طراحی ورودی آپارتمان یا لابی

طراحی ورودی آپارتمان یا لابی

همیشه اولین برخوردها بیشترین تاثیر را روی افراد می‌گذارند. علاوه بر اولین برخوردها، اولین مکانی که برای ورود به یک ساختمان در آن پا می‌گذاریم هم مهم است. لابی اولین جایی است که هر شخصی در بدو ورود با آن رو‌به‌رو می‌شود، پس در طراحی لابی نباید کوتاهی کرد.

اگر طراحی لابی به ‌اندازه کافی چشمگیر و متناسب با کاربرد و نیازهای ساختمان نباشد، نظر مخاطب را جلب نمی‌کند و راحتی او را فراهم نخواهد کرد. مجله اینترنتی خرید ناب این بار مانند مقاله نکاتی برای طراحی ورودی منزل، به موارد مهمی می‌پردازیم که در طراحی داخلی لابی باید رعایت شوند.

لابی ساختمان از آن بخش‌‎های جذاب خانه است که باید فضایی آرامش‌بخش و البته کاربردی را برای ساکنین فراهم کند. طراحی لابی ساختمان از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود و سبک‌های متنوعی هم دارد که در هنگام طراحی باید به این نکات توجه کرد.

به دلیل اشتراکی بودن فضای لابی ساختمان، طراحی آن باید به گونه‌ای باشد که همه ساکنان از آن راضی باشند. همچنین در کنار زیبایی باید این طراحی با اصول و استانداردهای چیدمان و دکوراسیون این قسمت از ساختمان نیز همخوانی داشته باشد.

لابی ساختمان

لابی به قسمت مشترک مجتمع‌های مسکونی و تجاری گفته می‌شود که افراد می‌توانند در آن به انتظار بنشینند. اگر به هتل، ساختمان‌های تجاری و یا پزشکی و حتی ساختمان‌های مسکونی مراجعه کنید با ورود از درب اصلی متوجه بخشی بزرگ شبیه به سالن خواهید بود. این سالن‌های بزرگ دارای طراحی ویژه‌ای هستند و در آن‌ها از اصول طراحی داخلی لابی ساختمان پیروی شده است.

لابی ساختمان
لابی ساختمان

لابی به‌عنوان مهم‌ترین قسمت هر ساختمانی باید دارای طراحی داخلی منحصربه‌فردی باشد. درواقع لابی نماینده ساختمان در مقابل افرادی است که تازه‌ وارد آن شده‌اند؛ بنابراین باید در طراحی این قسمت دقت زیادی به خرج داد تا دکوراسیون آن، درخور ساختمان و افرادی که در آن زندگی می‌کنند باشد. هر چه زیبایی لابی بیشتر به چشم بیاید تأثیر مثبتی بر ساکنین مجتمع و افراد وارد شده به آن خواهد گذاشت. ازاین‌رو برای چیدمان و انتخاب وسایل موردنیاز برای این قسمت باید اصولی را رعایت کرد.

مکان شیک برای انتظار

شما تصور کنید که منتظر آژانس هستید در حالی که نوزادی در بغل دارید و یا وسایل زیادی را به همراه دارید در این حالات منتظر ماندن کار بسیار سختی است.
و یا اینکه تصور کنید می خواهید با سایر ساکنان ساختمان جلسه ساختمان را داشته باشید،
برگزاری هر بار منزل یکی از ساکنین نمی تواند راه حل مناسبی باشد و یا ایستادن در فضای پارکینگ یک ساختمان به دور از فرهنگ آپارتمان نشینی مدرن است.

و دلایل بسیار زیادی را می توانیم بیان کنیم تا شما بیشتر به اهمیت وجود یک لابی مناسب در آپارتمان خود پی ببرید.
با توجه به توضیحات داده شده وجود یک دست کامل مبل متناسب با فضای لابی از واجبات است و همچنین داشتن سیستم سرمایشی و گرمایشی متناسب با فضا هم لازمه ی لابی است.
شما می توانید با داشتن یک لابی میهمانان خود را در آنجا منتظر خود بگذارید ،در واقع باید بگوییم هرچقدر که مهمانان تان برای شما اهمیت دارند باید برای لابی خود اهمیت قائل شوید. و و برای آنها میزبان بهتری باشید.

قسمت های لابی

لابی هر ساختمان دارای قسمت های مختلفی است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

بخش نگهبانی

به دلیل افزایش تعداد تردد افراد ساکن در مجتمع های پر واحد، در قسمت ورودی ساختمان مکانی برای نگهبانی در نظرگرفته می شود.

