شپش موی سر و نحوه درمان آن

شپش موی سر و نحوه درمان آن

شپش سر مشکلی است که بیشتر در کودکان ۱ تا ۳ سال اتفاق می‌افتد و هر ساله حدود ۶ تا ۱۲ میلیون نفر را مبتلا می‌کند اما این بدان معنا نیست که افراد بزرگتر از شر شپش سر در امان هستند.

برخلاف تصور خیلی از افراد مبتلا شدن به شپش سر نشان‌دهنده رعایت نکردن بهداشت یا آلودگی نیست، این مشکل به راحتی از فرد آلوده به سایر اعضای خانواده و اطرافیان منتقل می‌شود و ساده‌تر از چیزی که فکرش را کنید از فرد آلوده به شما منتقل خواهد شد.

اما امروزه روش‌های زیادی برای پیشگیری و درمان شپش سر وجود دارد که امیدوار هستیم با راه های از بین بردن شوره سر اشتباه گرفته نشود. در این مقاله در مجله اینترنتی خرید ناب می‌توانید با هر آن چیزی که لازم است در مورد شپش سر بدانید آشنا شوید.

شپش موی سر

شپش حشره کوچک، بدون بال و مکنده‌ای است که در میان موها زندگی می‌کند. شپش بالغ به اندازه دانه کنجد است و از خون موجود در پوست سر تغذیه می‌کند. تخم شپش به اندازه شوره سر کوچک است. شپش یک بیماری انتقالی است که به افراد دیگر سرایت می‌کند.

شپش موی سر
شپش موی سر

در ضمن شپش می‌تواند برای مدتی بر روی وسایل خانه، لباس و وسایل شخصی فرد مبتلا زنده بماند.

مهم ترین علل ایجاد شپش سر

ابتلا به شپش سر، به دلایل مختلفی اتفاق می افتد که مهم ترین آن عبارت است از:

  1. تماس سر به موها و سر شخصی که آلوده به شپش سر می باشد.
  2. به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی همچون شانه یا برس سر، با فردی که مبتلا به شپش سر است.
  3. ممکن است شپش سر، برای مدتی روی مبلمان، ملحفه، حوله یا لباس‌ های روکش شده زندگی کند و از این طریق به افراد دیگر سرایت کرده و موجب آلودگی شود.

شایان ذکر است، بزرگترین عامل انتقال شپش سر، تماس نزدیک سر به سر است که عمدتا در کودکان در حین بازی و در مدرسه رخ می دهد. البته نظرات متفاوتی در مورد انتقال شپش سر از طریق اجسام بی‌جان نیز وجود دارد، اما علم پزشکی، انتقال شپش سر از این طریق را تأیید نمی کند.

شانه زدن موهای مرطوب

شانه زدن موهای مرطوب با یک شانه ریز، ممکن است شپش و بعضی از تخم‌های آن را از بین ببرد. مطالعات نتایج متفاوتی در مورداستفاده از این روش نشان داده است.

برای استفاده لازم است که موهایتان را با نرم‌کننده یا روغن زیتون کمی ماساژ دهید تا گره‌های مو کاملاً باز شود. سپس حداقل دو بار موها را از ریشه تا نوک ساقه شانه بزنید. این روند باید هر ۳ تا ۴ روز و به مدت چند هفته(حداقل دو هفته) تکرار شود.

مو را به چند بخش تقسیم کرده و شانه زدن هر قسمت را تا جایی که دیگر شپشی پیدا نشود، ادامه دهید. هر سه تا چهار روز، در طی چند هفته این کار را تکرار کنید. این کار در کنار سایر روش های درمانی کمک می‌کند تا سریع‌تر از شر شپش ها خلاص شوید.

درمان شپش با روغن نارگیل

مقدار زیادی روغن نارگیل را روی پوست سرتان بمالید. سپس با کلاه حمام روی سر را پوشانده و به مدت ۲ ساعت صبر کنید؛ بعد از آن با کمک شانه ضد شپش، رِشک‌ها و شپش‌های مرده را بیرون بیاورید. موها را با شامپو و نرم کننده بشویید و بعد از خشک شدن موها، مجدداً این کار را تکرار کنید.

می‌توانید هنگام شب قبل از خواب روغن نارگیل را روی سرتان بمالید، با استفاده از یک کلاه حمام آن را پوشانده و تا صبح صبر کنید. صبح روز بعد با کمک یک شانه ضد شپش اقدام به برداشتن شپش‌ها کنید و سپس موهایتان را با شامپو بشویید. همراهان گرامی مجله اینترنتی خرید ناب، برای رسیدن به نتیجۀ بهتر، دوبار در هفته این کار را تکرار کنید.

