زندگینامه کیومرث پور احمد

زندگینامه کیومرث پور احمد

در صنعت فیلمسازی و سریال، کارگردان های بزرگی پا به عرصه گذاشتند که با کارهای فاخر خود بیننده را وادار به تماشا کردن و لذت بردن از فیلم کردند. این کارگردان ها کم تعداد نیستند و شاید از برخی از بازیگران هم مشهورتر و معروف تر باشند.

یکی از این افراد، مرحوم استاد کیومرث پور احمد است که جایگاه مهمی در هنر، فیلم نامه نویسی و تهیه کنندگی سینما و تلویزیون ایران زمین ایفا کرد و بدرود حیات گفت. در این مقاله مجله اینترنتی خرید ناب به پاس زحمات بی شماری که او برای هنر این مملکت کشید، نگاهی به زندگینامه او خواهد انداخت و شما را در این مسیر به همراهی دعوت می کند.

کیومرث پور احمد

کیومرث پوراحمد کارگردان ایرانی و متولد سال ۱۳۲۸ در نجف آباد می باشد .او در رشته کارگردانی سینما تحصیل کرده است و در زمینه های تهیه کنندگی و فیلمنامه نویسی هم فعالیت دارد .آغار قعالیت او از سال ۱۳۵۳ بود و از ساخته های معروف او می توان قصه های مجید را نام برد.

کیومرث پور احمد
کیومرث پور احمد

شخصیت کیومرث پوراحمد در جوانی

او فرد خیلی گوشه گیری بود و همیشه سرش به کار خودش بود و بخش عمده هیجانات خود را در خواندن یک رمان، شعر و یا کشف یک فیلم ارضا می کرد. او دوست داشت برود یک فیلم را ببیند، نقدهایش را توی نشریه های مختلف پیدا کند، بخواند و باز برود فیلم را ببیند و این بار بهتر و آگاهانه تر ببیند… عشق به سینما آنقدر در او زیاد بود که اصلاً حواسش به چیز دیگری نبود و سینما و البته کتاب و نقد و رمان و تاریخ و این چیزها برای وی کفاف دهنده بود.

ورود به سینما

او کارش را با نقدنویسی آغاز کرد و از ۱۳۵۳ با دستیاری در مجموعه تلویزیونی آتش بدون دود وارد سینما شد. فیلم شب یلدا الهام گرفته از زندگی خود اوست.پوراحمد شرح حال خود را در کتابی تحت عنوان کودکی نیمه تمام منتشر کرده است.

مادرش، پروین دخت یزدانیان با بازی در فیلم های او، کار بازیگری را آغاز کرد و آثار برجسته ای با بازی او به ثبت رسید. دخترش، مریم پوراحمد هم در فیلم شب یلدا به ایفای نقش پرداخته است.فیلم مستندی درباره زندگی پوراحمد به کارگردانی مشترک سیدسجاد آوینی و اردلان آشوری ساخته شده است.پوراحمد در شب تقدیر از وی خود را شاگرد مسعود کیمیایی دانست و گفت :این افتخاری برای یک شاگرد است در مراسم تقدیر از او در کنار استادش قرار گیرد.

قصه‌های مجید؛ قله‌ی مرتفع آقای کارگردان

قصه‌های مجید در تلویزیون نقش آهن‌ربا را ایفا می‌کرد؛ مرزهای گروه هدفش را که نوجوان‌ها بودند شکست و بزرگسالان را هم پای آن قصه‌های شیرین نشاند. قصه‌هایی که از ادبیات و از قلم هوشنگ مرادی کرمانی به دنیای نمایش آمده بودند. کیومرث پوراحمد با مجید و بی‌بی به شهرت رسید. او این داستان‌ها را از کرمان به اصفهان برد و به ساده‌ترین و در عین گیراترین شکل ممکن ساخت. شاید شما هم با مجله اینترنتی خرید ناب هم نظر باشید که هنوز هم شنیدن اسم قصه‌های مجید روی لب‌ها لبخند می‌سازد و آدم‌ها را به گذشته می‌برد.

قصه‌های مجید
قصه‌های مجید

خواهران غریب

فیلم خاطره‌انگیز خواهران غریب در سال ۱۳۷۴ نشانه‌ی دیگری بود بر ظهور یک کارگردان توانا در دنیای کودک و نوجوان و بزرگسال. او خواهران غریب را بر اساس رمانی به همین نام، نوشته‌ی اریش کستنر ساخت؛ فیلمی که درخشان عمل کرد و بار دیگر نام کیومرث پوراحمد را بر سر زبان‌ها انداخت. خواهران غریب در کنار شهرتی که به خالقش بخشید، برای او جایزه‌ی سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را در جشنواره فیلم فجر به ارمغان آورد. این فیلم در گیشه هم درخشید و با ۱۴۱ میلیون تومان فروش، در صدر پرفروش‌های سال ۱۳۷۵ ایستاد.

فراز و نشیب دهه ۸۰ کیومرث پور احمد

دههٔ ۱۳۸۰ برای کیومرث پوراحمد با یکی از نقاط اوج کارنامهٔ سینمایی‌اش آغاز شد. شب یلدا که بر اساس تجریبات شخصی خود او در مقطعی از زندگی‌اش ساخته شده بود یکی از موفق‌ترین فیلم‌های او بود. این فیلم نظرات مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرد و در اکران نیز نظر تماشاگران را جلب کرد. اما تلاش بعدی پوراحمد برای ساخت گل یخ به‌عنوان فیلمی موزیکال و عامه‌پسند شکست خورد و دورانی در کارنامه‌اش آغاز شد که دیگر موفقیت مداوم نداشت. در همین دهه او چند بار قصد داشت فیلم تاریخی شاه را دربارهٔ دورانی از سلطنت محمدرضا پهلوی بسازد که علی‌رغم تغییر دادن فیلمنامه، به‌دلیل مخالفت برخی نهادها به سرانجام نرسید.

