راه های درمان آفتاب سوختگی

راه های درمان آفتاب سوختگی

فصل گرما از راه رسیده است و خورشید بیش از هر زمان دیگری دست‌ودل‌بازی خود را به رخ می‌کشد. گاهی‌اوقات با وجود استفاده از انواع و محصولات مراقبت از پوست، باز هم دردی از دردهای آفتاب سوختگی درمان نمی‌شود.

سوختگی، خارش و دردی که می‌تواند تمام لذت‌های آب‌تنی و گشت‌و‌گذار در فصول گرم سال را به فراموشی بسپارد. برای درمان آفتاب سوختگی چه باید کرد؟ برای رسیدن به جواب این سوال با مجله اینترنتی خرید ناب همراه شوید.

آفتاب‌سوختگی

آفتاب‌سوختگی ناشی از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید است و در هر زمان از سال امکان‌پذیر است. همچنین سولار و تخت برنز کننده نیز می‌تواند دلیل آفتاب‌سوختگی خفیف تا شدید باشد.

برای بیشتر افراد، آفتاب‌سوختگی شدید معمولا در تابستان (به دلیل قوی‌تر و شدیدتر بودن پرتوهای خورشیدی) رخ می‌دهد که می‌تواند در عین آزاردهنده بودن، مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد.

آفتاب سوختگی
آفتاب سوختگی

جالب است بدانید مطابق با آمارها:

  • حداقل یک نفر از هر ۳ بزرگسال در طول سال، دچار آفتاب‌سوختگی می‌شوند.
  • یک یا چند آفتاب‌سوختگی شدید در دوران کودکی یا نوجوانی احتمال ابتلا به ملانوم را در سنین بالاتر افزایش می‌دهد.
  • اگر یک فرد در هر سنی ۵ بار یا بیشتر، آفتاب‌سوختگی شدید را تجربه کرده باشد، خطر ابتلا به ملانوم در آن فرد دو برابر می‌شود.
  • آفتاب‌سوختگی شدید و درمان نشده، به‌راحتی می‌شود باعث شوک و حتی مرگ شود زیرا گردش خون در اندام‌های حیاتی را مختل می‌کند.

در ادامه به راهکارهای درمان آفتاب سوختگی خواهیم پرداخت.

خیساندن پوست در شیر

غوطه‌ور کردن پوست در شیر اثر مفیدی بر درمان آفتاب سوختگی پوست دارد. البته، باید از شیر سرد استفاده کنید. چربی شیر و pH مناسب آن، برای آفتاب سوختگی خیلی مفید است.

اگر شیر کافی ندارید که ظرفی را پر کند تا بتوانید پوستتان را در آن شناور کنید، می‌توانید، ابتدا یک حوله کوچک و کاملاً تمیز را در یک کاسه شیر سرد بگذارید تا به طور کامل به شیر آغشته شود، سپس به آرامی، در نقاطی از پوستتان که آفتاب سوخته شده بگذارید.

با کمک شیر یک لایه پروتئینی روی پوست شما به وجود می‌آید. این لایه گرما، درد و حساسیت را کاهش می‌دهد.

روغن تراپی با روغن نارگیل

 روغن نارگیل چند منظوره سرشار از چربی‌های طبیعی مانند اسیدهای لینولئیک و لورئیک است، که خاصیت مرطوب کنندگی و ضد التهاب دارند. این روغن کمک می‌کند که پوست دائم مرطوب بماند و با استفاده از آب میان بافتی سوختگی به عمق پوست نفوذ نکند.

این روغن برای درمان تورم، سوزش و خارش استفاده می‌شود. همچنین برای کنترل تورم و درد ناشی از آفتاب سوختگی می‌توان از روغن نارگیل استفاده کرد. برای استفاده از این محصول لازم است روزانه محل آفتاب سوختگی را با استفاده از این روغن چرب کرده و اجازه دهید که روغن به عمق پوست نفوذ کند.

آب خنک

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای درمان التهاب که مجله اینترنتی خرید ناب به شما معرفی  میکند، خنک کردن ناحیه‌ ملتهب شده است. یک روش عالی برای درمان فوری آفتاب‌سوختگی این است که با آب خنک دوش بگیرید یا در وان حمام دراز بکشید.

حواستان باشد که پوستتان را محکم نمالید و از صابون استفاده نکنید. بعد از تمام شدن، برای جلوگیری از تحریک پوست، به‌آرامی روی آن ضربه بزنید و اجازه دهید مقداری آب روی پوست بماند.

ژل طبیعی گیاه آلوئه‌ورا

گیاه آلوئه‌ورا از به دو قسمت تقسیم کنید و ژل میان آن را خارج کنید. سپس به مدت نیم ساعت در یخچال قرار دهید و این ژل خنک شده را روی پوست خود قرار دهید.

ژل آلوئه ورا
ژل آلوئه ورا

درمان آفتاب سوختگی با نخودفرنگی منجمد

آفتاب سوختگی درد دارد. خدا نصیب نکند ولی وقتی دچارش بشوید، فقط به‌دنبال چیز سردی می‌گردید که دردتان را تسکین بدهد. برای این کار می‌توانید مقداری یخ درون کیسه‌ای پارچه‌ای بریزید و آن را روی ناحیه‌ی آفتاب‌سوخته بگذارید.

