راه های افزایش انگیزه

راه های افزایش انگیزه

انگیزه می‌تواند نیروی اضافی برای انجام کار باشد و در واقع نیروی محرکه ای است که ما را به سمت هدفمان سوق می دهد. اما همیشه زمانی که به آن نیاز دارید، از بین میرود. اگر می خواهید کاری را شروع کنید و یا ادامه دهید، به خودتان روحیه بدهید و ایجاد انگیزه کنید. حتما این سوال در ذهن شما شکل گرفته است که چگونه ایجاد انگیزه کنیم؟

برای رسیدن به جواب این پرسش با مجله اینترنتی خرید ناب همراه شوید.

تعریف انگیزه

انگیزه به شما کمک می‌کند برای تحقق بخشیدن به اهداف‌تان، با انرژی بیشتری تلاش کنید و از همه مهم‌تر با برنامه‌ریزی دقیق و اصولی، شروع به کار و فعالیت کنید. انگیزه سوخت شما برای کار و فعالیت است.

ایجاد انگیزه برای همه اقشار جامعه مفید است، از کسانی که کسب درآمد در منزل را تجربه می کنند تا شغل های افراد درونگرا که به آن مشغول هستند.

انگیزه
انگیزه

نشانه‌های بی انگیزگی چیست؟

افرادی که برای خواسته‌های خود تلاش می‌کنند و با وجود شکست‌ها و موفقیت‌ها به راه خود ادامه می دهند افراد با انگیزه ای هستند چرا که هدف خود را مهم‌تر از این راه پر پیچ و خم می‌دانند. اما به افراد بی انگیزه بپردازیم ، افراد بی انگیزه عموما نشانه‌های زیر را دارند :

  • احساس می‌کنند برای کاری ساخته نشده‌اند.
  • در زندگی خود هدفی را دنبال نمی‌کنند.
  • احساس کمبود اعتماد به نفس دارند.
  • خود را متعهد نمی‌دانند.
  • احساس می‌کنند افراد بی ‌استعدادی هستند.
  • استراحت را به انجام کارها ترجیح می‌دهند.
  • هیچ کاری آنقدر ها هم مهم نیست.
  • اگر یک اتفاقی بیفتد یا نیفتد برایشان فرقی نمی‌کند.

معمولا افراد بی انگیزه علائم بالا را دارند . باید توجه داشت افراد بی انگیزه ممکن است افسرده باشند و یکی از اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین علائم افسردگی بی انگیزگی می‌باشد پس بهتر است اگر احساس بی انگیزگی می‌کنیم سریعا برای حل آن تلاش کنیم چراکه بی انگیزگی به افسردگی ختم می‌گردد پس برای ایجاد انگیزه و بالا بردن آن به نکاتی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم دقت کنید.

مانند یک فرد با انگیزه رفتار کنید

اگر بی‌حوصله‌اید و انگیزه کاری را ندارید، تصور کنید که سرشار از انگیزه‌اید. حسن این کار در این است که به محض شروع، آرام آرام احساس می‌کنید که شور و علاقه، حقیقتا در وجود شما زنده شده است.

هدف گذاری کنید

یک کاغذ و قلم بردارید و اهدافتان را روی آن بنویسید. برای رسیدن به اهداف برنامه‌ریزی کنید و اقدام کنید. از منطقه امن خود خارج شوید. ریسک کنید و به دنبال فرصت‌های نو باشید. اجازه ندهید چیزهایی مانند سن، افکار اطرافیان و کلیشه‌های اجتماعی شما را در خانه زندانی کنند.

با اهداف کوچک شروع کنید

اگر می‌خواهید دنیا را تغییر دهید، با مرتب کردن تخت خود شروع کنید. اگر هر روز صبح رختخواب خود را مرتب کنید، اولین کار روز را انجام داده‌اید. این به شما احساس غرور کوچکی می‌دهد و شما را تشویق می‌کند که کار دیگر و دیگری و دیگری انجام دهید.

