مواد غذایی لاغر کننده

مواد غذایی لاغر کننده

متاسفانه اضافه وزن و مصرف انواع خوراکی ها و فست فودها و همچنین کم تحرک بودن ما باعث شده که سلامت خیلی از افراد جامعه به خطر افتاده و این دغدغه در وجودمان شکل بگیرد که چگونه لاغر شویم. خوراکی هایی هستند که با مصرف آنها می توان لاغر شد و خود را به شرایط آرمانی نزدیک تر کرد که با این خوراکی ها در مجله اینترنتی خرید ناب آشنا خواهیم شد.

فلفل کاین

آیا می دانستید که بین ادویه های تند و چربی سوزی ارتباط مستقیم برقرار است؟ مصرف روزانه یکی از انواع فلفل ها می تواند چربی سوزی را مخصوصا در قسمت شکم سرعت ببخشد و توانایی بدن را برای تبدیل غذا به انرژی افزایش دهد و همچنین می تواند به طور طبیعی اشتهای شما را کاهش دهد و افرادی که از این نوع فلفل ها همراه با غذا استفاده می کنند، ۲۰۰ کالری بیشتر می سوزانند.

فلفل کاین
فلفل کاین

آووکادو

آیا آووکادو پر چربی ، دور کمر شما را کم می‌کند؟ تحقیق جدید می‌گوید بله. داده‌هایی که در شماره ژانویه ۲۰۱۳ نشریه تغذیه منتشر شده‌اند، نشان می‌دهند که افرادی که آووکادو مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که آووکادو مصرف نمی‌کنند، شاخص توده بدنی پایین‌تر و دور کمر باریکتر دارند.

نکته جالب اینکه، مصرف آووکادو به عنوان میوه مرتبط با رژیم غذایی، باعث کیفیت کلی رژیم غذایی می‌شود زیرا بیش از ۲۰ ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان را فراهم می‌کند و یک پنجم آووکادو (۲ تا ۳ قطعه) حاوی فقط ۵۰ کالری است.

چگونگی بهره بردن از آن: دیپ سبزیجات در گاکامول خوشمزه، استفاده از آووکادوی قطعه شده به عنوان تزئین سالاد، بصورت له شده با تن و یا تخم مرغ پخته برای سالاد تن با تخم‌مرغ عادی عالی است.

تخم مرغ و تناسب اندام

موقعی بود که به علت سطح بالای کلسترول در تخم مرغ مردم از آن می ترسیدند. اما مطالعات جدید نشان داد که کلسترول تخم مرغ نمی تواند در سطح کلسترول خون و در نتیجه حملات قلبی اثری بگذارد. اگر قصد دارید لاغر شوید بهترین کار این است که تخم مرغ را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

این غذای لاغر کننده با سطح بالای پروتئین ها و مقادیر چربی های سالم سبب می شود که زودتر احساس سیری کرده و کالری بیشتری نیز بسوزانید.

یک مطالعه روی ۳۰ زن مبتلا به اضافه وزن نشان داده خوردن تخم مرغ برای صبحانه به جای شیرینی میتواند تا ۳۶ ساعت آینده به آن ها احساس سیری و بی اشتهایی بدهد.

مطالعه دیگری نشان داد که مصرف ۸ هفته مداوم تخم مرغ به جای شیرینی برای صبحانه می تواند سوخت کالری را در رژیم غذایی افزایش دهد.

تخم مرغ سرشار از مواد مغذی بوده و به شما کمک می کند تا کالری کمتری در بدن تان داشته باشید. جالب است بدانید که تقریبا تمام مواد مغذی ضروری برای بدن در زرده تخم مرغ موجود است.

سبزیجات دارای برگ سبز

از سبزیجات سبز رنگ لاغر کننده و چربی سوز می توان به کلم، اسفناج، کاهو و دیگر موارد اشاره کرد. مصرف چنین سبزیجاتی برای شما چندین فایده به دنبال داشته و باعث می شود یک افزودنی فوق العاده برای کاهش وزن باشد زیرا که کربوهیدرات و کالری پایین و در عین حال فیبر بالایی دارد.

