خواص شگفت انگیز روغن زیتون

خواص شگفت انگیز روغن زیتون

در زندگی روزمره پیش می آید که با روغن هایی از قبیل روغن نارگیل، روغن بادام و روغن زیتون برخورد کنیم و مطمئن باشیم که خواص فراوانی دارند اما وقتی با خود فکر می کنیم، نمی توانیم به این جمع بندی برسیم که این خواص هر کدام از آنها چیست.

مجله اینترنتی خرید ناب قبلا در مورد خواص روغن نارگیل مقاله ای را تقدیم نگاه شما عزیزان کرد و این مرتبه قصد دارد فواید روغن نارگیل را به شما معرفی کند که امیدوار هستیم مورد توجه شما قرار بگیرد.

روغن زیتون

روغن زیتون، روغن طبیعی است که از زیتون استخراج می شود. مردم هزاران سال است که از روغن زیتون استفاده می کنند و این امر به لطف فواید اثبات شده آن برای سلامتی می باشد. روغن زیتون، سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده است که یکی از اجزای اصلی رژیم غذایی مدیترانه ای نیز می باشد.

جمعیت آن منطقه در مقایسه با آمریکای شمالی و شمال اروپا امید به زندگی طولانی تری دارند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، فشار خون بالا و سکته مغزی پایین تر است. اسیدهای چرب اشباع نشده برخلاف چربی های اشباع و چربی های ترانس یک چربی رژیم غذایی سالم محسوب می شوند و شپش موی سر و نحوه درمان آن هم به وسیله همین اسیدهای اشباع نشده رفع می شود.

فواید روغن زیتون برای سلامت بدن

روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین K و E بوده و مواد مغذی بسیاری دارد. روغن زیتون حاوی چربی‌های تک اشباع شده مانند اسید اولئیک و اسید پالمیتولئیک است که حدود ۱۰ گرم از ۱۴ گرم اسیدهای چرب موجود در این روغن را تشکیل می‌دهند.

روغن زیتون عاری از کربوهیدرات و کلسترول است و به همین دلیل، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. میزان کالری این روغن مشابه روغن کانولا یا کره است و در یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، حدود ۱۲۰ کالری وجود دارد.

جلوگیری از سکته قلبی

اگر از رژیم‌های غذایی حاوی اسیدهای چرب تک اشباع نشده (MUFAs) مانند روغن زیتون استفاده کنید، قلب شما سالم‌تر خواهد بود. این مواد غذایی با کاهش کلسترول‌های بد (LDL) بدن، از سکته‌ی قلبی و مغزی جلوگیری می‌کنند.

خواص ضد التهابی اولئوکانتال یک ترکیب فنلی موجود در روغن زیتون فوق بکر است که تصور می‌شود مسئول احساس سوزش سر زبان در هنگام چشیدن روغن زیتون فوق بکر خوب باشد.

فنل‌های روغن زیتون دارای خواص ضد التهابی هستند و در نتیجه ممکن است اثراتی مشابه مسکن‌ها و کاهش دهنده‌های تب داشته باشند. اولئوکانتال همچنین پلاک‌های بتا آمیلوئید را از مغز جدا می‌کند که مانند خواص اعجاب انگیز دارچین می‌تواند به پیشگیری از بیماری آلزایمر و از بین بردن سلول‌های سرطانی کمک کند.

خواص روغن زیتون برای مو

جدا از پوست صورت و بدن، فواید روغن زیتون برای مو هم در تحقیقات مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. برای اینکه موهای شما سالم بماند، باید رطوبت و مواد مغذی را حفظ کند. استفاده روزانه از شامپوهای شیمیایی یا سشوار و اتوی مو باعث می‌شوند تا موهای شما آسیب ببینند و شکننده شوند. موهای آسیب دیده معمولا خیلی سریع‌تر آب از دست می‌دهند.

مجله اینترنتی خرید ناب پیشنهاد می کند روش های خانگی برای مشکی کردن موهای سفید را مطالعه کنید.

کاهش خطر افسردگی

در یک مطالعه مشخص شد، مواد موجود در روغن زیتون بسیار بکر ممکن است به محافظت از سیستم عصبی کمک کند. این امر در درمان افسردگی و اضطراب ممکن است، مفید باشد. در سال ۲۰۱۱ طی تحقیقاتی معلوم شد، افرادی که چربی‌های ترانس یا ناسالم می‌خورند، نسبت به افرادی که چربی‌های اشباع‌نشده مانند روغن زیتون مصرف می‌کنند، بیشتر دچار افسردگی می‌شوند.