دریاسالار نیروی دریایی ویلیام اچ. مک ریون این توصیه را در کتاب تختخوابت را مرتب کن ارائه کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که موفقیت‌های کوچک مکرر می‌تواند حسی از حرکت ایجاد کند که به نوبه خود می‌تواند منجر به موفقیت درازمدت و بزرگ‌تر شود.

هدف بزرگ شما هر چه باشد، با تقسیم آن به قطعات کوچک‌تر شروع کنید. پیداکردن یک شغل جدید ممکن است یک هدف بزرگ باشد. اهداف کوچک‌تر می‌تواند به‌روزرسانی رزومه شما، ایجاد یک وب‌سایت نمونه کارها، کسب گواهینامه یا شرکت در یک دوره شبکه‌سازی باشد.

با اهداف کوچک شروع کنید
با اهداف کوچک شروع کنید

موفقیت‌های گذشته را به یاد آورید

اگر از شروع اهداف‌تان ترس دارید و مدام آن را به تاخیر انداخته و امروز و فردا می‌کنید، باید خاطرات خوب گذشته و موفقیت‌هایی که کسب کرده‌اید را به خودتان یادآوری کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا برای حرکت و شروع، انگیزه لازم را به دست آورید.

اگر گمان می‌کنید که در زندگی هیچ موفقیتی به دست نیاورده‌اید، سخت در اشتباه هستید. هیچ فردی نیست که در زندگی خود موفقیتی نداشته باشد. تنها کافی است باورهای محدود کننده و منفی را از ذهن‌تان دور کنید تا آن‌ها را ببینید.

به روزهای خوب گذشته فکر کنید. به این فکر کنید که در چه زمان‌هایی و برای چه اتفاقاتی از صمیم قلب خوشحال و از خودتان راضی بوده‌اید. با این روش به راحتی می‌توانید موفقیت‌هایی که به دست آورده‌اید را پیدا کنید. از دیگران نیز می‌توانید کمک بگیرید. برای مثال از والدین خود بپرسید که چه زمانی به شما افتخار کرده‌اند.

مجله اینترنتی خرید ناب توصیه می کند حتما لیستی از موفقیت‌های خود را بنویسید و سعی کنید لیست‌تان را کامل‌تر کنید تا بتوانید انگیزه بیشتری به دست آورید.

کارهای خود را جذاب کنید

اگر از کار یا فعالیت وحشت دارید و شروع آن دشوار است، راهی برای هیجان انگیزتر کردن کار پیدا کنید. ممکن است از افراد دیگری کمک بگیرید و یا خودتان را با روش جدیدی به چالش بکشید. مخلوط کردن چیزها هم می تواند به شما کمک کند که کارها را انجام دهید.

  • به عنوان مثال، اگر می خواهید با ورزش بهتر شوید اما از رفتن به سالن ورزشی متنفر هستید، یک کلاس ورزشی مانند کیک بوکسینگ، زومبا یا رقص را انتخاب کنید.
  • اگر برای امتحان درس می خوانید، با یک دوست رقابت کنید. ببینید چه کسی می تواند به سوالات بیشتری پاسخ دهد یا سریع‌تر مسائل را حل کند.

خود را در عمل انجام شده قرار دهید

مثلا فرض کنید که تصمیم می­‌گیرید صبح‌­ها ورزش کنید. برای اینکه بتوانید بر نفس امّاره­‌ی خود غلبه کنید، لباس‌­های ورزش را کنار تخت­خواب‌تان بگذارید تا صبح کله‌­ی سحر که بیدار شدید، با لباس‌­ها چشم در چشم شوید. برای محکم‌­کاری، با دوستان خود قرار بگذارید تا در باشگاه همدیگر را ببینید. دوستی با یک آدم مسئولیت­‌پذیر انگیزه‌­ی رسیدن به موفقیت را در شما بالا می‌­برد.