مصرف سبزیجات سبز رنگ یک روش فوق العاده برای بالا بردن ارزش وعده غذایی شما بوده بدون اینکه کالری دریافتی خود را بالا ببرید. مطالعات بی شماری نشان می دهند که چنین مواد خوراکی چگالی انرژی پایینی دارند باعث می شود تا افراد در مجموع کالری کمتری دریافت کنند و از بهترین مواد غذایی چربی سوز هستند.

سبزیجات زرد رنگ هم بسیار مغذی هستند و ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی زیادی در خود دارند. از جمله این مواد معدنی می‌ توان کلسیم را نام برد که مطالعات نشان می دهند به شما در چربی سوزی کمک می کند.

پروتئین بدون چربی

منابع پروتئین بدون چربی مانند غذاهای دریایی و تخم‌مرغ را نادیده نگیرید. این گزینه‌ها نه‌تنها به شما کمک می‌کنند احساس رضایت از رژیم‌تان کنید، بلکه می‌توانند به شما در ساخت و حفظ عضله نیز کمک کنند.

پروتئین مسئول بازسازی و ترمیم ماهیچه‌ها و بافت‌ها است. اگر ورزش می‌کنید، خوردن پروتئین کافی برای بازسازی ماهیچه‌هایی که در حین ورزش تجزیه می‌شوند، به‌ویژه تمرینات مقاومتی بسیار مهم است.

مغزها

مغزها بسیار مغذی هستند. آن‌ها سرشار از پروتئین و چربی‌های مفید هستند، که هر دو شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارند. نکته‌ی قابل توجه درباره‌ی مغزها این است که شما می‌توانید آن‌ها را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید؛ بدون اینکه وزن‌تان افزایش یابد.

مطالعه‌‌ی منتشرشده در یک مجله‌ در سال ۲۰۱۱ به این نتیجه رسید که گنجاندن مغزها در رژیم غذایی طی ۱۲ هفته، بدون اینکه سبب افزایش وزن شود، منجر به بهبود کیفیت رژیم غذایی شد.

بادام یکی از مغزهای بسیار مفید است که می‌تواند در کنترل احساس گرسنگی مفید باشد. این مغز مفید به دلیل داشتن ویتامین E به زیبایی پوست، مو و ناخن کمک می‌کند. بادام علاوه بر ویتامین E، حاوی پروتئین، فیبر و چربی‌‌های غیر اشباع مفید است.

جو دو سر

کربن ها دشمن ما نیستند. غلات کامل نیز همینطور. مصرف غلات کامل در روز می تواند حدود ۱۰ درصد از چربی های بدن را از بین ببرد و کالری این مواد نیز مثل جو دو سر از غذا های فرآوری شده بسیار کم تر است و فیبر بالای موجود در غلات کامل در عین چربی سوزی، انرژی را از شما نمی گیرد.

انبه

انبه‌ها یکی از بهترین غذاها برای جلوگیری از دندان گردی نسبت به شیرینی است در عین حال که رژیم غذایی شما را بهتر کرده و وزن شما را کاهش می‌دهد.

یک فنجان انبه تازه ۱۰۰ کالری، ۲/۵ گرم فیبر دارد و یک منبع عالی ویتامین‌های A و C و فولات است.

یک تحقیق در عرصه حیوانی گزارش داد که افزودن انبه خشک فریز شده به یک رژیم غذایی پر چربی به جلوگیری از تجمع چربی در بدن و کاهش قند خون و سطح انسولین کمک می‌کند. و تحقیقی در ژانویه سال ۲۰۱۳ که در مجله تغذیه و علوم غذایی منتشر شد، با استفاده از داده‌های مصرف غذایی ملی و مصرف کنندگان انبه گزارش دادند که نشان دهنده سطوح بالای مواد مغذی نظیر پتاسیم و فیبر، سطح BMI کمتر و وزن کمتر در مقایسه با بزرگسالانی که انبه نمی‌خوردند، بود.