بخش نگهبانی
بخش نگهبانی

این قسمت امنیت ساکنین را در ۲۴ ساعت شبانه روز تامین می کند. بخش نگهبانی متشکل از یک پیشخوان، میز، صندلی و امکاناتی برای ارتباط با ساکنین واحدها می باشد.

قسمت نشیمن

افرادی که به عنوان تازه وارد، وارد لابی ساختمان می شوند باید در این مکان دقایقی را منتظر بمانند. لذا این مکان باید از دکوراسیون خوبی برخوردار باشد تا به محیطی کسل کننده برای افراد مبدل نشود.

ورودی ساختمان به نوعی میزبان مهمانان ساختمان است. لابی نه تنها فضایی برای انتظار بلکه نشانگر مهمان نوازی و معماری محل زندگی شماست.

قسمت نشیمن فضایی در لابی است که با قراردادن مبلمان، چند وسیله تزیینی و نورپردازی، مکانی آرام برای مهمانان فراهم می کند.

سبک های طراحی لابی

برای طراحی لابی مسکونی از دو سبک عمده استفاده می‌شود که متناسب با نوع معماری ساختمان انتخاب می‌شود. این دو سبک عبارت‌اند از سبک مدرن و سبک کلاسیک. در ادامه هرکدام از این سبک‌ها را به طور مجزا معرفی می‌کنیم.

طراحی لابی مدرن

اگر معماری ساختمان به سبک مدرن انجام شده باشد، قطعا طراحی لابی ورودی ساختمان هم باید مدرن انجام شود. از ویژگی‌های خاص طراحی لابی مدرن سادگی در طرح و نقوش، نورپردازی‌های ملایم، استفاده از کمترین رنگ‌های ممکن و نرم و صیقلی کردن سطوح در لابی است.

کف لابی ساختمان

به دلیل تردد بالا که در لابی ( Lobby ) وجود دارد، از این رو کف سازی فضای لابی بسیار مهم است. این مسئله در لابی هتل و لابی ساختمان پر واحد اهمیت دو چندانی دارد. از این‌رو استقامت کفپوش از جمله خصوصیاتی است که در مورد پوشش کف باید در نظر داشت. بهترین انتخاب برای کف لابی استفاده از سنگ ( غیر تراورتن ) و سرامیک پرسلانی است زیرا هم در مقابل ضربه‌هایی که از اسباب‌کشی و حمل بار ایجاد می‌شود، صدمه نمی‌بیند و هم به‌راحتی تمیز می‌شود. استفاده از کفپوش تیره بدلیل جذب گرد و خاک کفش عابرین همیشه ظاهری کثیف ایجاد میکند. از این رو بهتر است که در انتخاب رنگ کفپوش رنگه های روشنتر انتخاب شود. همچنین سنگ گرانیتی اگر بسیار صیقلی باشد منجر به لیز خوردن افراد بخصوص سالمندان و کودکان می‌شود.

طراحی سقف لابی

سقف لابی نیز از مهم‌ترین اجزای دخیل در دکوراسیون آن است. شما می‌توانید از سقف‌های دکوراتیو نظیر کناف برای تزئین سقف استفاده کنید. در اجرای سقف این بخش از ساختمان، به سبک چیدمان لابی توجه کنید. کلاسیک و یا مدرن بودن چیدمان در تعیین پوشش سقف، تأثیرگذار است.

انتخاب دیوارپوش

در انتخاب دیوارپوش باید در ابتدا مقیاس فضای لابی را در نظر گرفت. اگر فضای لابی کوچک است و در هنگام حمل و نقل احتمال برخورد وسایل منزل به دیوار وجود دارد، باید از مصالح مقاوم از جمله سنگ و چوب برای پوشش دیوار استفاده نمود.

در صورتی که لابی فضای بزرگی دارد می توان از کاغذ دیواری و یا رنگ به عنوان دیوارپوش استفاده نمود. در انتخاب رنگ مصالح ساختمانی باید به نور، ترکیب رنگ ها و تناسب آن ها با کفپوش دقت لازم داشت.

انتخاب فرش لابی

فرش‌ها گرچه به راحتی دچار ساییدگی می‌شوند، اما وجود آن‌ها در قسمت لابی آپارتمان ضروری است. برای تمیز شدن کثیفی کفش‌های مراجعه‌کنندگان وجود یک فرش در قسمت ورودی لابی الزامی است. رنگ‌هایی را برای فرش انتخاب کنید که در دیوارها و مبلمان تکرار شده‌اند، این انتخاب فرش را از سایر عناصر متمایز نمی‌کند. علاوه‌بر زیبایی، فرش می‌تواند فضا را گرم‌تر نشان دهد.

