بندرعباس و مناطق دیدنی آن

بندرعباس و مناطق دیدنی آن

بندرعباس یکی از زیباترین و کمتر شناخته شده‌ترین شهرهای ایران است که همچون مرواریدی در سواحل خلیج فارس جا خوش کرده‌است. جاهای دیدنی بندرعباس آنقدر گسترده و متنوع است که شاید چندین روز زمان لازم باشد تا بتوانید تنها بخش کوچکی از جاهای تفریحی بندرعباس و دیدنیهای بندرعباس را از نزدیک ببینید.

تنوع بالای مناطق دیدنی بندرعباس باعث می‌شود تا قبل از سفر به این شهرستان زیبا، لامز باشد تا یک برنامه سفر دقیق را از قبل آماده کنید تا در حین سفر بتوانید همه‌ی جاهای دیدنی بندرعباس را بازدید کنید.

فرقی نمی‌کند که به دنبال یک آرامش در ساحل زیبا باشید و یا به دنبال کشف آثار تاریخی بکر و یا آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم جنوبی باشید، بندرعباس تمام این جاذبه‌ها را در خودش جای داده و سفر و به بندرعباس می‌تواند یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین سفرهای زندگی شما باشد. از شما دوستان دعوت می کنم مجله اینترنتی خرید ناب را در این سفر همراهی کنید.

مناطق دیدنی تاریخی بندرعباس

بندرعباس از گذشته یکی از مهمترین شهرهای ایران بوده و تمامی حکومت‌ها در دوره‌های مختلف تاریخی، توجه ویژه‌ای به این شهر داشته اند.

از زمانی که دریانوردی که کشتی‌رانی در ایران رواج پیدا کرد، بندرعباس به عنوان یکی از مهمترین راه‌های ارتباطی با دیگر نقاط دنیا شناخته می‌شد.

به همین علت بخش مهمی از جاهای دیدنی بندرعباس را جذبه‌های تاریخی تشکیل می‌دهد.

در ادامه با تعدادی از هیجان‌انگیزترین دیدنیهای بندرعباس بیشتر آشنا می‌شویم.

آبگرم گنو بندر عباس

ماجراجویی در بندرعباس را از هر سمتی که بخواهید آغاز کنید، برای قدم نخست چه چیزی بهتر از حضور در آبگرم این شهر می تواند باشد، آبگرمی که خواص معدنی دارد و برای بسیاری از بیماری‌ های استخوانی، حرکتی و پوستی مفید است؛ مطمئنا در این آبگرم خستگی سفر از تنتان بیرون می آید. این آبگرم در ۳۴ کیلومتری شمال بندرعباس قرار دارد و علاوه بر آبگرم دارای پوشش گیاهی عالی مانند زیره و پونه و آویشن، نخلستان ها، نهرها و آبشارهایی است که همگی باهم برایتان خاطره‌ ای فراموش نشدنی فراهم می کنند. این منطقه یکی از خوش آب و هوا ترین مناطق استان است و چشمه آبگرم گنو نیز در کنار کوهستانی زیبا و سرسبز با آب و هوایی خنک قرار گرفته است.

آبگرم گنو بندر عباس
آبگرم گنو بندر عباس

امکانات تفریحی و رفاهی این مجموعه را به یکی از پر طرفدارترین مناطق گردشگری استان تبدیل کرده است. همچنین در اطراف این آبگرم نیز مجتمع‌ های توریستی ساخته شده اند. چشمه آب گرم گنو در کنار ارتفاعات آهکی کوه گنو قرار گرفته است و دمای آن به بیش از ۴۰ درجه سانتی گراد می‌رسد. آب این چشمه گوگردی است و از آن برای آبیاری نخلستان‌ ها و استحمام استفاده می‌ شود، ولی به خاطر بوی تند و ترکیبات آبگرم گیاهان و جانوران نمی توانند درون آن زندگی کنند. تنها یک نوع ماهی خاص می‌تواند در شرایط ذکر شده این چشمه زندگی کند.پس در هنگام سفر به بندرعباس بازدید از این چشمه منحصر‌ به فرد را از دست ندهید و لحظاتی به یادماندنی برای خود ثبت کنید.

