خاصیت های شیر سویا

خاصیت های شیر سویا

بسیاری از افرادی که نمی‌توانند شیر گاو بخورند، به عنوان جایگزین به شیر سویا روی می‌آورند؛ اما شیر سویا واقعا چیست و چه مزایایی دارد؟
شمار کسانی که به گیاه‌خواری گرایش پیدا می‌کنند، روز به روز افزایش می‌یابد. علاوه بر آن تعداد افرادی که به لاکتوز و لبنیات حساسیت دارند و هم‌چنین کسانی که به هر دلیل دیگری نمی‌توانند شیر گاو مصرف کنند، کم نیست.

به این ترتیب سهم شیر سویا، که به اعتقاد عام جایگزین مناسبی برای شیر گاو است، از بازار افزایش یافته و امروز وارد سبد خرید از ما شده است. به همین دلیل مناسب دیدیم که این مطلب را به شیر مزایای سویا اختصاص داده و آن را در مجله اینترنتی خرید ناب بررسی کنیم.

شیر سویا

شیر سویا یک نوشیدنی است که از دانه‌های سویای خیس‌خورده و آسیاب‌شده به دست می‌آید. تولیدکنندگان این مایع به دست آمده را می‌جوشانند و صاف می‌کنند تا بافتی مانند شیر گاو به دست بیاورد.

شیر سویای شرکتی که در بیشتر فروشگاه‌ها پیدا می‌شود ممکن است حاوی مواد دیگری از جمله انواع طعم‌دهنده‌ها، قند، همراه با ویتامین و مواد معدنی اضافه‌شده باشد که منجر به افزایش ارزش غذایی آن می‌شوند. این موضوع روی کیفیت و قیمت شیر سویا تأثیر زیادی می‌گذارد.

شیر سویا
شیر سویا

این نوشیدنی شباهت زیادی به شیر گاو دارد و یک جایگزین عالی برای آن به شمار می‌رود. کسانی که به دلیل گیاهخوار بودن یا حساسیت داشتن از لبنیات استفاده نمی‌کنند معمولا به سراغ شیرهای گیاهی مانند شیر سویا می‌روند تا بدون نیاز به محصولات حیوانی مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را تأمین کنند.

کاهش دهنده کلسترول بدن

سویا در برخی از موارد با خاصیت های خاکشیر اشتراکاتی دارد که می تواند باعث کاهش کلسترول بدن شود. شیر سویا سطح لیپید پلاسما را بهبود می بخشد و ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را در افراد دارای کلسترول بالا کاهش می دهد. افراد دارای کلسترول بالا می توانند با جایگزین کردن شیر سویا تا حد زیادی این مشکل را کنترل نمایند.

فواید این ماده در بدنسازی

به دلیل ارزش غذایی بالای این محصول، مصرف شیر سویا در بدنسازی و رژیم های غذایی مربوط به آن ، توصیه می شود. با این حال شیر معمولی به دلیل داشتن پروتئین های کازئین و پنیر می تواند بسیار مقوی تر باشد.

کاهش خطر بروز پوکی استخوان

مصرف شیرسویا در کاهش علائم یائسگی و پیشگیری از پوکی استخوان بسیار مؤثر است .در حقیقت کمبود هورمون ‌های جنسی در یائسگی باعث مختل شدن جذب کلسیم شده و به دنبال آن پوکی استخوان ظاهر می‌شوند. شیر سویا حاوی ترکیبات ایزوفلاوینی است که این ترکیبات می‌ توانند به عنوان هورمون‌‌های جنسی عمل کنند.

بهبود سلامت قلب

شیر سویا حاوی پروتئینی است که برای رشد ضروری است. پروتئین‌ها از اسیدهای آمینه تشکیل‌شده‌اند که به‌عنوان عناصری مفید در جلوگیری از اختلالات مختلف دخیل در سلامتی شناخته‌شده‌اند. محتوای اسیدآمینه و ایزوفلاون ها پروتئین سویا همچنین باعث کاهش LDL-کلسترول می‌شود.

مطالعات دیگر نشان داده‌اند که ایروافلون ها باعث کاهش سطح کلسترول سرمی در افراد سالمند مرد می‌شوند و بنابراین مصرف  و فواید شیر سویا به‌عنوان یک روش مؤثر برای بهبود سلامت قلبی عروقی است که مجله اینترنتی خرید ناب سفارش می کند اگر مشکل قبلی دارید برای مصرف شیر سویا با دکتر خود مشورت کنید.

بهبود سلامت قلب
بهبود سلامت قلب

درمان دیابت نوع ۲

شیر سویا با کلسیم بالا و چربی کمی که دارد از بهترین انتخاب های غیر لبنی برای وعده غذایی دیابتی ها است.شیر گاو به‌طور طبیعی حاوی لاکتوز است، اما شیر سویا لاکتوز ندارد و به‌همین دلیل، بهترین نوشیدنی سالم برای بیماران مبتلا به بیماری دیابت نوع ۲ محسوب می‌شود.

علاوه‌براین، شیر سویا حاوی تنها ۲٪ چربی است و شاخص گلیسمی پایین آن نیز این نوشیدنی را به یک انتخاب خوب برای بیماران مبتلابه قندخون بالا تبدیل می‌کند. همچنین، شیر سویا به‌عنوان یک منبع غنی از فیبر، این پتانسیل را دارد که با کاهش سرعت تبدیل نشاسته به گلوکز، سطح گلوکز خون را ثابت نگه دارد.