فهرستی از دلایلی که می‌خواهید به آن هدف دست پیدا کنید، تهیه کنید

در دنیای شلوغ و گیج کنندۀ اطراف ما، خارج شدن از مسیر بسیار آسان است. به همین دلیل است که باید خودتان را در هدفتان مستقر کنید. به منظور تضمین کردن بیشتر موفقیت‌تان فهرست را دستی بنویسید.

مطالعات نشان داده‌اند وقتی ما این کار را انجام می‌دهیم و با دست حروف را به هم متصل می‌کنیم، مغز را به طور فعالانه‌تری در فرایند درگیر می‌کنیم. چون تایپ کردن یک عملکرد اتوماتیک است که فقط در انتخاب حروف درگیر می‌شود و ارتباط ذهنی کمی در این فرایند وجود دارد.

پیشرفت خود را پیگیری کنید

دیدن پیشرفت می‌تواند بسیار انگیزه دهنده باشد. ابزارهای زیادی وجود دارند که پیشرفت کارها را نشان می‌دهند. مثلاً trello. که به شما امکان می‌دهد یک صفحه کار دیجیتال شخصی‌ سازی‌ شده داشته باشید تا هدف بزرگ خود را به اهداف فرعی روزانه، هفتگی، ماهانه یا حتی سالانه طبقه‌بندی کنید.

گزینه دیگر این است که یک نوار پیشرفت بر روی یک صفحه پوستر یا کاغذ بکشید. آن را در جایی آویزان کنید که مرتباً آن را ببینید و با نزدیک‌تر شدن به هدفتان آن را پر کنید.

پیشرفت خود را پیگیری کنید
پیشرفت خود را پیگیری کنید

نقل‌قول های انگیزشی در مناطق قابل دید بچسپانید

ممکن است یک پوستر روی جلد دفترتان بچسپانید. ممکن است پوستری روی آینه بچسپانید و یادداشتی روی آن بنویسید؛ و یا یادداشتی را روی یخچال قرار دهید. هر جا که به انگیزه بیشتری برای ادامه دادن نیاز دارید، یک نقل‌قول منطقی و یا مثبت در آنجا بگذارید تا بتوانید به راهتان ادامه دهید.

  • این نقل‌قول را در جایی مرتبط با اهداف خود نگه دارید. اگر می‌خواهید وزن کم کنید، آن را نزدیک آینه یا آینه حمام قرار دهید. اگر یک پروژه بزرگ در محل کار مدنظرتان است، آن را در کشو یا روی کامپیوتر خود نگه دارید.
  • به دنبال نقل قول در کتاب‌ها، وب سایت‌ها و فیلم‌های انگیزشی باشید. پوسترها را می توانید به صورت آنلاین بخرید و یا خودتان با استفاده از کاغذ و قلم آن ها را بسازید.

مانند یک قهرمان رفتار کنید

داستان زندگی قهرمانان را بخوانید و رفتار و کردار آنان را سرمشق خود قرار دهید و به سخنان آنان گوش فرادهید. کشف کنید که در کار و تلاش آنان چه ویژگی خاصی وجود داشته که سبب موفقیت‌شان شده. اما همیشه به‌خاطر داشته باشید این افراد همانند ما و سایر افرادند و بنابراین، به جای اینکه آنان را در مقام رفیعی بنشانید و تحسینشان کنید، اجازه دهید که الهام‌بخش شما باشند.

سخن آخر

انگیزه موضوع پیچیده‌ای است و انگیزه دادن به خود، ممکن است کار چندان ساده‌ای نباشد. با ارزیابی و درنظرگرفتن نیازهایتان می‌توانید زاویه دیدتان را نسبت به کارها و وظایف خود تغییر دهید و با پیوند این وظایف با احساسات و تجاربی که از نظر درونی برایتان خوشایند و رضایت‌بخش است، به‌خوبی از پس آنها بر خواهید آمد. اگر شما هم راهی برای افزایش انگیزه سراغ دارید با ما در مجله اینترنتی خرید ناب به اشتراک بگذارید.

5/5 - (2 امتیاز)