قلعه فین بندرعباس

برای تجسم دوران باستانی بندرعباس، باید ۹۵ کیلومتر به شمال غربی شهر سفر کنیم. هم جاده و هم راه‌آهن در خدمت ما هستند تا به قلعه فین برویم و ببینیم مردم تاریخ گذشته چگونه روی بلندی قلعه می‌ساخته‌اند تا در زمان حملات احتمالی دشمنان، بر آن‌ها اشراف داشته باشند. دیدنی دوم ما در این نوشته، قلعه فین است که با شایستگی در فهرست جاهای دیدنی بندرعباس قرار گرفته است.

قلعه فین بندر عباس
قلعه فین بندر عباس

متاسفانه زلزله سال ۱۳۸۶ بخش قابل توجهی از قلعه فین بندرعباس را تخریب کرده اما هنوز هم می‌توان دریافت که این ارگ به طور تقریبی ابعادی ۳۰۰ در ۲۰۰ متری داشته و درکنار آن برج‌هایی استوانه‌ای شکل برای قرارگیری ادوات جنگی ساخته شده بوده‌اند. با مشاهده زیرساخت‌های امروزی‌تر در مسیر صعود نیز مشخص می‌شود در روزهای معاصر تاریخ، خان‌های محلی از این قلعه استفاده می‌کرده‌اند. روی هم رفته اگر دوست دارید ساعاتی را در تونل زمان بندرعباس سپری کنید؛ قلعه فین انتخابی فوق العاده خواهد بود.

آبشار تزرج

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و زیبای هرمزگان آبشار تزرج است که در اطراف بندرعباس و در شهرستان حاجی آباد قرار دارد. این آبشار زیبا و طبیعی از ارتفاعات ۵۰ متری و میان نخلستان سرازیر می‌شود و باغداران از آب آن برای سیراب کردن درختان منطقه استفاده می‌کنند. در اطراف آبشار تزرج باغ‌های سرسبز و گیاهان مختلفی وجود دارند که باعث دلپذیرتر شدن هوای منطقه می‌شوند. این آبشار با مرکز بندرعباس ۱۷۵ کیلومتر فاصله دارد اما فضای تماشایی و دلپذیر آن باعث می‌شوند افراد زیادی به تزرج و روستاهای اطراف آن سر بزنند.

غار و کوه نمکی خرسین

کوه‌های نمکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی در جنوب کشور است که توجه گردشگرها را جلب می‌کند. غار خرسین از بکرترین جاهای دیدنی اطراف بندرعباس است که می‌توانید عکس‌های شگفت‌انگیزی از آن بگیرید. قندیل‌ها و آبشارهای نمکی این غار به خاطر فشارهای لایه‌های درونی به وجود آمده است. بلندای یکی از آبشارهای نمکی غار به ۱۲ متر می‌رسد و زیبایی چشمگیری دارد. اگر برای دیدن این غار مشتاق هستید، بهتر است از راهنمایی محلی کمک بگیرید. برای بازدید از غار باید به دهستان سیاهو بروید که از بندرعباس حدود ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

دره داماش بندرعباس

 اگر اهل طبیعت گردی هستید چه بهتر که سفر خود را از دره تماشایی داماش آغاز کنید. این دره در میان کوه های هماگ بخشی از سلسله جبال سربه فلک کشیده زاگرس است که در فاصله ۸۰ کیلومتری شمال بندرعباس واقع شده. رودخانه زیبایی از میان این دره می گذرد که پس از پیوستن به چندین شعبه دیگر با نام رود جلابی به خلیج فارس می ریزد.

آب و هوای این منطقه معتدل و مرطوب است و فصل های بهار، پاییز و زمستان بهترین زمان برای بازدید از آن است. این دره زیبا به جاماش هم شهرت دارد و صرف حضور و تنفس در آب و هوای مطبوعش برای هر بازدیدکننده ای رضایتبخش خواهد بود. این منطقه به نام دره جاماش نیز مصطلح است.

حمام گله داری بندر عباس

حمام گله داری یکی از مهم‌ترین حمام‌های باقی مانده از زمان‌های قدیم و دوره قاجار در شهر بندر عباس است که حالا تبدیل به یک موزه جذاب و دیدنی شده است.

این حمام به همت یک خیر به نام حاج احمد گله داری ساخته و وقف مردم شد. چیزی که این حمام را جذاب و دوست داشتنی کرده، معماری و مصالح بکار رفته در ساخت آن است که در نوع خودشان بی‌نظیر هستند. سقف‌های گنبدی دارای نورگیر و دیوارهای ساخته شده از مصالح دریایی تنها بخشی از جذابیت‌های این حمام تاریخی هستند.

