خاصیت های خاکشیر

خاصیت های خاکشیر

داخل آشپزخانه همه ما ایرانی‌ها، یک شیشه خاکشیر هست که وقتی گرمازده می‌شویم، مادرانمان با درست کردن یک شربت خنک، ما را از گرمای شدید تابستان، نجات می‌دهند. شاید فکر کنید که این دانه‌های ریز و قهوه‌ای، فقط برای خنک شدن بدن استفاده می‌شوند، اما جالب است که بدانید، خواص خاکشیر، بیشتر از این حرف‌هاست که در مجله اینترنتی خرید ناب با این خواص بیشتر آشنا می شویم.

خاکشیر

خاکشیر یا خاکشی یا شفترک یا خاکشور یا خاکژی گیاهی است از تیره صلیبیان به ارتفاع ۲۰ سانتی‌متر الی یک متر که به طور خودرو در باغ‌ها و صحراها می‌روید. دارای برگ‌هایی با بریدگی زیاد و گل‌های زرد روشن از تیره شب‌بو می‌باشد. از نظر تنوع دو نوع دارد؛ یکی تلخ که دانه‌های آن ریز و رنگ‌هایش مایل به سرخی است و گونه دیگر شیرین که دانه‌های آن بزرگ‌تر بوده و رنگش سرخ تیره می‌باشد. هر دو نوع گیاه یاد شده در اغلب نواحی ایران مخصوصاً دامنه‌های جبال البرز و در بیابان‌ها رشد می‌کند.

خاکشیر گیاهی است علفی یکساله یا دو ساله که ارتفاع ساقه آن تا یک متر نیز می رسد . پائین گیاه کرک دراست در حالیکه بالای آن بدون کرک می باشد.
تخم این گیاه که همان خاکشیر است ریز و کمی دراز و معمولا به دو رنگ وجود دارد یکی از آنها قرمز که دارای طعم کمی تلخ است و دیگری برنگ قرمز تیره می باشد.

خاکشیر

فواید گیاه خاکشیر

خاکشیر و رفع تشنگی

بسیاری از افراد در فصل تابستان احساس تشنگی بیشتری دارند. به همین دلیل دنبال نوشیدنی‌هایی هستند که با خوردن آن بتوانند تشنگی خود را رفع کنند و کمتر تشنه شوند.

شربت خاکشیر با آبلیمو یکی از این نوشیدنی‌ها است. دانه‌های خاکشیر با حبس کردن آب درون خود می‌توانند آب مورد نیاز بدن را به صورت کامل تامین کنند.

البته باید دقت داشته باشید که نباید به صورت افراطی از این شربت استفاده کرد، زیرا شربت خاکشیر حاوی شکر است و شکر نیز برای سلامتی بسیار ضرر دارد.

درمان یبوست

برای درمان یبوست می توانید از خاکشیر استفاده کنید، زیرا خاکشیر به عنوان یک ملین طبیعی و ملایم شناخته می شود که پس از مصرف به افزایش حرکات روده کمک می کند که در نتیجه باعث درمان یبوست می شود. برای درمان یبوست باید از شربت خاکشیر با آب داغ استفاده کنید.

درمان جوش صورت

شاید شما هم از ماسک های خانگی برای از بین بردن جای جوش استفاده کرده باشید اما برای درمان جوش چه کارهایی انجام دادید؟ مجله اینترنتی خرید ناب خاکشیر را به شما پیشنهاد می کند. مخلوط ۲ قاشق غذاخوری خاکشیر با عرق شاه‌تره، عرق کاسنی و عرق بیدمشک ترکیب خوبی برای درمان جوش‌های صورت است. برای استفاده از این مخلوط کافی است یک استکان از هر یک از عرق‌های گیاهی شاه‌تره، بیدمشک وکاسنی را با هم مخلوط کرده و آن را با ۲ قاشق غذاخوری خاکشیر ترکیب کنید. نوشیدن این ترکیب علاوه بر آن‌که جوش‌های صورت را درمان می‌کند برای افرادی که دچار گرفتگی صدا هستند نیز موثر است. مدت درمان با این نسخه دست کم ۳ هفته است و پس از این مدت نتایج بهبود به مرور در چهره بیمار نمایان می‌شود.

رفع شوره سر

خاکشیر دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری است پس روزی ۲ تا ۳ لیوان از آن را بنوشید تا موهایتا دیگر شوره نزند.

رفع شوره سر
رفع شوره سر

تب بر و کاهش دهنده دما بدن

تب افزایش موقت دمای بدن است که معمولاً به دلیل واکنش سیستم ایمنی و در پاسخ به عفونت رخ می‌دهد. گیاه‌ی خاکشی به دو دلیل می‌تواند به درمان تب و کاهش دمای بدن کمک کند:

  • گلوکز اینولات خاکشی خاصیت آنتی بیوتیکی دارد.
  • خاکشی از طریق کاهش ترشح تیروکسین (هورمون تیروئید) باعث کاهش متابولیسم پایه می‌شود.

رفع مشکل اسهال

شاید از خودتان بپرسید، خاکشیر که یک ملین بوده و به رفع یبوست کمک می‌کند، چگونه می‌توان در درمان اسهال هم مؤثر باشد؟ باید به این نکته اشاره کنیم که اگر آن را به همراه آب گرم میل کنید، به رفع یبوست کمک خواهید کرد! اما جالب اینجاست که مصرف آن به همراه آب سرد، در بهبود اسهال، به بیماران کمک می‌کند.