مجله اینترنتی خرید ناب توضیح میدهد که چگونه از انبه استفاده کنیم. انبه‌ها را بیشتر به صورت سالسا و یا اسموتی درست کنید. مانگو تازه در ماست یا بلغور برشته جود دو سر، تره فرنگی با کره گردو و یا در ظروف شیشه‌ای همراه با دانه‌های غلات برشته مانند کوئینا استفاده کنید.

انبه
انبه

توت‌ها

مانند سایر میوه‌ها، توت‌ها سرشار از آب و فیبر هستند که می‌تواند شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه دارد. آن‌ها همچنین شیرین هستند. این شیرینی شما را نسبت به کالری‌ای که از کلوچه و شیرینی دریافت می‌کنید راضی نگه می‌دارد. زغال اخته مثال خوبی از این دسته است که همچنین سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست.

ماست

میزان مواد مغذی موجود در برندهای مختلف ماست می‌تواند متنوع باشد‌. ماست حاوی انواع مختلفی از پروتئین‌ها، مانند کازئین و وی (Whey) است. مطالعه‌ی منتشر شده در یک مجله در سال ۲۰۱۴ نشان داد که خوردن ماستِ حاوی پروتئین زیاد می‌تواند برای کنترل اشتها، احساس سیری به مدت طولانی‌تر و کاهش مصرف غذا مفید باشد.

ماست بدون طعم، مثل ماست یونانی، یکی از بهترین مواد خوراکی چربی‌سوز است. ماست یونانی حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروبیوتیک‌های مختلف است و می‌تواند قند خون را متعادل کرده و شکم را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه دارد.

ماست یونانی نسبت به سایر ماست‌ها دارای دو برابر پروتئین است، مایه‌ی پنیر ندارد و دارای قند است. یک مطالعه نشان داد که افرادی که ماست پروتئینه‌ی یونانی مصرف کردند، بدون هیچ تغییری در سبک زندگی خود توانستند وزن‌شان را کاهش دهند.

شکلات تلخ

اگر به دنبال راهی برای چربی سوزی هستید، حتما از شکلات تلخ استفاده کنید.اسید چربی که در شکلات تلخ وجود دارد بدن را به چربی سوزی دعوت می کند و سوخت و ساز بدن را بالا می برد. حتما از شکلات بالای ۷۰ درصد استفاده کنید که بیشترین میزان آنتی اکسیدان را دارد.

قهوه

قهوه، این نوشیدنی پرطرفدار، متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و به کاهش وزن کمک می‌کند. قهوه متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد، اما به مقدار بسیار کم. بنابراین برای کاهش وزنِ زیاد، روی آن حساب نکنید؛ به‌ویژه اگر با اضافه کردن مواد مختلف درون قهوه، باعث می‌شوید کالری آن زیاد شود.

سیب

یک سیب در طول یک روز ممکن است که از افزایش دور کمر جلوگیری کند. با توجه به مطالعات متعدد، این میوه مورد علاقه باعث کاهش وزن و چربی بدن می‌شود.

علاوه بر داشتن ۹۵ کالری برای هر سیب متوسط، همچنین پکتین، فیبر محلول را فراهم می‌کند و اسید اورسلیک که می‌تواند شما را به مدت طولانی‌تری سیر نگه دارد، در عین حال که از ذخیره کالری‌های اضافی به عنوان چربی جلوگیری می‌کند در مطالعه‌ای، محققان دانشگاه آیووا با مطالعه بر روی حیوانات نشان دادند که اسید اورسلیک توده ماهیچه‌ای را افزایش می‌دهد.

سرکه سیب

سرکه سیب در میان جوامع سالم بسیار محبوب است. اغلب از سرکه سیب به عنوان یک چاشنی سالاد استفاده می شود و همچنین برخی افراد آن را به صورت محلول در آب می نوشند.