این کار باعث می‌شود بخشی از گرمای پوست گرفته بشود، رگ‌ها منقبض شوند و درنتیجه از میزان التهاب نیز کاسته خواهد شد. اگر یخ در دسترس نبود به سراغ فریزر بروید و از موادغذایی فریزشده مانند نخودفرنگی منجمد یا هر چیز دیگری که در فریزر پیدا کردید، استفاده کنید.

فقط باید به خاطر داشته باشید که این بسته‌ها را مستقیما و بدون پوشش پارچه‌ای، روی ناحیه‌ی آفتاب‌سوخته قرار ندهید.

ساخت یک کرم موضعی

برای درمان آفتاب سوختگی یک منطقه از پوستتان (مثل انگشت یا لب‌هایتان)، می‌توانید یک قرص آسپیرین بدون روکش (مثلاً آسپیرین ۱۰۰ یا ۳۲۵ میلی‌گرم) را در یک قاشق غذاخوری خرد کنید. بعد آن را در چند قطره آب خنک حل کنید و یک خمیر بسازید.

در پایان، این خمیر را روی منطقه آسیب دیده بمالید. البته، مراقب باشید لب‌هایتان را با زبانتان خیس نکنید. زیرا این خمیر بسیار تلخ است.

بگذارید این خمیر ۵ دقیقه روی محل آسیب دیده باقی بماند. سپس، آن را با آب بشویید.
زمانی که منتظرید تا ترکیبات این خمیر جذب شود، می‌توانید برای کاهش درد و التهاب خود یکی از همان قرص‌های آسپیرین را بخورید.

استفاده از مرطوب‌کننده

بعد از درمان اولیه‌ی آفتاب‌سوختگی، همچنان باید از پوست مراقبت کنید. یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید برای جلوگیری از پوسته‌‌پوسته شدن پوست، یا به حداقل رساندن این عارضه انجام دهید، مرطوب کردن منظم ناحیه‌ی مدنظر است.

از مرطوب‌کننده‌ی بدون رنگ و رایحه استفاده کنید که روی آن «مناسب برای پوست‌های حساس» نوشته شده است. این کار تحریک پوست را به حداقل می‌رساند.

استفاده از سرکه سیب

با ترکیب برابر سرکه سیب و آب و استفاده از این محلول روی قسمت‌های آسیب‌دیده به درمان سوختگی می‌توان کمک کرد.

سرکه سیب 
سرکه سیب

عسل

عسل طبیعی یا ارگانیک یک مرهم برای درمان آفتاب سوختگی است. پدر و مادرها پیشنهاد می‌کنند با استفاده از آن سوختگی خود را درمان کنید.

مطالعات نشان می‌دهد که عسل طبیعی ممکن است بهتر از برخی کرم‌ها و پمادهای آنتی بیوتیک عمل کند و روند بهبود پوست، کاهش عفونت و به حداقل رساندن درد را سرعت بخشد.

پماد آنتی اکسیدان

لوسیون‌ها و کرم‌های موضعی حاوی ویتامین C، E و رسوراترول انتخاب‌های مناسبی برای مقابله با آفتاب‌سوختگی هستند. آنتی اکسیدان‌ها از قابلیت نفوذ در پوست و ترمیم آن برخوردار هستند و تولید رادیکال‌های آزاد آسیب زننده به سلول‌های پوست را محدود می‌کنند. آنتی اکسیدان‌ها با سالم و شاداب نگه داشتن پوست نشانه‌های پیری را نیز کاهش می‌دهند.

بسیاری از فراورده‌های موضعی روشن کننده پوست را می‌توانید به راحتی از داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها تهیه کنید. این فراورده‌ها مشکلات رنگدانه‌ای ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب را برطرف می‌کنند.

چه وقت باید به پزشک مراجعه کنید؟

گاهی‌اوقات آفتاب سوختگی‌ها به‌سادگی و با درمان‌های خانگی بهبود پیدا نمی‌کنند. اگر دچار حالت تهوع، خارش حاد، تب، غش، تاول‌های زیاد و ضعف عمومی هستید یا اگر قسمتی از پوست‌تان به رنگ بنفش درآمد، باید به پزشک مراجعه کنید تا برای‌تان دارو تجویز کند.

دقت کنید که اگر آفتاب سوختگی روی بدن شما در حال گسترش است، احتمال پخش شدن عفونت در بدن وجود دارد.

برخی داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، آرام‌بخش‌ها و داروهای ضدقارچ، ممکن است حساسیت به نور خورشید را بالا ببرند. قرص‌های ضدبارداری، ادرارآور و داروهای دیابت و حتی برخی از لوسیون‌های خانگی پوستی، خطر آفتاب سوختگی را افزایش می‌دهند.

کلام پایانی

اکنون روش‌های طبیعی متنوعی را برای درمان آفتاب سوختگی در منزل یاد گرفته‌اید، اما بهترین کار این است که دفعه بعد که تصمیم گرفتید از طبیعت و آفتاب لذت ببرید، پیش از آن از کرم ضد آفتاب مناسب استفاده کنید.

هر بار آفتاب‌سوخته شدن، نه تنها تعداد چین و چروک صورت و لکه‌های پوست در میانسالی را افزایش می‌دهد، بلکه شانس ابتلا به سرطان پوست را نیز بسیار بیشتر می‌کند. پس مجله اینترنتی خرید ناب تاکید می کند استفاده از ضد آفتاب را حتی در روزهای ابری و فصول سرد سال نیز فراموش نکنید.

5/5 - (1 امتیاز)