انواع فیلتر خودرو

انواع فیلتر خودرو

فیلترها قطعات ارزان قیمتی هستند که نقش مهمی در عملکرد و سلامت خودرو دارند. فلیترهای خودرو باید در زمان معینی تعویض شوند تا بتوانند نقش خود را به درستی ایفا کنند. بی توجهی به تعویض و یا تمیز کردن فیلترها می‌تواند به خودرو آسیب جدی وارد کند و یکی از دلایل ریپ زدن خودرو محسوب شود که به همین منظور لازم است که اطلاعات کافی درباره آن داشته باشید. برای آشنایی با انواع فیلتر خودرو با مجله اینترنتی خریئ ناب همراه شوید.

چهار نوع فیلتر مختلف در خودروها

فیلتر هوا

فیلتر کابین

فیلتر روغن

فیلتر بنزین (فیلتر سوخت)

فیلتر هوا

فیلترهای هوای خودرو به تمیز نگه داشتن هوای موتور و عاری از آلودگی کمک می‌کند. راز تشخیص فیلتر هوای بد هر وسیله نقلیه، تماشای هوای خارج شده از لوله اگزوز آن است. خروج دود سیاه از موتور نشانه کثیف شدن فیلتر هوا است. البته در گاهی موارد قبل از خارج شدن دود سیاه، چراغ چک موتور روشن می‌شود تا آن را نشان دهد.

همانطور که می‌توانید حدس بزنید فیلتر هوای خودرو، یک جزء بسیار ساده است که هوا را از آلودگی‌هایی که وارد موتور می‌شوند، تمیز نگه می‌دارد. این آلودگی‌ها ممکن است شامل حشرات، ذرات آب، کثیفی خیابان، گرده، خاک و هر چیز دیگری باشد که بتوانید تصور کنید.

مانند عملکرد ساده آنها، تمیز کردن یا تعویض فیلترهای هوا به همان اندازه بدون دردسر است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که شلنگ ورودی متصل به فیلتر هوا را بردارید و فیلتر را خارج کنید. در مرحله بعد، آن را در نور نگه دارید، اگر نور از آن عبور نکرد باید آن را تمیز یا تعویض کنید.

صاحبان خودرو باید با توجه به شرایط رانندگی و وسایل نقلیه، نوع مناسب فیلتر هوا را انتخاب کنند. انواع مختلف فیلتر هوا برای موتور عبارتند از:

  • فیلتر هوای روغنی: منیفولدهای ورودی دارای فیلترهای هوای روغنی هستند زیرا اجازه جریان هوای بیشتری را می‌دهند و حدود ۹۸ درصد هوا را از آلودگی پاک می‌کنند. فیلترهای هوای روغنی از پنبه ساخته شده‌اند و به راحتی تمیز می‌شوند. روغن روی فیلترها جریان ریز آلاینده‌ها را محدود کرده و به سوراخ‌های میکرونی بزرگ اجازه می‌دهند هوا راحت‌تر به داخل موتور جریان یابد. دوام فیلترهای روغنی بیشتر از فیلترهای هوای خشک است. آنها قابل شستشو و استفاده مجدد هستند، بنابراین لازم نیست هر بار که فیلتر شما کثیف می‌شود یک فیلتر جدید بخرید، تنها چیزی که نیاز دارد تمیز کردن است.
  • فیلتر هوای خشک: بسیاری از سازندگان خودرو خود شرکت‌هایی دارند که فیلترهای خشک را طراحی می‌کنند. فیلترهای هوای خشک از کاغذ یا فوم تشکیل شده اند. آنها جریان هوای بیشتری را محدود می‌کنند اما ۹۹٪ هوای تمیز را به موتور می‌رسانند. این یکی از انواع فیلترهای هوا در خودروها است که به طور کلی برای مسافت ۱۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ کیلومتر خوب است. فیلترهای هوای خشک نیاز به نگهداری کمتری دارند. آنها بیشتر برای شرایط خشک و گرد و غبار مناسب هستند، به این معنی که اگر در صحرا به یک تور آفرود می‌روید، این فیلترها بهترین گزینه هستند زیرا فیلترهای روغن به تمیز کردن مداوم نیاز دارند. گفتنی است فیلترهای خشک قابل استفاده مجدد نیستند. علاوه بر این جریان هوا را محدود می‌کنند و به دلیل موادی که از آن ساخته شده‌اند، قابل شستشو نیستند. تجمع کثیفی به دلیل کاهش جریان هوا باعث آسیب به عملکرد موتور و مصرف سوخت می‌شود.