چندین مطالعه انجام شده بر روی انسان ها نشان می دهد که سرکه سیب برای کاهش وزن بسیار مفید است. مصرف سرکه سیب در یک وعده غذایی با کربوهیدرات بالا باعث افزایش احساس سیری و دریافت ۲۰۰ تا ۲۷۵ کالری کمتر در باقیمانده روز می شود.

موز و کاهش وزن

موز میوه‌ای همه‌کاره است که می‌توان آن را به میزان محدود برای کاهش یا حفظ وزن مصرف کرد. آن را به‌عنوان میان وعده به‌جای مواد شیرین مانند کلوچه یا شیرینی میل کنید. قندهای طبیعی موجود در موز آن را به یک میان وعده عالی قبل از تمرینات ورزشی تبدیل می‌کند. موز حاوی نشاسته مقاوم است که اگر به مقدار محدود مصرف شود ممکن است در تعداد کالری مصرفی نقشی نداشته باشد. موز همچنین حاوی مقدار زیادی فیبر طبیعی و پتاسیم است که معمولاً به کاهش وزن کمک می‌کنند.

چای سبز

چای سبز منبع مفیدی از آنتی اکسیدان‌ها است و خواص متعددی برای سلامتی دارد. یکی از این فواید، کاهش وزن است. چای سبز برای لاغری طرفداران زیادی دارد و موجب کاهش وزن و افزایش چربی‌سوزی می‌شود. بر اساس اظهارات محققان علت این خاصیت چای سبز، وجود ماده‌ای به نام کاتچین (Catechin) در آن است، که نوعی آنتی اکسیدان بوده و سبب بیشتر شدن سوخت‌وساز بدن و چربی‌سوزی می‌شود.

تمشک ها

تمشک ها غنی از آنتی اکسیدان ها هستند که به از بین بردن چربی در قسمت شکم کمک می کند.این مواد همچنین قادر است که عضله سازی را در بدن افزایش دهد و می تواند جایگزین چربی شود و افرادی که روزانه تمشک مصرف می کنند، حدود ۷۳ درصد چربی کمتری نسبت به سایر افراد دارند.

تمشک ها
تمشک ها

لوبیاها

لوبیاها غنی از آنتی‌اکسیدان هستند و به عنوان یک غذای برنده کاهش وزن برای مدت زیادی و به دلیل خوبی، خیلی تبلیغ شدند. با تقریبا ۲۰- ۱۵ گرم پروتئین سرکوبگر گرسنگی و حدود ۱۵ گرم فیبر سیرکننده، در هر فنجان، این کربوهیدرات با هضم آرام می‌‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

براساس مطالعه انجام شده توسط دانشمندان دانشگاه پرادو در سال ۲۰۱۰، مصرف لوبیاهای با تراکم انرژی متوسط، تاثیر مثبتی روی سیری و بهبود مدیریت وزن دارد. مطالعات بررسی ارتباط بالقوه بین مصرف لوبیا و وزن ثابت نشان می‌دهد که افراد با BMI پایین‌تر مقدار بیشتری لوبیا را به عنوان بخشی از غذای معمول خود مصرف می‌کنند.

چگونگی بهره‌بری از لوبیا: اضافه کردن لوبیاهای چشم بلبلی به سالاد یونانی، همبرگر لوبیای سیاه برای شنبه‌های بدون گوشت یا اضافه کردن لوبیای سفید به ماکارونی سبوس دار برای کامل کردن پروتئین این غذا.

کلام آخر

بعضی از مواد غذایی می‌توانند به چربی‌سوزی و کاهش وزن کمک کنند. هرچند باید به یاد داشته باشید که مواد غذایی چربی‌سوز را در کنار سایر مواد غذایی سالم بخورید. برای چربی‌سوزی و کاهش وزن، علاوه بر خوردن بهترین خوراکی‌های چربی‌سوز، باید یک برنامه‌ی ورزشی منظم را هم دنبال کنید‌ و در صورت لزوم، در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید. از اینکه مجله اینترنتی خرید ناب را برای مطالعه انتخاب کردید از شما سپاسگزاریم.

3.7/5 - (4 امتیاز)