قبل از معرفی جاذبه دیگر از شهر زیبای بندرعباس، از طرف خودم و مجله اینترنتی خرید ناب از حاج احمد گله داری و تمام افرادی که دلسوزانه در پی نگه داری از این آثار فاخر و باستانی هستند سپاسگزاری می کنم.

عمارت کلاه‌ فرنگی بندرعباس

عمارت کلاه فرنگی بندرعباس در گذشته به عنوان محل اصلی گمرک و کانون تجارت بندرعباس استفاده می‌شده‌است.

این عمارت دو طبقه که طبقه اول آن محل نگهداری وسایل و کالا و طبقه دوم آن محل قرارگیری دفاتر اداری بوده، عمدتا با استفاده از چوب ساخته شده‌است.

عمارت کلاه فرنگی که به دلیل شباهت به کلاه مردمان اروپایی به این نام مشهور شده، یکی از زیباترین جاهای دیدنی بندرعباس است. این عمارت در سال ۱۳۸۴ به عنوان اثر ملی در ایران ثبت شده‌است.

عمارت کلاه‌ فرنگی بندرعباس
عمارت کلاه‌ فرنگی بندرعباس

عمارت کلاه فرنگی بندرعباس مدتی به عنوان دارالحکومه بندرعباس و همچنین مدتی به عنوان گمرک استفاده می‌شده‌است.

این عمارت زیبا دارای ۳۳ اتاق و چندین سالن کوچک و بزرگ است.

پارک ساحلی سورو بندرعباس

پارک ساحلی سورو از پارک‌های زیبا و دل‌انگیز بندرعباس است. وجود درخت‌های نخل، نارگیل، سیکاس، ختی دریایی و پلومریا زیبایی این پارک را چند برابر می‌کند. این پارک ساحلی در شب‌ها و ایام تعطیل میزبان گردشگرها و بوی‌های منطقه است. خانواده‌ها در آلاچیق‌های پارک زیرانداز پهن می‌کنند. بعضی‌ها هم چادر بر پا می‌کنند و حتی شب را در نزدیکی ساحل می‌مانند. تصورش را کنید. شنیدن صدای دلنشین امواج دریا چقدر لذت‌بخش است. پارک ساحلی سورو از بهترین جاهای دیدنی اطراف بندرعباس است که می‌‌توانید در آن تفریح کنید. برای بازدید از این پارک به سه‌راه جهان بار بروید.

پارک ساحلی غدیر بندرعباس

اگر به هردلیلی امکان بازدید از پارک ساحلی سورو را نداشتید یا اینکه هوس کردید علاوه برآن، فضایی دیگر را تجربه کنید؛ پارک ساحلی غدیر با ساحل شنی و فضای بازی که در اختیار شما قرار می‌دهد انتخابی فوق العاده بین تمامی جاهای دیدنی بندرعباس است.

پارک ساحلی غدیر امکان آبتنی، برگزاری بازی فوتبال و والیبال ساحلی را در اختیار شما قرار می‌دهد و برای کودکان نیز محوطه مخصوص دارد. هتل و رستواران گوهرشاد به همراه تالار کنسرت آوینی نیز سایر امکانات پارک هستند. برای حضور در این پارک باید به سمت شرقی شهر بندرعباس حرکت کنید.

باغ پرندگان بندر عباس

اگر جزو افرادی هستید که به پرندگان علاقه دارید، در شهر بندرعباس مکانی تحت عنوان باغ پرندگان وجود دارد که می توانید چند ساعتی را در این باغ بگذرانید و از صدای پرندگان لذت ببرید. لازم به ذکر است در این باغ می توانید انواع پرندگان آبزی، شکاری، زینتی یا پرندگانی مانند کرکس و کلاغ و جغد را تماشا کنید. برای بازدید از این باغ باید به چهار کیلومتری جاده بندرعباس-میناب بروید و یکی از نکات جالب توجه در مورد این باغ در نحوه نگهداری پرندگان است که به صورت مجزا در قفس های جداگانه نگهداری می شوند. این مجموعه دارای هفت بخش مجزا برای نگهداری پرندگان آبزی، کنارآبزی، شکاری، ماکیان سانان، کبوترسانان، زینتی، شترمرغ ها و طاووس هاست که در حال حاضر ۹۰ گونه پرنده در این باغ نگهداری می شود.

