چیدمان سفره هفت سین

چیدمان سفره هفت سین

عید نوروز نزدیک است و همه ما بی صبرانه منتظر عید نوروز و سال جدید هستیم. ورود به سال جدید آیین‌ها و مراسم خاص خودش را دارد. بهتر است که به بهترین نحو این مراسم را برگزار کنیم.

یکی از این آیین‌ها و سنت‌ها چیدن سفره هفت سین است، که شامل سیر، سکه، سمنو، سماق، سبزه، سیب و سرکه می‌شود. البته تخم مرغ رنگی و ماهی قرمز نیز در بعضی سفره‌ها قرار دارد. یکی از دغدغه‌‌های بانوان خوش سلیقه ایرانی تزیین سفره هفت سین و چیدن آن است. تزیین سفره هفت سین بسیار مهم است که ما در مجله اینترنتی خرید ناب و در این مقاله به اصول چینش سفره هفت سین خواهیم پرداخت.

آشنایی با تاریخچه سفره هفت سین

سفره هفت سین زیباترین و مهم‌ترین نماد عید نوروز ایرانیان است که تا آخرین روز عید نوروز یعنی ۱۳ بدر روی زمین یا میز که قدیمی‌ها به آن خوان می‌گفتند گسترده است. سفره هفت سین امروز در محدوده جغرافیایی ایران باستان که علاوه بر ایران شامل کشورهای تاجیکستان، آذربایجان، افغانستان، ترکمنستان، قرقیزستان، قزاقستان و بخش‌های کردنشین عراق، ترکیه و سوریه هنوز هم برگزار می‌شود.

جالب است بدانید برگزاری جشن نوروز در «زنگبار» آفریقا که زمانی سکونتگاه ایرانیان مهاجر به این منطقه بوده هم مرسوم است. هفت سین که به قول عده‌ای زمانی هفت شین یا هفت چین بوده نماد زندگی و حیات است.

تاریخچه سفره هفت سین
تاریخچه سفره هفت سین

اگر چه به نظر می‌رسد تاریخچه هفت سین قدمتی به اندازه تاریخ ایران باستان دارد، اما حقیقت این است که سفره هفت سین ایده‌ مدرن شده آیین‌های قدیمی ایران باستان یعنی هفت امشاسپند است.

انتخاب سفره و ظرف‌های هفت‌سین

از هر سفره یا رومیزی مانند ترمه، پته جقه، پارچه های دست دوز، ابریشمی، و … می توانید استفاده کنید.

برای زیباتر شدن سفره از ظروف هماهنگ و ست استفاده کنید از جمله: ظروف شیشه ای و کریستالی، ظروف سفالی و … استفاده کنید.

اگر از ظروف ساده استفاده می کنید می توانید آن ها را به سلیقه ی خود تزیین کنید. و یا به صورت مدل دار سین های خود را در آن قرار بدهید تقریبا شبیه تزیینات سفره عقد.

در چیدمان سفره هفت سین فقط به چیدن سین ها بسنده نکنید و از گل ماهی و برنج یا گندم، تخم مرغ، گل و آینه و شمع و شمعدان، میوه، آجیل، شیرینی، هم استفاده کنید.

قرآن، شاهنامه فردوسی یا فالنامه حافظ

در سفره هفت سین می توانید یک جلد قرآن، شاهنامه فردوسی یا فالنامه حافظ را قرار دهید و یکی از بزرگان می توانید قرآن قرائت کند و یا فال بگیرد. سپس از لابلای قرآن عیدی هر شخص را می تواند جدا کند و به او بدهد. مهم نیست که مبلغ این عیدی چقدر است، مهم این است که بزرگ ترها هنوز هستند و به بهانه عید دور هم جمع می شویم.

از آینه و شمع غافل نشوید

شاید آینه و شمع از اجزای اصلی هفت سین نباشند، اما باید بدانید که هیچ سفره هفت سینی بدون شمع و آینه کامل نخواهد شد. زیبایی آینه و شمعدان را دست کم نگیرید و در صورتی که به آینه و شمعدان دسترسی ندارید، خودتان دست به کار شوید و با استفاده از یک ایده جذاب یک ست آینه و شمعدان ساده درست کنید. برای این کار می‌توانید از آینه شمعدان عروسی‌تان نیز استفاده کنید.

