سرکه سیب و خواص آن

سرکه سیب و خواص آن

امروزه با طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها روبرو هستیم که استفاده از داروهای شیمیایی برای درمان می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. بنابراین بهتر است با خواص درمانی خوراکی های طبیعی آشنا شویم.

سرکه سیب یکی از ترکیبات موثری است که در درمان بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها کاربرد دارد. مجله اینترنتی خرید ناب در این مطلب به بررسی خواص سرکه سیب می‌پردازد.

سرکه سیب

سرکه سیب دراثر تخمیر سیب با مخمرها تولید می‌شود. مخمرها قند موجود در سیب را به الکل تبدیل می‌کنند. سپس باکتری‌هایی به این مخلوط اضافه می‌شوند و الکل را به استیک اسید تبدیل می‌کنند. درحدود ۵ تا ۶٪ سرکه‌ی سیب از استیک اسید ساخته شده است. استیک اسید در دسته‌ اسیدهای ضعیف قرار می‌گیرد.

سرکه سیب 
سرکه سیب

با این‌حال مقادیر بالای آن خاصیت اسیدی نسبتا بالایی ایجاد می‌کند. سرکه سیب علاوه بر استیک اسید، محتوی آب، سایر اسیدها، ویتامین ها و مواد معدنی است.

خاصیت ضد عفونی کننده

در طب سنتی و از گذشته‌های دور که مواد ضدعفونی‌کننده کمتر بودند، از سرکه سیب برای ضدعفونی کردن سطوح و حتی درمان قارچ، شپش، عفونت گوش و حتی زگیل استفاده می‌کردند.

سرکه سیب به دلیل اسیدی که در آن وجود دارد، خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد و همچنین می‌تواند در افزایش ماندگاری مواد غذایی تاثیرگذار باشد.

کمک به کاهش وزن

سرکه سیب یکی از مواد غذایی لاغر کننده محسوب می شود. یک مطالعه کوتاه مدت در ژاپن روزانه ۱۵ میلی‌لیتر سرکه سیب مخلوط با ۲۵۰ میلی‌لیتر آب را به عنوان نوشیدنی در کنار رژیم غذایی معمول مردان و زنان دارای اضافه وزن افزود و وزن آن‌ها در طی ۱۲ هفته حدود یک کیلوگرم کاهش یافت اما پس از چهار هفته به سطح معمول بازگشت.

یک مطالعه دیگر در بریتانیا نشان داد که ممکن است سرکه بتواند از طریق ایجاد حالت تهوع صبحگاهی اشتها را سرکوب کند که مسلما طرفدار زیادی نخواهد داشت. برخی دیگر ادعا می‌کنند که مصرف سرکه سیب همراه با وعده‌های غذایی به هضم سریع‌تر پروتئین‌ها و تولید سطوح بالاتری از هورمون رشد کمک می‌کند اما متأسفانه هیچ مدرکی برای حمایت از چنین ایده‌هایی وجود ندارد.

همچنین، این ادعا که پکتین موجود در سرکه‌ با ایجاد احساس سیری طولانی‌تر به کاهش وزن کمک می‌کند، این واقعیت را نادیده می‌گیرد که پکتین موجود در سیب در سرکه سیب یافت نمی‌شود.

بهداشت دهان با سرکه سیب

برای درمان التهاب و آسیب های دهان و گلو ، از دهان شویه حاصل از نصف قاشق چای خوری سرکه سیب در یک لیوان آب استفاده کنید. در موارد گلودرد، غرغره با مخلوط سرکه سیب و آب نیز اغلب توصیه می شود.

از سرکه سیب به عنوان وسیله ای برای سفید شدن دندان نیز استفاده شده است. ولی از آنجا که سرکه سیب به مینای دندان ضرر می زند ، بنابراین این روش سفید کننده توصیه نمی شود.

شفافیت مو ها

روش های ساخت لوسیون خانگی را حتما در مجله اینترنتی خرید ناب مرور کرده و به خاصیت سرکه سیب برخورد کرده اید. سرکه سیب موهای شما را شفاف کرده و موجب درخشندگی آن می‌شود.

برای این کار، درون ظرف شامپوهای قدیمی و خالی شده، نصف قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک پیمانه آب مخلوط کرده و پس از شامپو زدن، روی موهای خود بریزید و این کار را چند بار در هفته انجام دهید.

سرکه سیب و گلودرد

زمانی که احساس کردید گلودرد دارید، از سرکه سیب استفاده کنید. از آنجایی که بیشتر میکروب ها در محیط اسیدی نمی توانند زنده بمانند استفاده از این ماده برای تسکین گلودرد مفید خواهد بود. کافیست یک چهارم پیمانه سرکه سیب را با یک چهارم پیمانه آب گرم ترکیب کنید و هر چند ساعت یکبار آن را غرغره نمایید.

