روش های کاهش استرس

روش های کاهش استرس

استرس و اضطراب جزو احساسات رایجی است که شاید در طول زندگی بارها تجربه کنیم. اما هنگامی که استرس شدید، قوی و از کنترل خارج شود، می‌تواند مشکلاتی را در سلامت روحی و جسمی ما ایجاد کند. به همین دلیل یافتن راه‌های کاهش استرس و اضطراب برای بازگرداندن آرامش روحی و سلامت جسمی لازم است که ما در مجله اینترنتی خرید ناب چند راهکار موثر و مفید به شما ارائه خواهیم کرد.

اضطراب و استرس

اضطراب یا استرس “نگرانی شدید، بیش از حد و مداوم و ترس در مورد موقعیت‌های روزمره است.” اما باید گفت اضطراب یک احساس بسیار طبیعی است زیرا مغزتان در تلاش است تا شما را در برابر برخی اتفاقات ایمن نگه دارد. اما باید توجه کنید تا یک حد نرمالی اضطراب همیشه طبیعی است و نگرانی بیش از حد می‌تواند نشانه‌ای از داشتن یک اختلال اضطرابی باشد.

اضطراب و استرس
اضطراب و استرس

برخی از علائم فیزیکی اضطراب می‌تواند شامل: احساس گرفتگی هوا، تعریق، لرزش، افزایش ضربان قلب و احساس خطر قریب الوقوع باشد. برخی با دیدن این علائم تصور می‌کنند دچار یک اختلال اضطرابی شده‌اند که این تفکر کاملاً اشتباه است، چرا ممکن است فقط در اثر یک اضطراب و استرس کاملاً طبیعی با این علائم روبرو شده باشید.

تغییر طرز فکر

یکی از مهم‌ترین نکته ها راجع به استرس این است که در بسیاری از موارد، استرس مشکل را نشان نمی‌دهد بلکه در واکنش شما، استرس را نشان می‌دهد و نحوه درک شماست که موجب این واکنش می‌شود. اگر در کار خود با وظیفه دشواری روبرو شدید با تغییر عقیده آن را به فال نیک بگیرید که از این طریق مهارت‌های شما تقویت می‌شود. می‌توان یک زندگی پر از استرس و ناراحتی را به یک زندگی پر تکاپو و مهیج تبدیل کرد.

نفس عمیق بکشید

این استراتژی ساده یکی از قدرتمند ترین راه های مبارزه با استرس است. نفس عمیق باعث می شود: هورمون های استرس کاهش پیدا کند. ضربان قلب کاهش پیدا کند. فشار خون کاهش پیدا کند. اینگونه نفس عمیق بکشید:

۱٫ به آرامی و در حالی که دستتان روی معده و دست دیگری روی سینه است، بنشینید.

۲٫ آرام و عمیق از راه بینی، نفس را به داخل بکشید طوری که شش ها را احساس کنید.

۳٫ نفس خود را برای چند ثانیه نگه دارید.

۴٫ به آرامی نفس خود را از دهان بیرون دهید، طوری که تمام هوای داخل شش ها تخلیه شود.

۵٫ چند مرتبه این کار را تکرار کنید.

مشکلات خود را در کاغذ بنویسید

نوشتن راه حل مناسبی برای افراد درون گرا است. این افراد برای صحبت کردن و بروز مشکلاتشان ساخته نشده اند به همین دلیل نوشتن بیشتر به آنها کمک می کند. برای این کار کاغذی را برداشته مشکلات خود را روی آن بنویسید. برای رسیدن به راه حل مناسب فکر کنید و چاره اندیشی داشته باشید. تنها فکر کردن به خود مشکل می تواند استرس شما را افزایش دهد اما با نوشتن و فکر کردن به راه حل می توانید این استرس را کاهش دهید.

