار داشتند و به اصطلاح بیش از حد بی کیفیت بودند.

رفته رفته با پیش رفت صنعت خودروسازی چین و ادامه واردات و تولیدات این کلاس، در حال حاضر شاهد کراس‌اوورهای جذاب‌تر با امکانات ایمنی و رفاهی بیشتر هستیم و قصد داریم در مجله اینترنتی خرید ناب دو مدل از آنها یعنی لاماری ایما و هایما ۸S را مانند مقایسه دنا و دنا پلاس با یکدیگر مقایسه کنیم.

معرفی کلی

لاماری محصول یک از برندهای زیرمجموعه دانگ‌فنگ بنام فورتینگ بوده و نام اصلی آن T5 Evo است. این خودرو برای اولین بار در اواخر سال ۲۰۲۰ در نمایشگاه خودروی گوانگژو رونمایی شد و جالب اینکه پلت‌فرم مشترکی با کراس‌اوور فردا T5 دارد.

از سوی دیگر، هایما ۸S نیز خودروی نسبتاً جدیدی است که در سال ۲۰۱۹ راهی بازار چین شد. این ماشین روی پلت‌فرم HMGA هایما ساخته شده و جدیدترین محصول این شرکت محسوب می‌شود.

قبل شروع مقایسه هایما S8 و لاماری ایما پیشنهاد می کنیم مقاله مقایسه تیبا ۲ و کوییک را مطالعه بفرمایید.

معرفی کلی
معرفی کلی

مقایسه ظاهر هایما ۸S با لاماری ایما

یکی از ترندهای جدید در طراحی خودرو استفاده از چراغ های دو تایی در نمای جلو بوده که هایما ۸S نیز مطابق با این ترند طراحی شده و در بالاترین قسمت جلو چراغ های روشنایی در روز و مقداری پایین تر چراغ های اصلی قرار گرفته اند.

هایما ۸S به لطف بهره بردن از جدیدترین سبک طراحی خودرو در نمای جلو استایلی خشن و اسپرت را به نمایش گذاشته و وجود المان های کرومی داخل جلوپنجره چهره این خودرو را لوکس تر از مدل های قبلی نمایش می دهد.

یکی دیگر از ترندهای روز طراحی خودرو استفاده از LEDهای سرتاسری در چراغ های عقب بوده که هایما ۸S در این قسمت نیز از این سبک طراحی پیروی کرده است. همچنین داخل سپر دو خروجی اگزوز واقعی تعبیه شده که چهره هایما ۸S را اسپرت تر جلوه می دهند.

به طور کلی زبان طراحی جدید هایما که در کراس اوور ۸S استفاده شده کاملا مدرن تر از زبان طراحی قبلی بوده و چهره جذابی را برای این خودرو به ارمغان آورده است.

لاماری ایما هم مطابق با جدیدترین ترند روز دنیا طراحی شده که در پروفیل جلو جلوپنجره ای بسیار بزرگ نصب شده که تقریبا عمده فضای جلوی را پوشش داده است. در بالاترین قسمت پروفیل جلو دو چراغ LED روشنایی در روز باریک و عریض نصب شده اند که سنت جدید طراحی خودروست و چراغ های اصلی مقداری پایین تر و درون سپر نصب شده اند.

این سبک طراحی چهره خشن و جذابی را به لاماری ایما در نمای جلو بخشیده است.

لاماری ایما در نمای جانبی به لطف شیب سقف در قسمت عقب استایلی کوپه مانند را به نمایش می گذارد و امروزه کراس اوورهای کوپه به دلیل دارا بودن چهره اسپرت طرفداران زیادی پیدا کرده اند.

لاماری ایما در نمای عقب هم مطابق با جدیدترین سبک طراحی خودرو در دنیا بوده و چراغ های LED سرتاسری، چراغ های اصلی عقب را به یکدیگر متصل کرده اند. در دو طرف اگزوز نیز دو خروجی اگزوز دایره ای شکل نصب شده که چهره لاماری ایما را اسپرت تر جلوه می دهند.

البته که این نکته در مجله اینترنتی خرید ناب قابل ذکر است که طراحی خودرو یک موضوع سلیقه ای بوده و نمی توان به طور قطعی اعلام کرد که کدام یک از دو خودرو هایما ۸S و لاماری ایما طراحی بهتری دارند.

هر دو خودرو هایما ۸S و لاماری ایما مطابق با جدیدترین سبک طراحی خودرو هستند و چهره ای اسپرت، خشن و جذاب را به نمایش می گذارند.

طراحی داخلی

طراحی داخلی هایما ۸S به ویژه با وجود دریچه‌های تهویه شش ضلعی، زیباست و با نمای بیرونی خودرو همخوانی دارد و درمجموع فرمی متعادل، اسپرت و عامه‌پسند را به نمایش می‌گذارد. البته احتمالا محصول ایران خودرو با تریم داخلی یکدست مشکی وارد بازار کشور شود.