در انتخاب سایز فرش به فضای لابی دقت کنید، در فضای کوچک نباید از فرش‌های بزرگ که کل فضا را پوشش می‌دهند استفاده کرد.

نورپردازی لابی

از اصلی‌ترین عوامل در دکوراسیون داخلی لابی ساختمان، توجه به نورپردازی آن است. نورپردازی مناسب باعث می‌شود تا علاوه‌بر ایجاد فضایی با دید کامل، زیبایی خاصی در این فضا برقرار باشد. برای نورپردازی این محیط متناسب با شرایط لابی، می‌توان از لوسترهای بزرگ و یا کوچک، بلند یا کوتاه و با رنگ‌بندی‌های متنوع استفاده کرد. استفاده از لامپ‌های هالوژن و یا آباژورهایی با اشکال هندسی و ویژه ازجمله محصولاتی هستند که می‌توانید در این بخش مورداستفاده قرار دهید.

نورپردازی لابی
نورپردازی لابی

چیدمان لابی ساختمان

قسمت نشیمن در لابی دارای میز و صندلی بوده و بسیار شبیه به دکوراسیون پذیرایی است. در واقع طبق اصول و مقرراتی که هر ساختمان با توجه به کاربری آن دارد، شخصی که به‌عنوان مهمان وارد می‌شود، باید مدتی را در لابی منتظر بماند تا پس از کسب اجازه ، وارد واحد مورد نظر شود و چه‌بسا که ملاقات‌های کوتاه افراد غریبه با ساکنین نیز در لابی‌ ساختمان یا لابی هتل انجام شود. همان طور که گفته شد، لابی دارای دو قسمت بوده و برای هر قسمت باید وسایل خاص خود را تهیه کرد.

انتخاب لوازم دکوراسیون لابی رابطه مستقیمی با وسعت پلان و موقعیت فضا و همچنین کاربرد آن دارد. برای مثال در لابی های بزرگ از یک نیم ست مبلمان با میز جلوی مبل استفاده می‌شود، در حالی که در لابی های کوچک به علت کمبود جا بهتر است از یک کاناپه و یک میز استفاده کرد .به‌طور کلی انتخاب این لوازم پس از در نظر گرفتن مقاومت سلیقه‌ای است. باید سعی کرد پارچه‌هایی که برای استفاده از این لوازم به کار برده میشوند، قابل شستشو باشند. چون به دلیل استفاده زیاد زود کثیف می‌شوند نباید از پارچه‌های روشن استفاده کرد. در ضمن موضوع قابل شستشو بودن و دوام پارچه در هنگام انتخاب پرده برای پنجره‌ دوجداره لابی نیز ضروری است و نباید فراموش شود.
برای حفظ امنیت ساختمان به‌صورت شبانه روزی در هر برج و مجتمعی و آسایش ساکنین، تجهیزات ایمنی مانند دزدگیر اماکن و دوربین‌ مدار بسته در کنار نگهبانی یا لابی من از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. لابی من در قسمت ورودی و پشت کانتر یا پیشخوان مخصوص مستقر می‌شود و مسئولیت کنترل رفت و آمد های مهمان‌ها و مشتریان را بر عهده دارد. این قسمت از لابی شامل یک پیشخوان و یا میز و صندلی و همچنین امکانات مخابراتی برای برقراری ارتباط با تک‌تک افراد و واحدهای ساختمان است.

انتخاب انواع مبلمان

در مقاله های خلاقیت و دیزاین پشت بام و زیبا سازی بالکن خانه در مورد دکوراسیون منزل هم که در مجله اینترنتی خرید ناب توضیح دادیم، مبلمان نقش مهمی در دیزاین ایفا می کند. در طراحی لابی آپارتمان، مبلمانی را انتخاب کنید که بیانگر سبک ساختمان است، مدرن یا کلاسیک. از دید یک طراح، مبلمان باید متناسب با فضای ساختمان باشد و پالت رنگ و الگو را نیز باید در نظر بگیرید. الگوی پارچه مبلمان بهتر است با کاغذ دیواری همخوانی داشته باشد و رنگ مبل در دیوار و کف تکرار شده باشند.

در مبلمان لابی دو عامل مهم را در نظر بگیرید، مبلمان باید هم کاربردی و هم از نظر ظاهری زیبا باشد. اما بسیاری از افراد، تنها روی قسمت عملکرد تمرکز کرده و از شکل ظاهری آن غافل می‌شوند و همان مبلمان‌های قدیمی را برای لابی در نظر می‌گیرند. اما وقتی خریداران خانه به لابی آپارتمان می‌آیند با دیدن این منظره، در مورد متریال به کار رفته در آپارتمان مشکوک شده و حس خوبی را دریافت نخواهند کرد.