بازار قدیم بندر عباس

گشت‌وگذار در بازارهای محلی حس‌وحال وصف‌ناپذیری دارد. در سفرتان به جنوب به بازار قدیم بندرعباس بروید. این بازار یکی از جاهای دیدنی اطراف بندرعباس است که هنوز سبک سنتی خودش را دارد. بازار قدیم همیشه شلوغ است و می‌توانید جریان زندگی را در آن جریان ببینید. فروشنده‌ها با لهجه دلنشین جنوبی حرف می‌زنند. زن‌های جنوبی با چادرهای رنگارنگ و بُرقع‌های زیبا در حال خریدند. می‌توانید از شیر مرغ تا جون آدمیزاد را با قیمتی مناسب در بازار قدیم پیدا کنید. این بازار در بین بومی‌ها به بازار رنگارنگ معروف است.

بازار قدیم بندر عباس
بازار قدیم بندر عباس

بازار لاری ها و اوزی ها

بازارهای هر شهر را می‌توان جزء مهم‌ترین جاهای دیدنی همان شهر دانست. بازار لاری ها و اوزی های بندر عباس یکی از قدیمی‌ترین بازارهای این بندر است. قدمت این بازار به حدود ۳۰۰ سال پیش باز می‌‌گردد. پس می‌توان آن را یکی از آثار تاریخی این شهر دانست. بازار لاری‌ها و اوزی‌ها دو بازار متفاوت هستند. این دو بازار از یکدیگر کمتر از ۵ دقیقه فاصله دارند.

فضای داخلی این بازار کاملاً سنتی است. مردم با لباس‌های بومی اجناسی خاص را ارائه می‌دهند. قیمت اجناس این بازار بسیار مطلوب است. به همین خاطر می‌توانید خریدی اقتصادی را در این بازار تجربه کنید. همچنین لازم به ذکر است که در این بازار می‌توانید انواع صنایع‌دستی و سوغات مخصوص بندرعباس را نیز تهیه کنید.

سوغات بندرعباس

در مراکز خرید بندرعباس شما می‌توانید انواع پوشاک، کیف و کفش، زیورآلات و لوازم آرایشی را با قیمت‌های بسیار مناسب تهیه کنید. همچنین در بازارهای محلی این شهر شما می‌توانید با مردم بومی هم‌نشین شوید و با فرهنگ منطقه بیش‌تر آشنا شوید.

برای خرید سوغات نیز می‌توانید به بازارهای محلی به ویژه بازار ماهی فروشان مراجعه کنید. این بازار یکی از بزرگ‌ترین مراکز فروش ماهی‌های مختلف در جنوب است. علاوه‌بر ماهی، دیگر فرآورده‌های محلی مانند شیره خرما، گوآوا، زیورآلات محلی، لباس محلی گلابتون دوزی شده، شیریکی پیچ، سوزن دوزی و حصیر بافی از دیگر سوغاتی‌های بندرعباس هستند.

خرید لباس محلی و زیورآلات دست ساز که اهالی بندر از صدف و سنگ می‌سازند، می‌توانند بهترین انتخاب برای سوغات باشند. زیرا با خرید آن‌ها علاوه‌بر این‌که شما بخشی از فرهنگ منطقه را با خود همراه می‌کنید، کمک زیادی نیز به اقتصاد شهر و مردم محلی می‌نمایید. مردم این شهر با استفاده از حصیر وسایلی مانند بادبزن، سبد حصیری، سجاده حصیری و نوعی سینی گرد به نام سپ می‌سازند که این مورد نیز می‌تواند انتخاب مناسبی برای سوغات باشد.

سخن پایانی

در این نوشته به چند جای دیدنی بندرعباس اشاره کردیم و مختصر درباره آنها توضیح نوشتیم. نیازی به تاکید نیست که جاذبه‌های گردشگری این شهر به موارد بالا محدود نمی‌شود و دنیایی ناگفته باقی مانده است. در نتیجه، اگر درباره دیدنی‌های بالا نکته مهمی را جا انداخته‌ایم یا حضور جاذبه‌ای دیگر در این فهرست را ضروری می‌دانید؛ لطفا نظر خود را با مجله اینترنتی خرید ناب درمیان بگذارید تا جاهای دیدنی بندرعباس را روز به روز کامل کنیم.

5/5 - (2 امتیاز)