رفع بوی بد دهان

خاکشیر بدن را سم زدایی کرده و به دفع خلط‌های موجود در سیستم تنفسی کمک می‌کند، در نتیجه بوی بد دهان را از بین می‌برد. برای درمان بوی بد دهان هر روز عصر یک لیوان خاکشیر و ترنجبین بنوشید.

درمان کبد چرب

دیورتیک های طبیعی اگر به درستی مصرف شوند می تواند علاوه بر سم زدایی کبد، به پاک سازی کبد نیز کمک شایانی کنند. خاکشیر به عنوان یک دیورتیک طبیعی شناخته می شود و می تواند برای پیشگیری و درمان بیماری های شایع کبدی مثل کبد چرب نیز مفید عمل کند.

خواص خاکشیر برای رفع آکنه و لک صورت

خاکشیر دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری است و آکنه و جوش را درمان می کند و صورت را پاکسازی می نماید.برای درمان جوش فقط کافیست ۲ قاشق غذاخوری خاکشیر را با یک دوم فنجان عرق شاه تره و کاسنی مخلوط کنید و سه هفته بخورید.

خاکشیر می تواند پوست صورت را روشن کند و لک های پوستی را درمان نماید. بهتر است ۲ قاشق غذاخوری خاکشیر را با ترنجبین خیسانده شده و صاف شده مخلوط کنید و ۳ هفته بخورید.

خاکشیر و ریه

خاکشی برای بیماران مبتلا به مشکلات ریوی و افرادی که ترشحات غلیظ در سینه دارند، مفید است و باعث خارج شدن خلط سینه می‌شود. همچنین می‌تواند علائم بیماری آسم را کاهش دهد. در مبتلایان به بیماری آسم راه‌های هوایی باریک و متورم می‌شوند و بیمار دچار تنگی نفس، سرفه و خس خس سینه می‌شود. آسم درمان ندارد، اما علائم آن را می‌توان کنترل کرد.

فواید خاکشیر در دوران بارداری

در دوران بارداری بایدها و نباید های فراوانی وجود دارد که یکی از این نباید ها این است که چرا نباید در دوران بارداری رنگ مو گذاشت و چه چیزهایی نباید خورد و از چه چیزهایی باید استفاده کرد. اما مصرف خاکشیر برای خانم های باردار خوب است یا بد؟

مصرف این گیاه برای زنان بارداری که در این دوران به مشکل یبوست برخورده‌اند، توصیه می‌شود. اما نکته مهمی که باید به آن بپردازیم، مقدار مصرف این گیاه در دوران بارداری است. در کنار خواصی که دارد، اگر بیش از حد استفاده شود، عوارضی هم به همراه دارد. مثل شل شدن دهانه رحم در هفته‌های اول بارداری، که منجر به سقط جنین خواهد شد. پس حتماً در مقدار مصرف آن دقت داشته باشید.

فواید خاکشیر در دوران بارداری
فواید خاکشیر در دوران بارداری

دفع سنگ کلیه

خاکشیر یک ادرار آور طبیعی است و باعث افزایش تولید ادرار می‌شود، بنابراین به دفع سموم بدن و سنگ کلیه کمک می‌کند.

نوشیدن شربت خاکشیر و ترنجبین به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند. برای تهیه شربت خاکشیر و ترنجبین ۳ قاشق غذاخوری ترنجبین را در یک لیوان آب بریزید و پس از چند ساعت این محلول را صاف کنید. سپس ۲ قاشق غذاخوری خاکشیر به آن اضافه کنید. نوشیدن روزانه این دمنوش به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند.

چاقی صورت و افزایش وزن

اگر از کمبود وزن رنج می برید و بیش از حد لاغر هستید می توانید از خاکشیر برای افزایش وزن استفاده کنید. برای اضافه وزن و چاقی صورت باید خاکشیر را به همراه یک لیوان شیر مخلوط کنید و هر روز صبح میل کنید. این کار علاوه بر افزایش اشتها باعث تقویت معده نیز می شود.

چه کسانی نباید خاکشیر بخورند؟

  • افرادی که ورم و زخم معده دارند باید خاکشیر را به مقدار کم مصرف کنند.
  • افرادی که طبع سرد دارند و از بیماری های روماتیسم و آرتروز رنج می برند، باید شربت خاکشیر را عسل و عرق نعناع مصرف کنند.
  • برخی از افراد با خوردن خاکشیر سردرد می گیرند این افراد باید خاکشیر را با کتیرا مصرف کنند.
  • برای جلوگیری از سنگ کلیه خاکشیر را چندین بار بشویید و ۱۲ ساعت در آب خیس کنید.

سخن پایانی

باز هم مثل همیشه از اینکه مجله اینترنتی خرید ناب را برای مطالعه انتخاب کردید از شما سپاسگزاریم و یادآور می شویم که بعضی از افراد هنگامیکه خاکشیر می‌‌خورند ممکن است سردرد بگیرند اینگونه اشخاص باید خاکشیر را با کتیرا بخورند.

5/5 - (2 امتیاز)