طرز تهیه ماست یونانی کم چرب

طرز تهیه ماست یونانی کم چرب خانگی

ماست یونانی یک نوع ماست با درصد پروتئین بالاتر از ماست معمولی می‌باشد. در روش‌های صنعتی از پودر شیر، خامه و یا پکتین برای غلیظ کردن ماست استفاده می‌شود ولی در روش خانگی با یک مرحله آبگیری از ماست می‌توان به ماست مطلوب دست یافت. برای آشنایی با طرز تهیه ماست یونانی کم چرب خانگی با این مقاله از مجله اینترنتی خرید ناب با ما همراه باشید.

ماست یونانی چیست؟

ماست یونانی

این ماست احتمالا آغازگر روندی است که باعث شد ماست‌ های سنگین و خامه‌ ای در دنیا معروف شوند. اولین بار در دهه ۹۰ میلادی به بازار آمد و بلافاصله تولید کنندگان مختلفی به عرضه آن پرداختند. ماست یونانی ماستی است که آبکش شده تا مایعات آن گرفته شود. به خاطر این فرآیند، مقدار پروتئین آن دو برابر ماست‌ های معمولی است. هر چند ماست یونانی سنتی با شیر پرچرب تهیه می‌ شود. در طرز تهیه ماست یونانی پر چرب از شیر بز یا گاو و خامه استفاده می شود. اما امروزه انواع مختلفی با شیر کم‌ چرب نیز تولید می‌ شوند. ماست یونانی ترش‌ ترین و تندترین ماست است. اگر در فرایند تولید آن از شیر کم چرب استفاده شود، برای بیماران دیابتی بسیار مفید است و سطح قند خون را در مدت زمان طولانی تنظیم می‌ کند. ماست یونانی کم چرب سرشار از انرژی و مناسب برای رژیم‌های غذایی کم چرب است. یکی از فواید ماست یونانی این است که حاوی پنج تا شش نوع کشت باکتریایی است که آن را به یک ماده میکرو ارگانیسمی یا پروبیوتیک تبدیل می‌ کنند.

مواد لازم جهت تهیه ماست یونانی کم چرب خانگی

شیر کم چرب         ۲ لیتر
ماست معمولی جهت مایه ماست    ۴ قاشق غذاخوری
کیسه پارچه ای یا تنظیف               جهت آب گیری

طرز تهیه ماست یونانی

طرز تهیه ماست یونانی کم چرب خانگی

ابتدا شیر را روی حرارت ملایم به جوش بیاورید. وقتی به جوش آمد بگذارید پنج دقیقه روی حرارت بماند تا آب بیشتری از شیر تبخیر و ماست غلیظ تر شود.

بعد ظرف شیر را از روی حرارت بردارید و داخل سینک ظرفشویی که از قبل پر از آب یخ کردید، بگذارید تا دمای شیر پایین آمده و به ۴۳ درجه سانتیگراد برسد. اگر دماسنج ندارید با انگشت کوچکتان دما را تست کنید. زمانیکه انگشت را داخل شیر می زنید تا چند لحظه اگر انگشتتان نسوخت و گرما را تحمل کرد درست است، حالا ظرف را از آب بیرون آورید. شیر نباید داغ باشد، گرمایش کمی از درجه حرارت بدن بالاتر است.

حالا مایه ماست را با کمی شیر در کاسه ای مخلوط کرده و هم بزنید و بعد آن را به بقیه شیر اضافه کنید و خیلی آرام هم بزنید و در ظرف را که بهتر است ظرف استیل یا سرامیک باشد بندید و پتو دورش بپیچید تا ۵ ساعت بگذارید بماند تا ماست ببندد.

هرچه محیط گرمتر باشد ماست زودتر می بندد و در طی این مدت نباید دمای ماست از ۴۳ درجه کمتر شود، حسابی پتو پیچش کنید، بگذارید شب تا صبح ماست بماند، بعد که ماست بست آن را داخل پارچه بریزید و به مدت ۲ ساعت آویزانش کنید تا آب اضافه اش برود. یا بجای آویزان کردن، ماست را داخل یک کیسه پارچه ای یا تنظیف بریزید و آن را روی آبکش بگذارید. البته می توانید آبکش را روی ظرفی قرار دهید و بعدا از آب ماست استفاده کنید.  بعد از ۲ ساعت ماست را از پارچه در آورید و داخل ظرف سفالی یا شیشه ای بریزید و چند ساعت در یخچال بگذارید تا خنک شود. ماست یونانی کم چرب آماده است. نوش جان

تفاوت ماست یونانی با ماست چکیده

– ماست یونانی از ماست چکیده معمولی، غلظت بیشتری دارد.

– ماست یونانی تقریبا دو برابر ماست معمولی پروتئین دارد. محتوای بالای پروتئین ماست یونانی باعث شده که این ماست در میان کسانی که سعی دارند وزنشان را کنترل کنند محبوب شود زیرا به جلوگیری از گرسنگی کمک می‌ کند.

– ماست یونانی، کربوهیدرات کمتری نسبت به ماست معمولی دارد. این مسئله می‌ تواند برای افراد دیابتی که باید مراقب مصرف کربوهیدراتشان باشند، مفید واقع شود.

– ماست یونانی، نصف ماست معمولی سدیم دارد.

– ماست معمولی حدود سه برابر ماست یونانی، کلسیم دارد. هر دوی آن‌ ها منابع خوب کلسیم هستند اما ممکن است آنهایی که کلسیم کافی از سایر مواد غذایی دریافت نمی‌ کنند، بخواهند به خاطر مزایای استخوان سازی ماست معمولی، به آن پایبند بمانند.

– ماست یونانی غلیظ‌‌ تر و خامه‌ای‌ تر از ماست معمولی می‌ باشد زیرا به تعداد دفعات بیشتری صاف شده است. همچنین، ماست یونانی می‌ تواند در آشپزی نیز مورد استفاده قرار گیرد زیرا مانند ماست معمولی هنگامی که حرارت ببیند، دلمه نمی بندد.

4/5 - (2 امتیاز)