در سوی دیگر طرح داشبرد لاماری ایما در نوع خود قابل قبول به نظر می‌رسد، اما به هر حال، این سبک طراحی تا حد زیادی مینیمال بوده و جزئیات و ریزه‌کاری‌های جذاب در آن کمتر دیده می‌شود.

در مورد اندازه فضای داخل کابین این خودروها هم باید گفت که تقریبا اتاقی جادار برای ۵ نفر وجود دارد، اما سرنشینان ردیف عقب لاماری، فضای پا و همچنین فضای سر کمی بیشتری در اختیار خواهند داشت.

در مورد ظرفیت صندوق عقب نیز وضعیت لاماری ایما نسبت به حریف کمی بهتر است؛ چراکه این خودرو ۴۸۰ لیتر گنجایش برای لوازم و وسایل کاربران خود داشته، اما فضای حاضر در پشت صندلی‌های ردیف دوم هایما ۸S فقط ۳۴۰ لیتر است که در این کلاس بسیار محدود به نظر می‌رسد و نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای مسافرتی و خانوادگی شما باشد.

طراحی داخلی
طراحی داخلی

پیشرانه و گیربکس

لاماری و هایما ۸S قوی‌ترین کراس‌اوورهای چینی حال حاضر بازار کشورمان محسوب می‌شوند. زیر کاپوت لاماری یک پیشرانه ۱٫۵ لیتری چهار سیلندر توربو قرار گرفته که ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتن متر گشتاور دارد درحالی‌که هایما از یک پیشرانه ۱٫۶ لیتری توربو با ۱۹۲ اسب بخار قدرت و ۲۹۳ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند.

بنابراین، درحالی‌که هایما تنها ۳ اسب بخار قدرت کمتری نسبت به رقیب دارد اما در عوض از ۸ نیوتن متر گشتاور بیشتری بهره می‌برد. البته درمجموع، دو خودرو از لحاظ پیشرانه بسیار به هم نزدیک هستند و موتور هروی آن‌ها از نوع GDI یا تزریق مستقیم سوخت است اما در بخش انتقال قدرت، هایما با گیربکس شش سرعته اتوماتیک در برابر گیربکس هفت سرعته دوکلاچه لاماری خیلی حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

البته عدم وجود قابلیت تعویض دنده به صورت دستی در لاماری، نقطه ضعف مهمی است که نمیتوان به آن اشاره نکرد.

همین سادگی گیربکس می‌تواند یک مزیت باشد زیرا در آینده هزینه‌های نگهداری ۸S را کاهش خواهد داد. همچنین درحالی‌که هایما ظرف ۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد، لاماری برای انجام این کار به ۹٫۵ ثانیه زمان نیاز دارد که اختلاف قابل‌توجهی محسوب می‌شود.

در بخش مصرف سوخت اما برتری با لاماری است که به‌صورت ترکیبی در هر صد کیلومتر ۶٫۶ لیتر بنزین مصرف می‌کند اما این رقم برای هایما ۷٫۲ لیتر است. البته این ارقام اعلام کارخانه بوده و باید در عمل و شرایطی یکسان هر دو خودرو را بررسی کرد.

مزایای هایما ۸S نسبت به لاماری ایما

  • برخورداری از امکانات مدرن به ویژه در بحث تجهیزات ایمنی
  • استفاده از گیربکس اتوماتیک با مبدل گشتاور و استهلاک فنی کمتر
  • شتاب و چابکی بیشتر
  • کابین زیباتر و باکیفیت‌تر
  • خدمات پس از فروش گسترده‌تر

مزایای لاماری ایما نسبت به هایما ۸S

  • طراحی ظاهری جذاب‌تر
  • کابین بزرگ‌تر
  • صندوق عقب جادارتر
  • رونق خریدوفروش بهتر در بازار آزاد

کلام پایانی

با توجه به ابعاد و خروجی یکسان از نظر فنی هر دو خودرو در یک سطح قرار دارند. از نظر طراحی نیز برنده این مقایسه تنها به سلیقه خریدار و حتی سن و سال مربوط می‌شود که آیا به دنبال کراس‌اوور جوان پسند و کوپه با نمایی هیجانی است یا به دنبال یک کراس‌اوور خانوادگی با ظاهری شیک و استایلی استاندارد می‌گردد.

اما در بخش امکانات ایمنی و رفاهی قطعا برگ برنده در اختیار هایما خواهد بود و تنها ضعف لاماری در این قسمت نمایان می‌شود که به احتمال زیاد در آینده نسخه فول آپشن این کراس‌اوور نیز در بازار عرضه خواهد شد.

لطفا نظرات خود را در مورد این دو خودرو با مجله اینترنتی خرید ناب به اشتراک بگذارید.

4/5 - (2 امتیاز)