چیدمان مبلمان نیز باید به گونه‌ای باشد که در مسیر رفت و آمد افراد نباشد و افرادی که در حال انتظار هستند، بتوانند در آرامش لحظاتی را به انتظار بنشینند. بهتر است میز وسط مبلمان را کوچک انتخاب کنید تا فضای زیادی را اشغال نکند، از گذاشتن لوازم اضافی بر روی میز خودداری کنید و فضا را بیش از اندازه شلوغ نکنید، برای سبک مینیمالیستی فضا باید خالی از لوازم اضافی باشد.

استفاده از درب زیبا

اولین چیزی که با رسیدن به جلوی ساختمان، متوجه آن می‌شوید، درب لابی است. سعی کنید این درب را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که درخور نمای زیبا و منحصربه‌فرد ساختمان باشد. اگر ساختمان دارای طبقات زیادی بوده و ابعاد بزرگی دارد بهتر است از درب‌های بزرگی استفاده کنید. در غیر این صورت، استفاده از درب‌هایی با ابعاد متوسط نیز می‌تواند پاسخ‌گو باشد.

استفاده از گل و گیاهان در لابی

یکی از پرکاربردترین عناصر در سبک‌ طراحی امروزی، گل و گیاهان طبیعی هستند. گل و گیاهان نه تنها باعث زیبایی بیشتر فضا می‌شوند و تکه‌ای از طبیعت را مهمان محیط زندگی و کاری انسان‌ها می‌کنند، بلکه برای سلامتی هم مفید هستند.

استفاده از گل و گیاهان در لابی
استفاده از گل و گیاهان در لابی

گل و گیاهان تاثیر زیادی در جلب نظر افرادی که برای اولین بار وارد لابی می‌شوند دارد. همچنین با استفاده از این عناصر طبیعی می‌توان نور طبیعی را به‌صورت مهارشده وارد فضای لابی کرد.

اهمیتی ندارد از گلدان‌های گل استفاده می‌کنید یا دیوار سبز که پوشیده از گیاه هستند، در هر محیطی نوع متفاوتی از گل و گیاه جلوه دارد. گیاهان سبز و گل‌های رنگارنگ مرز بین دنیای ماشینی شهری و دنیای طبیعی هستند.

استفاده از آینه در لابی

آینه‌ها جزو لوازمی هستند که همه افراد به آن علاقه ویژه‌ای نشان می‌دهند. ازاین‌رو شما نیز می‌توانید برای ایجاد حسی خاص در طراحی لابی، از آن‌ها بهره بگیرید. برای این منظور می‌توانید از آینه‌هایی با اشکال هندسی خاص در دیوارها استفاده کنید. یا این‌که در طراحی پیشخوان، میز و یا قسمت‌هایی از درب و مبلمان، از آن‌ها استفاده کنید.

استفاده از آینه‌های قدی با رنگ نسبتاً دودی نیز می‌تواند ظاهری لوکس و مدرن به لابی مجتمع ببخشد. انتخاب آینه‌های قدی در قسمت ورودی راه‌پله نیز می‌تواند ایده خوبی برای جلوه دادن به لابی باشد. آینه‌ها می‌توانند در انعکاس نور نیز دخیل باشند. همچنین در مواردی که لابی دارای اندازه کوچکی باشد، توصیه می‌شود با استفاده از آینه، به بزرگ دیده شدن آن کمک کنید.

کلام پایانی

لابی بخش مهمی از ساختمان است که برای ورود و خروج مورد استفاده قرار می‌گیرد. در گذشته لابی‌ها فقط متعلق به برج‌ها و هتل‌ها بود، اما امروز در ساختمان‌های آپارتمانی نیز می‌توان آن را مشاهده کرد؛ به این ترتیب نقش لابی در طراحی ساختمان‌ها به مرور پررنگ‌تر شد، تا جایی که امروزه طراحی لابی به یکی از مهم‌ترین بخش‌های طراحی داخلی ساختمان تبدیل شده است.

در طراحی لابی باید اول از همه به کاربری و سبک کلی طراحی ساختمان توجه کرد. مجله اینترنتی خرید ناب سعی کرد نکات مهمی در مورد لابی ساختمان را با شما دوستان به اشتراک بگذارید و امیدوار هستیم مفید واقع شده باشد.

5/5 - (2 امتیاز)