ورزش ‌کردن

ورزش کردن تاثیرات خیلی زیادی بر سلامت جسمی و روحی دارد که در مقالاتی مانند تاثیر ورزش بر رشد مو و همچنین زمان مناسب ورزش کردن به آنها اشاره کردیم. ورزش یکی از مهم ترین راه های کاهش اضطراب است و از بهترین کارهایی است که می توان برای غلبه بر اضطراب انجام داد. در صورتی که با ورزش، بدن تحت فشار جسمانی قرار می گیرد، می‌تواند از فشار و استرس ذهنی خود بکاهد. به طوری که احتمال تجربه کردن اضطراب در افرادی که به طور منظم ورزش می کنند، کمتر است.

انجام مدیتیشن

مدیتیشن تسکین دهنده کوتاه مدت استرس است و مزایای مدیریت استرسی ماندگاری را نیز به همراه می آورد.اشکال مختلفی از مدیتیشن برای امتحان کردن وجود دارد – هر یک منحصر به فرد است و جذابیت خود را به ارمغان می آورد.

انجام مدیتیشن
انجام مدیتیشن

نگاه کردن به نقاط دور

اگر چند لحظه از پنجره به نقاط دور دست، جایی که نقشی در پریشانی خاطر شما ندارد، نگاه کنید، چشمان شما آرامش پیدا می‌کنند. اگر چشمانتان آرامش پیدا کنند، شما هم می‌توانید آرامش پیدا کنید. قوری را از روی اجاق گاز بردارید. آیا باز هم آب داخل آن می‌جوشد؟!

ماساژ درمانی

در زمانی که استرس در بدن افزایش یابد هورمون ادرنالین نیز در بدن ترشح می شود و این هورمون باعث می شود عضلات گردن و کمر دچار گرفتگی شوند. کافی است این ماهیچه ها را ماساژ دهید. با کشیدن عضلات خود می توانید احساس استرس را کاهش دهید. در صورتی که به تمرینات مدیتیشن آشنایی داشته باشید می توانید از آن به عنوان کاهش دهنده موقتاسترس استفاده کنید.

بازی کردن

لذت بردن از بازی های خوب با گروهی از دوستان، یا حتی چیزی آرامش بخش، می تواند ذهن شما را از استرس دور کند و می تواند منجر به وضعیت آرام تری شود.در این میان بازی ها می تواند به خوبی جواب دهند، چون مردم آن قدر لذت می برند که به طور مرتب از آن ها استفاده می کنند.

گیجگاه‌های خود را فشار دهید

این روش ماساژ درمانی برگرفته از طب سوزنی است که برای تسکین درد و درمان بسیاری از بیماری‌ها از نقاط فشار استفاده می‌کند و به طور غیرمستقیم، موثر است. با استفاده از ماساژ اعصاب نواحی گیجگاهی، عضلات نواحی دیگر بدن، به ویژه نواحی گردن آرامش پیدا می‌کنند.

گوش دادن به موسیقی آرامش بخش

گوش دادن به موسیقی می‌تواند تاثیرات ضد استرسی زیادی در بدن داشته باشد. موسیقی آرام و ملایم می‌تواند با ترغیب کردن مغز به آرامش، به کاهش فشار خون کمک کند و به همان اندازه تپش قلب و هورمون‌های استرس را کاهش دهد. برخی از موسیقی‌های کلاسیک و فولک می‌تواند مشخصا آرامش‌بخش باشد اما گوش کردن به موسیقی مورد علاقه‌تان به هر سبک و ژانری که باشد نیز می‌تواند موثر باشد. صدای طبیعیت نیز می‌تواند خیلی آرامش بخش باشد؛ به همین جهت است که این صداها در موسیقی‌های ریلکس کننده گنجانده شده‌اند.

استفاده کردن از مکمل‌های غذایی

مکمل‌‌های غذایی زیادی هستند که باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شوند. در اینجا به طور خلاصه به چند مورد از‌ آن‌ها اشاره می‌کنیم که تاثیر خیلی خوبی در کاهش استرس دارند.

