جلوگیری از پلاکت های دندانی

انواع راه های جرم گیری دندان در خانه

شاید روش‌های بسیار زیادی برای جرم گیری دندان در خانه به گوشتان خورده باشد، اما آیا این روش‌ها اثر بخشی متناسبی برای از بین بردن جرم و پلاک‌های دندانی دارند؟ آیا راه های حفظ سلامت دهان و دندان بلد هستید؟

آیا جرم گیری دندان در منزل می‌تواند جایگزین درمان اصلی جرم گیری دندان در کلینیک دندانپزشکی باشد؟
در این مطلب با مجله اینترنتی خرید ناب همراه باشید تا علاوه بر آشنایی با انواع روش‌های جرم گیری دندان خانگی، پاسخ سؤالات خود را نیز به دست آورید.

جلوگیری از پلاکت های دندانی

اولین راه پیشنهادی و کاربردی برای جلوگیری از پلاکت های دندانی این است که بهداشت دندانی خود را رعایت کنید، اگر این کار را انجام دهید هیچگاه بر روی دندان های شما جرم بسته نمی شود و یا دندان های شما به پلاکت دچار نمی شود، مسواک زدن هر شب یا در طول روز خیلی به این کار کمک می کند.

جلوگیری از پلاکت های دندانی
جلوگیری از پلاکت های دندانی

اگر این کار برای شما مقدور نیست حتما از دهان شویه ها استفاده کنید، دهان شویه ها میکروب هایی را که برس مسواک قادر به از بین بردن آن نیست را از بین می برند و به راحتی بین دندان ها را تمیز می کنند. پیشنهاد می شود تا از مسواک و شوینده دهان با هم استفاده شود تا نظافت دندان به بهترین شکل انجام شود.

ماساژ روغن

مالیدن روغن (روغن نارگیل یا زیتون) به دندان و لثه ها علاوه بر از بین بردن جرم دندان، باعث کاهش پوسیدگی دندان و افزایش قوام لثه ها می شود. برای استفاده از روغن به اندازه یک قاشق غذاخوری از آن را در داخل دهان بگذارید و ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در دهان قرقره کنید(بیش از زمانی که دهان شویه را در دهان قرقره می کنید).

روغن نارگیل در این زمینه مفیدتر به نظر می رسد زیرا دارای اسیدهای چربی چون لوریک اسید می باشد. این ماده علاوه بر از بین بردن جرم دندان، خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی نیز دارد.

استفاده از خمیر دندان ضد جرم و رسوب

استفاده از خمیر دندان ضد جرم و رسوب به از بین بردن جرم سیاه دندان کمک شایانی می‌کند. مواد موجود در این خمیر دندان ازجمله پیروفسفات، زینک سیترات، فلوراید و … جرم‌گیری را ممکن می‌سازد.

این مواد از تشکیل جرم و رسوب روی دندان جلوگیری می‌کنند. بعضی از این خمیردندان‌ها ماده‌ی دیگری به نام تریکلوسان دارند که در واقع نوعی آنتی‌بیوتیک برای از بین بردن باکتری‌های موجود در دهان است.

استفاده از جوش شیرین

مواد مورد نیاز :

جوش شیرین و آب

طریقه استفاده :

  • یک قاشق چای خوری جوش شیرین و کمی آب را با هم مخلوط کنید تا مخلوطی سفت را شکل دهید.
  • از این مخلوط برای مسواک زدن استفاده کنید بعد از ۲ تا ۳ دقیقه دندان را با مسواک و خمیر دندان بشویید.
  • حدود یک هفته بعد، متوجه اثرات سفید شدن دندانها خواهید شد.

همراهان مجله اینترنتی خرید ناب به یاد داشته باشید که جوش شیرین ساینده است، استفاده از جوش شیرین زیاد ممکن است به دندان های شما آسیب برساند.

استفاده از نخ دندان

با استفاده از نخ دندان به صورت روزانه می‌توانید جرم‌ها و مواد غذایی باقی مانده در بین دندان‌های خود را بردارید و به سلامت دهان و دندان خود کمک کنید.

استفاده از نخ دندان
استفاده از نخ دندان

استفاده از ترکیب جوش شیرین و لیمو

یکی از راه های از بین بردن جرم دندان در خانه استفاده از لیمو و جوش شیرین است. لیمو یکی  از موادی است که باعث طراوت می شود و بوی بد دهان را از بین می برد.

حتی از پوست لیمو هم در سالاد و غذا می توانید استفاده نمایید، لیمو یکی از مرکباتی است که بسیار برای سلامتی مفید است و خاصیت های گوناگونی دارد حتما آن را در دستور غذای خود جای دهید.

یک لیمو را نصف نمایید سپس آن را با یک قاشق چای خوری جوش شیرین مخلوط نمایید. با این کار همانند دستور ترکیب قبل مایه ای خمیر مانند بدست می آید، که باز هم می توانید از آن بجای خمیر دندان استفاده نمایید.

برای اثر بخشی بهتر این محلول بهتر است تا در هفته یک یا دو بار از این ترکیب استفاده کنید.