میز مناسب برای چیدمان هفت سین

سفره هفت سین شما باید روی یک میز مناسب قرار بگیرد که هم جلوه زیبایی داشته باشد و هم اینکه روی میزی نباشد که برای پذیرایی از مهمان یا غذا خوردن به آن نیاز دارید. سعی کنید سفره هفت سین را روی میزی بچینید که تا پایان ۱۳ روز عید سفره هفت سین شیک شما جلوه‌گر خانه‌تان باشد.

سبزه در سفره هفت سین
سبزه در سفره هفت سین

استفاده از میزهایی که کمی بزرگ‌تر هستند برای این کار مناسب‌تر است. اگر به میز بزرگ دسترسی ندارید، می‌توانید از دو یا سه میز در کنار هم استفاده کنید. بهتر است در کنار چیدن سین‌های سفره، برای زیباتر شدن میز هفت سینتان از گلدان گل، ظرف آجیل، میوه و شیرینی نیز استفاده کنید.

خلاقیت در سفره هفت سین

بهتر است ایجاد تنوع و خلاقیت را با کم فکر کردن اعمال کنید و مانند سال های گذشته به چیدمان سفره هفت سین نپردازید. البته مجله اینترنتی خرید ناب تاکید می کند که این خلاقیت همیشه به معنای هزینه کردن زیاد برای سفره هفت سین نیست.

به طور مثال برای تزیین سماق می‌توانید آن را روی توپک‌های یونولیتی بچسبانید و داخل ظرف قرار دهید. یا در میان سکه‌های سفره هفت سین چند گوی رنگی قرار دهید.

استفاده از ظروف چند طبقه

یک ایده ساده و در عین حال شیک و مدرن استفاده از ظروف شیرینی خوری چند طبقه برای چیدمان سفره هفت سین ۱۴۰۲ است. اگر دوست دارید سفره هفت سین امسال شما کاملاً متفاوت و جمع و جور باشد، می‌توانید یک ظرف سه طرفه شیرینی خوری را انتخاب کنید و سین‌های سفره هفت سین را به هر شکلی که دوست دارید داخل این ظرف بچینید.

برای جلوه بخشیدن بیشتر می‌توانید از گل و برگ‌های طبیعی نیز لابه‌لای ظرف استفاده کنید و جلوه‌ای خاص و منحصر به فرد به سفره هفت سینتان ببخشید. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این سبک سفره هفت سین است که می‌توانید آن را در هر قسمتی از خانه که دوست دارید قرار دهید و از تماشای آن لذت ببرید.

سبزه در سفره هفت سین

بهتر است برای کاشت سبزه از ظروف پایه دار غیر شیشه ای استفاده کنید. گاهی برخی از افراد با صبر و حوصله به کاشت سبزی بر روی کوزه یا … می پردازند. برای این کار کافی است یک پارچه تور ظریف یا یک جوراب  پارازین  زنانه یا کمی پنبه را بر روی کوزه بکشید و سپس تخم سبزه های ریزی مانند خاکشیر، حلبه و … را بر روی این تور بمالید.

سبزه در سفره هفت سین
سبزه در سفره هفت سین

برای مالیدن این تخم ها کافی است تور را کمی خیس کنید و سپس سبزه ها را بر روی تور بریزید. بهتر است از تجمع بیش از حد تخم ها در یک منطقه اجتناب کنید زیرا این کار باعث می شود، این تخم ها سبز نشوند و همچنین جایی از کوزه را بدون تخم رها نکنید. بعد از اتمام این کار کوزه را در منطقه ی مناسبی که نور و گرمای کافی داشته باشد قرار دهید و روزانه دو یا سه بار با آبپاش به این تخم ها آب بدهید.

کلام آخر

همانطور که می دانید سال ۱۴۰۲ سال خرگوش است و پیشنهاد مجله اینترنتی خرید ناب این است که از نماد خرگوش هم استفاده کنید.

اگر به دنبال تزیین برای عید نوروز با طرح سفره جدید هستید، می‌توانید از یک شمع یا مجسمه به شکل خرگوش کمک بگیرید و یا از ظروف فانتزی به شکل خرگوش استفاده کنید.

4.7/5 - (4 امتیاز)