همه چیز درباره آلوئه ورا

همه چیز درباره آلوئه ورا 

در زندگی امروزی از وسایل آرایشی ، بهداشتی و درمانی متفاوتی استفاده می شود که انواع شیمیایی و گیاهی دارند. اغلب به نظر می رسد استفاده از مواد شیمیایی قیمت بالا و عوارض زیادی دارند و از همین رو افراد به گیاهانی روی می آورند که استفاده از آنها مزایا و معایبی دارد که در مجله اینترنتی خرید ناب به آنها اشاره می کنیم.

با ما همراه باشید.

آلوئه ورا

آلوئه‌ورا گیاهی بدون ساقه یا با ساقه‌ای بسیار کوتاه است. این گیاه ۶۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر رشد می‌کند و از طریق پاگیاه تکثیر می‌شود. برگ آن نیزه‌ای کلفت و گوشتی با لبه‌های دندانه‌دار سفید است و رنگ برگ، سبز تا خاکستری می‌باشد. گل‌های آن در تابستان و بر روی سنبله‌ای می‌رویند که گاه تا ۹۰ سانتی‌متر درازا دارد. گل‌های آن آویخته و دارای کاسبرگ‌هایی ۲–۳ سانتی‌متری هستند.

آلوئه نوع خاصی فتوسنتز دارد که از تبخیر آب گیاه جلوگیری می‌کند.

 کشت آلوئه ورا

آلوئه ورا در بسیاری از نقاط دنیا در محیط‌هایی از جمله خاک‌های سنگلاخی و کم‌آب به‌عنوان گیاه دارویی یا زینتی کشت می‌شود. این گیاه نیاز به آب بسیار کمی دارد و می‌تواند شرایط خشکی را تحمل کند اما مقدار کمی آب برای رشد و شادابی این گیاه مورد نیاز است. آلوئه ورا مقاومت پایینی در مقابل سرمای شدید و برف و یخبندان دارد. این گیاه در برابر آفت‌هایی چون کنه تارعنکبوتی، شپشک آردی و شته تا حدودی مقاوم است. آلوئه ورا برای رشد و نمو نیاز به نور خورشید دارد اما می‌تواند در بعضی مناطق با سایه جزئی نیز سازگار باشد.

مزایای آلوئه ورا

اگر پوستی سالم و یکدست می‌خواهید، بهتر است قبل از مصرف آلوئه ورا درباره‌ مزیت‌های آن با متخصص پوست مشورت کنید.

درمان آفتاب سوختگی

آلوئه ورا با خواص ضد التهابی و خنک کننده ای که دارد، یک درمان مناسب برای آفتاب سوختگی است.یک لایه محافظ برای پوست فراهم می کند، که باعث حفظ رطوبت می شود.آلوئه ورا همچنین غنی از آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی است که می تواند به روند و سرعت بهبود زخم کمک کند.

در مطالعه ای، محققان نتیجه گرفتند که ژل آلوئه ورا می تواند در درمان موضعی بیماری های التهابی پوست مانند قرمزی ناشی از اشعه UV خورشید مفید و موثر باشد.

دارای مرطوب کنندگی

برای مرطوب کردن پوست تان از لایه های ضخیم روغنی استفاده نکنید در عوض ژل آلوئه ورا  را جایگزین کنید که بدون مسدود کردن منافذ پوستتان، آن را نرم و لطیف نگه می دارد.

ژل آلوئه ورا می توان برای درمان پس از اصلاح صورت نیز استفاده کرد، که برخی از خراش ها و سوختگی های ناشی از تیغ را از روی صورت و گردن از بین می برد.

ژل آلوئه ورا
ژل آلوئه ورا

محققان همچنین ثابت کرده اند که ژل آلوئه ورا یک ماده موثر برای بهبود هیدراتاسیون پوست است و به عنوان یک عنصر مفید در فرمولاسیون لوازم آرایشی و درمان پوستهای خشک مورد استفاده قرار می گیرد.

سرعت بخشیدن به روند درمان زخم

از ژل آلوئه ورا  اغلب به عنوان یک درمان موضعی برای بریدگی ها، سوختگی ها و سایر زخم ها استفاده می کنند و به خوبی جواب می دهد.

با مرور ۴ آزمایش و مطالعه انجام شده، متوجه شدند که آلوئه ورا می تواند زمان درمان سوختگی های درجه یک یا درجه دو را تقریباً تا ۹ روز کاهش دهدو جلو بیندازد، که در مقایسه با گروه های کنترلی دیگر فوق العاده خواهد بود.

به گفته برخی از متخصصان و محققان، سرعت تولید سلول پوستی به وسیله ژل آلوئه ورا به دفعات بیشتر از سایر محصولات است.

مبارزه با پیری زودرس پوست

از آنجا که آلوئه ورا غنی از ویتامین های C و E و بتا کاروتن است ، ممکن است برخی از خواص ضد پیری را داشته باشد. خواص ضد التهابی و ضد میکروبی آن نیز توانایی رفع و روشن شدن لکه ها را دارد، همچنین کمک می کند تا چهره شما سالها جوانتر به نظر برسد.