پوست پرتقال

استفاده از پوست پرتقال نیز یکی دیگر از راه های از بین بردن جرم دندان است. فقط کافی ست لایه داخلی پوست پرتقال را به دندان های خود بسابید تا جرم دندانی را کاهش دهید.

راه دیگری نیز وجود دارد که با لایه له شده داخل پوست پرتقال و آب نوعی خمیردندان بسازید و با آن مسواک بزنید.خاصیت ضد میکروبی پوست پرتقال و وجود ویتامین C در آن به کاهش تعداد باکتری ها در دهان و ایجاد دیرتر پلاک روی دندان ها کمک می کند.

استفاده از ژل آلوئه ورا و لایه‌بردار گلیسیرین

مواد لازم:

  • ۱ قاشق چای‌خوری ژل آلوئه ورا
  • ۴ قاشق چای‌خوری گلیسیرین گیاهی
  • ۴-۵ قاشق غذاخوری جوش شیرین
  • ۱۰ قطره اسانس لیمو
  • و ۱ فنجان آب

طرز تهیه:

  • تمام مواد لازم را با هم مخلوط کنید تا خمیر یک‌دستی تولید شود؛
  • مخلوط را به دندان‌هایتان بمالید؛
  • دهان را کاملا آب بکشید به‌طوری که همه‌ی خمیر کاملا از روی دندان‌ها پاک بشود.

مدت زمان مصرف: 

روزی یک مرتبه از این مخلوط استفاده کنید تا پاک‌سازی پلاک‌ها شروع شود. بعد از آن،‌تا زمانی‌ که جرم‌گیری کاملا نتیجه بدهد از این مخلوط هر ۳-۴ روز، یک‌بار استفاده کنید.

علت اثرگذاری: 

آلوئه‌ ورا و جوش شیرین خواص ضد‌میکروبی دارند. علاوه بر این آلوئه‌ ورا می‌تواند با رادیکال‌های آزادی که عامل ایجاد باکتری‌ها در دهان هستند، مبارزه کند. اسانس لیمو هم خاصیت فوق‌العاده‌ای در از بین بردن جرم‌ها و پلاک‌های روی دندان دارد.

جرم گیری دندان با جوش شیرین و توت فرنگی

توت فرنگی خاصیت سفید کنندگی دندان دارد زیرا حاوی مقدار زیادی اسید مالیک است که از تشکیل پلاک روی سطح دندان جلوگیری می کند و منجر به سفید شدن دندانها می شود.

جرم گیری دندان با جوش شیرین و توت فرنگی
جرم گیری دندان با جوش شیرین و توت فرنگی

مواد لازم : 

توت فرنگی رسیده و جوش شیرین

طریقه استفاده : 

  • توت فرنگی رسیده و یک قاشق چای خوری جوش شیرین را آماده کنید.
  •  توت فرنگی را خرد کنید و جوش شیرین را اضافه و خوب هم بزنید.
  •  از این مخلوط برای مسواک زدن استفاده کنید.
  • این روش را ۲ – ۳ بار در هفته اعمال کنید تا نتایج مورد انتظار حاصل شود.

جوش شیرین با نمک دریا

نمک با داشتن خاصیت ضد عفونی کننده می‌تواند به رفع پلاک‌ها و جرم دندان کمک کند. برای کمک گرفتن از این روش یک قاشق چای خوری جوش شیرین، کمی آب و ۱ قاشق چای خوری نمک را با هم مخلوط کنید و ۲ تا ۳ بار در هفته دندان‌های خود را مسواک بزنید.

جویدن میوه‌ها و سبزیجات

این روش جرم گیری دندان در خانه بسیار آسان است. فقط کافی است برای از بین بردن جرم سیاه دندان سیب، موز، خربزه، هویج یا ساقه کرفس را بجوید! جویدن میوه‌ها و سبزیجات به مدت یک ساعت پس از صرف غذا، دندان‌های شما را به‌شکل طبیعی پاک و تمیز می‌کند.

جویدن میوه‌ها و سبزیجات نه‌ تنها ذرات غذا بلکه پلاک‌ها و جرم‌ها را نیز از بین می‌برد و لثه‌ها را قوی و مقاوم می‌کند.

در اینباره بهتر است مقاله تازه نگه داشتن میوه و سبزیجات را مطالعه کنید.

کلام پایانی

جرم دندان علاوه بر سلامتی، زیبایی‌ ظاهرتان را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. پس مسواک بزنید و نخ دندان را فراموش نکنید. از مصرف دخانیات اجتناب کنید چون باعث تولید جرم در خطوط لثه می‌شود.

بهداشت دهان و دندان را کاملا رعایت کنید تا دیگران از مصاحبت با شما لذت ببرند و جوری نباشد که صحبت با شما برای مخاطب بینوایتان به شکنجه تبدیل شود. در نهایت پیشنهاد می‌کنم حتما وقتی برای مراجعه به دندان‌پزشکی و چکاپ دندان‌هایتان اختصاص بدهید.

اگر شما هم راهی برای جرم گیری دندان ها سراغ دارید که به دهان و دندان آسیب نمی زند، با مجله اینترنتی خرید ناب به اشتراک بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)