روش های کاهش مصرف جوهر پرینتر

روش های کاهش مصرف جوهر پرینتر

یکی از دغدغه های همیشگی کاربران پرینتر، هزینه تامین مواد مصرفی آن بوده است. تونر و جوهر به عنوان مواد پایه چاپگرها نقش اساسی در چاپ و کیفیت انجام این فرایند دارند. افرادی که به میزان زیادی از پرینتر استفاده می کنند باید در برهه های زمانی کوتاه اقدام به شارژ یا خرید کارتریج دستگاه می کنند که این مساله هزینه بر خواهد بود.

به همین دلیل اغلب افراد به دنبال ترفند هایی هستند که با استفاده از آنها در مصرف جوهر صرفه جویی کنند و هزینه های چاپ را به حداقل برسانند. در این مقاله روش های کاهش مصرف جوهر پرینتر را در مجله اینترنتی خرید ناب برای شما شرح می دهیم.

کاهش مصرف جوهر پرینتر
کاهش مصرف جوهر پرینتر

شناخت کامل پرینتر و ساختار آن

پرینتر هم مانند اسکنرها دارای ساختار منحصر به فردی است که در مقاله انواع اسکنر و کاربردهای آن به آن اشاره شد. شما باید پرینتر خود و ساختار آن را کاملا بشناسید تا بتوانید در هزینه های مصرفی صرفه جویی کنید. مثلا اگر بدانید تا چند برگه می توانید با دستگاه چاپ کنید، برنامه ریزی بهتری برای مدیریت مصرف جوهر آن خواهید داشت. این مسئله برای کاهش مصرف جوهر در پرینتر ضروری است و باید توجه ویژه به آن داشته باشید.

انتخاب کارتریج بزرگ تر

با انتخاب یک کارتریج بزرگ هنگام خرید می توانید تا حد زیادی در هزینه های خود صرفه جویی کنید. کارتریج های بزرگ تر دارای ظرفیت چاپ بیشتر هستند و با استفاده از آن ها می توان تعداد صفحات بیشتری را پرینت گرفت . با انتخاب کارتریج های بزرگ تر اگر چه مقدار ناچیزی هزینه خرید کارتریج شما بالا تر می رود اما می توانید دو یا سه برابر ظرفیت کارتریج های معمولی با آن ها پرینت بگیرید. خرید یک کارتریج بزرگ تر به جای خرید دو یا سه کارتریج معمولی برای کاربران بسیار مقرون به صرفه تر خواهد بود.

تنظیم کیفیت چاپ

کیفیت چاپ تاثیر زیادی بر مقدار مصرف جوهر دارد. معمولا برای کارهای روزمره نیازی به استفاده از کیفیت چاپ Fine  یا High Quality نیست؛ ولی پرینترها به صورت پیش‌فرض روی این کیفیت تنظیم شده‌اند. بعد از آشنایی با نحوه تنظیم پرینتر خود، کیفیت چاپ را در حد متوسط انتخاب کنید. در این حالت اسناد چاپ شده کیفیت قابل قبولی دارند و مصرف جوهر دستگاه هم کم‌تر خواهد شد. مثلا کم کردن رنگ پرینت می‌تواند تا ۵۰ درصد در مصرف کارتریج صرفه جویی کند.

چاپ سیاه و سفید

یکی دیگر ار راه های کاهش مصرف جوهر در پرینترها که مجله اینترنتی خرید ناب پیشنهاد می کند این است که تا حد ممکن از چاپ سیاه و سفید استفاده کنید. گرفتن پرینت رنگی مصرف جوهر را افزایش می دهد تا جایی که می توانید از پرینت سیاه و سفید برای چاپ برگه های خود استفاده کنید. با این کار می توانید به میزان قابل توجهی مصرف جوهر پرینتر خود را کاهش دهید.

 اگر پرینتر شما رنگی می باشد برای چاپ سیاه و سفید حتما تنظیمات مربوط به استفاده از جوهر سیاه سفید را فعال کنید و هنگام پرینت گرفتن فقط از رنگ مشکی استفاده کنید. از دیگر رنگ ها برای تولید رنگ سیاه استفاده می شود این کار باعث کاهش مصرف تونر و جوهر پرینتر شما می شود.

در پرینترهای لیزری گزینه با عنوان کاهش میزان تونر وجود دارد که با فعال کردن آن به مقدار قابل توجهی مصرف تونر کاهش می باید و کیفیت چاپ نیز در همان حد عالی حفظ می شود.