کنترل دیابت نوع ۲

مژده به کسانی که از بیماری دیابت رنج می برند.دیابت نوع ۲ با کاهش کارآیی انسولین ایجاد می شود. انسولین نوعی هورمون است که گلوکز را از خون به درون سلول ها منتقل می کند.

یکی دیگر از خواص روغن زیتون این است که ترکیبات فنولی موجود در آن به متابولیسم گلوکز کمک کرده و حساسیت و اثر بخشی انسولین را بهبود می بخشد. یک تحلیل بزرگ نشان داد که روغن زیتون در رژیم غذایی روزانه شما می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را ۱۳ درصد کاهش دهد و حساسیت به انسولین را تقویت کند.

کنترل دیابت نوع ۲
کنترل دیابت نوع ۲

درمان بواسیر با روغن زیتون

آیا روغن زیتون برای هموروئید یا بواسیر مفید است؟ طبق تحقیقی که بر روی فایده‌ی این ماده بر روی هموروئید و یا شقاق انجام شده است، این ماده می‌تواند تاثیرات بسیار مثبتی بر روی بهبودی هموروئید داشته‌باشد. جالب است بدانید که نه تنها خوردن روغن زیتون به تنهایی به درمان یبوست کمک می‌کند،‌ بلکه استفاده‌ی موضعی این ماده می‌تواند در بهبودی شقاق و بواسیر موثر باشد.

استفاده از ترکیب روغن زیتون، عسل و موم زنبور عسل سرعت بهبود هموروئید را افزایش می‌دهد و از عفونی شدن شقاق جلوگیری می‌کند.

سلامت و استحکام استخوان‌ها

یکی از حیرت‌انگیزترین خواص روغن زیتون این است که از تجزیه استخوان‌ها جلوگیری می‌کند. بدن با فعال‌کردن سلول‌های استئوکلاست زمینه تجزیه استخوان را فراهم می‌کند؛ اما محققان حدس می‌زنند که پلی فنول‌های ضدالتهابی روغن زیتون ممکن است مکانیسم‌هایی را ایجاد کنند که این روند را متوقف سازند.

خطر آکنه را کاهش می‌دهد

شاید شنیده باشید که روغن زیتون برای مبارزه با آکنه مفید است. این روغن آنتی اکسیدان دارد و ضد التهاب است. زمانی که پوست مرطوب است جوش و جای آن، سریع‌تر از زمانی که پوست خشک است، بهبود پیدا می‌کند.

از آنجا که روغن زیتون پوست را آبرسانی می‌کند، برای این موضوع عالی است. این روغن منافذ پوست را نمی‌بندد. البته، اگر به خوبی آن را پاک کنید که یکی از راه های حفظ و سلامت پوست در سفر هم محسوب می شود.

۲ قطره روغن زیتون را به صورت خوب بزنید. سپس، یک حوله‌ی گرم و مرطوب را به صورت خود بزنید تا منافذ آن را باز کند و روغن وارد پوستتان شود. در پایان، صورت خود را با آب گرم و یک پد خشک تمیز کنید. اگر هنوز روغنی روی پوست باقی مانده است، به آرامی جذب خواهد شد.

درمان شوره‌ سر

یکی از راه های از بین بردن شوره سر، استفاده از روغن زیتون است. ماهیت ضد التهابی روغن زیتون به خصوص هنگامی که با مواد حامل  یا روغن همراه شود، آن را به درمانی فوق العاده برای شوره‌ سر تبدیل می‌کند و می‌تواند از بروز شوره‌ی سر جلوگیری کرده و پوست ملتهب را تسکین دهد.

درمان شوره‌ سر
درمان شوره‌ سر

کلام پایانی

برای استفاده از روغن زیتون و یا هر ماده‌ی غذایی دیگری، همچنین جای دادن این مواد غذایی مفید در برنامه‌ی غذایی خود، با متخصص تغذیه مشورت کنید و بدون تشخیص پزشک از مصرف کردن آنها خود داری کنید.

مجله اینترنتی خرید ناب تنها به چند مورد از خواص این روغن شگفت انگیز اشاره کرد. شما چه خواصی از روغن زیتون سراغ دارد؟ ما ما به اشتراک بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)