علاوه بر این چنانچه بارها در بخش سلامت نمناک اشاره کرده ایم ، می توان آلوئه ورا را در فرم مکمل برای مبارزه با پیری زودرس به کار برد، و برخی تحقیقات نشان می دهد که حتی تولید کلاژن بدن را افزایش می دهد و الاستیک پوست را فقط در ۹۰ روز افزایش می دهد.

کاهش آکنه و عفونت

افرادی که مبتلا به آکنه هستند، ممکن است که به دلیل خواص ضد میکروبی ژل آلوئه ورا  بخواهند از آن برای درمان استفاده کنند که خواص دیگری را هم به همراه داشته باشد.

خواص ضد عفونی و ضد التهابی آن از پوست در برابر باکتری ها و سایر بیماری های پاتوژن که باعث عفونت و التهاب می شوند، کمک می کنند.ژل آلوئه ورا حاوی ژیبرلین و پلی ساکارید است که رشد سلول های جدید را تحریک می کند و التهاب و قرمزی ناشی از آکنه و جوش را کاهش می دهد.

به عنوان یک قابض و جمع کننده اندازه منافذ پوست را کاهش می دهد. و به از بین بردن چربی، کثیفی و یکروب های بیش از حد کمک می کند. در پزشکی آیورودا از آلوئه ورا  برای درمان پسوریازیس و اگزما نیز استفاده می کنند.

روشن شدن و رفع لکه های پوستی

به دلیل توانایی ژل آلوئه ورا  برای افزایش تولید سلول های پوستی و مبارزه با التهاب و خارش قرمزی، یک درمان طبیعی برای از بین بردن لکه های پوستی و همچنین علائم الاستیک پوست است.

این مواردی که مطالعه کردید ، فواید آلوئه ورا برای پوست بود اما این گیاه مزایای دیگری هم دارد که دانستن آن خالی از لطف نیست.

خواص آلوئه ورا برای مو

یکی از خواص آلوئه ورا تقویت رشد مو‌ و حفظ سلامت مو است. با استفاده از ژل آلوئه ورا بر روی مو و پوست می‌توانید از ریزش مو‌های خود جلوگیری کنید زیرا ژل آلوئه ورا حاوی آنزیمی است که محرک رشد مو است. از دیگر خواص آلوئه ورا این است که یک درمان طبیعی برای خارش پوست سر و خشکی موها است. آلوئه ورا منبعی از مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی است و از این طریق موجب تقویت مو‌های سر می‌شوند. ژل آلوئه ورا حاوی آنزیم‌هایی است که پوست مرده سر را برداشته و رویش مجدد مو توسط فولیکول‌ها کمک می‌کنند. آلوئه ورا مانع از خارش ناشی از شوره و خشکی پوست سر می‌شود.

 خواص آلوئه ورا برای دیابت

آلوئه ورا می‌تواند هایپرگلایسمی  مزمن و مشکلات ناشی از چربی بالا را  در افراد مبتلا به دیابت کاهش دهند. آلوئه ورا یکی از درمان‌های طبیعی برای دیابت است.

 خواص آلوئه ورا برای تقویت سیستم ایمنی

آلوئه ورا حاوی آنزیم‌هایی است که پروتئین‌ها را شکسته و اسید‌های آمینه حاصل را در اختیار سلول‌ها قرار می‌دهد. آلوئه ورا حاوی آنزیم برادی کیناز است که این آنزیم برای نابودی عفونت‌ها به دستگاه ایمنی بون کمک می‌کند. یکی از عنصر‌های ضروری برلی تقویت سیستم ایمنی روی است و آلوئه ورا غنی از روی بوده و با استفاده از آلوئه ورا می‌توان روی لازم براب سیستم ایمتی را تهیه کرد‌. در واقع عنصر روی می‌تواند به بهبود بیماری‌ها، نابودی باکتری‌ها و محافظت از غشای سلولی کمک کند. عنصر روی قسمتی از ساختمان گیرنده‌های هورمونی و پروتئین‌هایی است که در سلامتی، تنظیم حالت روحی و عملکرد دستگاه ایمنی نقش دارند. آلوئه ورا با داشتن خاصیت‌هایی از جمله ضدعفونی‌کنندگی، ضدالتهابی، ضدویروسی و ضدقارچی خود می‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

 خواص آلوئه ورا برای درمان تبخال

یکی دیگر از خواص آلوئه ورا درمان تبخال است. خاصیت ضدویروسی و ضد التهابی از جمله خواص آلوئه ورا هستند که می‌توانتد موجب درنان تب خال شوند. برای درمان تب خال کافی است آلوئه ورا را روی محل تب خال بمالید( لب‌ها). همچنین آلوئه ورا حاوی اسیدهای آمینه، ویتامین B1، B2، B6 و ویتامین C است که در درمان تب خال موثر و مفید هستند.

 خواص آلوئه ورا برای درمان یبوست

آلوئه ورا یک ملین طبیعی است. شیره آلوئه‌ ورا حاوی  آنتراکینون‌هایی است که با افزایش آب روده و ترشح مخاط حرکات روده‌ای را افزایش داده و از یبوست جلوگیری می‌کنند.

