دانگل و کاربرد آن

دانگل و کاربرد آن

احتمالا در زمینه های کامپیوتری نام دانگل را شنیده باشید اما با نحوه کار و کاربرد های آن آشنایی نداشته باشید. Dongle امروزه به قطعه هایی مفید و پرکاربرد در زمینه های مختلف تبدیل شده اند. امروز در مجله اینترنتی خرید ناب دانگل را معرفی می کنیم و ضمن آشنایی با آن، کاربردها و انواع آن را نیز معرفی می کنیم.

دانگل چیست؟

احتمالا شما با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، واژه دانگل (Dongle) که به آن wireless adaptor هم گفته می‌شود را زیاد شنیده‌اید. دانگل یک قطعه سخت‌افزاری کوچک است که به ابزار دیگری همچون رایانه، تلویزیون و… متصل شده و امکانات و قابلیت‌هایی را به آن اضافه می‌نماید. دانگل یک وسیله یا دستگاه است که نقش واسط ارتباطی را میان سایر دستگاه‌ها و سیستم‌ها در حوزه فناوری بازی می‌نماید. در کاربردهای متفاوتی در حوزه کامپیوتر و فناوری اطلاعات می‌توان از واژه دانگل استفاده کرد.

دانگل اغلب به صورت USB طراحی می‌شود و به اتصال به سیستم مورد نظر، امکان ارتباط وایرلس خاص بین آن سیستم با یک وسیله خاص دیگر را فراهم می‌نماید. شاید شما بدون آنکه با نام دانگل آشنا باشید، بارها از آن استفاده کرده باشید. به عنوان مثال کامپیوترهای رومیزی امکان اتصال به وای‌فای را ندارند و نمی‌توانند به خودی خود به مودم متصل شوند، در این شرایط شما می‌توانید از دانگل وای‌فای استفاده نمایید تا قابلیت جدیدی به سیستم شما اضافه شود و سیستم شما توانایی اتصال به وای‌فای را پیدا کند.

دانگل
دانگل

انواع دانگل

دانگل انواع مختلفی دارد که برای اتصالات و کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. دانگل ها را می توان به انواع زیر دسته بندی کرد:

  • دانگل بلوتوث
  • دانگل وای فای
  • دانگل کارت حافظه
  • دانگل موس بی سیم
  • دانگل کیبورد بی سیم
  • دانگل تأمین کننده شارژ
  • دانگل دسته (joystick) بی سیم
  • دانگل صوتی ّبرای استفاده و اتصال (AUX)
  • دانگل سیم کارت (برای اتصال سیستم به اینترنت از طریق سیم کارت مورد استفاده قرار می گیرد)

مجله اینترنتی خرید ناب در ادامه چند نمونه از دانگل ها را توضیح می دهد.

دانگل بلوتوث

دانگل بلوتوث USB ابزاری سریع و ارزان برای امکان ارتباط بیسیم از طریق بلوتوث را روی کامپیوتر شخصی شما فراهم میکند.اگر کامپیوتر و یا هر دستگاه دیگری دارای بلوتوث نباشد ، با وصل کردن دانگل بلوتوث به کامپیوتری که بلوتوث ندارد ، قادر به برقراری ارتباط بین کامپیوتر ، تلفن همراه ، چاپگر و یا اسپیکر خواهید بود.

دانگل وای فای

 دانگل وای فای وسیله ای کاربردی برای متصل کردن رایانه شما به شبکه اینترنت از طریق ارتباط بی سیم است. همانطور که میدانید کامپیوترهای شخصی به صورت پیشفرض پورت اترنت دارند و ما تنها به وسیله پورت LAN و ارتباط سیمی از طریق مودم می توانیم به اینترنت متصل شویم. اما گاهی پیش می آید که بخواهیم از راه دور به مودم متصل شویم و یا در شرایطی قرار داریم که امکان سیم کشی های بلند وجود ندارد. در این شرایط بهترین گزینه استفاده از دانگل است.

دانگل کارت حافظه

دانگل های حافظه یکی از رایج ترین مدل های دانگل است، که معمولا به عنوان یک درایو USB، حافظه یا درایو فلش شناخته می شوند، البته بیشتر شبیه به یک هارد دیسک یا یک کارت حافظه ی مورد استفاده در دوربین ها و تلفن های هوشمند تلقی می شوند، به کاربران اجازه می دهد تا فایل ها را در دستگاه خود ذخیره کنند و به راحتی آنها را با خود حمل کنند و تقریبا قابل اتصال به هر کامپیوتری می باشد.