وجود ایزوفلاون‌ها در شیر سویا نیز آن را به یک آنتی‌اکسیدان فوق‌العاده برای حذف رادیکال‌های آزاد مضر تبدیل می‌کند. شیرسویا از بهترین انتخاب های غیر لبنی برای وعده غذایی دیابتی ها است.

کاهش دهنده حساسیت

شیر سویا فاقد لاکتوز و ماده ای به نام کاسئین می باشد. کاسئین در شیر گاو موجود است و یک پروتئین خاص است که باعث تشدید علائم آلرژی در افراد مبتلا به حساسیت می شود.

این ماده باعث افزایش مخاط و اختلال در سیستم ایمنی بدن می شود و به همین دلیل مصرف شیر در دوران سرماخوردگی همراه با عفونت گوش یا برونشیت مزمن به کودکان پیشنهاد نمی شود. به همین دلیل می توان شیر سویا را جایگزین شیر معمولی کرد تا پروتئین مورد نیاز کودک به او برسد.

خواص شیر سویا در بارداری

محققان بر این باورند زنانی که از طریق کاشت تخمک بارور شده اند با مصرف این نوشیدنی عمل باروری آن ها تا ۶ برابر موفقیت آمیز تر از کسانی است که از این ماده استفاده ننموده اند.
اگر بخواهیم این آمار را از طریق ارقام اعلام کنیم باید بگوییم احتمال باروری کسانی که این ترکیب را مصرف کرده اند ۵۰ درصد و کسانی که مصرف نکرده اند ۹ درصد بوده است.
همچنین این ترکیب احتمال سقط جنین را نیز کاهش میدهد.

اثر ضد افسردگی

شیرسویا حاوی مقدار زیادی از مجموعه‌ی ویتامین B است؛ یکی از اعضای این مجموعه، ویتامین B6 است که جهت بهبود و حفظ ثبات خلق و خو کاربرد دارد. علاوه بر آن، منیزیوم موجود در شیرسویا نیز برای افزایش سطح سروتونین در بدن مفید است؛ سروتونین دارای اثر ضد افسردگی است و استرس را کاهش می‌دهد.

اثر ضد افسردگی
اثر ضد افسردگی

امراض بعد از یائسگی

فواید شیر سویا ما را در حل از بسیاری از مسائل مربوط به‌سلامت در دوران پس از یائسگی کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که ایزوفلاون ها ممکن است در حفظ سطح استروژن در زنان یائسه کمک کند. مصرف شیر سویا توسط زنان یائسه ممکن است در پیشگیری از بیماری‌های ناشی از کاهش طبیعی هورمون استروژن مؤثر باشد.

اثرات آنتی‌اکسیدانی ایزوفلاون سویا ممکن است در کاهش بیماری‌های مزمن خاص، به‌خصوص سیستم قلبی عروقی مفید و کارا باشد.

کمک به کاهش وزن

تجزیه و تحلیل ۴۶ کارآزمایی روی مردان و زنان بالغ با سطح کلسترول بالا نشان داد مصرف ۲۵ گرم پروتئین سویا به‌طور روزانه به مدت شش هفته، سطح کلسترول LDL را ۳ تا ۴ درصد کاهش داده است.

این نوشیدنی به دلیل فیبر و پروتئین بالا، برای درمان چاقی و فشارخون بالا مفید شناخته شده است. ترکیب شیر سویا با رژیم غذایی کم‌چرب می‌تواند به افراد کمک کند ضمن کاهش وزن، توده عضلانی خود را نیز حفظ کنند.

چه کسانی نباید به سراغ شیر سویا بروند

اگر به سویا حساسیت دارید باید از مصرف شیر سویا خودداری کنید. ولی بقیه‌ی مردم، حتی زنان باردار هم می‌توانند این ماده‌ی غذایی را مصرف کنند و از فواید آن بهره‌مند شوند. در حقیقت، شیر سویا برای بارداری بسیار مفید است و منجر به رشد بهتر جنین می‌شود.

جدا از این، کسانی هم که پیشتر سرطان سینه داشته‌اند می‌توانند با میانه‌روی و مشورت با پزشک شیر سویا مصرف کنند.

اگرچه شیر سویا برای بیشتر مردم مناسب است، ولی بهترین کار این است که پیش از مصرف آن با یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید و ببینید مصرف این شیر برای شما مشکلی به دنبال خواهد داشت یا نه.

سخن آخر

شیر سویا از شیر های گیاهی با خاصیت بالا است که می تواند به کاهش یا بهبود مشکلات مختلفی در انسان کمک کند. این شیر از سویا تهیه شده و خاصیت های بسیار زیادی دارد. حاوی مقدار زیادی پروتئین و میزان کمی کالری است که در کاهش وزن نیز مؤثر است.

همانطور که مجله اینترنتی خرید ناب در این مقاله اشاره کرد، مصرف این شیر ممکن است با عوارض مختلفی نیز همراه باشد و قبل از مصرف بهتر است از ارگانیک بودن آن اطمینان حاصل کرده و در صورت وجود مشکل حتماً با پزشک مشورت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)