سرکه سیب و گلودرد
سرکه سیب و گلودرد

کنترل سطوح قند خون

برای افرادی که بیماری دیابت دارند، فیبر غذایی موجود در سرکه سیب بسیار مناسب است. بر اساس یک گزارش تحقیقاتی منتشر شده توسط انجمن دیابت آمریکا، مصرف دو قاشق غذاخوری سرکه سیب قبل از خواب می‌تواند سطح قند خون ناشتا را کاهش دهد.

همچنین ثابت شده است که سرکه سیب به طور قابل توجهی باعث بهبود حساسیت به انسولین در کسانی که با مقاومت به انسولین یا دیابت نوع ۲ روبرو شده‌اند، می‌شود.

تاثیر سرکه سیب بر معده

مشکلات و ناراحتی‌های شایع معده مانند گوارش کند یا سنگین و اختلالات شکمی با مصرف سرکه سیب تسکین می‌یابد. سرکه سیب با کم کردن میزان اسیدیته معده، به بهبود علائم سوزش سردل کمک می‌کند.

به همین دلیل به کسانی که از مشکلات گوارشی رنج می‌برند توصیه می‌شود برای بهره‌مندی از خواص سرکه سیب برای معده بعد از غذا، به خصوص غذاهای چرب و سنگین یک قاشق غذاخوری سرکه سیب میل کنند تا بروز علائم کاهش پیدا کند.

خواص سرکه سیب با عسل طبیعی موجب متعادل کردن اسید معده و جلوگیری از سوزش سر دل می‌شود. همچنین در مواردی که فردی مبتلا به التهاب مری باشد، خواص سرکه سیب خانگی می‌تواند به عنوان داروی ضد التهابی و تسکین دهنده‌ی مری موثر واقع شود.

خواص سرکه سیب برای قلب

سرکه می‌تواند سطح کلسترول و تری گلیسیرید در بدن را کاهش دهد و همچنین فشار خون را تنظیم کند. بنابراین، احتمالاً مصرف منظم آن می‌تواند به سلامت قلب کمک نماید. پیروی از یک رژیم غذایی سالم همراه با مصرف سرکه سیب می‌تواند قلب و سلامت کلی بدن شما  را بهبود بخشد.

چرا که سرکه سیب سرشار از اسید استیک است و همچنین آنزیم‌ها و باکتری‌هایی در سرکه سیب زندگی می‌کنند که می‌توانند فواید بیولوژیکی قوی داشته باشند. یک سرکه سیب با کیفیت، همچنین حاوی مقدار کمی پتاسیم، اسیدهای آمینه و آنتی اکسیدان هایی است که به سلامت فیزیکی بدن و بهبود عملکرد قلب کمک می‌کنند. سرکه سیب می‌تواند کلسترول را کاهش داده و سلامت قلب را بهبود بخشد.

مصرف این ماده می‌تواند به کاهش کلسترول، سطح تری گلیسیرید و فشار خون کمک کند.

رفع بوی بد پا

سرکه‌ سیب می‌تواند با بوی بد بدن مبارزه کند و این مورد در سلامت و بهداشت پا هم صدق می کند و همه‌ اینها به خاطر توانایی سرکه‌ سیب در متعادل‌سازی PH پوست است.

با این کار، سرکه‌ سیب باکتری‌های تولید‌کننده‌ بوی بد پا را از بین می‌برد. یک دستمال کاغذی را با مقداری سرکه‌ سیب بخیسانید و روی پاهای خود بمالید.

رفع بوی بد پا
رفع بوی بد پا

سلامت پوست با سرکه سیب

سلامت پوست در همه حالات مهم است حتی سلامت پوست در سفر کردن. سرکه سیب یک درمان رایج برای بیماری های پوستی مانند پوست خشک و اگزما است.پوست به طور طبیعی کمی اسیدی است. استفاده از سرکه سیب موضعی می تواند به تعادل مجدد pH طبیعی پوست کمک کند و سد محافظ پوست را بهبود بخشد.
از سوی دیگر، صابون های قلیایی و پاک کننده ها می توانند اگزما را تحریک کرده و علائم را بدتر کنند.سرکه سیب با توجه به خواص ضد باکتریایی خود، در تئوری می تواند از عفونت های پوستی مرتبط با اگزما و سایر بیماری های پوستی جلوگیری کند.برخی افراد از سرکه سیب رقیق شده برای شستشوی صورت یا تونر استفاده می کنند.

کلام آخر

تأثیرات سرکه سیب ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. شاید برخی از ادعاها در مورد خواص سرکه سیب در مورد شما مفید واقع نشود. ولی در هر حال شکی نیست که این ماده فواید زیادی برای ما دارد.

اگر شما هم خواصی از سرکه سیب می دانید که در مقاله امروز مجله اینترنتی خرید ناب به آن اشاره نشد، با ما و دوستان خود در میان بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)