طرز تهیه بستنی سنتی یا زعفرانی خانگی

طرز تهیه بستنی سنتی یا زعفرانی

با گرم شدن هوا و ورود به فصل تابستان، بازار بستنی داغ تر از همیشه میشه و بیشتر از هر موقع از سال خوردن بستنی میچسبه. اما تا حالا شده  خودتون بپرسید بستنی از کی وارد ایران شد و چجوری درست میشه؟ مجله اینترنتی خرید ناب می خواد به همین موضوع بپردازه و شما رو تشویق کنه که تو خونه خودتون بستنی درست کنید و در کنار خانواده از خوردن بستنی سنتی لذت ببرید.

تاریخچه بستنی در ایران

قبل از اینکه ناصرالدین شاه به سفر فرنگ برود و دستور و ترکیبات بستنی را به ایران بیاورد ما خوراکی خنک دیگری داشتیم که نام آن برف‌و شیره بوده و گاهی هم گفته می‌شده برف کشو. برف های تمیزی که مردم از کوه‌های اطراف پایتخت برمیداشتند و با شیره، مربا، عسل و گلاب نوش جان میکردند.
بعد از سفر سوم ناصرالدین شاه از فرنگ این خوراکی خنک تابستانی تغییر کرد. بستنی ابتدا به صورت سنتی و دستی با عنوان “بستنی زعفرانی” تهیه می‌شد.

طرز تهیه بستنی سنتی یا زعفرانی
طرز تهیه بستنی سنتی یا زعفرانی

این بستنی درون ظرفی (بشکه‌ای) دو جداره درست می‌شد به این صورت که درون جدار داخلی شیر، خامه، شکر، ثعلب و زعفران و در جدار بیرونی یخ و نمک ریخته می‌شد. در مراحل ساخت بستنی سنتی بشکه را مرتباً تکان می دادند تا بستنی درست شود.

مواد لازم برای درست کردن بستنی سنتی یا زعفرانی (برای ۶ نفر)

شکر ۲ پیمانه
خامه ۱۰۰ گرم
گلاب ½ پیمانه
شیر پر چرب ۴ پیمانه
اسانس هل به دلخواه
ثعلب ۲ قاشق چایخوری
زعفران ۱ قاشق غذاخوری
خلال پسته ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه بستنی سنتی

برای تهیه بستنی سنتی ایرانی ابتدا سینی بزرگ و لبه دار را انتخاب می کنیم و خامه را داخل سینی می ریزیم و با قاشق خامه را در کف سینی پهن می کنیم و به طوری که قطر خامه به ۲ میلیمتر برسد و سینی را داخل فریزر می گذاریم تا خامه یخ بزند.

(بهتر است از خامه کم چرب استفاده کنیم تا خامه در فریزر یخ بزند) سپس شیر را در قابلمه ای می ریزیم و روی حرارت می گذاریم تا جوش بیاید و بعد حرارت را کم می کنیم و گلاب و زعفران دم کرده را به شیر می افزاییم و با هم مخلوط می کنیم.

بعد ثعلب را به شکر اضافه می کنیم و با قاشق زیر رو می کنیم تا ثعلب همه جای شکر را فرابگیرد و بعد کم کم به مواد شیر اضافه می کنیم و مداوم هم می زنیم تا شکر گاملا در شیر حل شود و ثعلب باعث قوام گرفتن شود.

زمانیکه مایه بستنی غلیظ شد قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و در کاسه ای می ریزیم و در ظرف بزرگتری یخ می ریزیم و کاسه مایه بستنی را در ظرف یخ قرار می دهیم و با همزن مایه بستنی را خوب هم می زنیم تا کمی کش دار شود

و بعد بستنی را به مدت ۳۰ دقیقه در فریزر می گذاریم و بعد بیرون می آوریم و مجددا با همزن بستنی را می زنیم تا کشدارتر شود و در فریزر قرار می دهیم.این کار را ۴ الی ۵ بار انجام می دهیم تا بستنی کشدار و منسجم شود.

سپس بستنی را از فریزر بیرون می آوریم و خامه یخ زده را نیز از فریزر خارج می کنیم و با چاقو خامه را برش می دهیم به اندازه مستطیل هایی کوچک و به بستنی اضافه می کنیم.همچنین خلال پسته را نیز به بستنی می افزاییم

و خوب بستنی را زیر و رو می کنیم تا خلال پسته و خامه یخ زده به همه نقاط بستنی آغشته باشد و اگر تمایل داشتید می توانید در اینجا کمی اسانس هل نیز به بستنی اضافه کنید و بعد بستنی را به مدت ۲ ساعت در فریزر می گذاریم تا کاملا آماده شود.

طرز تهیه بستنی سنتی یا زعفرانی
طرز تهیه بستنی سنتی یا زعفرانی

نکات ضروری در تهیه بستنی سنتی

برای تهیه بستنی بهتر است از خامه  ۳۵ درصد به بالا استفاده کنید.
اگر ثعلب مورد استفاده در بستنی خوب و مرغوب نباشد بستنی دچار یخ زدگی شده و کشدار نیمشود.
شکر زیادی باعث نبستن بستنی میشود.
«ثعلب باعث کشدار شدن بستنی میشود»پس هر چقدر بیشتر باشد (البته نه بیشتر از حد مجاز) حالت کشدار بستنی بیشتر میشود.
اگر میخواهید بستنی را در دستگاه بستنی ساز درست کنید حتما باید آن را در فریزر قرار دهید تا کمی ببندد و بعد در دستگاه بریزید تا به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه هم خورده و بستنی بسته شود.،
شیر را قبل از تهیه بستنی حتما بجوشانید.
مقدارزعفران در بستنی باید طوری باشد که بعد از آماده شدن بستنی  کمرنگ تر نشود.
اگر می خواهید تیکه های خامه درون بستنی یخ نزند حتما باید از خامه پرچرب استفاده کنید خامه را کمی با چنگال بزنید و توی یک سینی لبه دار یا یک ظرف پیرکس که کف ظرف پلاستیک فریزر پهن کنید سپس خامه را درون ظرف ریخته داخل فریزر قرار دهید تا خودش را بگیرد.
برای تهیه بستنی شکلاتی  میتوانید به‌جای زعفران از پودر کاکائو استفاده کنید.

کلام پایانی

ما در مجله اینترنتی خرید ناب سعی کردیم تا طرز تهیه بستنی سنتی را به شما آموزش دهیم. تهیه این بستنی بسیار ساده است؛ تنها کمی حوصله می‌خواهد. بسیار خوشمزه است و برای روزهای گرم تابستانی، بسیار دلچسب است. همین‌الان دست‌به‌کار شوید تا برای روزهای گرم تابستان این دسر محبوب ایرانی را از دست ندهید.

اما اگر از طرفداران بستنی های شرکتی هستید توصیه می کنیم مقاله معرفی شرکت بستنی میهن را از دست ندهید.

5/5 - (1 امتیاز)