سم زدایی طبیعی

نوشیدنی های ساخته شده با آب آلوئه ورا دارای خواص ضد سم زدایی طبیعی هستند، که به طور موثر سیستم گوارش و سیستم گردش خون را تمیز می کند. مصرف خوراکی آلوئه ورا مواد زائد را از قسمت های مختلف بدن جذب کرده و دفع می نماید که این عمل باعث پاک سازی خون از اثرات جانبی داروهای شیمیایی، سیگار، سموم باقی مانده کشاورزی بر روی میوه ها و آلودگی هوا می شود. آلوئه ورا باعث گردش خون بهتر می شود، هنگامی که خون غنی از اکسیژن است، به طور خودکار مواد مغذی را درون سلول ها به طرز ماهرانه ای فراهم می کند.

مهار رشد سرطانی

آلوئه ورا حاوی برخی از ماکروفاژهای موثر است که حجم زیادی از اکسید نیتریک تولید می کند که دارای پتانسیل ضد تومور است. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که این خواص ضد تومور و ایمن سازی ناشی از حضور پلی ساکارید در آلوئه ورا است اما همیشه توصیه می شود که هر نوع درمان سرطان را پس از مشاوره با پزشک شروع کنید.

عوارض و هشدارها

سازمان غذا و داروی آمریکا مصرف موضعی این ژل را ایمن می‌داند، ولی محصولات حاوی آن را بررسی نمی‌کند. به همین دلیل، اگر پس از استفاده از محصولات حاوی آلوئه ورا برای پوست صورت خود، به عارضه‌ی پوستی خاصی دچار شدید، مشکل خود را با داروساز یا پزشک در میان بگذارید.

برای سوختگی‌های شدید یا زخم های بزرگ از آلوئه ورا استفاده نکنید. مدارکی وجود دارد که نشان می دهد آلوئه ورا توان طبیعی بدن شما را در ترمیم زخم های عمیقی که بر اثر جراحی ایجاد شده اند، کاهش می‌دهد.

عوارض آلوئه ورا
عوارض آلوئه ورا

پوست برخی افراد پس از استفاده از آلوئه ورا دچار خارش و سوزش خفیف می‌شود. به هرحال، اگر تا به حال به واسطه‌ی استفاده از ژل آلوئه ورا دچار کهیر یا جوش شده‌اید، به آن حساسیت دارید. بهتر است هرچه سریع‌تر مصرف آن را متوقف کنید.

ژل آلوئه ورا خاصیت میکروب زدایی دارد، اما هیچ گاه آن را روی پوست عفونی استفاده نکنید. لایه‌ی محافظی که آلوئه ورا روی پوست ایجاد می‌کند، روند ترمیم را مختل و عفونت را بدتر می‌کند.

بهتر است ژل آلوئه ورا را نخورید. این کار برای پوست شما هیچ فایده‌ای ندارد، افزون بر این، آلوئه ورا خاصیت ملین دارد و دستگاه گوارش شما را دچار مشکل و ناراحتی می‌کند. بنابراین هیچ گاه آلوئه ورای خوراکی را به کودکان تجویز نکنید.

کاهش سطح قند خون

قبل از شروع مصرف آب آلوئه ورا، مهم است که با پزشک مشورت کنید. ممکن است باعث کاهش شدید سطح قند خون شود، به خصوص اگر دیابتی هستید یا هر بیماری دیگری که با انسولین مرتبط است دارید.

کم آبی بدن

اگر روزانه آب آلوئه ورا می خورید، سعی کنید مصرف خود را کاهش دهید، زیرا تعادل الکترولیت بدن شما را مختل می کند. این ممکن است باعث کم آبی بدن شود و در تغییر رنگ ادرار ظاهر شود.

 ممکن است باعث اسهال شود

از آنجایی که آب آلوئه ورا خاصیت ملین دارد، می تواند در عملکرد روده شما اختلال ایجاد کند و احتمال ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر را افزایش دهد. این ممکن است منجر به اسهال شود.

خستگی ناگهانی

اعتقاد بر این است که آلوئه ورا سطح پتاسیم را در بدن مختل می کند که ممکن است منجر به سردردهای ناگهانی شود. همچنین می تواند منجر به ضربان قلب غیر طبیعی، گرفتگی عضلات و موارد دیگر شود.

کلام آخر

آلوئه ورا منبع خوبی برای درمان طبیعی انواع آسیب‌های پوستی است، اما هنوز مدارک قطعی و صریحی وجود ندارد که همه‌ مزایای آلوئه ورا را تأیید کند. اگرچه مصرف آلوئه ورا روی پوست معمولاً بی خطر است. یادتان باشد کاربرد ژل موضعی آلوئه ورا مشابه استفاده‌ مستقیم گیاه روی پوست نیست.

اگر چند روزی از آلوئه ورا استفاده کردید و نتیجه‌ی مطلوبی به دست نیاوردید، بهتر است با متخصص پوست خود مشورت کنید. آنها با شناختی که از پوست شما دارند، به درمان بهتر آن کمک می‌کنند.

1/5 - (1 امتیاز)