مهم‌ترین فیلم او در این دهه اتوبوس شب محصول ۱۳۸۵ بود؛ فیلمی سیاه‌وسفید دربارهٔ انتقال اسرای عراقی در دوران جنگ ایران و عراق که به‌دلیل بازی قابل‌توجه مرحوم استاد خسرو شکیبایی در نقش راننده اتوبوس و مایه‌های ضدجنگ، مورد توجه قرار گرفت. سریال پرانتز باز که بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ از تلویزیون پخش شد، یک اثر نه‌چندان موفق دیگر پوراحمد بود که به‌گفتهٔ خودش با بی‌میلی ساخت و به‌اندازهٔ سریال‌های قبلی او به‌یادماندنی از کار درنیامد.

فیلم های کیومرث پور احمد

۱۴۰۱ پرونده باز است

۱۴۰۰ نگهبان شب[۲۲]

۱۳۹۷ تیغ و ترمه

۱۳۹۷ جمشیدیه

۱۳۹۶ رضا

۱۳۹۴ کفشهایم کو؟

۱۳۹۲ ۵۰ قدم آخر

۱۳۸۸–۸۹ پرانتز باز

۱۳۸۶ برج
۱۳۸۵ اتوبوس شب

۱۳۸۴ نوک برج

۱۳۸۳ گل یخ

۱۳۸۰ شب یلدا

۱۳۷۵–۷۶ سرنخ

۱۳۷۴ خواهران غریب

۱۳۷۳ به خاطر هانیه

۱۳۷۲ نان و شعر

۱۳۷۱ سفرنامهٔ شیراز

۱۳۷۱ صبح روز بعد

۱۳۷۰ شرم

۱۳۶۹–۷۰ قصه‌های مجید

۱۳۶۸ شکار خاموش

۱۳۶۷ لنگرگاه

۱۳۶۶ گاویار

۱۳۶۶ شکوه زندگی

۱۳۶۵ آلبوم تمبر

۱۳۶۳ بی‌بی چلچله

۱۳۶۱ تاتوره

۱۳۶۱ باران

۱۳۶۰ تابستان سال آینده

۱۳۵۷ قصه خیابان دراز

جوایز کیومرث پور احمد

  • برندهٔ جایزهٔ ویژه و لوح تقدیر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای فیلم به خاطر هانیه
  • برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنوارهٔ فیلم فجر برای فیلم خواهران غریب
  • برندهٔ جایزهٔ بهترین کارگردانی جشنوارهٔ فیلم پنانگ برای فیلم خواهران غریب
  • برندهٔ تندیس بهترین فیلم جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران برای فیلم شب یلدا
  • برندهٔ تندیس بهترین کارگردانی و تندیس بهترین فیلم‌نامه جشن خانهٔ سینما برای فیلم اتوبوس شب
  • برندهٔ جایزهٔ بزرگ هیئت داوران جوایز آسیا پاسیفیک برای فیلم اتوبوس شب
  • نامزد جایزهٔ صفحه نمایش آسیا و اقیانوسیه جوایز آسیا پاسیفیک برای فیلم اتوبوس شب
  • نامزد جایزهٔ لینو بروکا جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم مانیل برای فیلم اتوبوس شب
  • برندهٔ جایزهٔ پروانهٔ زرین بهترین کارگردانی جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان برای فیلم اتوبوس شب
  • برندهٔ جایزهٔ بهترین کارگردانی جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم خروس طلایی برای فیلم اتوبوس شب
  • برندهٔ جایزهٔ ویژهٔ بهترین فیلم‌نامهٔ جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم رشد برای فیلم صبح روز بعد
جوایز کیومرث پور احمد
جوایز کیومرث پور احمد

درگذشت کیومرث پوراحمد

کیومرث پوراحمد کارگردان سینما و تلویزیون صبح ۱۶ فروردین ماه درگذشت‌.

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس در اطلاعیه‌ای که برای مرگ کیومرث پوراحمد، کارگردان سینما و تلویزیون کشورمان منتشر کرد، آورده بود:‌«در پی اعلام یک فقره خبر فوت مشکوک فردی سالخورده در دهکده ساحلی بندرانزلی به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰، موضوع در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی شهرستان بندرانزلی قرار گرفت.

با توجه به اهمیت رخ داد، بلافاصله اکیپ پلیس آگاهی برای بررسی صحت و سقم موضوع در محل  حادثه حضور پیدا کردند که با جسد بی جان کارگردان  نام آشنای کشورمان آقای کیومرث پور احمد مواجه شدند.

یافته‌های پلیس حاکی از آن بود که در کنار جسد مرحوم پوراحمد دست نوشته‌ای کشف شده است که متاسفانه حکایت از اقدام وی به خودکشی داشته است.

مراسم تشییع جنازه پوراحمد در ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ در قطعه هنرمندان بهشت زهرا تهران برگزار شد.

سخن آخر

آسمان هنر ایران ستاره های بی بدیل و هنرمندی دارد که سرشار از استعداد و توانایی هستند و ما در مجله اینترنتی خرید ناب امیدوار هستیم که تا زمانی که این افراد در قید حیات هستند قدر آنها را بدانیم و از هنرشان نهایت استفاده را ببریم.

5/5 - (1 امتیاز)