چای سبز

مجله اینترنتی خرید ناب در مقاله ای مقایسه چای سبز و چای سیاه را به سمع و نظر شما خوبان رساند و این مرتیه قصد داریم نقش چای سبز را در کاهش استرس به اطلاع شما برسانیم. چای سبز میزان زیادی آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنل دارد که خواص آن‌ها در بهبود سلامت فرد است. این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند باعث کاهرش استرس و اضطراب و افزایش میزان سروتونین در بدن شوند.

چای سبز
چای سبز

چای اسطوخودوس و کاهش استرس

اسطوخودوس یکی از گیاهانی است که به صورت آرام بخش در طب سنتی کاربرد زیادی دارد، امروزه برخی از شرکت‌های دارویی از این گیاه برای محصولات آرام بخش خود استفاده می‌کنند. از جمله مزایای این گیاه نسبت به سایر داروها ویژگی آرام بخشی بدون ایجاد خواب آلودگی در فرد است.

هرگز وعده‌های غذایی را حذف نکنید

ممکن است در هنگام اضطراب به شدت دچار حالت تهوع شوید به طوری نتوانید غذایی بخورید. در این حالت باید کاری کنید که سریعاً حالت تهوع خود را کنترل و کاهش دهید. زیرا بسیار مهم است که در این شرایط هرگز وعده‌های غذایی خود را حذف نکنید. مشابه خواب کافی، نداشتن غذای کافی می‌تواند بدن شما را در حالت وحشت قرار دهد که برای سلامت روان بسیار خطرناک است. حذف یک وعده غذایی می‌تواند باعث کاهش قند خون شود که بدن را مجبور به تولید اپی نفرین می‌کند که به آدرنالین نیز معروف است.

این هورمون «جنگ یا گریز» است که کبد را مجبور می‌کند تا گلوکز بیشتری تولید کند تا بدن وارد عمل شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، بدن شما کورتیزول بیشتری تولید خواهید کرد زیرا تحت تاثیر استرس قرار می‌گیرد. به همین دلیل ممکن است هنگام گرسنگی اضطراب بیشتری داشته باشید و یا ممکن است افراد در هنگام اضطراب «گرسنه» شوند. مهم است که وعده‌های غذایی را حذف نکنید به خصوص زمانی که از قبل مضطرب هستید.

آدامس جویدن

یک تسکین دهنده بسیار آسان و سریع برای اضطراب، جویدن آدامس است. آدامس جویدن سبب می شود که امواج مغزی مشابه امواج مغزی افراد آرام، تولید شود. همچنین آدامس جویدن منجر به ارتقا مناسب جریان خون به مغز می شود.

سنبل‌الطیب (Valerian)

سنبل‌الطیب یا علف گربه نام گیاهی است که به دلیل تاثیر آرام‌بخش و خواب‌آور بسیار معروف است. سنبل‌الطیب دارای اسید والرنیک است که باعث تغییر گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) می‌شود که نتیجه آن کاهش استرس است.

کلام پایانی

در مقاله بالا از سری مقالات مجله اینترنتی خرید ناب ما به بخش‌های مختلفی از راهکارهای کاهش استرس پرداختیم، بهتر است بدانید که استرس می‌تواند برای شما پیامدهای تلخی را به همراه داشته باشد یا به‌عبارت دیگر سبب شود که شما از زندگی اصلی و سالم خود فاصله بگیرید و در افکارتان غرق شوید اما همانطور که استرس و اضطراب می‌تواند در زندگی کاری و شخصی شما وارد شود و همه چیز را به هم بریزد، راه‌های زیادی وجود دارد که فشار، تنش و استرس شما را کم کند. این نکات و تکنیک‌های مختلف معمولا می‌توانند ذهن شما را از منبع استرس دور کنند.

5/5 - (2 امتیاز)