نورپردازی های آشپزخانه

نورپردازی های آشپزخانه

نورپردازی ها مانند نورپردازی تاکیدی همیشه به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی هر مکانی تایین شده و تاثیر بسزایی در زیبایی و هارمونی سایر فاکتورهای یک ساختمان دارد؛ چرا که در وهله اول روشنایی به محیط می‌بخشد و در وهله دوم با رعایت استانداردهای لازم، زیبایی یک محیط را دو چندان می‌کند.

مجله اینترنتی خرید ناب در این مقاله قصد دارید شما را با نورپردازی‌های آشپزخانه بیشتر آشنا کنید. با ما همراه باشید.

انواع نورپردازی آشپزخانه

کارهای مختلفی روی تخته برش، اجاق گاز، جزیره آشپزخانه و تقریباً هر جای دیگری انجام می شود. این بدان معناست که برای روشنایی موثر آشپزخانه، باید بیش از یک منبع نور معروف به نورپردازی لایه ای داشته باشد. بنابراین، به جای قرار گرفتن بر روی یک نور سقفی، از ترکیبی از نور برای ایجاد یک آشپزخانه کاربردی و زیبا استفاده کنید.

انواع نورپردازی آشپزخانه
انواع نورپردازی آشپزخانه

نورپردازی داخل کابینت

اولین کاری که هر کس با ورود به آشپزخانه انجام می دهد روشن کردن چراغ و رفتن سراغ یخچال می باشد. داخل هر یخچال نیز چراغی تعبیه می شود. در اینجاست که اهمیت وجود روشنایی در هر فضایی مشخص می شود.

با این تفاسیر آیا بهتر نیست جدایی از چیدمان کابیت ها، هنگامی که در کابینت آشپزخانه را باز می کنید داخل آن هم روشن باشد؟ در این جا بهترین راه، استفاده از چراغ های مخصوص، در داخل و زیر سقف هر کابینت می باشد.

بهتر است این چراغ ها در قسمت جلوی کابینت نصب شوند و در حدود چند اینچ با درب آن فاصله داشته باشند. از ریسه های ال ای دی نیز می توان برای روشنایی داخل کابینت استفاده کرد.

برای کابینت هایی که درب شیشه ای دارند و بیشتر به عنوان دکور استفاده می شوند می توان در قسمت عقبی کابینت چراغ مناسبی نصب کرد.

سبک بوهو

چراغ آویز حصیری یا بافته شده، فرم ظریفی است که به آشپزخانه شما بافت می‌بخشد و در عین حال فضای شما را روشن می‌کند. اگر به دنبال طراحی بوهو، ساحلی یا طبیعی در آشپزخانه خود هستید، رنگ‌های چوبی روشن این فرم‌های جذاب می‌توانند کل ظاهر را با هم ترکیب کنند.

نورپردازی متمایز

اگر می خواهید آشپزخانه شما از طریق نورپردازی از فضایی راحت برخوردار باشد، پس نور ملایم چیزی است که باید روی آن تمرکز کنید، زیرا فضای کاملا آرامی را برای شما فراهم می کند و همچنین می توانید از نورپردازی تاکیدی برای برجسته کردن عناصر تزئینی در آشپزخانه خود استفاده کنید.

نورپردازی کانتر آشپزخانه

برای انجام بیش ترین کارها در آشپزخانه از قسمت کانتر استفاده می شود. محل قرار گیری کانتر درست روی کابینت می باشد، بنابراین آسان ترین راه برای روشن سازی آن ها، نصب چراغ های زیر کابینتی می باشد.

به یاد داشته باشید که بیشتر کانترها سطوحی درخشنده دارند چرا که در ساخت آن ها از متریالی مانند سنگ مرمر یا گرانیت استفاده می شود. بنابراین به منبع نوری نیاز دارد که نور را در سطح کانتر آشپزخانه منتشر کند تا از بازتاب نور جلوگیری به عمل آید.
نورپردازی کانتر آشپزخانه
نورپردازی کانتر آشپزخانه

بازی با رنگ

اگر به دنبال اضافه کردن حس و حال و پویایی به آشپزخانه خود هستید، چراغی را انتخاب کنید که عنصر رنگ در آن بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. این فانوس آبی ملایم یک گزینه عالی در آشپزخانه سفید است زیرا رنگ برجسته زیبایی به اتاق می‌بخشد و شخصیت را به فضا القا می‌کند.

نورپردازی غیر سنتی در فضای سنتی

وقتی می‌توانید چراغ‌هایی را انتخاب کنید که غیرمنتظره هستند، حتما به سراغ آن‌ها بروید. این چراغ‌های طناب‌دار جلوه‌ای هنری به آشپزخانه شما می‌بخشد و طراحی آشپزخانه را ارتقا می‌دهند. در حالی که نورهای رشته‌ای در آشپزخانه غیرمنتظره هستند و این امر باعث جلب توجه بیشتر می‌شود.