فونت مناسب

نوع فونت انتخابی هم، می‌تواند به شدت روی مصرف جوهر تاثیر گذار باشد. در حقیقت فونت‌های مختلف، از مقادیر متفاوتی جوهر هم استفاده می‌کنند. پس فونتی را انتخاب کنید که، مصرف جوهر را کاهش دهد. به عنوان مثال فونت Arial از فونت‌های پیشفرضی است که، استفاده زیادی دارد اما ۲۷% بیشتر از سایر فونت‌هایی مانند Calibri و Times New Roman جوهر مصرف می‌کند. فقط به این نکته توجه کنید که کوچکی سایز فونت به قدری نباشد که نتوان، از برگه پرینت شده استفاده کرد و مجبور به پرینت دوباره و استفاده مجدد از منابع شد.

چند صفحه را روی یک برگه پرینت بگیرید

پرینت گرفتن اسناد روی یک برگ نیز باعث صرفه جویی جوهر کارتریج می‌شود. این مورد در پرینت فایل‌های اکسل و ورد بسیار کاربرد دارد. برای مثال در فایل هایی که در هر صفحه فقط چند کلمه نوشته شده است، پرینت چند صفحه روی یک برگ بسیار کارساز است.

سرویس و نگهداری پرینتر

پرینتر همیشه نیاز به سرویس و نگهداری دارد. در غیر این صورت دچار معایبی می شود که یکی از آنها افزایش مصرف جوهر است. خطاها و مشکلاتی مثل گیر کردن کاغذ در پرینتر یا خرابی های مربوط به هد به راحتی مصرف جوهر را افزایش می دهند. با توجه به نکات و ترفندهای نگهداری از پرینتر ، به راحتی مصرف جوهر آن را مدیریت خواهید کرد. از سرویس دوره ای دستگاه هم غافل نشوید چون تاثیر بسزایی در کاهش مصرف جوهر پرینترتان خواهد داشت.

سرویس و نگهداری پرینتر
سرویس و نگهداری پرینتر

استفاده از پیش نمایش چاپ (print preview)

قبل از پرینت گرفتن، از پیش نمایش چاپ استفاده کنید. این کار در نرم افزار ورد با فشردن کلیدهای Ctrl+F2 امکان پذیر است.

در پیش نمایش چاپ می توانید ببینید که سند مورد نظرتان در چه حالتی چاپ خواهد شد. می توانید تصاویر و مطالب اضافی را حذف کنید و بعضی قسمت ها را ویرایش کنید. به این ترتیب از هدر رفتن جوهر یا تونر جلوگیری می کنید.

قرار دادن سند چاپی در حالت پیش نمایش، مخصوصا هنگام پرینت گرفتن از صفحات وب بسیار مفید است. زیرا این صفحات بعد از پرینت گرفتن ظاهری متفاوت با آنچه در کامپیوتر دیده اید خواهند داشت. تبلیغات، مطالب اضافی و فضاهای خالی زیادی در صفحات وب وجود دارند که با حذف آنها در مصرف جوهر و کاغذ صرفه جویی می شود.

بروزرسانی پرینتر

اگر بیش از ۵ سال است که از پرینتر خود استفاده می کنید، زمان بروز رسانی آن فرا رسیده است.

درایور و فریمور دستگاه را به موقع آپدیت کنید. با آپدیت نرم افزار‌ها، بسیاری از مشکلات مربوط به پرینتر و کارتریج برطرف خواهد شد. در نتیجه جوهر و تونر کمتری مصرف می شود. (خرابی و وجود مشکل در پرینتر باعث مصرف بیشتر جوهر می شود.)

استفاده از کارتریج مجزا

آخرین ترفند برای کاهش مصرف جوهر پرینتر، استفاده از کارتریج مجزاست. در صورت تمام شدن یکی از رنگ ها باید کارتریج را به طور کامل تعویض کنید. به عبارت دیگر، کارتریج زمانی تعویض می شود که کارتریج های رنگی هنوز حاوی جوهر هستند. برای کاهش مصرف جوهر، بهتر است از پرینترهایی با کارتریج مجزا استفاده کنید. به این ترتیب می توانید هر یک از کارتریج های تمام شده را به شکل مجزا جایگزین کنید.

سخن پایانی

با عمل کردن به نکاتی که در مجله اینترنتی خرید ناب گفته شد، می توان مصرف جوهر پرینتر را تا ۵۰ درصد کاهش داد.

5/5 - (4 امتیاز)