زمان مناسب کاشت نهال

زمان مناسب کاشت نهال

درختان از مهم‌ترین بخش های هر اکوسیستم هستند و به همین دلیل برای کاشت هر نوع درختی (بارده و غیربارده) باید به زمان کاشت نهال آن دقت کنید، در غیراینصورت نمی‌توانید انتظار استقرار، رشد و عملکرد مطلوبی را داشته باشید.

در این مقاله در مجله اینترنتی خرید ناب به بررسی دقیق زمان کاشت نهال پرداخته ایم.

زمان کاشت نهال

بهترین زمان ممکن برای کاشت نهال زمان خواب آن است. در مناطق گرم و معتدل و نیمه سردسیر، بهترین زمان برای کاشت نهال پاییز است. در این زمان نهال به تازگی به خواب رفته است و می توان با رعایت نکاتی که ذکر می شود آن را کاشت. همچنین در مناطق سردسیر بهتر است کاشت نهال پس از یخبندان و بادهای شدید انجام شود.

زمان کاشت نهال
زمان کاشت نهال

در نظر داشته باشید که بهترین زمان ممکن برای کاشت نهال روزهای ابری است؛ زیرا ممکن است این روزها با بارش همراه شود و نهال به طور کامل آب بخورد این امر می تواند به یک کاشت موفق کمک کند. همچنین کاشت نهال در روزهای سرد و یخبندان یا روزهای بسیار گرم و آفتابی موفقیتی در پی ندارد. کاشت در فصل پاییز باید به گونه ای برنامه ریزی شود که ریشه نهال با محیط جدید قبل از فرارسیدن یخبندان انس پیدا کند. در نتیجه باید پایان زمان کاشت ۳ هفته قبل از بیداری ظاهری نهال باشد.

کاشت نهال در بهار

بهار به نظر فصل مناسبی برای کاشت است. در این فصل گلخانه ها برای کاشت گیاه ، بیشترین انتخاب یک باغبان هستند زیرا گزینه های انتخابی زیادی برایشان فراهم شده است. کاشت در فصل بهار فرصت رشد را به نهال در فصل تابستان می دهد و آن ها را برای زمستان آماده می کند زیرا برگ های درخت فرصت رشد و تغذیه دارند. هنگامی که درختی کاشته می شود باید بتواند ریشه های جدیدی ایجاد کند. کاشت در بهار بدان معناست که درخت باید همزمان با برگ جدید ریشه جدید نیز داشته باشد که هردو فرآیند ، به ذخایر قندی نیاز دارند . تلاش برای رشد همزمان برگ و ساقه برای درخت ضروری است و در نبود هریک، درخت دچار مشکل می شود. این رشد نه تنها به قند بلکه به آب فراوان نیز نیاز دارد. با محدود کردن ریشه، درخت در جذب آب دچار مشکل می شود، به همین دلیل نهالی که تازه کاشته می شود تمام و یا قسمتی از برگ هایش می ریزد زیرا آب کافی به ریشه نمی رسد.

کاشت در فصل پاییز

تعدادی از باغبانان براین باورند که پاییز فصل مناسب کاشت درخت است زیرا درخت می تواند ریشه های جدیدی را بدون تغذیه کردن برگ داشته باشد به این علت که پاییز فصل خنکی است و بهترین دما را برای رشد ریشه داراست. کاشت در پاییز به درخت این اجازه را می دهد تا مجدد در فصل پاییز و اوایل بهار قبل از رشد برگ ها، ریشه ها رشد کنند.

آیا ۱۵ اسفند (روز درخت‌کاری)

در کشور ما ۱۵ اسفند به نام روز درخت‌کاری نام گذاری شده است. همچنین برنامه‌های مختلفی از سوی ارگان‌ها و نهادهای مختلف در این روز برگزار می‌شود. اما آیا واقعا این روز بهترین زمان کاشت درخت است؟

براساس بررسی‌های انجام شده در فلات مرکزی ایران، ۱۵ اسفند و روزهای قبل و بعد از این روز، مناسب‌ترین و بهترین زمان کاشت درخت در ایران هستند. دلیل آن هم این است که در اغلب مناطق ایران، در این زمان یخبندان‌ها تمام شده اما درختان همچنان در خواب زمستانی به سر می‌برند و پس از مدت کوتاهی بهار می‌رسد و درختان شروع به رشد می‌کنند. اما باید توجه داشت که تنوع آب و هوایی در ایران بالا بوده و نمی‌توان این روز را بهترین روز برای کاشت درخت در همه ی مناطق کشور دانست. به عنوان مثال در کوه‌های زاگرس که هوا سردتر بوده یا مناطق جنوبی خلیج فارس که هوا گرم‌تر است، این زمان متغییر خواهد بود. با توجه به نکات گفته شده می‌توانید بهترین زمان کاشت درخت را در منقطه خود تعیین کنید.

زمان کاشت نهال های گلدانی

این نکته از توصیه های مجله اینترنتی خرید ناب را فراموش نکنید که زمان کاشت نهال های گلدانی دارای قائده خاصی نیست؛ زیرا این نوع نهال ها در تمام طول سال قابل کاشت هستند. البته در کاشت این نوع نهال ها رعایت مواردی ضروری به نظر می رسد که به برخی آن ها در ادامه اشاره می کنیم

۱- در هنگام انتقال نهال نباید درجه حرارت مبدا با مقصد اختلاف چندانی داشته باشد. در غیر این صورت نهال از بین می رود و کاشت شما با موفقیت همراه نخواهد بود.
۲- نیاز است که خاک گلدان مرطوب باشد و رطوبت آن به گونه ای باشد که مانع فروپاشی خاک گلدان در طول مسیر شود.
۳- هنگام انجام عمل کاشت لازم است که ظرف یا گلدان را با احتیاط از نهال یا گل جدا کنیم به شکلی که به گیاه آسیب وارد نشود.
۴- برخی گمان می کنند کاشت نهال یا گل با خود گلدان امکان پذیر است. توجه داشته باشید که از کاشت نهال یا گل با گلدان به شدت خودداری کنید.

زمان کاشت نهال های گلدانی
زمان کاشت نهال های گلدانی

باید بدانید که به طور کلی کاشت گل و گیاه در هر زمانی محدودیت ندارد اما این امر نیاز به شرایط خاصی دارد. اگر بتوانیم در فصول مختلف شرایط لازم را برای کاشت فراهم کنیم این امکان وجود دارد تا در هر فصلی نهال یا درخت بکاریم.

تاثیر باغبان

بهترین زمان کاشت درخت به باغبان بستگی دارد. برای موفقیت در کاشت در پاییز، درخت باید سیراب شده باشد.

نهال ها در نیمسال اول سال به آبیاری منظم نیاز دارند تا برای سال اول سیراب باشند.

کلام آخر

گیاه یک موجود زنده است و برای بقا و رشد مناسب آن باید به خوبی از آن مراقبت شود. از جمله این مراقبت‌ها سله شکنی، وجین علف هرز، تعویض گل و کود دادن به موقع است. همچنین قرار دادن نهال در شرایط نامناسب تا زمان کاشت نیز می‌تواند باعث تضعیف و حتی خشک شدن آن شود. بنابراین بهتر است نهال مورد نظر خود را در کمترین زمان به محل کاشت انتقال دهید.

همراهان گرامی مجله اینترنتی خرید ناب، با کاشت یک نهال می توان زیبایی را به دنیا هدیه کرد. از اینکه مثل همیشه با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

5/5 - (3 امتیاز)