نورپردازی قسمت جزیره در آشپزخانه

اگر از قسمت جزیره آشپزخانه برای حاضر سازی غذا و یا دیگر کارها استفاده می نمایید، قبل از هر گونه اقدامی برای تزئین آن نیاز به استفاده از نورپردازی مناسب خواهید داشت که این نورپردازی نه فقط در آشپزخانه، بلکه در هر قسمت خانه مانند دیزاین اتاق خواب استفاده می شود که مجله اینترنتی خرید ناب در مورد آن توضیحات کامل را ارائه کرده است.

از آن جایی که در این قسمت از آشپزخانه از لوازم تزئینی زیادی از جمله آویزها استفاده می شود، ممکن است در انتشار نور به تمامی قسمت ها خلل ایجاد شود. استفاده از چراغ های آویز دکوراتیو در این قسمت می تواند باعث ایجاد نمای زیبایی شود.

استفاده از چراغ‌های مدرن

خطوط براق و مدرن این آشپزخانه، پس زمینه مناسبی برای این لوستر چند لامپ در بالای جزیره آشپزخانه است. افزودن نور جالب به آشپزخانه می‌تواند به کل اتاق شما شخصیت جدیدی ببخشد. فراوانی لوسترهای مدرن در بازار امروز نیز قدرت انتخاب شما را برای استفاده از این سبک نورپردازی بالا خواهد برد.

نورپردازی سقف کاذب

نورپردازی سقف کاذب یکی دیگر از گزینه های شناخته شده برای آشپزخانه ها است که به لطف طراحی های شیک و مدرنی که دارد. این لامپ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای آشپزخانه‌هایی با سقف کم ایده‌آل هستند، زیرا می‌توانید آن‌ها را در اطراف سقف پخش کنید تا نور محیطی ایجاد کنید، یا آنها را در کنار هم قرار دهید تا بر روی یک منطقه خاص تمرکز کنید، مانند درست بالای جزیره آشپزخانه، میز ناهارخوری و غیره
نورپردازی سقف کاذب
نورپردازی سقف کاذب

نورپردازی عمومی آشپزخانه یا نورپردازی محیط

زمانی که نورپردازی کاربردی و دکوراتیو به پایان رسید، نوبت به مرحله آخر که اجرای نورپردازی عمومی یا همان روشنایی محیط می باشد، می رسد.

اگر انجام دو روش قبلی درست صورت گرفته باشد در این مرحله نیاز به اضافه کردن نور زیادی نخواهید داشت. زیرا چراغ های سقفی که در جای مناسبی قرار گرفتند، لوسترها و یا چراغ های آویز دکوراتیو، میزان نور مورد نیاز را تامین می کنند. در هنگام خرید لوستر آشپزخانه به سبک و اندازه فضای آشپزخانه توجه داشته باشید.

استفاده از لامپ توکار سقفی

استفاده از لامپ های توکارسقفی امروزه طرفداران زیادی دارد. بسیاری از افراد به استفاده از آن ها در طراحی دکوراسیون داخلی و نورپردازی آشپزخانه گرایش دارند.

استفاده از این وسایل روشنایی به نوعی جنبه کلاسیک داشته و کارایی بالایی نیز دارد. از جمله عواملی که بسیاری از افراد به استفاده از آن ها علاقمند هستند، تطابق پذیری آن ها با انواع سبک ها و استایل های متفاوت در آشپزخانه می باشد.

همان طور که از اسم این گونه لامپ ها پیداست، در داخل سقف نصب می شوند. استفاده از این لامپ ها مزایا و در عین حال معایبی به همراه دارد.

از جمله مزایای استفاده از لامپ های توکار سقفی، می توان به ساده بودن آن ها اشاره کرد. همین امر قابلیت استفاده از آن ها در  انواع سبک های طراحی را امکان پذیر می کند.

یکی از معایبی که استفاده از این مدل لامپ به همراه دارد، ایجاد سایه در محل شعاع نور می باشد. از این رو به یاد داشته باشید که در کنار استفاده از آن ها باید از انواع لامپ های دیگر و روش های نورپردازی دیگر نیز استفاده نمایید.

هماهنگی رنگ‌ها

اگر می‌خواهید ظاهری ساده در آشپزخانه خود ایجاد کنید، چراغ‌هایی را انتخاب کنید که با کابینت شما هماهنگ باشد. فرم‌ها و رنگ‌ها را برای ظاهری زیبا و یکدست هماهنگ کنید. این آویزهای بزرگ سفید و طلایی در این آشپزخانه سفید و آبی کاملا جفت می‌شوند و ارتفاع نور چشمان شما را بدون از هم‌گسیختگی رنگ و خطوط به سمت بالا می‌کشد.

سخن آخر

مهم نیست که چه منابع نوری را برای آشپزخانه خود انتخاب می کنید، به یاد داشته باشید که همیشه باید در مورد هر چیزی که مربوط به برق است، به ویژه در مناطقی مانند سینک احتیاط کرد. بنابراین، مجله اینترنتی خرید ناب توصیه می کند در هنگام ایجاد هرگونه تغییر نور از متخصصان نورپردازی یا برق کاران مجرب کمک بگیرید.

5/5 - (2 امتیاز)