عوارض و مضرات آجیل

عوارض و مضرات آجیل

با مصرف بیش‌ازاندازه این دانه‌های خوشمزه، نباید از مضرات آجیل و عواقبی که ممکن است برایتان به دنبال داشته باشد، غافل باشید. پس اگر می‌خواهید در این زمینه بیشتر بدانید می‌توانید ما را در این بخش همراهی کنید. همچنین اگر یا بیماری‌های خاصی دارید که ممکن است خوردن آجیل برایتان مضر باشد بهتر است در این بخش با مجله اینترنتی خرید ناب همراه شوید.

آجیل

به طور کلی آجیل در میان ایرانیان از جایگاه ویژه ای برخوردار است و بخصوص در ایام عید و شب یلدا شاهد خرید این خوراکی های مقوی توسط افراد و استفاده از آن هستیم.

شاید بتوان یکی از دلایل محبوبیت آجیل را خوشمزه و مقوی بودن آن نامید. بهتر است بدانید که استفاده از آجیل می تواند تا حد قابل قبولی مواد معدنی مورد نیاز بدن مانند کالری، پروتئین، کربوهیدرات، فیبر و از این قبیل موارد را تامین نماید.

مضرات آجیل برای معده

 مصرف زیاد آجیل باعث به وجود آمدن گاز، نفخ و مشکلات گوارشی می‌شود. بنابراین اگر شما هم بعد از خوردن آجیل احساس نفخ یا گاز گرفتید، تنها نیستید. این یک عارضه جانبی رایج است که به دلیل ترکیبات موجود در آجیل به نام فیتات و تانن است که هضم آنها را دشوار می‌کند. در ضمن خوردن چربی بیش از حد، که به وفور در آجیل یافت می‌شود، در مدت زمان کوتاهی می‌تواند منجر به اسهال شود.

مضرات آجیل برای معده
مضرات آجیل برای معده

همچنین به نظر می‌رسد آجیل خام حاوی ترکیبات زیادی است که هضم را مختل می‌کند. معده انسان نمی‌تواند آجیل را به خوبی هضم کند یا مواد معدنی آن را به طور کامل جذب کند. پس تنها راه حل این است که آجیل را در حد چند عدد مصرف کنید.

اضافه وزن

با مصرف بیش از حد آجیل ممکن است شروع به افزایش وزن کنید. این به این خاطر است که آجیل ها کالری فراوانی دارند ، به این معنی که در هر ۲۸ گرم انرژی بیشتری نسبت به بسیاری از غذاهای دیگر دارند.

به عنوان مثال ، ۲۸ گرم بادام درختی حدود ۱۶۰ کالری دارد – بنابراین اگر میزان مصرفی یک وعده خود را دو برابر کنید ، ۳۲۰ کالری برای یک میان وعده دریافت می کنید. حتی اگر کالری های اضافی مصرف شده دیگر در طول روز را در نظر نگیرید ، این به تنهایی می تواند منجر به افزایش وزن شود.

ریزش مو و دردهای عضلانی

مصرف بیش از حد آجیل ها عوارضی را به دنبال دارد که از نمونه های آن می توان به ریزش مو و درد های عضلانی اشاره نمود. مصرف میزان بالای آجیل ها به شکنندگی ناخن ها، درد های مفصلی و درد در ماهیچه ها ختم می شود. آجیل ها حاوی مقادیری سلنیوم هستند و تجمع بالای سلنیوم در بدن افراد موجب درد های ماهیچه ای و مفصلی می شود.

آلرژی و حساسیت به آجیل

یکی دیگر از مضرات آجیل که مجله اینترنتی خرید ناب به آن پرداخته، حساسیت‌هایی است که ممکن است در بدن افراد مختلف به وجود بیاید. در این میان خوب است بدانید بادام‌زمینی ازجمله انواع آجیل حساسیت‌زا است که باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید. همچنین بسیاری از محققان توصیه می‌کنند خانم‌های باردار برای جلوگیری از خطر ابتلای نوزاد خود به آسم این دانه‌های مغذی را به‌اندازه مصرف کنند.

نفخ و مشکلات گوارشی

اگر بعد از خوردن آجیل ها، احساس نفخ کرده اید، شما تنها نیستید. به لطف ترکیباتی به نام فیتات و تانن که در مغزها وجود دارد و هضم آنها را دشوار می کند، این یک عارضه جانبی معمول است. خوردن بیش از حد چربی که به وفور در آجیل یافت می شود ، در مدت زمان کوتاهی می تواند منجر به اسهال شود.

فشار خون بالا

مصرف آجیل های خام تاثیری بر فشار خون ندارد و این مورد مربوط به آجیل های نمکی و شور است. مصرف بیش از حد آجیل های نمکی به دلیل وجود نمک برای بیمارانی که سابقه فشار خون بالا دارند، توصیه نمی شود؛ زیرا نمک موجب بالا رفتن فشار خون شده و عوارض مطلوبی را در پی نخواهد داشت.

فشار خون بالا
فشار خون بالا

بی خوابی

آجیل ها به دلیل انرژی بالایی که دارند، اگر بیش از حد اعتدال مصرف شوند، منجر به بی خوابی شده و کیفیت خواب افراد را از بین می برند.

ناراحتی های کلیوی

آجیل ها منابعی از سدیم و پتاسیم هستند که مصرف بالای آن برای افراد سالم ایجاد ناراحتی های کلیوی کرده و برای بیماران کلیوی مانند سم است.

مضرات آجیل شیرین

علاوه بر آجیل خام و آجیل بوداده، باید مراقب مضرات آجیل شیرین و مقدار مصرف آن نیز باشد. یکی از مهم‌ترین موارد منع مصرف این نوع آجیل، افراد دیابتی هستند.

بنابراین بهتر است این دسته از افراد از آجیل خام و در مقادیر مناسب استفاده کنند. علاوه بر این باید گفت مصرف زیاد آجیل شیرین برای سلامت دندان‌ها مضر است. پس علاوه بر استفاده متناسب از این نوع آجیل لازم است بعد از مصرف مسواک بزنید.

مضرات آجیل شیرین
مضرات آجیل شیرین

سخن پایانی

آجیل یکی از بهترین تنقلاتی است که می‌توانید به عنوان میان وعده از آن استفاده کرده و از مزایای آن برای سلامتی نیز برخوردار شوید اما این خوراکی محبوب خالی از ضرر هم نیست و می تواند باعث به خطر افتادن سلامتی شما شود.

از این روی مجله اینترنتی خرید ناب به آن دسته از دوستانی که طرفدار آجیل و آجیل خوری هستند توصیه می کند جانب اعتدال را رعایت کرده و به اندازه مصرف کنند تا دچار مشکل نشوند.

5/5 - (2 امتیاز)