فیلترهای هوا از نظر شکل به دو دسته تقسیم می‌شوند که هر کدام از آنها با توجه به نوع خودرو مصرف می‌شود:

  • فیلتر هوای پنلی: این شکل از فیلترهای هوا مانند یک مستطیل صاف است. فیلترهای هوا سطح بزرگی دارند که اجازه عبور هوای بیشتری را می‌دهد. اکثر فیلترهای هوای خشک دارای این شکل یعنی پنلی هستند.
  • فیلتر هوای مخروطی: شکل مخروطی به دلیل سطح بزرگتر، هوای بیشتری را از طریق آن عبور می‌دهد. فیلترهای هوای روغنی بیشتر از شکل مخروطی استفاده می‌کنند. شکل مخروطی اجازه می‌دهد تا هوا با سرعت یکنواخت جریان یابد. برای افزایش بیشتر سطح فیلتر، برخی از تولیدکنندگان از شکل فیلتر مخروطی معکوس برای افزایش جریان هوا استفاده می‌کنند.
فیلتر هوا
فیلتر هوا

فیلتر کابین

وظیفه فیلتر کابین این است که هوای وارد شده به فضای داخلی خودرو را از طریق سیستم گرمایش و تهویه هوا تمیز می کند و مانع از ورود گرد و غبار و سایر موارد ناخوشایند به داخل کابین می شود. وظیفه ی فیلتر کابین فعال شده با کربن این است که، گازهای خروجی و بوی آنرا نیز پالایش می کند. اگر آلرژی دارید یا به مشکلات تنفسی مبتلا هستید، داشتن هوای تمیز در اتومبیل، امر بسیار مهمیست.

بطور خلاصه، جریان های خوب از طریق فیلترها عبور می کنند، به همین علت باید تعمیر و نگهداری معمول آن انجام شود. معمولاً در هر ۱۵۰۰۰ – ۲۵۰۰۰ کیلومتر، این نوع فیلتر باید جایگزین شود. اما باتوجه به وسیله نقلیه و محیط رانندگی شما این مقدار میتواند کم یا بیشتر باشد.

فیلتر روغن

فیلتر روغن یکی از انواع فیلتر خودرو می باشد. این محصول در واقع وظیفه پالایش روغن خودرو را بر عهده دارد. این فیلتر ذرات، مواد خارجی و آلاینده های موجود در داخل روغن را جذب کرده و مانع از ورود آن ها به داخل موتور می شود. آلودگی های محیطی، ذرات معلق داخل روغن، ذرات ناشی از ساییدگی قطعات موتور و… از جمله مهم ترین موادی است که توسط فیلتر روغن گرفته می شود.

وجود این ذرات می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به موتور وارد سازد. به همین جهت کارشناسان توصیه می کنند که باید همواره به همراه تعویض روغن، نسبت به تعویض فیلتر روغن هم اقدام نمود. مجله اینترنتی خرید ناب متذکر می شود که بسیاری از کارشناسان تعویض فیلتر روغن را بر تعویض خود روغن ارجح می دانند. دلیل این موضوع مشکلاتی است که فیلتر فرسوده می تواند ایجاد کند.

فیلتر سوخت

با تغییر سیستم سوخت رسانی خودروها ازکاربراتوری به انژکتوری، اهمیت صافی بنزین یا فیلتر سوخت چندین برابر گردید.

سوخت خروجی از پالایشگاه ها معمولا عاری از هرگونه ناخالصی و ذرات می باشند ولی در حین حمل و نقل سوخت و عرضه در جایگاه های سوخت ممکن است سوخت آلوده گردد. فیلتر سوخت با حذف آلودگی های مذکور، پمپ سوخت و انژکتور خودرو را از آسیب های احتمالی به دور نگه می دارد.

در صورتی که فیلتر سوخت خودرو از شدت آلودگی مسدود شود، می تواند جریان سوخت را کاهش دهد و عملکرد موتور خودرو را تضعیف نماید.

تعویض فیلتر سوخت معمولا به طور میانگین یک سال یا کارکرد بیست هزار کیلومتر می باشد. ولی ممکن است بعد از پر کردن باک اتومبیل، حجم زیادی ذرات معلق وارد خودرو گردد و فیلتر سوخت تا حد زیادی کثیف و یا حتی مسدود گردد. برای خودروهایی که در جایگاه های متعدد سوخت گیری می کنند توصیه می گردد در هر تعویض روغن موتور، فیلتر سوخت را نیز تعویض کنند.

برای یک موتور دیزل، فیلتر سوخت به روش بسیار متفاوتی استفاده می شود. در حالی که هر دو فیلتر بنزینی و دیزلی به عملکرد کلی و عمر موتور کمک می کنند ولی در موتورهای دیزل، فیلتر سوخت برای جلوگیری از خوردگی قطعات در داخل موتور، آب را از سوخت خودرو حذف می کند.

فیلتر سوخت
فیلتر سوخت

سخن آخر

شما همراهان عزیز مجله اینترنتی خرید ناب اکنون می‌دانید که چند نوع فیلتر در یک ماشین وجود دارد. هر چهار نوع فیلتر خودرو باعث می‌شود خودروی شما روان و آسان کار کند بدون اینکه به دردسرهای مکانیکی مکرر منجر شود. به خاطر داشته باشید که وقتی می‌خواهید فیلترها را تعویض یا تمیز کنید، همیشه به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید زیرا در آن همه چیز با اقدامات تعمیر و نگهداری برای ایمنی بیشتر توضیح داده شده است.

5/5 - (2 امتیاز)