دانگل کیبورد و موس بیسیم

دانگل ماوس قطعه کوچکی است که معمولاً در درون ماوس وایرلس جایگاهی برای قرارگیری دارد و به کمک پورت USB به کامپیوتر شما متصل می‌شود و ارتباط بی‌سیمی را بین کامپیوتر و ماوس یا کیبورد وایرلس شما به وجود می‌آورد.این قطعه کوچک به کمک تکنولوژی RF یا موج رادیویی و با فرکانس ۲٫۴GHz، به ارسال اطلاعات ورودی از ماوس یا کیبورد به دانگل ماوس یا کیبورد و سپس به کامپیوتر شما می‌پردازد و بدون وجود هیچگونه مانع در بین دستگاه فرستده اطلاعات (ماوس) و گیرنده آن (دانگل ماوس) دارای برد ماکزیموم ۱۰ متر خواهد بود.تکنولوژی‌های دیگری برای اتصال ماوس و کیبورد وایرلس مانند بلوتوث نیز وجود دارند اما در حقیقت دلیل استفاده از این تکنولوژی در ماوس و کیبوردهای وایرلس لاجیتک مصرف انرژی بسیار کم آن است.

دانگل صوتی برای اتصال AUX

دانگل صوتی دارای یک پورت مادگی AUX جک ۳٫۵ میلی‌متری AUX است که وظیفه‌ی ورودی صدا از دستگاه‌های گوناگون را ایفا می‌کند و سر دیگر آن دارای بلوتوث است.از این دستگاه برای اتصال وایرلس و انتقال صدای استریو با فناوری بلوتوث از خروجی صدای AUX دستگاه‌هایی مانند تلویزیون ، کامپیوتر ، کارت صدا لپ‌تاپ ، MP3 موزیک پلیر و … به هدفون ، هدست و اسپیکر بلوتوث‌دار استفاده می‌شود.

دانگل صوتی برای اتصال AUX
دانگل صوتی برای اتصال AUX

دانگل HDMI

دانگل HDMI که به دانگل انتقال تصویر بی سیم وایرلس یا دانگل انتقال موبایل به تلویزیون هم معروف است ، به دستگاهی گفته می شود که از طریق رابط HDMI به صفحه نمایش وصل شده و توسط آن می توانید اطلاعاتی مانند فیلم ، عکس ، فایل صوتی و … را از موبایل ، تبلت و لپتاپ را به صورت بی سیم به صفحه نمایش انتقال دهید.

امنیت دانگل ها برای استفاده

از آن جایی که ممکن است اطلاعات مهمی توسط Dongle جا به جا شود، بعضی از افراد نگران امنیت این قطعه هستند. امنیت دانگل مستقیما به تولید کننده آن بستگی دارد و باید مارک معتبری را خریداری کنید. به همین منظور معمولا حافظه های ROM فقط خواندنی در آن ها تعبیه می شود تا مجوز های امنیتی خاصی را برای افزایش امنیت اطلاعات استفاده کنند.

مزایای استفاده از دانگل‌

دانگل‌ها به دلیل اندازه کوچک به آسانی قابل حمل هستند و فضای زیادی اشغال نمی‌کنند و اغلب از یک فلش نیز کوچکتر هستند.

دانگل‌ها برخلاف سخت‌افزارهای داخلی دستگاه‌ها می‌توانند روی چندین دستگاه مختلف مورد استفاده قرار گیرند. برای مثال شما می‌توانید تنها یک دانگل USB بلوتوث تهیه کنید و از آن روی رایانه‌های دسکتاپ مختلفی که به صورت داخلی مجهز به این سخت‌افزار نیستند برای انتقال فایل بین رایانه و گوشی هوشمندتان استفاده کنید (به این ترتیب لازم نیست برای خرید سخت‌افزارهای مجزا برای هر دستگاه، هزینه‌ای جداگانه بپردازید در حالی که تنها در مواقع ضروری از آن استفاده می‌کنید) یا به عنوان مثال می‌توانید از فلش درایو USB خود برای همراه داشتن و انتقال فایل‌هایتان در منزل و محل کار بهره ببرید.

از نظر امنیتی نیز استفاده از دانگل‌ها می‌تواند مفید واقع شود. برای مثال اگر از دانگل‌ها برای ارتباط بی‌سیم استفاده شود می‌توانند این اطمینان را برای کاربر به ارمغان بیاورند که هنگام متصل نبودن دانگل به دستگاه، دسترسی بی‌سیم به آن امکان‌پذیر نیست. و اطلاعاتی قابل سرقت نمی‌باشد.

کلام آخر

شما می توانید از دانگل برای پخش آموزش ها و یا  نمایش جزوات بر روی تلویزیون استفاده نمایید. به عنوان مثال شما می توانید آموزش گوشی خود را توسط دانگل به ویدئو پروژکتور کلاس درسی متصل نمایید و آموزش های دانش آموزان را که از قبل ضبط شده است برای یادگیری بهتر آنها پخش نمایید. از اینکه مجله اینترنتی خرید ناب را همراهی کردید از شما سپاسگزاریم.

5/5 - (2 امتیاز)