معجزه ای به نام سرکه

استفاده از سرکه سیب و انگور از موثرترین راهکارهای درمان خانگی شپش سر است. شما باید پوست سر فرد مبتلا و موهای او را به‌طور کامل به سرکه آغشته کنید و بعد از ۲۰ دقیقه آن‌ها را بشویید. بعد از شستشو می‌توانید بر روی برس یا شانه کمی روغن نارگیل اسپری کنید تا شپش‌های مرده راحت‌تر از پوست سر جدا و خارج شوند.

معجزه ای به نام سرکه
معجزه ای به نام سرکه

به‌منظور افزایش اثرگذاری اسید استیک موجود در سرکه می‌توانید آن را با روغن معدنی با نسبت مساوی ترکیب کنید و سپس مراحل زیر را انجام دهید.

  • مخلوط را به کف سر و موهایتان بمالید و آن‌ها را با کلاه حمام بپوشانید.
  • یک شب تا صبح صبر کنید و سپس موهایتان را با شامپو بشویید.
  • بعد از آبکشی موها سرکه را با مقدار مساوی آب رقیق کرده و بر روی کف سر و موهایتان اسپری کنید.
  • بعد از ۱۰ دقیقه مجددا موها را بدون استفاده از شامپو بشویید.

برای اینکه درمان شپش سر با سرکه کاملا اثرگذار باشد از این ماسک به مدت ۲ ماه ۲ یا ۳ بار در هفته استفاده کنید. بعد از هر بار شستشوی موها آن‌ها را با شانه نیت شانه بزنید تا شپش‌های مرده و تخم‌های حل شده در سرکه از پوست سر جدا شوند.

درمان شپش سر با روغن شمعدانی

روغن شمعدانی یکی از موثرترین شیوه‌ها برای دفع شپش سر است. برای خفه کردن شپش‌ها شب قبل از خواب ریشه‌ی موها را به روغن آغشته کنید و تا صبح صبر کنید. شانه کردن و شستشوی مو موجب از بین رفتن شپش‌ها می‌شود. اضافه کردن روغن شمعدانی به شامپو هم یک اقدام موثر برای درمان خانگی شپش سر است.

درمان شپش سر با روغن درخت چای

روغن درخت چای یک درمان خانگی موثر برای شپش سر است. برای استفاده از این روش باید روغن درخت چای را با آب مخلوط کنید و به موها اسپری کنید و کلاه حمام روی سر خود بگذارید. بعد از چند ساعت موها را شانه کنید و شپش‌های مرده را با شانه و شستشو از موها جدا کنید.

استفاده از روغن درخت چای برای درمان شپش تا دو مرتبه در هفته مجاز است. همچنین می‌توانید چند قطره از روغن را داخل شامپو بریزید.

شپش و سس مایونز

تاریخچه استفاده از مایونز برای از بین بردن شپش به دوران مصر باستان بر می‌گردد و در آن زمان نیز از سس مایونز به عنوان راه حلی برای درمان خانگی شپش سر استفاده میشده است. سس مایونز را تا سه مرتبه در هفته می‌توان استفاده کرد.

شیوه‌ استفاده از سس مایونز مانند روش‌های دیگر است و بعد از آغشته کردن مو باید آن را با کلاه پوشاند و بعد از چند ساعت با شانه‌ی مخصوص شانه کرد.

مایونز می‌تواند باعث خفگی و مرگ شپش ها شود. قبل از خواب، مایونز را به کل پوست سر کودکتان مالیده و با کمک کلاه حمام روی آن را بپوشانید. هنگام صبح موها را شامپو کرده و بعد از آب‌کشی به کمک شانه، شپش ها و رِشک ها را خارج کنید.

جوش شیرین

جوش شیرین را با نسبت ۱ به ۳ به نرم‌کننده مو اضافه کنید، این کار باعث مسدود شدن مسیرهای تنفسی شپش‌ها می‌شود. مخلوط را روی موها مالیده و سپس موهایتان را به چند قسمت تقسیم کرده و با یک شانه تمیز شپش ها و رِشک ها را بیرون بیاورید.

بعد از اتمام کار با یک شامپو ضد شپش موهایتان را بشویید. برای از بین بردن کامل شپش‌ها به مدت چند روز این کار را تکرار کنید.

کلام آخر

شپش سر مشکلی رایج در کودکان است که موجب ایجاد خارش شدید سر می‌شود و خیلی زود سایر اعضای خانواده را نیز درگیر می‌کند. در صورتی که فردی در خانواده شما به این مشکل مبتلا شده، بهتر است به سرعت اقدامات لازم را انجام دهید و با به کار بردن یکی از روش‌های درمانی و کامل کردن دوره درمان، شپش سر را نابود کنید.

باز هم مانند گذشته که در مقالات مجله اینترنتی خرید ناب اشاره شد تاکید می کنیم، در صورتی که با روش‌های خانگی موفق به درمان شپش نشدید، بهتر است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید و از داروهای شیمیایی برای نابودی شپش استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)